Schumacher volt a leggyorsabb a második tesztnapon
2012. február 08. 09:02
Michael Schumacher a tavalyi W02-es Mercedesszel körözött a jerezi pályán, a nap legjobb idejét, az 1:18,561-es kört még délelőtt futotta. Bár a versenyautó látványra nem változott tavaly óta, valószínűleg új alkatrészek is dolgoztak benne, ettől eltekintve főleg az idei gumikról gyűjtöttek adatokat. Az új Mercedes W03 csak a következő teszten, Barcelonában lép színre február közepén.
"A programunk azon az úton halad, amiben hiszünk" - nyilatkozta a hétszeres világbajnok a második tesztnap végén az Autosportnak. "Elvégeztünk néhány nagyon hasznos munkát az új gumikkal, amelyek egész biztosan sokkal jobbak a pilóták számára - sokkal egyenletesebbek, és sokkal közelebb vannak ahhoz, ami elvárható egy Forma-1-es gumitól. A gumik működésének megértésére összpontosítottunk, a programunkkal nagyon jól haladtunk."
Schumacher arra a kérdésre, hogy hisz-e még a nyolcadik világbajnoki cím megszerzésében, így válaszolt: "Abszolút. Még mindig itt vagyok, hogy harcoljak a világbajnokságért. Akár képesek vagyunk rá, akár nem, idén, vagy máskor bizonyítanunk kell."
Ugyanakkor azt is elárulta, hogy nem fűz sok reményt ahhoz, hogy az idei autó elég jó lesz a világbajnokság megnyerésére. "Nem gondolom, hogy reális esélyünk lenne megnyerni a világbajnokságot onnan, ahonnét tavaly kezdtünk. Fel kell építenünk az utunkat odáig. Biztos vagyok benne, hogy képesek vagyunk rá, de lépésről lépésre kell haladnunk. Tovább dolgozunk az idei autónkon, de ha ez lenne a titkos recept, akkor az összes autó később mutatkozott volna be."
Mark Webber jó tempót diktált az új Red Bullal
(Kattintson a képre, galéria nyílik!)
Schumacher idejét meg sem tudták közelíteni a többiek, a legközelebb Mark Webber került hozzá, aki már az idei Red Bullt próbálgatta. A 97 kört futó Webber legjobb idejét (1:19.184) szintén délelőtt futotta, de ez nem meglepő, mivel a legtöbb csapat délután már hosszabb etapokat ment.
"Az autó kimondottan versenyképes volt a tavalyi teszteken, és idén is ez a helyzet" - nyilatkozta az ausztrál. "Úgy érezzük, jól felkészültünk ahhoz, hogy jól teljesítsünk, de továbbra is fejlődnünk kell. Mindent egybevetve nincsenek nagy meglepetések az autóval kapcsolatban" tette hozzá. "Elég sok mérföldet tettünk az autóba ma. Szerintem lehetett volna egy kicsit többet is, de összességében pozitív volt a nap, jók voltak a körülmények a teszteléshez."
"Még hosszú az út Melbourne-ig, és ezért nem izgatnak minket a mai dolgok"- tette hozzá. "Az autó koncepciója megváltozott egy kicsit, különösen a befújt diffúzornál. A vezető csapatok tavaly nagyon jól megértették ennek a működését, de most megnyomtuk a Reset gombot, és elölről kezdtünk" - fejezte be az ausztrál.
Ian Morgan, a versenymérnökök vezetője elárulta, hogy azért nem volt problémamentes a Red Bull napja: "Volt egy pár apró gond, de semmi lényeges, nem igazán vesztettünk időt ezek miatt. Mark dolgozott a 2012-es gumik kiértékelésén is" - nyilatkozta. "Holnap Sebastian ül majd az autóban, hosszú programot kell majd teljesítenünk vele. Először is fel kell majd vennie a ritmust, aztán még több aerodinamikai és gumi kiértékelést kell végeznünk vele" - fejezte be Morgan.
Kisebb meglepetésre szerdán a harmadik helyet a két rutinos pilóta mögött Daniel Ricciardo szerezte meg az új Toro Rosso STR7-essel. Negyedikként az a Jules Bianchi végzett, aki először ülhetett be a Force India autóba. Délután a francia tesztpilóta már átadta a volánt a csapat egyik versenyzőjének, Paul di Restának. A skót délután 69 kört tett meg, ideje a hatodik helyre volt elég.
A két Force India pilóta közé a tegnap még leggyorsabb Kimi Räikkönen ékelődött be a mai időtáblázaton a Lotus E20-assal. A 2007-es világbajnok nagy igyekezetében többször is lecsúszott a pályáról a nap folyamán, de így is teljesített 117 kört. Új kormányművet szereltek az autójába, mert a tegnapival nem volt elégedett.
Massa szerint nehéz dolguk lesz a radikálisan új autóval
A Ferrari ismét messze volt a legjobbak tempójától, egész nap Felipe Massa próbálgatta az új versenyautót, legjobb ideje majdnem két másodperccel maradt el Schumacherétől. A nap végén még a jelölőfestéket is használták a mérnökök a hátsó szárnyon, hogy a levegő áramlását tanulmányozhassák.
