A Red Bullt a Mercedes közelítette meg az utolsó edzésen
2013. november 02. 10:53
Köszöntjük kedves Olvasóinkat! Az utolsó, egyórás edzés következik Abu-Dzabiban, délutántól már élesben megy a verseny. A Red Bull továbbra is megfoghatatlannak tűnik, pénteken Vettel és Webber volt a leggyorsabb, de a mögöttük zajló Mercedes-Ferrari-Lotus küzdelembe akár a McLaren is beleszólhat. Az edzés 11 órakor kezdődik.
Az előző edzésen sok időt ki kellett hagynia egy féktárcsa-hiba következtében, csak körülbelül feleannyi kilométert tett meg, mint a többiek. Pedig az előző futamokon ő tűnt a Red Bullok legerősebb kihívójának.
Pénteken egész nap ez volt a legmagasabb hőmérséklete az edzések során, de az időmérőn ennél hűvösebb lesz, mert a kvalifikációra helyi idő szerint napnyugta előtt kerül sor. A levegő 36 fokos.
Räikkönen és Grosjean az első kettő, aki pályára hajt a bokszutcai lámpa zöldre váltásakor. Utána Chilton is követi őket az ellenőrző körre, majd jönnek a többiek.
Az új festés mellett 24 karátos arany is van a négyszeres bajnok sisakján. A közepes keménységű gumin megtett ellenőrző körökön közben a két Red Bull és a két Ferrari is túl van.
"Erős a rázkódás a jobb oldalon" - mondja rádión, főleg az egyenesben érzi a fékek vibrációját. A két Force India és van der Garde kivételével már mindenki járt a pályán, Vettel egy második körre is kint maradt. Rosberg egyenletes tempóval végrehajtott aerotesztet csinált az egyenesekben.
Az egyik féktávon nem tudott rendesen bekanyarodni, és átbuckázott a bukótérben lévő fekvőrendőrökön. Így 1:52.337-tel futotta meg az első mért kört a nap folyamán.
Amíg a többiek nem aktivizálják magukat, van der Garde és Pic foglalja el a tabella első két helyét. Most a holland van előrébb 1:47.898-cal. A Force Indiák közben szintén megtették első köreiket, s Räikkönen, valamint Ricciardo is újra pályára hajtott.
Ezúttal a 18-as kanyart rontotta el. A tabellára feliratkoztak a Marussiák, Chilton jelenleg 3., Bianchi 4. Pérez a rádión beszámolt arról, hogy nagyon meleg van.
Az első komolyabb idő ma, 1.45.026, bár ennél még másodpercekkel jobbak várhatók. Továbbra is a közepes gumikat használja a mezőny, Räikkönen mögé Ricciardo jött be. Sutil, aki a hátsó gumik "pokoli" csúszkálására panaszkodik, levágta az egyik sikánt.
1:44.117 a címvédőtől, megelőzte Räikkönent. A 3. most Vergne, a 4. di Resta, az 5. Maldonado. Grosjean látszólag most pótol egy hosszabb etapot, körök óta vezet, de egyelőre alig tud megelőzni valakit.
A Ferrari szokás szerint később kezdi meg a munkát, mint a többi csapat - igaz, egyelőre a Mercedesek és a McLarenek sem iratkoztak fel a tabellára mért körrel. Vettel és Räikkönen közben folyamatosan gyorsul, egymást előzgetik az 1. helyért, miközben Grosjean feljött a 3. pozícióba.
"Az egész autót ellenőrizzétek" - kérte a Force Indiától. Räikkönen visszatért a bokszba, Vettel szintén. Grosjean 1:44.302-re javított a közepes gumikon, fél másodperccel lassabb Vettel etalonjánál.
A nagyágyúk is megjelentek, vélhetően Webber és Massa is hamarosan csatlakozik hozzájuk. Az élen az állás: Vettel, Räikkönen, Grosjean, Bottas, Vergne, Maldonado, di Resta, Ricciardo, Button, Rosberg.
Erről beszélt az első körök tapasztalatai alapján. A Caterham két pilótája ellenben túlkormányzottságról számolt be, látszik, hogy mindegyik autó másképp van beállítva. Percek múlva elérkezünk az edzés feléhez.
Button azt mondta, a hajtűnél az egyik alacsony fokozatban történő váltásnál egy nagy lökést érzett, amire a mérnöke azt felelte, hogy a McLaren egyik, Bernie nevű tagja átnézi az adatokat.
Vettel, Webber, Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Grosjean, Bottas, Hülkenberg, Button, Vergne az első tíz az edzés második felének kezdetekor. Péreznek még nincs mért köre, Alonso 14., Massa 21.
A brazil 1:45.159-et futott, de ez is csupán a 13. helyre elég. Vettel 1:43.795-tel áll az élen, 1,5 tizedmásodpercen belül van hozzá képest a két Mercedes, Webber és Räikkönen.
1:43.784 az új szintidő, 11 ezredet vert Vettelre. Pérez autójával valami gond lehet, még mindig a garázsban van a McLarenje.
Rádión kesereg a tapadás hiánya miatt. "Teljesen elveszett vagyok az 5-ös, 6-os és 7-es kanyarban" - mondja. Hülkenberg az utolsó szektorban érez hasonlót.
