Räikkönen zárta az élen az év első tesztnapját
2012. február 07. 08:57
A Forma-1 kedden felébredt téli álmából, amikor megkezdődött az előszezoni tesztelés a spanyolországi Jerezben, méghozzá nem is akárhogy: a visszatérő Kimi Räikkönen parádés szereplésével.
Räikkönen, aki januárban két napig már vezette a 2010-es, veteránnak számító Renault-t gyakorlásképpen, hétfőn pedig bejáratta új autóját, Lotus E20-at, egész nap szemmel látható lelkesedéssel dolgozott, olyan elszántan támadva a kanyarokat, mintha nem is tesztről lenne szó. A csapat technikai igazgatója, James Allison nem is titkolta, hogy elégedett volt vele. "Nem lehet nem észrevenni, hogy Kimi igazi klasszis" - mondta róla. "Ahogy bepattan az autóba, rögtön felveszi a ritmust; nincs szüksége időre hozzá, hogy begyorsuljon. Az eltökéltsége azonnali, amit a köridők is tanúsítanak. Fizikailag is kellően edzett, ezért kiegyensúlyozottan teljesített, és nem voltak necces pillanatai a pályán; látszik, hogy mindent magabiztosan kézben tart."
"Eddig az autóról is jó visszajelzéseket adott. Elismerően nyilatkozott a balanszáról, a viselkedéséről a féktávokon, és a többi tulajdonságáról. A kormányzás egyelőre kicsit nehezebb, mint ahogy szereti, de ettől eltekintve kényelmesen érezte magát az autóban."
Jerezben kora reggel még sűrű köd volt, ám mire reggel kilenckor megkezdődött a tesztelés, a látási viszonyok tökéletesek lettek, és a nap folyamán végig sütött a nap, így a hőmérséklet 17-18 fokig emelkedett. Az előszezon első tesztjén a Marussián kívül az összes csapat részt vesz, igaz, a Mercedes és a Hispania még a tavalyi autójával.
A második helyen ma Paul di Resta végzett az új Force Indiával, alig 0,102 másodperccel lemaradva Räikkönentől, akinek 1:19.670-es köre egyébként csaknem 2 tizeddel jobb volt, mint amit tavaly bárki futni tudott Jerezben. Akkor 1:19.832-vel Rubens Barrichello érte el a legjobb időeredményt. A Force India VJM-05 ma több mint 100 kört teljesített, ezért di Resta még a tervezett munkán túl is el tudott végezni néhány feladatot, és úgy érezte, az autója a hosszú etapokon is jól ment. Holnap már a Ferraritól igazolt tesztpilóta, Jules Bianchi ül be a helyére.
A Mercedesnél délelőtt Nico Rosberg, délután pedig Michael Schumacher vezetett, ők rendre a 3. illetve a 6. helyen végeztek. "A hosszú szünet után fantasztikus érzés volt visszaülni az autóba, és kimenni a pályára" - mondta Schumacher, aki csak a nap utolsó két órájára kapta meg a tavalyi W02-t. "Ma az volt a legfontosabb feladatunk, hogy megszerezzük az első benyomásainkat a 2012-es gumikról, és elkezdjük megérteni a viselkedésüket. Úgy tűnik, jobbak a tavalyiaknál, mert következetesebben teljesítenek, és kényelmesebb vezetni velük. A hátsóknál tapasztalható a legnagyobb különbség."
A Red Bull számára lassan kezdődött az első tesztnap, mert az RB8-hoz új alkatrészeket szállító repülőgépet a köd miatt egy másik reptérre irányították, ezért az autó órákig a garázsban vesztegelt. Mark Webber azonban később egyre feljebb kapaszkodott a tabellán, és egészen a 4. helyig jutott - így a tavalyi konstruktőri vb első három helyezettje közül ma is a Red Bull szerepelt a legjobban. Ian Morgan, az istálló vezető versenymérnöke úgy látta, délelőtt eleve használhatatlanul hideg volt a pálya, ezért nem vesztettek többet egy óránál. "És amikor Mark végre elkezdhette a munkát, minden simán ment, nem ütköztünk váratlan akadályba" - fűzte hozzá. "(A télen) rengeteg szimulációt elvégeztünk, a ma látottak jórészt megerősítették az ott szerzett tapasztalatainkat."