A Ferrari főtervezője, Nicolas Tombazis szerint az idei első teszten egyáltalán nem fognak a jó köridőkre törekedni. Inkább az adatgyűjtésre fókuszálnak, mivel az idei autójuk annyi új technikai megoldást tartalmaz (vonórudas első-hátsó felfüggesztés, új hátsó rész, hiányzó befújt diffúzor), hogy muszáj valamilyen alapot szerezniük, amiből kiindulva elindulhatnak majd a fejlesztés helyes irányába. Többféle beállítást fognak kipróbálni, hogy többféle adatot gyűjthessenek.
"Ez az autó egy tiszta váltást jelent az elődjéhez képest, olyan koncepciókat tartalmaz, amelyek nagyon különbözőek számunkra, ezért sokkal több finomhangolásra van szükség"- nyilatkozta a tervező. "Mindent egybevetve van okunk arra, hogy elégedettek legyünk azzal a sok kilométerrel, amit Felipével az autóba tettünk."
Tombazis szerint akármilyen gyors is lesz az autó a szezon folyamán, azzal már nem vádolhatják őket, hogy konzervatív tervezési filozófiát alkalmaznának. "Eldöntöttük, hogy csak úgy lehet egy lépést előre megtenni, ha sokkal agresszívebb megközelítést alkalmazunk az autó tervezésénél. Igaz, hogy Pat Fry érkezése, mint technikai igazgató jelentősen hozzájárult ehhez a változáshoz."
"Nyilvánvalóan túl korai még arról beszélni, hogy idén nyerhetünk-e vagy sem, de senki sem vádolhat meg minket azzal, hogy félénkek lettünk volna az autó tervezésekor" - fejezte be Tombazis a mondanivalóját a Ferrari médiaoldalának nyilatkozva.
Felipe Massa szerint sokkal nehezebb a dolguk, mint a korábbi ével szezon előtti tesztjein. "Nos, elég sok munka áll előttünk" - nyilatkozta a brazil. "Ez egy vadonatúj autó, nem az, amivel tavaly versenyeztünk. Ez egy olyan autó, amely sokkal több munkát igényel, sokkal több dolgot kell kipróbálnunk"- tette hozzá. "Ez más, mint a múltban. A programunk nagyon különbözik, sokkal bonyolultabb." Amikor arról kérdezték, hogy volt-e valamilyen kellemetlen meglepetés az új autóval kapcsolatban, így felelt: "Ilyenek mindig akadnak egy új autóval. Néha nem látod az eredményt, amit várnál. Néha egyes alkatrésznél meg más irányt kell venni" - tette hozzá a hetedik Ferraris szezonjára készülő brazil.
Maldonado szerdán az új Williams FW34 megbízhatóságával foglalkozott
A Ferrari mögött Jenson Button McLarenje volt a nyolcadik leggyorsabb, de láthatóan nem a jó köridőre koncentrált a 2009-es világbajnok az új MP4-27-essel. Tizediként Sergio Pérez végzett a Sauberrel, mögötte Pastor Maldonado futott be, aki főleg az új Williams FW34 megbízhatóságának javításán dolgozott. Az idei autók közül Heikki Kovalainen volt a leglassabb a KERS-et első ízben használó Caterhammel. A legtöbb kört, 139-et viszont ő futotta, műszaki hiba nélkül. Szerdán a táblázat utolsó helyére Pedro de la Rosa került, a 40 éves spanyol még a tavalyi Hispaniával tesztelt.
Jó reggelt! Köszöntjük kedves olvasóinkat az év második tesztnapjáról élőben készülő tudósításunkban! A nap folyamán végig friss háttérinformációkkal, képekkel, nyilatkozatokkal és természetesen részletes eredményekkel fogunk jelentkezni, akárcsak tegnap. Jerezben ma hidegebb lesz, mint tegnap volt - a prognózis szerint kb. 10 fokig emelkedik majd a levegő hőmérséklete, míg hétfőn 18 fok is volt délután. Jelenleg 3 fok van, az aszfalt 5 fokos. Ilyen időben nemcsak a csapatok személyzete, hanem a gumik is fáznak.
Kimi Räikkönen tegnap szenzációsan tért vissza, amikor 1:19.670-es körével rögtön megdöntötte a tavalyi csúcsot is, simán az élen tartva a Lotust. Az első tesztnapról írt beszámolónkat a csapatok reakcióival és sok nyilatkozatokkal itt olvashatják.
Heikki Kovalainen vitte elsőként pályára a Caterhamet, majd Räikkönen, és a Force India ma bemutatkozó tesztpilótája, Jules Bianchi (itt látható, amint beszáll az autóba) hajtott ki a bokszból egy-egy ellenőrző körre. Már Daniel Ricciardo és Pastor Maldonado is járt a pályán.
Történelmi nap ez a csapat számára: a Renault-tól vásárolt KERS már tegnap is benne volt az autójukban, de akkor csak passzív módban használták. Ma fogják először élesben is kipróbálni, s ennek azért van különösen nagy jelentősége, mert a tavalyi szezon végén már csak az a néhány tized választotta el őket a középmezőny végétől, amit a KERS biztosítani tud.
