Az Abu-Dzabi Nagydíj körről körre
2013. november 03. 13:40
Üdvözöljük Kedves Olvasóinkat az Abu-Dzabi Nagydíjról készülő élő, szöveges tudósításunkban. A verseny helyi idő szerint délután 5-kor veszi kezdetét, és sötétedés után, mesterséges fénynél ér majd véget.
Az ausztrál idei második pole pozícióját szerezte szombaton, elhappolva az elsőséget csapattársa elől. Szuzukában már az első körben elvesztette a vezetést, így a legnagyobb kérdést természetesen az, hogy megszerzi-e első idei győzelmét.
A Lotus padlólemezést szabálytalannak találták az időmérő után, így az eredetileg 5. helyet megszerző finn a rajtrács végéről rajtol majd. A büntetések után átrendeződött rajtrács itt látható.
A Mercedes szerelői lázasan dolgoznak a brit autójának jobb-hátsó kerekénél, néhány perc múlva el kell hagyniuk a rajtrácsot. Közben megszólal a himnusz.
A Räikkönen büntetésével 5. rajtkockát megszerző Nico Hülkenberg abban reménykedik, hogy felveheti a harcot a Mercedesekkel és a Lotusszal.
Hamilton a rajtrácsra menet vibrációra panaszkodott, ezért cserélik ki a hátsó fékeit.
Mivel nem változtattak az autóján - hogy például segítsék az előzést -, a szabályok szerint felállhat a rajtrácsra, természetesen az utolsó rajtkockába. Hamilton autóján továbbra is lázasan dolgoznak a Mercedes szerelői, miközben Vettel Bernie Ecclestone-nal cseveg a rajtrács elején.
A gumigyártó cég szerint akár egy kiállással is teljesíteni lehet a mai versenyt, főleg a gyorsan csökkenő hőmérsékletnek és a pálya sima felszínének köszönhetően.
Hamilton autóján végeztek a szerelők, a versenyző rádión köszönte meg az időmérő óta végzett kemény munkát.
Rajta kívül Button, Bottas, Gutiérrez és Sutil rajtol a keményebb keveréken, a többiek mind lágyon - erről Webbert is tájékoztatják a csapatrádión. A Pirelli szerint a közepes keveréken rajtolók akár a 40. körig is kihúzhatják, míg a lágy gumikat tizenegynéhány kör után kell majd lecserélni.
Mindenki rendben eljött a rajtrácsról, perceken belül rajtol a mezőny!
Már az első métereken lerajtolja Webbert, akit Nico Rosberg is megelőz, mögöttük Grosjean, Hülkenberg, Hamilton és az ismét remekül rajtoló Alonso halad.
Räikkönen leparkolta a Lotust a pálya szélén.
A McLaren első szárnya megrongálódott. "Elég nagy az alulkormányzottság, de a gumik rendben vannak"- jelentette rádión. Button lágy gumikra vált, és új orrkúpot is kap természetesen.
A négyszeres világbajnok megfutja a leggyorsabb kört, előnye máris 3.7 másodperc Rosberghez képest. Mögötte egyelőre beállt a sorrend: Rosberg, Webber, Grosjean, Hamilton, Hülkenberg, Massa, Alonso, Pérez és di Resta az első tízben.
A francia már DRS-távolságba kerül hozzá képest.
Közben Pérez arra panaszkodik a rádión, hogy nagyon lassú az egyenesben. Maldonado kiáll a bokszba, és megkapja a közepes keveréket.
A mexikói is megkapja a közepes gumikat, ezzel megpróbálja átugrani a Ferrarikat. Közben az élen Vettel előnye már 5.5 másodperc, Grosjean tizedenként közelít Webberhez. Mögöttük Hamilton kijön a bokszba.
A kiállásnál 1.5 fokkal csökkentették Hamilton első szárnyának meredekséget, az alulkormányzottságot a fékerő-elosztás változtatásával próbálják kiküszöbölni. Webber és Grosjean is kijönnek a bokszba, muszáj volt reagálniuk Hamiltonra.
Webber és Grosjean Hamilton elé jöttek vissza a kerékcsere után, közéjük azonban beférkőzött Gutiérrez. Közben Nico Hülkenberg is kiáll a bokszba, ő Hamilton mögé tér vissza.
Grosjean ebben a percben megelőzte Gutiérrezt, a sorrend a 10. kör elején: VET ROS MAS HUL ALO DIR VER SUT WEB GUT GRO HAM. Rosberget kihívták a bokszba.