Az 5. Daniel Ricciardo lett az új Toro Rossóval. Bár az év első piros zászlós megszakítását ő idézte elő, amikor az olajnyomás csökkenése miatt a biztonsági automatika leállította az STR7 motorját, a csapat biztatónak érezte a kezdetet.
Kamui Kobajasi már tegnap bejáratta az új Saubert, és ma ismét kellemes benyomásokat szerzett róla útban a 7. hely felé. A csapat vezető versenymérnöke, Giampaolo Dall'Ara is eredményesnek látta a tesztnapot. "A rendszerellenőrzések pozitív eredménnyel zárultak, a hőmérsékleti adatokat is rendben találtuk" - magyarázta. "A gumikkal és a beállításokkal is foglalkoztunk, közben különféle üzemanyagszintekkel hajtva ki a pályára. Mechanikai téren is végeztünk némi munkát, és új módszerekkel gyakoroltuk a bokszkiállást. Aztán a tesztnap végén leellenőriztük az üzemanyag-rendszer működését." Ezt úgy tették meg, hogy Kobajasi autójából kifogyatták a benzint.
A 8. Jenson Button lett a McLaren MP4-27-tel, és úgy vélte, látott "biztató jeleket." Az istálló napja lassan, rutinellenőrzések sorozatával indult, aztán elkezdték lemérni az új Pirelli gumik kopási jellemzőit. "Délután teljesítettünk egy 15 körös etapot is, ami jó kiindulási pontot jelentett számunkra, és a tempónk is elfogadhatóan következetes volt" - mondta Button. "Pozitív napon vagyunk túl: az autónknak nincs semmilyen problematikus része, ez örömteli."
Az új Ferrari F2012-t Felipe Massa avatta fel, de a csapat utána csak egy szűkszavú közleményben számolt be róla, hogy a "napot szinte kizárólag az autó viselkedésére vonatkozó adatok gyűjtésével" töltötték. Massa így is egy teljes versenytávot tett meg.
Heikki Kovalainen jó benyomásokat szerzett a Caterhamről, ám a csapat a tervezettnél kicsit korábban volt kénytelen befejezni az első tesztnapot, mert megsérült az a tengely, amihez a pneumatikus indítót csatlakoztatják, ezért a motort nem tudták beindítani. A finn a nap folyamán mindössze 28 kört tett meg.
Ám így is többet, mint a Williams, amely Pastor Maldonadóval az utolsó helyen zárta a napot. Az idén Renault motorokra váltó csapat főként rendszerellenőrzéseket végzett, csakhogy a főmérnök Mark Gillan megfogalmazásában "gyerekbetegségekbe" ütköztek, ezért nem jutottak előrébb. Maldonado ennek ellenére azt állította, tetszett neki a Renault vezethetősége.
A tabella aljára szokás szerint a HRT került, bár a csapatnál bemutatkozó Pedro de la Rosa a régi autóval csupán 3 tizedmásodperccel maradt le a Williamstől.
A tesztnapról élőben készült részletes tudósításunkat a tabella alatt olvashatják.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a 2012-es előszezon első tesztnapjáról élőben készülő tudósításunkban! Jerez de la Fronterában sűrű köd fogadta a csapatokat (lásd ezt a képet!), a látótávolság alig 25 méter volt. Amíg a mentőhelikopter nem tud felszállni, nem engedik ki a pályára az autókat sem, de a csapatok már alig várják, hogy megkezdhessék a körözést új modelljeikkel. Ez már egy néhány perccel ezelőtti jelenet.
A bokszutcában hangol már a zenekar. A köd ellenére mára ígérik a legszebb időt a héten, kb. 17-19 fok lesz, szép napsütés felhők nélkül, enyhe északnyugati széllel. Ez persze még mindig túl hideg ahhoz, hogy a gumik ugyanúgy viselkedjenek, mint a szezon közben, ami állandó problémát jelent.
És kezdődik: Heikki Kovalainen az első, aki kihajt a bokszutcából az új CT01-gyel. Rögtön utána Kimi Räikkönen, majd Daniel Ricciardo, Kamui Kobajasi, Nico Rosberg és Paul di Resta is rálépett a gázra. Várhatóan csak egy-egy ellenőrző kört tesznek meg.
Mindenki visszatért a bokszba egyetlen kör után, csak Rosberg maradt kint, de a Mercedes - és a HRT - még a tavalyi autóját használja a teszten. Amin egyébként csak az új autójának programjával 2-3 hetes csúszásban lévő Marussia nem vesz részt.