A német tegnap csak délután vezetett, Nico Rosberget váltva, de ma egész nap ő ül a tavalyi Mercedesben. Button McLarenjének oldaldobozára egy aerodinamikai mérőműszert szereltek - a Ferrari bukókeretének tetején is van egy ilyen (már tegnap is volt), ez a teszteken megszokott. Button az MP4-27 első tesztnapjával különösen elégedett volt, azt állítva, hogy sokkal jobban sikerült, mint az egy évvel ezelőtti autó bemutatkozása. "Ez csak egy kiindulási alap, mert a beállításokkal ma egyáltalán nem foglalkoztunk, hogy javítsunk a balanszon, de kezdetben egy autó sem tökéletes. Ilyenkor egyszerűen arra törekszünk, hogy minél több kört tegyünk meg. Egyelőre azonban nagyon elégedett vagyok" - mondta, miután 8. lett. "Nagyon más, mint tavaly. Akkor az első körben még mindig úgy tűnt, ki lehet hozni valamit az autóból, de a gumik kopása rohamos volt."
Tegnap több órás késéssel kezdték meg a tesztelést, mert az RB8 hátsó szárnyához való új alkatrészeket szállító repülőt a köd miatt a sevillai reptérre irányították át, de Mark Webber most korán megtette az ellenőrző körét. Már csak a HRT nem volt kint a pályán, Räikkönen viszont visszajött.
Noha Felipe Massa csak a 9. helyen kezdett vele, a csapat technikai igazgatója, Pat Fry úgy érezte, a kezdet biztató. "Még sok munka vár ránk, de úgy véljük, ahhoz képest, amit az első naptól vártunk, jól állunk" - mondta. A Twitteren az imént azt írták, ma is ugyanúgy adatgyűjtésre összpontosul a programjuk, mint tegnap. Az F2012 tetejére megint felszerelték a periszkópszerű áramlásmérő műszert.
Visszatért a garázsba, most a fékein állítanak. 6 kör után azt mondja, a CT01 a lassú kanyarokban kissé alulkormányzott. Egyébként ilyen a kilátás az irodájából ma reggel.
Ahogy a Lotus Twitterén írják, "Kimi visszatért egy 3 körös etapról, a kormányzás egyelőre nem a kedvére való, és egy rövid időre visszatért a ralizáshoz a pálya szélén." Már tegnap is túl nehéznek találta az E20 kormányát. Itt van egy tegnapi videó arról, ahogy vezet:
A tesztet megszakították, sportbírók ügyködnek a pályán, mintha törmelék szóródott volna szét rajta. Egyelőre nem világos, miért, de előtte Webber egy 1:21.518-as körrel az élre állt. Rajta kívül már Kovalainennek, Räikkönennek és Maldonadónak is van regisztrált eredménye.
A kavicsokat, amiket alighanem Räikkönen vitt fel a pályára előbbi kicsúszásával, letakarították. Ricciardóé az első autó, amely kihajt a bokszból.
Az E20 kicsit megrongálódott a "ralizás" során, a Lotusnál azt írják, lehet, hogy ki kell cserélni rajta a fenéklemezt. Az autót most vizsgálják át.
Sokan arra számítanak, hogy mivel a Red Bull optimalizálta a legjobban a befújt diffúzort, a betiltása őket fogja a legérzékenyebben érinteni, és akár el is veszhet az előnyük. Ám miután tegnap kipróbálta az új RB8-at, Webber azt mondta, szerinte az új szabályok nem fogják vissza a csapatot. "Nem igazán. Nagyon erősek vagyunk. Rengeteg piszok jó szakember dolgozik itt, és amióta 2009-ben igazán versenyképesek lettünk, folyamatosan alkalmazkodunk a változásokhoz" - jelentette ki. "Az igaz, hogy az autó a féktávokon máshogy viselkedik. Hiszen másképp kell használnunk a motort is, amely eddig tulajdonképpen az aerodinamika része is volt." Webber hozzátette, hogy "nem voltak kellemetlen meglepetések" az új Red Bull-lal.
Úgy tűnik, ezúttal olaj került a pályára. Érdekes, hogy tegnap összesen volt két megszakítás a nyolc órányi tesztelés alatt, és az egyik azért, mert Kobajasi Sauberjéből szándékosan kifogyasztották a benzint.
Na, már újra is indították a tesztelést. A hivatalos indoklás szerint a pálya ellenőrzése volt a megszakítás oka. Előzőleg egyébként Ricciardo egy 1:21.124-es körrel az élre kormányozta a Toro Rossót, megelőzve Webbert. Pillanatnyilag csak Bianchi van a pályán, aki kis sebességű aero tesztet végez a Force Indiával - a VJM-05 tetején is van egy, a Ferrariéhoz hasonló mérőműszer.
Azt írják, a piros zászló előtt Kovalainen sikerrel próbálta ki a KERS-t. Egyébként 1:22.320-as körideje máris jobb annál az 1:23.178-nál, amivel a tegnapi tesztnapot zárta.
