Alonso nyerte az első szabadedzést Monacóban
2012. május 24. 09:51
Üdvözöljük kedves olvasóinkat a Monacói Nagydíj első tréningjéről készített tudósításunkban! Monacóban kivételes módon csütörtökön indul a nagydíjhétvége (pénteken ugyanis a szórakoztatóiparé a főszerep a miniállamban), az időmérőre a szokásos napon, szombaton, a futamon pedig vasárnap kerül sor.
Ahogy egy késő májusi naphoz illik, ragyogó idő van Monte Carlóban. A pálya 33, a levegő 22 fokos.
A legutóbbi nagydíj után Barcelonában kiégett a győztes Williams csapat boksza, a felszerelés 90 százaléka odalett. Nagy szerencse volt viszont, hogy Bruno Senna autójának kasztnija sértetlen maradt, bár a rajta lévő fém alkatrészek odalettek.
A Williamsnek a többi csapat is segített, hogy a hiányzó felszereléseket pótolhassák a Monacói Nagydíjig.
Szigorításokat terveznek az üzemanyag-tárolással kapcsolatban, hogy ilyen tűzeset még egyszer ne fordulhasson elő: csak 600 liter benzint lehet majd a bokszban tárolni, és az is kötelező lesz, hogy a versenypályáknak vasárnap este 10-ig kell tűzoltószolgálatot biztosítaniuk.
A legtöbb versenyző már megtette az első ellenőrző körét.
A Toro Rosso pilótája szerint szélsőségesen alacsony a tapadás, ami nem csoda, mert egy éven át csak utcai autók, teherautók és turistabuszok használták a pálya aszfaltját a hercegségben.
Idén először Monacóban lehet használni a szuperlágy gumikat, amelyek a legjobb tapadást biztosítják az összes keverék közül, de cserébe a leggyorsabban is használódnak el. Ez a keverék nem változott tavalyhoz képest. Vélhetően csak a második szabadedzésen fogják a csapatok kipróbálni, mert addigra már javulni fog a pálya állapota.
A másik Monacóban használható keverék a lágy gumi, ami jelen esetben a keményebb a kettő közül.
Azt írják a Twitteren, hogy még legalább 20 perc, mire kijönnek a vörös autók a pályára.
A Sauber mexikói versenyzője 1:39,497-es kört futott, ami még nem vehető komolyan, mivel tavaly az első szabadedzésen 1:16,619 volt a legjobb idő.
Sokáig nem ment ki senki, végül Jean-Eric Vergne törte meg a csendet.
A Lotus orrkúpja és Heikki Kovalainen sisakja is a telefonos játékot hirdeti.
A francia ideje 1:23.961, ezzel jelenleg ő vezet.
Az első helyen álló Vergne ideje már 1:21,631. Még csak a két Toro Rosso és Karthikeyan ment értékelhetően gyors kört.
Kicserélik a kormányzást a finn autójában, mert az ellenőrző köre után elégedetlen volt vele. Sok szerelő veszi körbe az autóját, az orrkúp le van szerelve.
Az idén eddig szinte minden versenyen panaszkodott Räikkönen a Lotus kormányzására.
A francia legújabb, 1:19,086-es köre három tizeddel jobb csapattársáénál.
A Toro Rosso ausztrál pilótája a falhoz koccant autójával az egyes kanyarban. Nem lett baja az autónak.
A hétszeres világbajnok ideje 1:19,941, ezzel negyedik.
A Lotus francia pilótája 1:17,645 alatt ért körbe, mögé Schumacher zárkózott fel egy másodperc hátránnyal a második helyen.
A Twitteren írta a csapat, hogy a barcelonai tűz egyik sérültjét még mindig ápolják Nagy-Britanniában, így ő nem utazhatott el Monacóba.
Elérkeztünk az első szabadedzés feléhez, az állás:
Grosjean, Schumacher, Kobajasi, Maldonado, Vergne, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Rosberg, Senna, Petrov, Pic, Alonso, Karthikeyan, Webber, Glock, De la Rosa, Pérez.
Monacóban úgy állítják be az autókat, ahogy sehol máshol. A futóművet nagyon puhára állítják a bukkanók és úthibák miatt, a leszorítóerőt viszont maximálisra veszik. A kormánynak nagyobb kerékelfordítást kell biztosítania, hogy a szűk Loews-kanyarban is be tudjanak fordulni.
Sok pilóta az ülését is magasabbra állíttatja, hogy jobban kilásson az autóból.
Button elárulta a Sky Sport csatornán, hogy alaphelyzetben jobban szeret mélyen ülni. Most is így kezdi az első szabadedzésen, de megvan a lehetőség, hogy magasabbra vegyék az ülés helyzetét, ha úgy ítéli, hogy az lenne számára a jobb.
Az egyik HRT megállt a Mirabeu kanyarnál.
A sorrend: 1. Grosjean, 2. Schumacher, 3. Alonso, 4. Rosberg, 5. Massa, 6. Kobajasi, 7. Maldonado, 8. Perez, 9. Webber, 10. Hülkenberg.
Vettel még nem tett meg mért kört, ahogy Räikkönen sem, akinek az autóján még mindig dolgoznak.
A spanyol ferraris ideje 1:17,126.
A világbajnok első köre a 13. helyre volt elég, aztán a második a 7.-re. Már csak Räikkönen adós egy körrel, a finn idegesen nézi, ahogy a szerelők az autóján dolgoznak. Az első futóműben cserélnek olyan alkatrészeket, amelyek kapcsolatban vannak a kormányzással.
A Twitteren azt írják, az alapbeállításokat nagyjából megtalálták, csak a guminyomással kell még variálniuk.
