Webber legyőzte a hibázó Vettelt az időmérőn
2013. november 02. 13:41
Az időmérő előtti utolsó szabadedzésen a Red Bull végzett az élen a Mercedes párosa előtt, a Ferrari továbbra is nagyon gyengén muzsikált.
Az FIA a pénteki versenyzői eligazításon felhívta rá a figyelmet, hogy, hogy már az időmérőn is nagyon komolyan fogják venni a pályaelhagyást. Aki a célegyenesre ráfordító, 21-es kanyart kiszélíesíti, az az aktuális körideje törlésére számíthat.
A délelőtti szabadedzésen a pálya még 46, a levegő 36 fokos volt, ez azonban az esti naplementében kezdődő időmérőre alaposan csökkeni fog. A csapatoknak minden évben komoly fejtörést okoznak a gyorsan változó körülmények.
„Ezen a pályán napközben tűz a nap, forróság van, estére azonban teljesen megváltoznak a körülmények, és ilyen helyzetben nehéz kitalálni, milyen irányba induljunk el" - magyarázta pénteken Felipe Massa.
A levegő hőmérséklete nem sokat változott, még mindig 33 fok van, a pálya azonban már 10 fokot hűlt a délelőtti edzéshez képest.
A Marussiában ki kellett cserélni a váltót, miután Bianchi a délelőtti edzésen nekikoccant gumifalnak. Az autó nem sérült nem jelentősen, a csapat azonban szükségesnek látta a cserét, így a versenyző megkapta az ilyenkor szokásos 5 helyes rajtbüntetést.
Ebben a pillanatban zöldre váltott a bokszutca végén lévő lámpa. Hülkenberg, Vergne, a két Force India és a két Marussia azonnal kihajtott a pályára.
A lágy és a közepes keverék között 1.5 másodperc körüli a különbség, egyes csapatoknál - például a Ferrarinál - azonban ez 2 másodperc is lehet. Ismét érdekes lesz, hogy megpróbál-e valaki közepes gumikon továbbjutni a Q1-ből. Indiában ez egyedül Vettelnek sikerült, Grosjean emlékezetes módon emiatt kényszerült búcsúzni az első etapban.
A két Red Bull szokás szerint nem siet ki a pályára, rajtuk kívül Alonso az egyetlen, aki még nem dugta ki az orrát a garázsból. Az élen jelenleg Rosberg áll, legutóbbi 1:42.567-es körével.
A visszajátszásból látszik, hogy van der Garde Caterhamje szikrázik, ahogy a padlólemez érinti az pályát, ugyanez figyelhető meg Bianchi Marussiáján is. Abu-Dzabiban az egyenletes aszfalt miatt jellemzően a szokásosnál alacsonyabb hasmagasságal futnak az autók.
Hamilton azt kérte, a Q1 után cseréljék le a sisakrostélyát. Erre azért van szükség, mert folyamatosan megy le a nap, így egy idő után már nincs szükség a sötétített verzióra. A versenyen ezt úgy oldják meg, hogy kifelé haladva egyre sötétebb fóliákat ragasztanak a sisakrostélyra, és a versenyzők sorban szedik le azokat, ahogy változnak a fényviszonyok.
Bianchi KERS problémákról számol be a Marussia rádióján, Chilton pedig az imént arra panaszkodott, hogy az egyik Force India kiszorította őt az utolsó kanyarnál.
Szokatlan látvány: a Red Bullok rögtön lágy gumikon hajtottak pályára a Q1-ben. Valószínűleg egy kör után vissza is mennek majd a bokszba.
Vettel első körében 1:41.683-mal veszi át a vezetést, de Webber néhány másodperc múlva válaszol, az ő ideje 1:41.568. Vetteltől még egy mért kört kérnek.
Közben Grosjeant arra figyelmeztetik a rádión, hogy túl hamar vált fel a 2-es és 3-as kanyarokban.
Gyorsan javul a pálya, Räikkönen 1:41.276-tal lenyomja a Red Bullokat, a másik Lotust vezető Grosjean pedig felugrik a 2. helyre. Hülkenberg is gyorsnak tűnik, Vettelt megelőzve már az ötödik. 1 perc van hátra! Pérez és Massa is kieső helyen vannak még...
A spanyol egy pillanatig a kiesők között szerepelt, de utolsó körével felugrott a 2. helyre, Massa pedig 1:41.254-gyel átvette a vezetést. Már lengetik a kockás zászlót, Hamilton a kiesők között, de egyelőre remek körön van.
A két Marussia és a két Caterham mellett a Sauber és a Force India versenyzője búcsúszik a Q1-ben, miközben Hülkenberg és di Resta a 9. és 10. helyen végeztek. Sutil egész délelőtt panaszkodott az autóra. Az utolsó hat sorrendje tehát: 17. Gutiérrez, 18. Sutil, 19. van de Garde, 20. Bianchi, 21. Pic, 22. Chilton. Bianchi a büntetése miatt az utolsó helyre csúszik vissza.