A Hispania a Mercedeshez hasonlóan még a régi autójával dolgozik Jerezben, de Narain Karthikeyan a Twitterén azt írja, az új F112-nek ma kell átmennie az FIA kötelező töréstesztjén.
Bár a Ferrari az előbb figyelmeztetett, hogy továbbra is adatgyűjtést végeznek, ezért ma sem szabad világmegváltó köridőkre számítani tőlük, Massa futott egy 1:21.418-as kört - ez már 1,4 másodperccel jobb a tegnapi eredményénél.
1:20.641-es eredményt ér el, ami még bő egytizeddel rosszabb keddi legjobbjánál, de fél másodperccel megelőzi vele a 2. helyezett Ricciardót.
1. Webber (Red Bull RB8) 1:20.641 - 13 kör
2. Button (McLaren MP4-27) 1:20.727 - 8 kör
3. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:21.124 - 7 kör
4. Massa (Ferrari F2012) 1:21.418 - 9 kör
5. Kovalainen (Caterham CT01) 1:22.320 - 11 kör
6. Maldonado (Williams FW34) 1:25.930 - 9 kör
7. Räikkönen (Lotus-Renault E20) 1:26.393 - 5 kör
8. Schumacher (Mercedes W02) 1:34.897 - 8 kör
86 ezredmásodpercre megközelíti Webbert, 8 tizedet verve saját tegnapi legjobbjára. A következő két köre 1:21.4, majd 1:21.8.
Vagyis adatokat gyűjtenek. Miután Maldonado bement a bokszba, jelenleg csak Kovalainen van a pályán a Caterhammel.
1:20.307 alatt kergeti körbe a Toro Rossót a pályán, 3 tizedet verve Webberre. Ezzel az idővel tegnap 4. lett volna.
Azonnal revansot vesz a kistestvéren, 1:19.682-es kört futva az RB8-cal. Ez már csak 12 ezreddel maradt el attól az eredménytől, amivel Räikkönen tegnap első lett. Mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, már ha ez most számít valamit. A következő köre is gyors lett: 1:19.887, de utána visszatért a garázsba.
Pedig összesen már 17 kört megtett a Force Indiával, de egyszer sem maradt kint a pályán. De la Rosának sincs nyoma, pedig a Hispania a tavalyi autóját hozta el, annak nem lehetnének gyerekbetegségei.
Bár eddig a McLaren az egyetlen a 2012-es autók között, amelynek nincs törés az orrában, mert már a váz elejének a teteje is lefelé ívelt, s ez aerodinamikailag abból a szempontból hátrányos, hogy kevesebb levegő áramlik a padlólemez alá, Button nem törődik ezzel. "Egyáltalán nem aggódok miatta, de nem is lelkesedek érte, mivel fogalmam sincs, hogy bármelyik kialakítás jobb-e a másiknál" - nyilatkozta a Telegraphnak. "Ha megnézzük az utóbbi évek McLarenjeit, mindig alacsonyabb orruk volt, mint a többi autónak." Button elárulta azt is, hogy mélyebben ül az MP4-27-ben, mint az elődjében, ami kifejezetten megfelel az ízlésének-
Nem sokat teketóriázott: első rendes etapjában mindjárt futott egy 1:20.889-es kört, amivel Button és Schumacher közé férkőzött be. Közben Maldonado is megelőzte Kovalainent, és most a 7. helyen áll. Bár tegnap csak 25 kört tett meg, optimista volt, és azt mondta, nemcsak az új FW34 tűnik máris jobbnak az elődjénél, hanem a Williams is egy teljesen új csapat lett tavaly óta.
1:20.960-as köre még majdnem két tizeddel elmarad saját tegnapi legjobbjától is, és az 5. helyen marad vele, fél másodperccel megelőzve Massát. Jelenleg négy autó van a pályán. Schumacher - aki egyébként közismerten a túlkormányzott autókat szereti, előszeretettel támaszkodik a jól betapadó első gumikra - a tegnapi tesztnap után dicsérte az új hátsó Pirelliket. A tavalyiakkal "a közvetlen összehasonlítás nem lehetséges, mert most csak az új gumikat tudjuk használni, de mindenképpen követketesebben viselkednek, és élvezetesebb velül vezetni" - mondta.
Kicsúszása óta nem volt a pályán, lehet, hogy szerelik az autóját. Eddig csupán 5 kört teljesített, és 1:26.393-as idejével a 9. helyen áll. Tegnapi első helye után azt mondta, az időeredményénél sokkal fontosabb, hogy jól érezte magát a Lotusban. "Úgy tűnt, minden stimmel vele, és az biztos, hogy már voltak sokkal rosszabb első benyomásaim új autókról" - árulta el. "Ezzel nagyon elégedett voltam." Igaz, délután csak 13 kört tudott megtenni, mert a csapatnak ki kellett cserélnie a KERS akkumulátorát.
1:21.882-es körével 7. lett, Massa és Maldonado között.