Egész pontosan 3,7 fok van, az aszfalt is szinte jeges, 8,9 fokos. De az idő kitisztult, már így fest a pálya.
A Red Bullnak, a McLarennek, a HRT-nek és a Williamsnek azonban még nincs nyoma.
A tesztelés kezdete előtt egyszerűen kitolták a garázs elé egy rövid fotózásra. Néhány kép látható róla itt és itt, de hamarosan mi is szolgálunk róla egy bővebb galériával. Az FW34 szépen ívelt motorburkolata azonnal szembetűnik. Ma és holnap Pastor Maldonado fogja vezetni az autót, Bruno Senna csütörtökön és pénteken ülhet bele.
Egy-egy spanyolországi tesztnapon, Fernando Alonso népszerűségének hála, 30-40 ezer néző is szokott ücsörögni a tribünökön, ami egy nagydíj edzésnapjának is becsületére válna. Ma azonban munkanap van, és Alonso sem vezet, úgyhogy alig lézengenek a pálya körül.
A bemelegítő kör után a Ferrari arról számol be, hogy "semmilyen probléma" nem volt az új F2012-vel, amit a terveikkel ellentétben nem tudtak bejáratni a hétvégén, mert a fioranói pályát hó borította. A tegnap bemutatott Toro Rosso szintén simán megtette az első kört, s közben Maldonado is felavatta a Williamst. Jenson Button szintén kint volt a McLarennel. Az autókat most a garázsban ellenőrzik - szinte az összes rendszer új, ezért a mérnököknek alaposan meg kell vizsgálniuk, hogy minden rendeltetésszerűen működik-e.
1:20.992 alatt teljesítette a Lotusszal, majd 1:20.802-re javított. Éljen... Az autót egyébként már tegnap bejáratta, összesen 22 kört teljesített, és elégedett volt az E20-ról szerzett benyomásaival.
Az eredménye már 1:20.514, amivel már az egy évvel ezelőtti összesítésben is 6. lett volna a 24 résztvevő közül! Pedig az autó még új, a pálya nyers. Igaz, hogy Jerez általában sokkal kevésbé tükrözi híven a valós erőviszonyokat, mint Barcelona. Egy évvel ezelőtt Rubens Barrichello futott itt a legjobb kört 1:19.832 alatt. Időközben már Kobajasi is megtett egy mért kört, 1:22.112 alatt. Most csak Rosberg van a pályán a régi Mercedesszel.
A Mercedes 1:40-es tempóban köröz. Itt egy kép Button McLarenjéről, itt pedig egy Massa Ferrarijáról.
A sportbírók körülnéztek a célegyenesben, miután úgy tűnt, Kobajasi Sauberjéről menet közben leesett valami - bár az sem kizárt, hogy csak egy gumidarab volt. Egyébként a hideg, párás levegőben az autók hátsó szárnyának pereménél szépen látszik a feltorlódó levegő.
A csapat Twitterén csak most kívánnak jó reggelt... Már Massának is van mért köre, 1:24.423-mal a 3. helyen áll Räikkönen és Kobajasi mögött.
Az F2012 bukókeretére a légáramlást vizsgáló műszert szereltek. Közben Maldonado megtett egy újabb óvatos ellenőrző kört a Williamsszel.
Az előbbi 1:25.807-nél, az utóbbi 1:41.233-nál tart. Már hat versenyzőnek van mért köre.
Itt látható a Lotus még a garázsban. Most épp lassabb, mint előzőleg, de a többieknél így is gyorsabb.
"Ma az adatgyűjtés az elsődleges célunk, ahogy az egy új autóval teljesített első tesztnapon szokás" - írják a Ferrarinál. A Force Indiánál azt mondták, az ő napjuk eleinte a rendszerellenőrzésről szól majd, de később már áttérnek a beállításokkal kapcsolatos munkára is.
Kiderült, hogy az a lerepülő alkatrész, amiről nemrég mi is beszámoltunk, az egyik hátsó fékhűtő-csatorna kis darabja volt. Kobajasi autóját most javítják.
1. Räikkönen (Lotus-Renault E20) 1:20.514 - 15 kör
2. Kobajasi (Sauber C31) 1:22.112 - 6 kör
3. Massa (Ferrari F2012) 1:24.423 - 6 kör
4. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:24.681 - 7 kör
5. Di Resta (Force India VJM-05) 1:35.200 - 11 kör
6. Rosberg (Mercedes W02) 1:41.939 - 5 kör
A bokszutcába behajtva is odatette magát, egy kicsit ráhajtva a fűre.
