Grosjean volt a leggyorsabb az első edzésen Abu-Dzabiban
2013. november 01. 09:48
Üdvözöljük Kedves Olvasóinkat az Abu-Dzabi Nagydíj első szabadedzéséről készülő élő tudósításunkban. Az első edzés helyi idő szerint délután 1-kor, vagyis bő negyedóra múlva veszi kezdetét.
Bár a pálya nem tartozik a legizgalmasabbak közé, az Abu-Dzabi Nagydíj látványosságát tekintve az évad egyik legjobb helyszíne, a második szabadedzést, az időmérőt és a versenyt is naplementében rendezik. Előzetesünket itt olvashatják.
A finn nem jelent meg a Lotus csütörtöki sajtóeseményén, ugyanis az Indiai Nagydíj után visszarepült Svájcba, így csak ma érkezett meg a pályára.
Az egyéni és a konstruktőri világbajnokság már Indiában eldőlt, a második helyért azonban tovább folyik a küzdelem a hátralévő három versenyen. Vettel mögött Alonso áll 207 ponttal, Räikkönen 183-mal és Hamilton 169-cel. Ami a konstruktőri versenyt illeti, a Mercedes Indiában behozta a Ferrarit, és az olaszokat még a Lotus is utoléri, ha nem kapják össze magukat. A teljes vb-tabella itt látható.
Az Infiniti sisaktervező versenyét egy 21 éves mexikói egyetemista nyerte, így a négyszeres világbajnok az általa tervezett sisakdizájnt hordja majd ezen a hétvégén.
A levegő hőmérséklete 34, az aszfalté 45 fok. Ez a délutáni edzésre jelentősen csökkenni fog a lemenő nap miatt, ahogy az időmérőn, és a versenyen is sokkal alacsonyabb hőmérsékletre kell számítani. A garázsokban már folyik a készülődés, Felipe Massa éppen most öltözik be, Lewis Hamilton pedig ebben a pillanatban ült be a Mercedesbe. 2 perc múlva indul az edzés!
Az edzés indulása előtt a két Sauber és a két Lotus már a bokszkijáratnál várakozik, így a lámpa zöldre váltása után ők hajthatnak először pályára, hogy megtegyék az ellenörző köreiket. Gutiérrez már az első körben durván elfékezte magát.
A finn van der Garde autóját kapta meg az első edzésre, miközben a Force Indiánál a GP2-es versenyző James Calado kapott lehetőséget.
Webber kivételével mindenki megtette az ellenörző körét, a mezőny nagy része már vissza is tért a garázsokba.
Calado autójával telemetrikus gondok vannak, derült ki az ellenörző kör után. Közben Webber is visszatért a bokszba, teljesen üres a pálya. Ilyenkor a mérnökök ellenőrzik a telemetriai adatokat, és ha ezeket rendben találják, kezdődhet az érdemi munka.
Helmut Markóval elmélyülten néznek valamit a négyszeres világbajnok telefonján. Webber is kiszállt az autóból, és a Red Bull garázsában sétálgat.
A testvéristálló Toro Rossónál nem megy ilyen simán minden: Vergne éppen arról panaszkodik, hogy vibrálnak a hátsó gumijai, és néhány féktávon fehér füstöt lát az autó hátsó részénél a tükörben.
A Marussia tesztversenyzője megpróbál pontosan lefékezni a csapat garázsa előtt kijelölt helyen, de ez elsőre nem sikerül neki: 10 cm-rel túlcsúszik az első csíkon, amiről rádión tájékoztatják is.
Már többször úgy tűnt, hogy Gonzalez végre megfutja a hétvége első mért körét, de ehelyett mindannyiszor visszatért a bokszba. Egyelőre nagy a csend, rajta kívül mindenki a garázsban pihen, a versenyzők nagy része ki is szállt az autóból. Most Pérez töri meg a csendet.