1. Webber (Red Bull RB8) 1:19.682 - 24 kör
2. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:20.307 - 19 kör
3. Button (McLaren MP4-27) 1:20.727 - 10 kör
4. Bianchi (Force India VJM-05) 1:20.889 - 29 kör
5. Schumacher (Mercedes W02) 1:20.960 - 21 kör
6. Massa (Ferrari F2012) 1:21.418 - 15 kör
7. Pérez (Sauber C31) 1:21.667 - 19 kör
8. Maldonado (Williams FW34) 1:22.184 - 31 kör
9. Kovalainen (Caterham CT01) 1:22.218 - 38 kör
10. De la Rosa (HRT F111) 1:25.128 - 5 kör
11. Räikkönen (Lotus-Renault E20) 1:26.393 - 5 kör
De la Rosa is kivitte a pályára a Hispaniát, így már a tegnapi nap hőse, Räikkönen van a tabella legalján. A Caterhamnél azt írják, Kovalainen egy 10 körös etap végén érte el a legjobb időeredményét. Most állítanak az első szárny szögén és a hátsó hasmagasságon, mielőtt újra kiküldik a pályára.
1:19.459-re javítva a mércét, ez már szűk két tizeddel jobb Räikkönen tegnapi legjobbjánál. A Lotus épp az imént számolt be arról, hogy az autója azért vesztegel a garázsban, mert úgy döntöttek, "ha már ott van", kicserélik benne a kormányművet is.
A legyorsabb köre után visszalassított, és futott egy 1:27-eset, majd ismét egy 1:19.769-eset, aztán visszatért a garázsba. Ugyanakkor Webber a lágy gumik érte el ezt az idejét, míg Räikkönen tegnap a közepeseken.
A csapat főmérnöke, Mark Gillan a tegnapi tesztnap után azt állította, a szerény eredmények dacára a helyes úton vannak. "Csak rövid etapok sorozatát teljesítettük, hogy leellenőrizzük, a motor beépítésével minden stimmel, és az aerodinamikai platform, valamint a hűtés is jól működik. Nem csupán a motor, hanem a hűtésrendszer és a KERS integrációja is fontos" - mondta. "Akadt néhány kezdeti nehézség, amiket alaposan meg kellett értenünk, hogy mi volt az okuk, mert a következő napon csak így tölthetünk több időt a pályán." Ez bejött: ma eddig Maldonado tette meg a legtöbb, 38 kört.
Úgy tűnik, az időmérőre gyúr: a legújabb ideje már 1:19.184, ami 1,1 másodperccel jobb a 2. helyezett Ricciardóénál. Utána megint visszalassított, majd ment egy 1:19.855-ös kört. Közben Kovalainen 1:21.518-ra gyorsult, megelőzve Maldonadót.
A Jordan egykori technikai igazgatója, aki jelenleg a BBC szakértőjeként dolgozik, furcsállja, hogy a Ferrari meg sem próbál gyors kört futni. "Valamiért vonakodnak nekifutni egy jó körnek. Oké, biztosan meghatározott programjuk van, de egy igazán gyors autót nehéz visszafogni" - írja. Az imént már Maldonado is megelőzte Massát, aki a 7. helyen áll.
Egy 1:21.223-as körrel nyit, majd 1:20.951-re javít, ami egyelőre az 5. helyre elég, Bianchi és Schumacher közé. Ricciardo is 1:19.605-re faragta le az idejét, szintén ráverve a finn tegnapi legjobbjára.
Webber is visszatért a pályára, de helyette Schumacher volt az, aki egy meglepően gyors, 1:18.622-es körrel az élre repítette a tavalyi Mercedest a lágy gumikon. Ez 1,2 másodperccel jobb a tavalyi jerezi rekordnál... Fél másodperccel vezet Webber előtt.
Azért előtte futott még egy 1:19.159-es kört, amivel szintén megszerezte volna a vezetést. Közben Bianchi is lefaragott a köridejéből, 1:20.221-re.
1. Schumacher (Mercedes W02) 1:18.622 - 30 kör
2. Webber (Red Bull RB8) 1:19.184 - 46 kör
3. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:19.605 - 32 kör
4. Bianchi (Force India VJM-05) 1:20.221 - 40 kör
5. Button (McLaren MP4-27) 1:20.727 - 18 kör
6. Räikkönen (Lotus-Renault E20) 1:20.951 - 12 kör
7. Massa (Ferrari F2012) 1:21.060 - 30 kör
8. Maldonado (Williams FW34) 1:21.197 - 45 kör
9. Pérez (Sauber C31) 1:21.289 - 35 kör
10. Kovalainen (Caterham CT01) 1:21.518 - 57 kör
11. De la Rosa (HRT F111) 1:24.736 - 9 kör
Tíz kör volt a lág gumikon, így alakult: 1:22.684 1:22.118 1:22.300 1:22.182 1:22.349 1:22.084 1:21.803 1:21.877 1:22.111 1:22.624.
Egy 7 körös etap végén visszatért a bokszba, a Lotus szerint az eddiginél kedvezőbb benyomásokkal. Itt éppen, bár ez nem látszik, a mérnökeivel beszélget.
A 2008-as világbajnok tavaly szakított Scherzinger kisasszonnyal, aki az amerikai X-Factor zsűriében vállalt szerepére koncentrált, ezért nem volt elég ideje rá. Onnan azonban nemrég kirúgták, így ez az akadály elhárult a kapcsolatuk elől. A Sun szerint nemrég kézenfogva látták őket Los Angelesben, amint egy étterem felé tartanak...