Az új Red Bullt még szerelik, a csapat azt reméli, Mark Webber egy órán belül kimehet vele a pályára. Mike Gascoyne a Twitteren azt írja, a Caterham is rövid szünetet tart, amíg a CT01-re felteszik a csak ma reggel Jerezbe ért alkatrészeket.
Összesen ennyit kaptak a hétre a lágy, közepes és kemény keverékből, amit szabadon használhatnak fel. Räikkönen eddig a közepessel körözött, ahogy Rosberg is, de Button például a lágyon teljesítette az ellenőrző körét.
Tegnap csak egyesben és kettesben próbálta ki, de elégedett volt vele. "Kényelmesen elférek az autóban, első és második fokozatban jól viselkedik. Meglátjuk, mire képes ma!" - mondta. Erről bővebben itt írtunk.
A Mercedes felkapaszkodik a 2. helyre 1:21.379-es körével, míg Massa 1:23.391-gyel 4. lett. Räikkönen legutóbbi köre 1:22.250 volt.
Bár még a tavalyi autóval tesztelnek, a kipufogót már valószínűleg átalakították az idei szabályoknak megfelelően, mert a W02-nek más hangja lett.
Bár a nap szépen süt, továbbra is csak 7 fok van - igaz, az aszfalt már jóval melegebb, 22 fokos. Itt egy kép Massáról, amit elhagyja a garázst Ferrarijával.
Eddig ez volt tőle a leghosszabb ma. A közepes keverékű Pirelliket használta, az átlaga az Autosport szerint 1:22.5 volt.
A bokszkijáratnál. Közben Ricciardo javított az új Toro Rossóval, 1:22.578-as eredménye révén már a 4. helyen áll. A nagy testvérnek, a Red Bullnak továbbra sincs nyoma.
Még mindig a közepes gumikon 1:19.670-es eredményt ért el - ez igencsak biztató, mert már jobb, mint az egy évvel ezelőtti, négynapos jerezi teszt összesített legjobb ideje! A Lotus, illetve elődje, a Renault akkor 1:20.361-es körrel zárta a tesztet. Räikkönen második köre is gyorsabb volt annál, mint amivel eddig vezetett, 1:20.428. A 2. helyezett Rosberg is javított, de csak 1:21.170-re.
1. Räikkönen (Lotus-Renault E20) 1:19.670 - 30 kör
2. Rosberg (Mercedes W02) 1:21.170 - 26 kör
3. Kobajasi (Sauber C31) 1:22.112 - 13 kör
4. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:22.578 - 14 kör
5. Massa (Ferrari F2012) 1:23.391 - 15 kör
6. De la Rosa (HRT F111) 1:26.520 - 6 kör
7. Di Resta (Force India VJM-05) 1:35.200 - 11 kör
A Lotus így fogalmaz a Twitterén. Räikkönen itt éppen a mérnökeivel beszélget. Büszkék az időmérő-monitorra is.
A tegnap bemutatott RB8 néhány része még úton van Spanyolországba, de a Red Bullnál mindenki türelmesen vár, kapkodásnak semmilyen jele nincs.
De la Rosa a tavalyi Hispaniával köröz, amin ráadásul semmilyen szponzormatrica nincs. Csak a csapat új logója látható az orrán.
Button már régóta nem járt a pályán, de a csapatnál azt mondják, aggodalomra semmi ok. "A rendszerek rutinellenőrzését végeztük - hamarosan ismét kimegyünk!" - ígérték. Az MP4-27-et a tesztpilóta Oliver Turvey már bejáratta röviddel a bemutatója után.
Időközben 1:21.526-ra faragta le az idejét az új Force Indiával, megközelítve Rosberget, aki nemrég egy 5 körös etapot teljesített 1:21-es körökkel - ebben a pillanatban pedig 1:20.219-re javított, így már csak fél másodpercre van Räikkönentől. Ez már jobb a Mercedes egy évvel ezelőtti jerezi idejénél: azt Michael Schumacher érte el, és 1:20.352 volt. Persze a csapat most már sokkal alaposabban ismeri az autóját, és úgy tűnik, Rosberg a lágy gumikat használta a köréhez, míg Räikkönen a közepeseket...
