Hamilton nyitott az élen a Hungaroringen
2012. július 27. 11:40
Üdvözöljük kedves olvasóinkat a Magyar Nagydíj nyitó edzéséről készített tudósításunkban! A Hungaroringen megkezdődik a húsz futamból álló bajnokság második fele.
Az elmúlt két versenyhétvégével ellentétben most napsütéses, meleg idő fogadta a csapatokat a Hungaroringen, a levegő 25, a pálya 34 fokos. Bár az előrejelzések alapján kisebb záporokra lehet számítani a nap folyamán.
A Magyar Nagydíj után több mint egy hónapos pihenő következik, így mindenki egy jó eredmény elérésével szeretné megkezdeni a nyári szünetet. A Red Bull és a McLaren versenyzői remélik, hogy csökkenteni tudják a hátrányukat a jelenleg 34 pontos előnnyel rendelkező Fernando Alonsóval szemben.
Vergne hajtott ki először a pályára, őt csaknem a fél mezőny követi, hogy megtegyék az első ellenőrző köröket. Mért kör egyelőre senkitől sem várható.
A Twitteren árulták el, hogy az aerodinamikai elemekkel sok munkájuk lesz a mai napon. Egyelőre mindenki a közepes keverékű gumikon köröz a pályán, ezen kívül ismét a lágy abroncsok állnak a csapatok rendelkezésére.
Az első köre után rögtön lecserélték autóján az első szárnyat. Mindkét Ferrari nyomjelző festékkel és szenzorokkal van felszerelve, hogy több adatot tudjanak gyűjteni a különböző aerodinamikai elemek viselkedéséről.
Mért kört viszont még senki sem futott. Jelenleg csak Pérez és Petrov köröz a pályán, a többiek különböző beállításokat végeznek el az autókon.
A Lotus a hockenheimi szabadedzéseken tesztelte először az eszközt, szombaton és vasárnap azonban már nem vetették be. A száraz Hungaroringen valószínűleg több adatot tudnak gyűjteni a viselkedéséről, így hamarosan bevetésre kerülhet, reményeik szerint nagy előnyhöz juttatva őket az egyenesekben.
Az első gyakorláson ismét három fiatal versenyző kapott lehetőséget: Bianchi a Force Indiát vezeti Hülkenberg helyett, a Willamsnél Bottas szokás szerint Sennát helyettesíti, Clos pedig Hockenheim után ismét megkapta Karthikeyan autóját péntek délelőttre.
Kovalainen nevéhez fűzödik, 1:29.977-es kört futott. Ennél természetesen sokkal jobb köridőkre számíthatunk, a tavalyi első szabadedzést Hamilton 1:23.3-as idővel nyerte.
Rögtön 2,2 másodpercet javít honfitársa köridején. A többiek továbbra sem tartják sürgősnek, hogy elkezdjék a körözést, négy versenyző kivételével mindenki a bokszban tartózkodik.
Rádión figyelmeztetik a finnt, aki lassú tempóban hajt vissza a garázsba. Ott a szerelői rögtön hideg levegőt fújnak a Lotus hűtőjére.
Egymás után többen is megtették első mért körüket, még mindig Räikkönen vezet 1:25.1-es, őt Hamilton, Vergne és Webber követik.
Majdnem egy másodperccel volt gyorsabb Räikkönennél, Hamilton azonban pár másodperccel később még jobb kört futott, két tizedet javított csapattársa idején, 1:23.982-es körrel.
A közepes keverékeken köröz, és egymás után háromszor javít a legjobb köridőn, jelenleg 1:22.821-es idővel áll az élen. Button is jó tempót diktál, most három tizeddel marad el tőle. A harmadik helyen álló Schumacher lemaradása már 1,1 másodperc.
Schumacher és Rosberg is túl szélesen fordult, de ezután gond nélkül folytatták a körüket.
Ez az első lehetőségük arra, hogy a fejlesztéseiket egy egész edzésen keresztül száraz pályán teszteljék.
Hamilton, Button, Schumacher, Rosberg, Webber, Bottas, Maldonado, Räikkönen, Ricciardo, Vergne. Alonso még nem futott mért kört, most azonban vélhetően ő is elkezdi az érdemi körözért, kihajtott a pályára.
Vitalij Petrov szerint a pálya még elég csúszos, nem tapadnak eléggé a kerekek, a HRT azonban megjegyezte, hogy a Hungaroringen ez normális.
Lemaradása 1,3 másodperc Hamiltonhoz képest, csapattársánál azonban rögtön négy tizeddel jobb kört futott. A 6. helyre Pérez jött fel.
Javítani kell még a Ferrari beállításain. Rosberget azonban megelőzte, így a két McLaren és Schumacher mögött a 4.
Szokásukhoz híven nem az a céljuk az első edzésen, hogy rögtön az eredménylista élére ugorjanak. Webber a 8., Vettel a 12. helyen áll.
A Red Bull hátulján munkálkodnak a szerelők. Vettel továbbra is köröz, de nem tud bekerülni a legjobb tíz közé - valószínűleg nem is ez a célja, hanem az adatok gyűjtése.