Az ausztrál egy kicsit beragadt Sutil mögé, aki még nem járt kint a bokszban, így 1 másodperccel lassabb időket autózik nála. Vettel senkitől sem zavartatva autózik az élen, mögötte a Ferrari párosa, di Resta és Vergne - ők még nem jártak a bokszban.
Újra megkapja a közepes gumikat - ha minden jól megy, ezzel már kihúzza a végéig.
Egyelőre nem tudja megelőzni a sokkal használtabb gumikon autózó Saubert, Webber viszont végre átverekszi magánt Sutil Force Indiáján, és ezzel feljön a 7. helyre.
A bokszkiállás után kényelmes előnnyel tért vissza ez élre, a két Ferrari, di Resta és Vergne továbbra is tartja magát.
A finn nem várja meg a verseny végét. A legfrissebb hírek szerint viszont végre sikerült megegyeznie a Lotusszal, így már szinte biztosan ott lesz az utolsó két futamon.
És nem sokkal később Mark Webber is elmegy a Toro Rosso mellett. Valamivel hátrébb Hamilton továbbra sem bír Gutiérrezzel. A britet arra kérik, próbálja meg hűteni az autó jobb oldalát.
Vettel előnye 18.7 másodperc Rosberghez képest. Alonso kiáll a bokszba.
A német utolsó körében 1:46.239-et autózott, az elméleti második helyen álló Rosberg 1:47.714 alatt ért körbe, a többiek be sem tudtak menni 1:48 alá. Alonso Pérez mögé ért vissza a pályára, bejött a McLaren taktikája - a spanyolnak nehéz dolga lesz, a wokingiak végsebessége nagyon jó az egyenesekben.
Arra kéri a csapatot, szóljanak Charlie Whiting versenyigazgatónak, hogy a mexikói túl sokat cikázik előtte védekezés közben. Közben a második helyről Massa is kiállt kereket cserézni, és pont a Hamilton-Gutiérrez páros közé érkezik meg.
A skót a 2. helyen autózik Vettel mögött, mivel még nem cserélt kereket. Rosberg és Webber pillanatokon belül utol fogják érni. Rajta kívül csak a másik Force Indiát vezető Sutil, és Bottas nem járak még a bokszban.
Hamiltont ismét arra kérik, hogy hűtse az autóját. Vettelnek 1:47.0-s köridőt lőnek be célnak, előző köre 1:46.438 volt.
A páros egy kicsit beszorult di Resta mögé, Webbernek a célegyenes végén sikerült megelőznie Rosberget a hosszú 7. fokozatnak köszönhetően. Di Resta kijön a bokszba, 20 kört tett meg a lágy gumikon!
Könnyedén meg el a McLaren mellett a 8-as kanyarban, és ezzel feljön a 10. helyre. Közben Hamilton fülére rászólnak, hogy nyugodtan nyomhatja a gázt, hogy elhúzzon Massától, aki a Mercedes szerint 1 kiállásos taktikán van.
A kerékcserék után rendeződött a sorrend az élen: Vettel 27.9 másodperces előnnyel vezet Webber előtt, akit 3. Rosberg, 3. Grosjean, 5. Sutil, 6. Hamilton, 7. Massa, 8. Hülkenberg és 9. Alonso követ. A spanyol éppen most előzte meg Bottast.
Pérez közben arra panaszkodik, hogy a DRS használata közben csipogást hall a rádióban - ez a probléma korábban már Buttonnál is előfordult.
A brazil már ott van a Mercedes fenekében, akit viszont némileg feltart a régi gumikon autózó Sutil. Mögöttük is igen szoros a mezőny, Hülkenberg és Alonso is DRS-távolságban vannak, kialakult egy ötös vonat.
De a német sincs rest, a következő egyenesben visszatámad, és meg is előzi a Mercedest. Eközben a szemfüles Massa is beszúr Hamilton mellé, és egy brilliáns mozdulattal megelőzi.
Hamilton a rádión arra panaszkodik, hogy semmi tapadása nincs az autónak.
A brazil most Sutilt is megelőzte, ezzel feljött az 5. helyre. Közben Alonso és Hülkenberg oda-vissza előzgetik egymást, de egyelőre úgy tűnik, a spanyol nyerte a csatát, aki a második DRS-zónában visszaelőzte ellenfelét.
Massa egy kicsit elhúzott, de mögötte Sutil, Hamilton, Alonso és Hülkenberg továbbra is egymás hegyén-hátán autózik. Hülkenberg a stabilitásra panaszkodott a rádión.