A technikai igazgató Giorgio Ascanelli elárulta, hogy a tegnap bemutatott STR7 kipufogója, amely a hátsó felfüggesztés irányába van kivezetve, máris túlmelegíti a futómű lengőkarjait. Épp az ilyen problémák megoldására szolgál a tesztelés.
A Hispania azt írja a Twitterén, hogy az autójuk jobb lett, és végre a hőmérséklettel is elégedettek. Jelenleg 10 fok van, az aszfalt már 27 fokos.
Ahogy az imént ígérték a McLarennél, Button végre teljesítette első mért körét, mégpedig 1:22.440 alatt, amivel egyelőre 6. lett. A közepes gumikat használja akárcsak Kovalainen és Maldonado. Már csak a Red Bull nem iratkozott fel a tabellára - ez azért ironikus, mert a csapatfőnök, Christian Horner épp ma említette, hogy eddig ez volt a legsimább telük.
A Caterham tájékoztatása szerint a kemény Pirellikkel hajtott ki a bokszból.
Közben egy kis egyéb olvasnivaló: itt a cikkünk a Williams FW34 ma reggeli bemutatójáról.
Történelmi pillanat: Webber kivitte a pályára az eddig a garázsban veszteglő RB8-at, miután az alkatrészek, amikre a csapat várt, megérkeztek Jerezbe. Az ausztrál persze egyelőre csak egy ellenőrző kört tett meg az autóval.
Az Autosport helyszínen tartózkodó tudósítója azt írja, a pálya mellett sokkal kevesebb gumitörmelék halmozódik fel, mint egy évvel ezelőtt, amikor ez aggodalomra adott okot. A Pirelli azóta sokat dolgozott azon, hogy az abroncsairól kevesebb darab szakadjon le.
Mivel ők az egyetlen csapat, amely nem utazott el Jerezbe, a jelek szerint szükségét látják, hogy a Twitteren közzétett semmitmondó hozzászólásokkal tartsák fent az érdeklődést. Legutóbb például azzal az ókori Plautus-idézettel jelentkeztek, miszerint a bölcs ember más kárán tanul. Vajon mire céloznak...?
1. Räikkönen (Lotus-Renault E20) 1:19.670 - 44 kör
2. Rosberg (Mercedes W02) 1:20.219 - 35 kör
3. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:20.777 - 33 kör
4. Di Resta (Force India VJM-05) 1:21.529 - 37 kör
5. Kobajasi (Sauber C31) 1:22.112 - 14 kör
6. Button (McLaren MP4-27) 1:22.366 - 9 kör
7. Massa (Ferrari F2012) 1:23.391 - 31 kör
8. Maldonado (Williams FW34) 1:23.457 - 8 kör
9. Webber (Red Bull RB8) 1:23.556 - 4 kör
10. Kovalainen (Caterham CT01) 1:24.298 - 8 kör
11. De la Rosa (HRT F111) 1:25.535 - 17 kör
Amint az a lenti tabellából is látszik, az imént az RB8 is megtett egy teljes kört (itt egy kép az autóról), miközben Ricciardo feltornázta a Toro Rossót a 3. helyre. A csapatnál azt írják, "eddig minden jól megy." Barcelonával ellentétben Jerezben nincs hivatalos ebédszünet: a pálya egész nap nyitva van, mindenki akkor szakít időt az evésre, amikor tud.
Korábban egy piros kesztyűben vezetett, de most visszatért a feketéhez. Jelenleg Massa és Kobajasi van a pályán, a Ferrari a gyengének tűnő időeredmények ellenére is elégedett. A McLarennél is azt mondják, Button délelőtt elvégzett minden tervezett rendszerellenőrzést.
Újra kimegy a pályára, és a 3-as kanyarra kigyorsítva szépen megcsúsztatja a McLarent. Rosberg ismét gyakorolta a rajtot a bokszkijáratnál, míg Ricciardo befejezte eddigi leghosszabb, 11 körös etapját. A Williams viszont még egész nap csak 9 kört tett meg, ami Räikkönen 50 köréhez képest nem túl sok.
A rossz idő volt az oka, hogy a várt alkatrészek a tervezettnél később értek Jerezbe. Webber eddig összesen 4 kört tett meg az új RB8-cal.
Felkapaszkodott a 3. helyre, 0,12 másodperccel Rosberg mögé, megelőzve Ricciardót.
A politikai helyzet továbbra sem megnyugtató, de bármilyen döntést is hozzon a Nemzetközi Automobil Szövetség, ők elfogadják. Erről itt írtunk.