1:18.561-gyel erősíti meg a helyét az élen, mégpedig a kemény keverékű Pirelliken! Érdekes. Utána 1:19.435 alatt teljesíti a körét, majd visszatér a bokszba. Button is 1:20.688-ra faragta le az idejét, de maradt ötödik.
Az Autosport élő közvetítésében szívatják egymást: Chandhok egyszerű olvasóként kérdezi tőle, hogy még mindig borotválja-e a lábait, amire Senna azt feleli, már nem, pedig így a fizioterápia fájdalmas. Bosszúból azt javasolja Sennának, hogy borotválja le magáról mindenhol a szőrt, mert attól legalább 2 kg-mal könnyebb lenne, ami körönként ér egy pár századot...
Azt írják, befejezték a munkát a közepes keverékkel (de la Rosa eddig 16 kört tett meg ma), és hamarosan a lágyra váltanak. Közben Räikkönen 7 tizedet lefaragott az idejéből, és ezzel megelőzte Buttont.
A 25 km/óra körüli széllökések alaposan megbolygathatják az autók aerodinamikáját, erre a bokszból figyelő Nico Hülkenberg hívta fel a figyelmet.
A csapat tájékoztatása szerint Maldonadóval mechanikai és aerodinamikai beállításokkal kísérleteznek. A Ferrari közben befejezett egy újabb etapot, azt mondják, az "adatgyűjtés" még legalább két napig folytatódik. A Sauber eredményes délelőttről számol be, és arról, hogy Pérez éppen ebédel. Ahogy már tegnap is említettük, Jerezben nincs hivatalos ebédszünet, ezért mindenki akkor szakít időt az akkumulátorok feltöltésére, amikor tud. Különben Bruno Senna épp most árulta el, hogy gabonapelyhet reggelizett mézzel és tejjel.
A Pirelli sportprogramjának főnöke attól fél, hogy az idei autók külseje akár nézőket is elriaszthat. Bár a mérnökök azzal vigasztalják magukat, hogy "ami gyors, az szép", Paul Hembery szerint a fia például tipikus nézőnek számít, és "egyáltalán nem érdeklik a szabályok. 16 éves, és egyszerűen olyan ember szemével nézi az F1-et, aki imádja az autókat, imádja az autósportot. De amikor megpillantotta az autókat, csak annyit mondott, hogy 'apu, ezek rondák!' Tudom, hogy ez így bután hangzik, legfeljebb analógiának jó, mégis valószínű, hogy sokan ezt fogják gondolni azok közül, akik nincsenek annyira közel a sporthoz, mint mi."
Kovalainen 78 kört tett meg a délelőtt folyamán, de most elment ebédelni. Mike Gascoyne a Twitteren örül, hogy az autóval nem voltak gondok - dacára annak, hogy a KERS-t ma próbálták ki először aktív módban. Maldonado 61 kört tett meg, majd Webber következik 58-cal. A lista alján a 23 körös Hispania kullog.
1. Schumacher (Mercedes W02) 1:18.561 - 53 kör
2. Webber (Red Bull RB8) 1:19.184 - 58 kör
3. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:19.587 - 41 kör
4. Bianchi (Force India VJM-05) 1:20.221 - 46 kör
5. Räikkönen (Lotus-Renault E20) 1:20.239 - 31 kör
6. Button (McLaren MP4-27) 1:20.688 - 29 kör
7. Massa (Ferrari F2012) 1:21.060 - 44 kör
8. Maldonado (Williams FW34) 1:21.197 - 61 kör
9. Pérez (Sauber C31) 1:21.289 - 35 kör
10. Kovalainen (Caterham CT01) 1:21.518 - 78 kör
11. De la Rosa (HRT F111) 1:23.468 - 23 kör
Mark Webber azt nyilatkozta, hogy az RB8 olyannak érződik, mint egy embrionális állapotban lévő RB7. Azt is mondta, hogy jobban tetszik neki az, ahogy az új autó átadja erejét az útra a befújt diffúzor nélkül.
Räikkönen, Massa, Webber és Button ismét kint van a pályán. Jerezben most 11 fokos a hőmérséklet.
A Ferrari főtervezője, Nicolas Tombazis szerint az idei első teszten abszolút nem fognak a jó köridőkre törekedni. Inkább az adatgyűjtésre fókuszálnak, mivel az idei autójuk annyi új technikai megoldást tartalmaz (vonórudas első-hátsó felfüggesztés, új hátsó rész, hiányzó befújt diffúzor), hogy muszáj valamilyen alapot szerezniük, amiből kiindulva elindulhatnak majd a fejlesztés helyes irányába. Többféle beállítást fognak kipróbálni, hogy többféle adatot gyűjthessenek.
"Ez az autó egy tiszta váltást jelent az elődjéhez képest, olyan koncepciókat tartalmaz, amelyek nagyon különbözőek számunkra, ezért sokkal több finomhangolásra van szükség."