A McLaren versenyzője egy négykörösre tervezett etapba kezd, és megfutja a hétvége első mért körét: 1:48.525. Közben Gonzalez a Marussia csapatrádióján arra panaszkodik, hogy gond van a bokszutcai sebességszabályzójával. Kétszer is meg kellett nyomnia a gombot, mire az működésbe lépett, a kormány kijelzőjén pedig nem látta az ezt megerősítő üzenetet.
Második körében bő két és fél tizedet javít: 1:45.889 az új etalon. Közben csapattársa, Button is csatlakozik hozzá a pályán, bő félórával az edzés kezdete után ők ketten köröznek csak.
A csapatrádión meglepődötten számol be róla, mennyire nem tapadnak a közepes gumik. Button jelenleg 1.6 másodpercre van lemaradva Péreztől, beférkőzött elé Maldonado és Grosjean is. A francia 3 tizedre közelítette meg Pérezt, miután az utolsó kanyarban kicsúszott egy kicsit.
Szép lassan érkeznenk a köridők, de Pérezt egyelőre nem sikerül letaszítani az élről. Mögötte a sorrend Grosjean, Maldonado, Button, Ricciardo, Bottas, Kovalainen, Pic, Bianchi - ebből is látszik, hogy az élmenők még nem kezdték meg a munkát.
Button továbbra sem boldog, "nagyon-nagyon szenvedek a tapadással a kanyarbejáratoknál és a kijáratoknál is, közepes és nagy sebességnél" - jelenti újra a rádión.
A Mercedes rádióján arról tájékoztatják a németet, hogy a versenyzők többsége a tapadás hiányára panaszkodik, és arra kérik, hogy a lelátók pályára vetülő árnyékát kihasználva próbálja minél jobban hűteni a gumikat.
1:45.329-cel átveszi a vezetést, mindössze 2 ezreddel javítva meg Pérez korábbi idejét. Hirtelen megtelt a pálya, szinte mindenki elkezdte a körözést. Calado első kökrében a 6. helyre ugrott fel Gutiérrez mögé.
Vettel át is veszi a vezetést 1:45.172-vel, miközben Webber csak a 6. helyet szerzi meg. A sorrend 35 perccel az edzés vége előtt: VET GRO PER DIR ROS BUT HAM RAI MAL GUT. Hamilton éppen most fékezte el magát az egyik kanyarban, ami miatt szinte állóra kellett fékezni az autóját.
A hőkamera után egy újabb érdekességet láthatunk, a Ferrari autójára egy mozgó kamerát szereltek fel... reméljük, a hétvége további részében is láthatunk erről képeket!
Előző elrontott köre után most hibátlanul teljesít, 1:45.015-tel áll az élre, közben Räikkönen is beférkőzött Vettel elé, aki azonban 1:44.866-tal azonnal visszaveszi az első helyet.
Előbb Rosberg áll az élre 1:44.741-gyel, de Hamilton erre is tud válaszolni: 1:44.462-vel veszi vissza a vezetést. Rosbergtől néhány perce azt kérték, állítson a fékerőelosztáson, hogy elkerülje az első kerekek blokkolását.
A Saubernél Hülkenberg alulkormányzottságra panaszkodott a lassú kanyarokban. "A hátsó stabilitás nem túl jó" - mondta.
Alonso egyelőre a 10., Massa pedig a 15. helyen tanyázik. Hamilton közben apránként újra és újra megjavítja saját legjobb körét, jelenleg 1:44.433-mal áll az élen, ezzel majdnem 3 tized az előnye a második helyezett Webberhez képest, akit Rosberg, majd Vettel követ.
Hamiltonnak az előbb azt javasolták, az 1-es kanyarban spóroljon a KERS-szel.
A Ferrari arról ír Twitteren, hogy továbbra is nagyon csúszós az aszfalt. Ez jelentősen javulni fog a hétvége folyamán, hiszen az F1 mellett több betétfutamot is rendeznek. A homok és a jelentős hőmérsékletváltozás azonban így is fejtörést okozhat a csapatoknak.