Az új autókkal kifejezetten sok kört tesznek meg, leszámítva talán a Red Bullt, amely a köd miatt késlekedett. A Williams háza tájáról semmilyen információ nem érkezett mostanában, de már Maldonado is 16 körnél tart - annyinál, mint Button és Kovalainen.
1. Räikkönen (Lotus-Renault E20) 1:19.670 - 50 kör
2. Di Resta (Force India VJM-05) 1:19.772 - 49 kör
3. Rosberg (Mercedes W02) 1:20.219 - 56 kör
4. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:20.694 - 40 kör
5. Kobajasi (Sauber C31) 1:22.112 - 27 kör
6. Button (McLaren MP4-27) 1:22.366 - 16 kör
7. Massa (Ferrari F2012) 1:22.815 - 45 kör
8. Kovalainen (Caterham CT01) 1:23.178 - 16 kör
9. Maldonado (Williams FW34) 1:23.371 - 16 kör
10. Webber (Red Bull RB8) 1:23.556 - 4 kör
11. De la Rosa (HRT F111) 1:24.209 - 22 kör
A Lotus sok vendéget, fontos szponzorok képviselőit fogadta ma Jerezben, úgyhogy mindenképpen jól jönne nekik, ha Räikkönen a nap végéig az élen maradna. Di Resta azonban nemrég 0,102 másodpercre megközelítette, úgyhogy az első helye veszélyben forog. Közben Massa immár sokadszor gyakorolta a rajtolást a bokszkijáratnál a Ferrarival, melynek bukókeretén egész nap van egy periszkópszerű mérőműszer.
Alan Permane azt írja, Räikkönen "50 zavartalan kört teljesített. Most rövid ebédszünet következik, elvégzünk néhány változtatást, aztán reméljük, ugyanilyen lesz a folytatás is!"
A Ferrari is azt jelenti, hogy "semmilyen gond" nem akadt az új autójával. Amely itt közelről is látható a garázsban:
Mindketten 1:24-1:25-ös köröket teljesítenek. Közben jóval melegebb lett, a levegő már 14, az aszfalt 32 fokos.
E kép szerint a C31 egyelőre nincs túl precízen összerakva... A Williams vendégei viszont ezt látják. Nem rossz!
A jelenlegi etapja 8 kör óta tart, ennyit még nem volt kint ma a pályán. 1:21.474-es eredményével már a 6. helyen áll. Többen kiszúrták, hogy az RB8 orrán lévő lépcsőt úgy festették le, hogy ne lehessen részletesen megfigyelni rajta azt a titokzatos hasítékot... Kíváncsian várjuk, milyen trükk van benne.
A csapatfőnök Tony Fernandes bizakodóan nyilatkozik a CT01-ről az első körök után: "Még hosszú út áll előttünk, de az autó ígéretes. Heikki pozitív visszajelzéseket adott róla nekem. Még korán van, de a kezdet biztató." A Ferrarinál a délelőttről készült riportban hangsúlyozzák, hogy az időeredményekből semmilyen következtetést nem lehet levonni. Nem csoda: Massa egyelőre csak a 8. helyen áll.
1. Räikkönen (Lotus-Renault E20) 1:19.670 - 50 kör
2. Di Resta (Force India VJM-05) 1:19.772 - 52 kör
3. Rosberg (Mercedes W02) 1:20.219 - 56 kör
4. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:20.694 - 40 kör
5. Kobajasi (Sauber C31) 1:21.353 - 47 kör
6. Webber (Red Bull RB8) 1:21.474 - 17 kör
7. Button (McLaren MP4-27) 1:22.366 - 22 kör
8. Massa (Ferrari F2012) 1:22.815 - 51 kör
9. Kovalainen (Caterham CT01) 1:23.178 - 28 kör
10. Maldonado (Williams FW34) 1:23.371 - 25 kör
11. De la Rosa (HRT F111) 1:24.209 - 32 kör
Ezzel a bukókeretre szerelt eszközzel gyűjtenek információt az autó fölötti áramlási viszonyokról. A teszteken a csapatok gyakran használnak ilyet.
Az elmúlt percekben nyugi volt, sokan - köztük a lotusosok - most ebédeltek, de végre ismét felbőgtek a motorok. Előbb Kobajasi tett megy egy bemelegítő kört a szuperlágy Pirelliken, aztán Räikkönen hajtott ki a pályára. 1:24.682-es körrel kezdett. Di Resta a közepes gumikon vág neki a sajátjának.