Bement 1:17 alá a McLaren versenyzője, ideje 1:16,747. Ez már nagyon közel van a tavaly ilyenkor futott legjobb időhöz.
Grosjean csak 4 ezreddel maradt el Hamiltontól, csak ők ketten vannak 1:17 alatt.
A Spanyol Nagydíj győztese is bement 1:17 alá, harmadikként. Ideje 1:16,904.
A francia ideje 1:16,630, 117 ezredet ver Hamiltonra és 130 ezredet Maldonadóra.
A visszajátszás megmutatta, hogy az első szárny jobb oldala a földet súrolva szikrázott. Valószínűleg Schumacher megüthette valahol korábban, ezért törhetett el.
A McLaren a Twitteren viccelődik az egyik feltett kérdés kapcsán. Arra, hogy van-e a wokingi főhadiszállásukon pálya, azt felelték, hogy van egy titkos pálya a föld alatt, amelyről nem beszélhetnek.
Eddig minden versenyző a lágy gumit használta, ami ezen a hétvégén a keményebb keverék. Nem meglepetés, hogy a második szabadedzésre tartalékolják a szuperlágyakat.
A spanyol 1:16,495-ös kört futott, ezzel ismét az élre állt. Ez már jobb kör annál, amivel nyertek a tavalyi első szabadezésen.
Úgy tűnik, tényleg beváltak a Ferrari Spanyolországban bevetett fejlesztései. Fernando Alonso ismét javított az idején, ezúttal bő két tizedet. A legjobb idő jelenleg 1:16,265, ez 365 ezreddel jobb a második Grosjean idejénél.
Elfüstölt a Renault-motor Kovalainen Caterhamjében az alagút utáni szakaszon. A füstből bőven jutott az alagútba is, de a nagyobb probléma az, hogy olaj kerülhetett a pályára a leggyorsabb kanyarban.
Csak hat perc maradt, de nem valószínű, hogy még kiengednék a versenyzőket az olajfolyás miatt. Valószínűleg piros zászlóval ér véget az első szabadedzés.
A visszajátszás megmutatta, hogy ma már sokadszor vágta le az alagút utáni sikánt az indiai HRT-s pilóta.
Ahogy várható volt, nem indították el újra az edzést. Az első helyezett Alonso lett, Grosjean és az utolsó pillanatokban javító Pérez előtt.
Hamarosan részletes eredménytáblázattal és összefoglalóval jelentkezünk.
Fernando Alonso a 90 perces első szabadedzést szenzációs idővel, 1:16,230-es körrel nyerte meg, ez közel négy tizeddel jobb a tavalyi első szabadedzésen, Vettel által megfutott legjobb időnél.
A spanyol nagy csatát vívott az első helyért Romain Grosjeannal, a Lotus francia pilótája végül 365 ezreddel maradt el a ferraristól. Látván csapattársa jó formáját, még bosszúsabb lehet Kimi Räikkönen, ugyanis csak ő nem tudott egyetlen mért kört sem megtenni csütörtök délelőtt Monacóban, ugyanis a Lotus-szerelők végig dolgoztak az autója első felfüggesztésénél. Ellenőrző köre után ismét a kormányzással volt elégedetlen a finn, ezért álltak neki sok alkatrész cseréjének a fekete-arany színű csapatnál.
Harmadikként a Sauber versenyzője, Sergio Pérez kapaszkodott fel az utolsó pillanatokban, úgy lászik, már feldolgozta azt a nagyon komoly balesetet, ami egy évvel ezelőtt érte a monacói pályán. A mexikói mögött közvetlenül Lewis Hamilton, a Spanyol Nagydíj győztese, Pastor Maldonado, és a végre jó formában vezető Felipe Massa végzett.
Elég lassan indult az időmérő, mivel a csapatok nem akartak gumit pazarolni arra az időszakra, amíg nincs kellően felgumizva a poros utcai pálya. Az első 40 percben ezért csak a két Toro Rossótól, Daniel Ricciardótól és Jean-Eric Vergne-től láthattak a nézők mért kört.
Az edzés második felében aztán nagy lett a forgalom a pályán, de úgy tűnt, hogy az első helyért csak Alonso és Grosjean állhat versenyben. Egyszer ugyan Hamilton is az élre tudott kerülni, de tiszavirág-életű volt az elsősége, később már csak a spanyol és a francia versenyző váltotta egymást az élen. Végül Alonso negyed órával az edzés vége előtt kijött két szupergyors körre, már az első, 1:16,4-es is elég lett volna az edzéselsőséghez, de aztán azonnal javítani tudott 1:16,265-re, ami közel négy tizeddel bizonyult jobbnak Grosjean legjobb idejénél.
A világbajnok Sebastian Vettel csak a 9. helyen végzett, közvetlenül a két Mercedes előtt. A 11. Michael Schumachernek egyszer eltört az első szárnya, amikor odaverte egy rázókőnek az uszodánál.
Kovalainen autója így jutott vissza a bokszba az edzés végén
Alonso tovább javíthatott volna, ugyanis futott egy abszolút első szektort nem sokkal a vége előtt, de a kört végül nem tudta befejezni, mert piros zászlóval leállították a versenyt. A piros zászló oka az volt, hogy Heikki Kovalainen Caterhamjében elfüstölt a Renault-motor az alagútban, sok füstöt és olajat hagyva maga mögött a pálya leggyorsabb kanyarjában. Mivel ekkor már csak hat perc lett volna hátra, bejelentették, hogy már nem indítják újra az első szabadedzést, így talán lesz elég idő feltakarítani a pályát a délután kettőkor kezdődő második szabadedzésre.