"Mindent egybevetve van okunk arra, hogy elégedettek legyünk azzal a 300 kilométerrel, amit Felipével az autóba tettünk."
Nicolas Tombazis
Tombazis szerint akármilyen gyors is lesz az autó a szezon folyamán, azzal már nem vádolhatják őket, hogy konzervatív tervezési filozófiát alkalmaznának. "Eldöntöttük, hogy csak úgy lehet egy lépést előre megtenni, ha sokkal agresszívebb megközelítést alkalmazunk az autó tervezésénél. Igaz, hogy Pat Fry érkezése, mint technikai igazgató jelentősen hozzájárult ehhez a változáshoz."
"Nyilvánvalóan túl korai még arról beszélni, hogy idén nyerhetünk-e vagy sem, de senki sem vádolhat meg minket azzal, hogy félénkek lettünk volna az autó tervezésekor" - fejezte be Tombazis a mondanivalóját a Ferrari médiaoldalának nyilatkozva.
A Force India skót versenyzője a délutánra átvette az új autó tesztelését az új tesztpilótától, Jules Bianchitól. Tegnap di Resta volt a második leggyorsabb, akkor azt nyilatkozta, hogy sokkal jobban állnak, mint egy éve ilyenkor, ami abból is látszik, hogy most három másodperccel gyorsabbak az akkori legjobb köridőnél. A skót meg volt elégedve az autó egyensúlyával, annak ellenére, hogy elismeri, hogy sok leszorítóerőt vesztettek a befújt diffúzor elvesztésével.
1. Schumacher (Mercedes W02) 1:18.561 - 71 kör
2. Webber (Red Bull RB8) 1:19.184 - 65 kör
3. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:19.587 - 41 kör
4. Bianchi (Force India VJM-05) 1:20.221 - 46 kör
5. Räikkönen (Lotus-Renault E20) 1:20.239 - 43 kör
6. Button (McLaren MP4-27) 1:20.688 - 35 kör
7. Massa (Ferrari F2012) 1:21.060 - 51 kör
8. Maldonado (Williams FW34) 1:21.197 - 61 kör
9. Pérez (Sauber C31) 1:21.289 - 43 kör
10. Kovalainen (Caterham CT01) 1:21.518 - 78 kör
11. De la Rosa (HRT F111) 1:23.468 - 37 kör
12. Paul di Resta (Force India VJM-05) 1:23.492 - 7 kör
Rövid időre leállították a tesztet, mert az egyik kerékvető mögött egy betondarab letört. Három perc után már ismét zöld zászlókat lengettek, hamar eltávolították a törmeléket. Räikkönen és di Resta van a pályán. A pálya 20, a levegő 11 fokos.
Délután Paul di Resta váltotta Jules Bianchit a Force Indiában, 287,2 km/ó-s tempóban haladt át a mérési ponton - eddig ez a legjobb eredmény. A Force India egyébként híres a nagy végsebességéről.
A hétszeres világbajnok örül, hogy a helyét a Ferrarinál 2007-ben átvevő Kimi Räikkönen visszatért a mezőnybe, és így már hat darab világbajnok versenyezhet egymással. Erről szóló cikkünk itt olvasható.
A williamstúl tavaly elköszönt Rubens Barrichello a legfrissebb Twitter-bejegyzései szerint még semmi biztosat nem tud a jövőjéről. Annyit írt, hogy sok nyitott lehetőség áll előtte, de még gyűjti a szponzorokat, hogy meglegyen a teljes költségvetése. Csak azt nem tudjuk, hogy mihez. Valószínűleg az IndyCar-szerződésről volt szó.
Paul di Resta egyre jobb időket fut a Force India VJM-05-össel. Legjobb ideje már 1:20.716, ezzel két századmásodpercre megközelítette Buttont, és feljött a hetedik helyre.
A Hispania 40 éves spanyol versenyzője a bokszban úgy nyilatkozott, hogy a csapattal különböző beállításokat próbálgattak, hogy teszteljék a 2012-es Pirelliket. Már jobban érzi magát az autóban, véleménye szerint a csapat jó munkát végez, és egyre jobban és jobban dolgoznak együtt. Az autó szerinte jól működik, de a pálya hátsó részein a nagy szél miatt egyre nehezebb vezetni. Az időtáblázat utolsó helyén álló De la Rosa legjobb köre jelenleg közel öt másodperccel lassabb annak a pilótának az idejénél, aki egyedül idősebb nála: Michael Schumacherénél.
Meglehetősen egyenletes köridőket futott a finn a Lotusszal a legutóbbi, 15 körös etapjában, amikor közepes gumikat tesztelt. Már tegnapi első helyével is bebizonyította, hogy nem rozsdásodott be, itt az újabb példa a remek képességeire.
A köridők: 1:24.4 - 1:24.3 - 1:24.3 - 1:24.0 - 1:24.1 - 1:23.9 - 1:24.0 - 1:25.1 - 1:24.5 - 1:24.3 - 1:24.6 - 1:24.2 - 1:24.6.