Hülkenberg és Pérez egyszerre jönnek ki a bokszba, a Sauber versenyzőjét éppen ellenfele elé engedik ki a bokszutcába - ez szoros volt.
A Force India ki is hívja a bokszba a versenyzőjét. Az első tízből mindenki egyszer járt a bokszban, a sorrend jelenleg: VET WEB ROS GRO MAS HAM ALO SUT DIR VER.
A sportfelügyelők vizsgálódnak Hülkenberg veszélyes kiengedése ügyében.
A brit megejti a második kerékcseréjét, és kap egy friss szett közepes gumit - a 10. helyre tér vissza.
Ezzel egyértelműen előnyhöz jut, a rádión azonban azt bizonygatja, hogy Maldonado szorította le a pályáról. A 13. helyért szoros csata folyik: Sutil, Pérez és Maldonado mind DRS-távolságon belül vannak egymáshoz képest.
Vettel újabb leggyorsabb kört fut: 1:45.968, az előnye már 30 másodperc Webber előtt. A versenymérnöke arra kéri, vigyázzon a gumikra.
A néhány perccel ezelőtti incidens miatt, amikor Pérez elé engedte ki a csapat. Közben a Sutil-Maldonado esetet is vizsgálják a sportfelügyelők.
Webber és Rosberg megejtik a második kerékcseréjüket, és mindketten közepes gumin folytatják.
Az elmúlt körökben több, mint fél másodpercet vert csapattársára, pedig neki néhány körrel régebbiek a gumijai. Vajon Massa elengedi?
A német friss gumikon 1:45.663-mal megfutja a verseny eddigi leggyorsabb körét. Vettel az élről kiáll a bokszba, és közepes gumikon folytatja. Alonso egyelőre nem bír Massával.
Úgy látszik, a sportfelügyelők elfogadták a Force India indoklását. Grosjean közben kiáll a bokszba, és szinte pont Massa mellé jön ki a pályára, végül sikerül elől maradnia.
A második kerékcserék után is 31 másodperccel vezet Webber előtt. A Ferrari kihívja Massát a bokszba, a kerékcsere nem a leggyorsabb: 3.8 másodperc, a visszajátszásból látszik, hogy a bal első kereket nem sikerült elsőre felrakni.
A 9. helyen folytatja a versenyt, miközben Vettel újabb legggyorsabb kört fut a friss gumikon: 1:44.829.
A német mögött a sorrend jelenleg: 2. WEB, 3. ROS, 4. GRO, 5. ALO, 6. DIR, 7. Ver, 8. HAM, 9. MAS. Alonso, di Resta és Vergne még csak egyszer jártak a bokszban. Alonso vajon bevállalja az egy kiállást?
"Oké Sebastian, most az a lényeg, hogy okosan viselkedj, ez a feladat... csak semmi hiba, csak semmi hiba" - figyelmeztették a csapatrádión. "Értettem" - válaszolta.
A Mercedes kerekei csúnyán füstölnek, Hamilton éppen Vergne-t üldözi a 7. helyért. Egyre inkább úgy tűnik, hogy az 5. helyezett Alonso végigmegy ezen a szett gumin. Egyelőre Hamiltonhoz hasonló köridőket autózik, kérdés, hogy a végére mennyire fogynak majd el a Pirellik.
A Toro Rossót a következő pillanatban már Massa támadja, egyelőre azonban nem tudja megelőzni. Alonso kijön a bokszba, ennyit az egy kiállásról... A spanyol lágy gumikon fogja teljesíteni az utolsó 10 kört.
Hatalmas helyezkedés kezdődik, ahogy a spanyol a Toro Rosso mellé jön ki a bokszból. Végül sikerül elé kerülnie, azonban ehhez a kerékvetőkön kell átvágtáznia. Kérdés, hogy ez mennyire volt szabályos. Massa hibázik az előtte birkozó páros mögött, és kénytelen levágni a kanyart. Ebben a pillanatban azonban neki is sikerül megelőznie a Toro Rossót.
A sportfelügyelők vizsgálják az előző esetet. Kérdés, hogy a spanyolt vajon Vergne kényszerítette-e le a pályáról, vagy szándékosan szabálytalanul próbált előzni. Alonso megfutja a verseny leggyorsabb körét: 1:44.660.
A francia és Alonso egymásnak adogatják a leggyorsabb köröket, az új etalon. A Lotus 1:44.451-gyet teljesít, de Alonso 1:44.430-cal válaszol.