A 10-es kanyart nem tudta bevenni, a kavicságyon áthajtva azonban vissza tudott térni a pályára. Pillanatnyilag Bottas mögött, a 10. helyen áll, mindössze két ezred közöttük a különbség.
A levegő 27, a pálya 37 fokos. A Sauber örül a "tökéletes" körülményeknek az elmúlt hetek esős hétvégéi után.
A brit már csak egy tizeddel marad el csapattársától, Rosberg pedig Schumachert megelőzve feljött a harmadik helyre. Lemaradása azonban még mindig 8 tized.
Rádión panaszkodik, hogy nagyon nehéz vezetni a Force Indiát, és a kanyarok bejáratánál nagyon alulkormányzott az autója.
Bár a McLarenektől ő is majdnem hét tizeddel marad el, a két Mercedesnél jobb kört futott.
Legutóbb Schumachernek és Glocknak akadtak itt nehézségei, úgy tűnik, ez a kanyar képes a legjobban megtréfálni a versenyzőket.
De a McLareneket továbbra sem veszélyezteti, 1:23.397-es idejével marad a harmadik helyen. A mezőny egyébként még mindig a közepes keverékű gumikon köröz, úgy tűnik, a lágy Pirelliket délutánra tartogatják.
Az utolsó percben Grosjean tudott beférkőzni a legjobb öt közé. Az első tíz sorrendje: Hamilton, Button, Alonso, Rosberg, Grosjean, Schumacher, Massa, Räikkönen, Bottas, Pérez. Hamilton ideje 1:22.821, tőle Button csak egy tizeddel, Alonso viszont már több mint fél másodperccel marad el.
A délutáni edzésen azonban biztos előkerülnek, hiszen elvileg azokkal lehet jobb köridőt futni.
Ez Hockenheimben is így volt, az időmérőn mégis csak küszködtek. Meglátjuk, a Hungaroringen hogyan alakulnak az erőviszonyok - a következő szabadedzésre délután két órakor kerül sor.
A múlt hétvégi Német Nagydíjhoz hasonlóan a Hungaroringen is a McLarenek kezdtek a legerősebben, az ellenfelek ráadásul meg sem tudták közelíteni a Lewis Hamilton és Jenson Button által elért köridőket. A britek azonban még nem bízhatják el magukat, hiszen a legtöbb csapat adatgyűjtésre használta az első szabadedzést, a két Red Bull például a legjobb tíz közé sem tudott bekerülni.
Fellélegezhettek a csapatok az edzés elején, az elmúlt két nagydíjon látott időjárási viszonyokkal ellentétben ugyanis meleg, napsütéses idő fogadta őket a Hungaroringen. Így nem is törekedtek arra, hogy már a gyakorlás elején értékelhető köridőt fussanak, az első komolyabb próbálkozásra - Kimi Räikkönen részéről - majdnem fél órát kellett várni. A finn Lotusára egyébként ezúttal is felszerelték a hockenheimi edzéseken debütáló dupla DRS-t.
Räikkönen nem sokáig maradt az élen, tíz perccel később a két McLaren-versenyző is a pályára hajtott, és Hamilton 1:23.982-es körrel rögtön átvette a vezetést. A hátralévő egy órában senki nem tudta letaszítani őt az első helyről, körről körre gyorsult, és végül 1:22.821-es körrel végzett az élen, rögtön fél másodpercet javítva a tavalyi első edzésen futott idején. Button az edzés nagy részében két-három tizedes távolságból követte őt, a gyakorlás utolsó harmadában viszont ő is képes volt 1:23 alatti kört futni.
A Ferrarinál hangsúlyozták, hogy az edzés legnagyobb részében csak az aerodinamikai elemek tesztelésére törekedtek, kipróbáltak például több első szárnyat. A világbajnokságot vezető Fernando Alonso csak az edzés második felében kezdett mért köröket futni, ezután folyamatosan javított, és végül 1:23.397-es idővel végzett a harmadik helyen. A Mercedes is biztató tempót mutatott, Nico Rosberg a negyedik, Michael Schumacher pedig a hatodik helyet szerezte meg. Közéjük Romain Grosjean fért be, aki három tizeddel volt gyorsabb, mint a dupla DRS-t használó csapattársa.
A Red Bull a versenyhétvégék többségéhez hasonlóan ezúttal sem végzett az élmezőnyben az első edzésen, az adatok gyűjtésére törekedtek, így Mark Webber a 13., Sebastian Vettel pedig a 15. helyen végzett. Az edzés komolyabb incidens nélkül zajlott le, bár a 4-es kanyarban többen hibáztak, Pastor Maldonado pedig a 10-es kanyarban hagyta el a pályát, és csak a kavicságyon keresztül tudott visszatérni a pályára. Délelőtt egyébként mindenki a közepes keverékű gumikon körözött, a lágy Pirelliket a délutáni edzésre tartogatták, így vélhetően tovább javulnak majd a köridők.