1. Schumacher (Mercedes W02) 1:18.561 - 76 kör
2. Webber (Red Bull RB8) 1:19.184 - 65 kör
3. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:19.587 - 57 kör
4. Bianchi (Force India VJM-05) 1:20.221 - 46 kör
5. Räikkönen (Lotus-Renault E20) 1:20.239 - 66 kör
6. Paul di Resta (Force India VJM-05) 1:20.272 - 23 kör
7. Button (McLaren MP4-27) 1:20.688 - 48 kör
8. Massa (Ferrari F2012) 1:21.060 - 54 kör
9. Maldonado (Williams FW34) 1:21.197 - 61 kör
10. Pérez (Sauber C31) 1:21.289 - 45 kör
11. Kovalainen (Caterham CT01) 1:21.518 - 87 kör
12. De la Rosa (HRT F111) 1:23.315 - 39 kör
Az előbb egy darabig üldözte a Lotust, aztán beszúrt mellé a féktávon. Régi szép idők! Mostanában egyébként mindenki hosszú etapokat megy. A Caterham azt jelenti, hogy az autó balansza javult, de az erős szél mindenkinek problémákat okoz.
Több csapatnál amiatt aggódnak, hogy maradtak kiskapuk az új szabályokban a befújt diffúzor betiltása után. Erről bővebben itt írtunk.
A Team Lotusból Caterhammé vált istálló délután főleg az általuk először használt kinetikus fékenergia-visszanyerő rendszer beállításaival vannak elfoglalva. Mint köztudott, a rendszer jelentősen befolyásolja a fékezés közben az autó egyensúlyát, ezért még sokat kell tanulniuk a működéséről.
A szemtanúk szerint Schumacher előbb Räikkönnenel, aztán Buttonnal csatázgatott tesztelés közben, valószínűleg jól szórakoztak.
Abszolút szokásos eljárás, hogy a tesztek alatt a csapatok vezetői és különböző alkalmazottai a pálya mellől figyelik az autk mozgását, mert így rengeteg hasznos információt le tudnak szűrni saját, és a vetélytársaik autóiról. Most a Red Bull küldött ki pár embert a jerezi pálya utolsó kanyarjába kémlelni.
Felipe Massa közel három tizedett javított az idején, de így is csak a nyolcadik. Ideje 1:20.793.
Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója végigjárja a csapatokat a bokszutcában, és mindenhol beszélget a technikai igazgatókkal.
Schumacher továbbra is az élen a tavalyi Mercedesszel.
1. Schumacher (Mercedes W02) 1:18.561 - 107 kör
2. Webber (Red Bull RB8) 1:19.184 - 83 kör
3. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:19.587 - 76 kör
4. Bianchi (Force India VJM-05) 1:20.221 - 46 kör
5. Räikkönen (Lotus-Renault E20) 1:20.239 - 95 kör
6. Paul di Resta (Force India VJM-05) 1:20.272 - 43 kör
7. Button (McLaren MP4-27) 1:20.688 - 63 kör
8. Massa (Ferrari F2012) 1:20.793 - 71 kör
9. Maldonado (Williams FW34) 1:21.197 - 61 kör
10. Pérez (Sauber C31) 1:21.289 - 45 kör
11. Kovalainen (Caterham CT01) 1:21.518 - 112 kör
12. De la Rosa (HRT F111) 1:22.674 - 50 kör
Heikki Kovalainen szerint jól működik a renault KERS rendszere az új Caterhamben. A hátsó kerékdőlés állítása után a gumikopás is elfogadható volt szerinte. Eközben a csapatfőnök-tulajdonos Tony Fernandes azon viccelődik a Twitteren, hogy sokan még mindig azt hiszik, hogy az ő alakulatukat Lotusnak hívják.
A japán sauberes legújabb bejegyzése egész pontosan ez volt:
A Forma-1-es autó 200 km/h felett elég leszorítóerőt termel ahhoz, hogy akár fejjel lefelé is mehessen egy plafonon.
A szénszálas műanyag négyzetméterének ára 50 és 250 font között változik (17 és 86 ezer forint).
A csapat két, versenyekre járó kamionjának értéke kétmillió font, azaz közel 700 millió forint, egy átfestés költsége 20 millió forint.
A Ferrari az utolsó másfél órában sárga és zöld aerodinamikai nyomjelző festéket használ Massa autójának hátsó szárnyán, ma még csak az ő autóján volt ilyen. Más csapatok olyat használnak, amely csak UV-fényben látszik. Ennek segítségével a levegő áramlásáról nyernek hasznos információkat a mérnökök.
Kimi Räikkönen a Peloqui kanyarban elhagyta az aszfaltot, ma már másodszor. Földet hordott fel a pályára. Ezután levágta a sikánt, és egyből a bokszba hajtott.
Vége az edzésnek. A legjobb időt (1:18.561) Schumacher állította fel a tavalyi autóval, a legjobb 2012-es autó Mark Webber Red Bullja volt az 1:19.184-es köridővel. A legtöbb kört Heikki Kovalainen teljesítette, a 139 köre több mint két versenytávnak felel meg. Nem sokkal maradt le mögüle Schumacher (132 kör) és Räikkönen (117 kör) sem. A legkevesebb kört Pérez (67) és de la Rosa (64) teljesítette.