A Toro Rosso versenyzőjét előbb Sutil, majd Pérez is megelőzte. A mexikói fedélzeti kamerájából látszik, hogy Vergne autójának padlólemeze szikrákat szór, ahogy leér az aszfaltra.Ebben a pillanatban Maldonado is elmegy mellette.
Alonso közben utolérte Hamiltont, aki pedig di Resta nyakán lohol. Ők hárman az 5. helyért csatáznak.
És azonnal di Resta nyomába ered a friss lágy gumikon.
Di Restát is könnyedén megelőzte. Hiába szárnyal azonban a friss lágy gumikon, a 4. helyezett Grosjean több mint fél percre van tőle. Közben Vettelé a leggyorsabb kör: 1:43.893. A gumikkal szenvedő Vergne a 17. helyről kiáll kereket cserélni.
Vettel előnye 30 másodperc körül állandósult, Webbert Rosbeg követi 4.6 másodperccel, Grosjean lemaradása 2.5 másodperc. A különbség köztük sem nagyon változott az elmúlt körökben.
Alonso közben újabb leggyorsabb kört fut: 1:43.609.
Rajtuk kívül mindenki két kiállással teljesítette a versenyt. Di Resta ezzel a taktikával a 6. helyen halad, bár Hamilton ott van a nyakában. Sutil a 9. helyen áll jelenleg. Megkezdődik az utolsó kör!
A négyszeres világbajnok ismét értinthetetlen volt, fél percet kell várni, amíg a 2. helyezett Webber átszelte a célvonalat. Mögöttük Rosberg, Grosjean, Alonso, di Resta, Hamilton, Massa, Pérez és Sutil az első tíz sorrendje. Egyedül Kimi Räikkönen nem fejezte be a futamot. Az időmérőn is szenvedő Button a 12. helyen végzett.
A levezető körben félreáll, és Indiához hasonlóan ismét megforgatja a Red Bullt a szurkolók nagy örömére. Múltkor ezért megróvást kapott - a csapat pedig pénzbüntetést - remélhetőleg most sem jár érte nagyobb büntetés.
A leggyorsabb kör végül Alonsóé lett.
Vettel ezzel beállította Schumacher 2004-es rekordját, ez volt zsinórban a 7. futamgyőzelme.
A sportfelügyelők egyelőre nem döntöttek Alonso pályaelhagyásának ügyében, így az eredmény egyelőre nem hivatalos.
Ez a versenyről élőben készített tudósításunk. A részletes összefoglaló itt olvasható.
Sebastian Vettel idei egyik legmagabiztosabb győzelmét aratta az Abu-Dzabi Nagydíjon, ahol több mint fél percet vert a második helyet megszerző Mark Webberre. A négyszeres világbajnok esélyt sem hagyott a pole pozícióból rajtoló csapattársának, már az első métereken megelőzte az ausztrált, akit Nico Rosberg is faképnél hagyott. Webber később visszelőzte a németet, amikor az első kerékcserék után beragadtak az egykiállásos stratégián lévő Paul di Resta mögé.
Az elmúlt három versenyen dobogóra álló Romain Grosjean ezúttal csak a 4. helyen végzett, a viszonylag biztosnak tűnő első négyes mögött azonban izgalmas csata folyt. Fernando Alonso egy hosszúra nyújtott középső etap után az utolsó 10 körben friss lágy gumikon gázolt át a mezőnyön, a spanyolt azonban még vizsgálják a sportfelügyelők szabálytalan pályaelhagyás miatt. Az egykiállásos stratégiát egyedül a Force Indiák vállalták be, di Resta ezzel megszerezte a 6. helyet az őt üldöző Lewis Hamilton előtt.
Felipe Massa a verseny nagy részében még Alonso előtt haladt, a csapat elrontott taktikája miatt azonban a második kiállása után visszaesett a középmezőnybe, és végül csak a 8. helyen végzett. Mögötte a pontszerzők közé még Sergio Pérez és Adrian Sutil fértek be. A jó tempót diktáló Nico Hülkenberg versenyét egy bokszutca-áthajtásos büntetés tette tönkre, amit a csapat veszélyes kiengedéséért kapott, így a német csak a 14. helyen végzett. Az időmérőn is szenvedő, és az első körben orrkúpcserére kényszerülő Jenson Button a 12. helyen futott be.
A futam nagy vesztese Kimi Räikkönen volt, aki a szombati időmérőről való kizárás után már az első körben kiállni kényszerült.
A részletes összefoglalóval hamarosan külön cikkben jelentkezünk.
A versenyről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.