Végre megkezdhette a munkát a mexikói. Rosberg 1:43.465-re gyorsult, visszaelőzte az 1:43.541-gyel átmenetileg elé kerülő Vettelt. A Mercedes, a Red Bull és a Lotus pilótái foglalják el az első hat helyet.
Ők ketten, illetve Alonso az, aki most nincs kint a pályán. Alonso időközben feljött a 10. helyre, a hátránya több mint egy másodperc Rosberg mögött.
Button autójában az egyik kijelző nem működik rendesen, Péreznek pedig arra kell ügyelnie, hogy hűtse a motort a második hosszú egyenesben, magas sebességi fokozat és alacsony fordulatszám használatával.
Az 1-es kanyart nem a Marrusiának találták ki, tegnap Chilton, ezúttal pedig Bianchi pördült meg ott. Bianchi peche, hogy a csapattársával ellentétben nem tudott tovább menni, számára véget ért az edzés, amelyből még 15 perc van hátra.
Az első szárny és a felfüggesztés bal hátsó része is megsérült Bianchi autóján, ahogy ugratott egy kicsit a megforgás során. A többi versenyző visszatért a bokszba, mindjárt jön a lágy gumik ideje - egyedül Vergne köröz most, a közepes gumikon.
Button, Alonso és a két Mercedes is megkapta őket, lássuk, ki mire lesz képes velük...
A McLaren pilótájáé az első mért kört a jobban tapadó Pirellikkel, az élre is állt. Hülkenberg egy tizedes hátránnyal a második.
Az egyik Marussia akaratlanul akadályozta, így csak 1:42.526-ra volt képes. Hamilton 1:41.580-cal állt az élre, Rosberg csak Button és Hülkenberg közé fért be.
A francia 1:41.832-vel a 2. helyre sorolt be Hamilton mögé, míg Räikkönen Hülkenberget sem tudta megelőzni.
1:41.351 a nap eddigi legjobb ideje, Vettel bő két tizedet vert Hamiltonra. Rosberg megelőzte Grosjeant, így 3., Webber pedig 5. De Rosberghez hasonlóan sokan próbálkoznak még egy gyors körrel a lágy gumikon...
Vettel 1:41.349-re javított, két ezredet talált második nekifutásra az előző köréhez képest, Webber 1:41.571-gyel végzett a 2. helyen. Őket a két Mercedes, majd Grosjean, Button, a két Sauber és Räikkönen követi.
Az Abu-Dzabi Nagydíj szombati edzése alapján a Mercedes lehet a legveszélyesebb a Red Bullra, mivel Lewis Hamilton és Nico Rosberg a közepes keménységű és a lágy gumikon egyaránt tartani tudta a lépést a címvédő csapat versenyzőivel. Az egyórás gyakorlás elején Sebastian Vettel a Lotus párosával vetélkedett az 1. helyért, de a keményebb abroncsokon végül Rosberg jegyezte a legjobb időt, 1:43.465-öt. Ennél nem sokkal volt lassabb Mark Webber és Vettel, mindketten egy tizeden belül voltak a Mercedeshez képest, mögöttük pedig Hamilton, Kimi Räikkönen és Romaing Grosjean állt ekkor a tabellán.
A lágy gumis sprinteket Jules Bianchi megpördülése vezette fel, akinek az 1-es kanyarban történő megforgása előhívta a sárga zászlókat, így egy kivétellel mindegyik autó visszatért a bokszba. A Marussián kicsit megsérült az első szárny és a felfüggesztés is. Miután elszállították a bukótérből, az összes versenyző megkapta a jobban tapadó Pirelliket, és a legtöbben két gyors körrel is megpróbálkoztak.
Vettel közéjük tartozott, s noha második nekifutásra csak két ezredet javított, az előző, 1:41.351-es ideje is elég lett volna az 1. helyhez. Webber többet gyorsult a második körében, így sikerült előreugornia a 2. helyre, kilenc ezreddel megelőzve Hamiltont, s valamivel többel a másik Mercedest vezető Rosberget. A negyedik Rosberg hátránya Vettelhez képest négy tizeden belül maradt.
Noha akadtak kisebb technikai problémái - az egyik kijelzővel és az egyik sebességváltásával -, Jenson Button a McLaren pénteken mutatott jó formáját megtartva 6. lett, igaz, csapattársa, Sergio Pérez edzése nem alakult jól, mert az utolsó percekig nem tudott mért kört jegyezni. A Sauber ismét erősnek tűnik, Nico Hülkenberg 7., Esteban Gutiérrez 8. lett a tabellán, a Ferrarinak viszont akár a Q3-ba kerüléssel is gondja lehet: Fernando Alonso és Felipe Massa sem tudott az első tíz között végezni. Alonso eredménye annyiból csalóka, hogy a legjobb körének végén akadályozta őt az egyik Marussia.
A magyar idő szerint 14 órakor kezdődő időmérőre ugyanakkor változni fognak a körülmények, hiszen a lenyugvó nap miatt csökkeni fog a levegő és az aszfalt hőmérséklete.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!