Miközben Räikkönen a bokszba beállást gyakorolja, egy rövid hír: Jaime Alguersuari kitálalt a Red Bullról, azt állítva, nem érti, miért dobta a Toro Rosso, amikor pedig a Brazil Nagydíjon szóban arról tájékoztatták, hogy maradhat. Emiatt állítólag vissza is utasított egy másik lehetőséget.
Mark Webber továbbra is a 6. helyen áll, de Karun Chandhok épp azt írja a Twitterén, hogy az időeredmények ma még irreálisabbak, mint általában a teszteken. Ja, és vicceskedve arra panaszkodik, hogy már fél napja Jerezben van, de még senki nem kínálta meg egy csésze teával...
Az ismert újságíró, James Allen a Renault-ra hivatkozva azt írja, a befújt diffúzor betiltásának köszönhetően a motorokat 15-25 lóerővel nagyobb teljesítményen lehet majd használni, mint korábban, amitől az autók végsebessége is nőni fog.
1:22.366-ról 1:21.952-re faragta le a köridejét, miközben a McLaren új, Williamstől átszerződött sportigazgatója, Sam Michael egy csésze teával sétál ki a csapat bokszutcai irányítóközpontjába, hogy csevegjen egy kicsit a technikai igazgatóval, Paddy Lowe-val. Chandhoknak őt kellett volna megkérnie, hogy főzzön neki teát...
Adrian Newey azt állítja, a rejtélyes vízszintes hasíték a Red Bull orrán lévő törésen egyszerűen a pilótafülke szellőzését szolgálja. Az autók orrkúpján szoktak ugyan lyukat vágni ilyen céllal a melegebb versenyeken, de azért nem ekkora keresztmetszetűt. Newey szerint pusztán esztétikai okokból helyezték át a törésre. Nem lenne meglepő, ha a Red Bull titkolózna...
Egy friss, nem a teszteléshez kapcsolódó hír szerint a Nürburgringet üzemeltető céggel szerződést bontott a helyi kormányzat, így többé a Forma-1-es nagydíjat sem rendezik meg a pályán. Utánajárunk, hogy ez igaz-e. A pálya régóta küszködött anyagi nehézségekkel.
A nap utolsó két órájában ő fogja vezetni a Mercedest. Természetesen továbbra is a tavalyit. Egy 1:24.908-as körrel kezdett.
1. Räikkönen (Lotus-Renault E20) 1:19.670 - ? kör
2. Di Resta (Force India VJM-05) 1:19.772 - ? kör
3. Rosberg (Mercedes W02) 1:20.219 - ? kör
4. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:20.694 - ? kör
5. Kobajasi (Sauber C31) 1:21.353 - ? kör
6. Webber (Red Bull RB8) 1:21.474 - ? kör
7. Button (McLaren MP4-27) 1:21.952 - ? kör
8. Massa (Ferrari F2012) 1:22.815 - ? kör
9. Kovalainen (Caterham CT01) 1:23.178 - ? kör
10. Maldonado (Williams FW34) 1:23.371 - ? kör
11. De la Rosa (HRT F111) 1:24.209 - ? kör
12. Schumacher (Mercedes W02) 1:24.908 - ? kör
Mért köre továbbra is csak egy van. Közben Massa, di Resta és Kobajasi is kihajtott a pályára.
Ezen a képen végre jól látszik az F2012 hátsó része, különösen a diffúzor. A fotóra rá is lehet nagyítani.
Az Autosport értesülései szerint a Caterham autójában - a csapat története során először - van KERS, de ma csak "passzív módban" használják.
Az új ideje 1:20.917, ezzel egy helyet javítva felkapaszkodott ötödiknek. Button a bokszutca falán álldogálva figyeli a többieket, különösen a Red Bullt és a Force Indiát. Schumacher ismét kiment a pályára.
Etapjának első mért körét 1:20.794 alatt teljesíti a tavalyi Mercedesszel, ez az 5. helyre elég - de Rosberg délelőtti eredményénél még fél másodperccel gyengébb.
Ricciardo alatt megállt a Toro Rosso a célegyenesben, így leparkolta az első kanyar mellé. Megpróbált vele körbeérni, hogy visszatérjen a bokszba, de nem sikerült neki. A sportbírók felemelték egy trélerre. Valójában kifejezetten jó eredmény, hogy az év első tesztnapján csaknem hét órán keresztül nem volt szükség a piros zászlóra.