A mérnökökkel való egyeztetés után a versenyzők visszatérnek a pályára egy utolsó nekifutásra, a célegyenesben nagy a forgalom. Vettel első köre nem tökéletes, több kanyarban is korrigálnia kell, végül 2 tizedre elmarad Hamilton legjobb idejétől, de így is megelőzi Webbert.
Mögöttük a sorrend: ROS RAI MAL BUT DIR GRO PER, Alonso csak a 11. helyen áll jelenleg, Massa a 16.
Legutóbbi körében mindössze 66 ezreddel volt lassabb a Mercedesnél. Valószínűleg átvette volna a vezetést, ha nem csúszik ki az utolsó előtti kanyarban - így az élen a sorrend változatlan.
Maldonado szépen tartja magát a 6. helyén, az eddig keveset futó di Resta pedig most feljön a 7. helyre. A Toro Rosso egyelőre nem áll jól, Vergne a 15., a 18. helyen álló Ricciardo pedig arra panaszkodik, hogy az autója egyáltalán nincs rendben. "Ahogy elkezdek fékezni, rögtön kitör a hátulja" - magyarázza a rádión.
Vettel nem tud javítani, Grosjean azonban remek kört rak össze, és megelőzi Hamiltont: másfél perccel a vége előtt 1:44.241 az új etalon. Mindenki a pályán.
Véget ért az edzés, Grosjean utolsó percben futott idejét már senki nem tudta megjavítani, miközben Räikkönen csak a 6. helyen végzett. Közöttük Hamilton, Vettel, Webber és Rosberg áll. di Resta, Button, Maldonado és Pérez fért be az első tízbe. Alonso csak a 12., Massa a 17. helyen végzett.
A német megcsúszott a bokszutcában, és rossz szögben érkezett meg a garázs elé, de szerencsére sikerült időben fékeznie, így bár az egyik szerelőnek arrébb kellett ugrania, nem történt baj.
Álmosan indult az Abu-Dzabi Nagydíj első szabadedzése, az első fél órában ugyanis a csapatoknak egyáltalán nem akaródzott kidugni az orrukat a garázsból. A másfél órás gyakorlást végül Romain Grosjean nyerte, aki az utolsó percben futotta meg a legjobb idejét. Az elmúlt versenyeken remeklő francia ismét jobbnak bizonyult csapattársánál, a Lotusszal egyre rosszabb viszony ápoló Kimi Räikkönen csak a 6. lett.
Grosjean meglepetés köre előtt a Mercedesek és a Red Bullok birkóztak egymással az első helyért, Sebastian Vettel és Mark Webber végül Mercedes-szendvicsben fejezték be az edzést. Mögöttük a két McLaren és Paul di Resta mellett befért az első tízbe Pastor Maldonado is, aki a Williamstől szokatlanul erős tempót diktált, és végül a 9. helyen végzett.
A leggyengébb teljesítményt egyértelműen a Ferrarik nyújtották, Fernando Alonso és Felipe Massa jóformán az egész edzést a top tízen kívül töltötték, végül a 12. és 17. helyen végeztek, pedig a hírek szerint semmilyen technikai probléma nem hátráltatta őket. Rajtuk kívül a Toro Ross gyengélkedett leginkább, Daniel Ricciardo végig küzdött a szinte vezethetetlen autóval.
Az edzést számos kisebb hiba és kicsúszás tarkította, mivel az aszfalt végig nagyon csúszós maradt, a versenyzők többsége a tapadás hiányára panaszkodott a rádión, komolyabb baleset azonban a széles bukótereknek köszönhetően nem történt. Délelőtt három tesztpilóta is lehetőséget kapott: Heikki Kovalainen a Caterham, James Calado a Force India, Rodolfo Gonazelez pedig a Marussia autóját vezethette.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.