A pályát újra megnyitották, Button, majd Kobajasi azonnal kihajt a bokszból. Alig több mint egy óra van hátra a tesztnapból.
Csak egy kis kitérő: Nick Heidfeld, aki egyébként tavaly harmadik lett ezen a teszten még a Renault-val, az LMP1-es Rebellion-Lolát fogja vezetni az új hosszú távú világbajnokságban, amelynek része a Le Mans-i 24 órás is. "Ezek az autók továbbra is nagyon gyorsak, és sok jó versenyző van a mezőnyben" - mondta. Nem tartja kizártnak, hogy később a DTM-ben folytatja, alighanem a BMW-vel.
Az első tesztnapon azt állította, a befújt diffúzor betiltásával járó veszteséget nehéz lesz semlegesíteni - az tavaly segített ellensúlyozni a dupla diffúzor hiányát, de idén nem volt olyan technológia, ami hasonlóan hatékony lett volna. "Akár le is maradhattunk" - mondta. "Csak magunkról tudjuk, hogy mit értünk el a télen, de a kipufogókat, az első szárny merevségét és néhány egyéb területet érintő szabályváltozások jelentősek voltak. Fogalmunk sincs, ezeknek mi lesz az eredménye." Bár ezt nem verték nagydobra, karácsony táján tovább szigorították az első szárny hajlékonyságát megakadályozni hivatott terhelésteszteket, ami a Red Bullt különösen érzékenyen érintheti.
A technikai igazgató, Mike Gascoyne arról számol be, hogy az autóval nincs gond, de a sűrített levegős indítóhoz csatlakozó tengely megsérült, ezért a motorját nem tudják beindítani. Kovalainen így is bizakodva szállt ki a CT01-ből. "Azt hiszem, megerősíthetem, hogy az autónk máris gyorsabb a tavalyinál" - jelentette ki az Autosportnak. "A teljesítménye jobb, és hátul nagyobb a tapadás, ami örömteli. A kormányzás is precízebbnek érződik." Ugyanakkor hozzátette, hogy egész nap csak egyszer változtattak a beállításokon, ezért nem tudja megítélni az autó valódi potenciálját.
A csapat megerősítette, hogy Ricciardo alatt azért állt meg az STR7 röviddel ezelőtt, mert a szenzorok az olajnyomás csökkenését érzékelték, ezért a biztonsági automatika leállította a motort. "Semmi komoly, de délután 5-ig már nem lehet kijavítani" - tették hozzá.
Szponzori matricák nélkül. Az autóban ülve de la Rosa beszélget versenymérnökével, Mark Hutchinsonnal.
1:22.9 volt az átlaga. Webber is a pályán van, továbbra is a közepes gumikkal. A legtöbb kört, 99-et, egyébként Kobajasi teljesítette a Sauberrel. Egy új autótól durva!
Egy friss kép a nap hőséről:
A Sauber megállt a pályán. Jó érzékkel raktuk ki a képet róla egy perccel ezelőtt! Kobajasi már ki is szállt a C31-ből. Ha már el kellett romlania, szerencse, hogy most tette, 103 kör után.
A tesztet még az utolsó negyedórára újraindították. A Sauber azt állítja, Kobajasi autójából egyszerűen kifogyott a benzin - ami az időzítés ismeretében hihető, mert a csapatok a teszteken rendszeresen ilyen módszerrel ellenőrzik az üzemanyagszint-jelző pontosságát.
Bő tíz perc van hátra, de Räikkönen, di Resta, Webber, Schumacher, Button és de la Rosa még a pályán vannak. Itt egy friss kép is a Jégemberről.
Miután délutánra átadta az autóját Schumachernek, egy kis edzéssel töltötte a napot.
Az utolsó kanyarhoz füstölő kerekekkel érkezik meg, de így is a pályán tartja a Lotust. Nagyon úgy tűnik, hogy ő fogja az élen zárni a napot...
Lőn: Räikkönen megtartja az első helyet a nap végéig, bár az utolsó percben Button beszúrt mellé a McLarennel a Michelin kanyarnál. Visszatérésnek nem rossz, hogy egy angolos túlzással éljünk, de még ha nem is akarunk ünneprontók lenni, majd csak később derül ki, hogy a Lotus nem csak a szponzorokat akarta-e elkápráztatni.