Az etapot végül Hamilton nyerte utolsó, 1:40.693-as körével Massa, Räikkönen, Maldonado és Alonso előtt.
A lassításból úgy látszik, Massa négy kerékkel el hagyta a pályát az utolsó kanyarban, vajon a sportfelügyelők intézkednek az ügyben?
A bokszutcában közben majdnem baleset történt: Max Chiltont az egyik Force India elé engedték ki, de szerencsére elkerülték a koccanást.
Di Resta hajt ki elsőként a pályára, természetesen lágy gumikon - ahogy a többiek is.
A német arról érdeklődött, miért nem jutott tovább a Q2-be. "Mert nem voltunk elég gyorsak" - vázolták neki a helyzetet a csapatrádión. A másik nagy vesztes Gutiérrez azt hitte, lesz még ideje kört futni a Q1-ben, de végül a forgalom miatt 1 másodperccel lecsúszott a lehetőségről.
A finn jelenleg 1:40.971-gyel áll az élen Hülkenberg és Grosjean előtt, de Rosberg nem sokkal később javít: 1:40.473 az új etalon. Alonso eközben csak a 10. helyen van, utolsó köre egy egész másodperccel lassabb volt Rosbergénél. Lehet, hogy idén először nem lesz meg neki a Q3?
Az élen álló Mercedesest a szerelői tolják végig a bokszutcán, neki nincs mitől tartania. A kieső helyeken jelenleg di Resta, Alonso, Ricciardo, Maldonado, Bottas és Button állnak. A Lotus mérnökei szerint 1:40.1 körüli idővel lehet majd továbbjutni a Q3-ba.
Az ausztrál meredekebb első szárnyat kért a csapattól. Újra pályára küldik, jelenleg éppen a Lotus által megjósolt 1:41.1-gyel áll az 5. helyen, így nem biztos a továbbjutása.
Az első szektorban baszolút legjobb időt fut, a pálya utolsó része viszont annyira nem fekszik a Ferrarinak, hogy nem tud javítani, továbbra is a 14. helyen áll. Lengetik a kockás zászlót, a kieső helyeken Pérez, Maldonado, Bottas, Vergne, Alonso és Ricciardo jelenleg.
A spanyolt mindent belead az utolsó körében, ennek ellenére csak a 11. helyen végez, 2013-ban először kénytelen búcsúzni a Q2-ben. Massa a 10. helyen átcsúszik, ezzel az elmúlt hat alkalomból ötször győzte le a csapattársát az időmérőn.
A további kiesők 12. di Resta, 13. Button, 14. Vergne, 15. Maldonado, 16. Bottas.
"Nem értem, hogy lehet, hogy reggel még a 6. helyen voltunk, most meg semmi tapadás, nagyon fura" - mondta a 13. helyezett Button a rádión. A másik McLarenben Pérez éppen a 6. helyen jutott tovább...
Pérez és Massa kivételével mindenki azonnal a pályára hajt.
Valószínűleg a Lotus garázsában nekitolták a falnak az autót egy kicsit... Közben Vettel nagy időt megy, 1:40.091-gyel átveszi a vezetést, ez új időmérős rekord! Mögötte Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Webber a sorrend jelenleg.
Egyelőre neki, Péreznek és Ricciardónak nincs még mért köre a Q3-ban - utóbbi két versenyző azonban már kigurult a pályára. Ennek akkor lesz jelentősége, ha esetleg úgy döntenek, egyáltalán nem futnak mért kört.
A bokszban most vették észre, hogy a Lotus hátsó gumijai konkrétan felszedték a festéket a garázs padlójáról, itt egy fotó erről.
Webber remek körön van, az első két szektorban abszolút legjobb időt fut, és gyorsabb Vettelnél! 1:39.957-tel átveszi a vezetést!
Hamilton az utolsó pillanatban megpördült a 14-es kanyarban, ami miatt sárga zászlót lengetnek az utolsó szektorban. Vettel már nem tud javítani, így Webberé a pole pozíció!
Webber idei második pole pozícióját szerezte meg, a csapat történetében az 55.-et.
A két Red Bull mögött a két Mercedes végzett, mögöttük Hamilton, Hülkenberg, Massa, Pérez, Ricciardo a sorrend.
"Valami elromlott az autó hátuljában" - jelenti a rádión.
Köszönjük a figyelmet, hamarosan jelentkezünk a részletes eredményekkel és az összefoglalóval!
Az Abu-Dzabi Nagydíj időmérőjén nem a Mercedes, és nem is a Lotus szorongatta meg Sebastian Vettelt, hanem saját csapattársa happolta el az orra elől a pole pozíciót. Mark Webber Japán után idén másodjára szerezte meg az első rajtkockát egy fantasztikus körrel.
Pedig az ausztrál az időmérő első két etapjában még nem volt teljesen elégedett a Red Bullal. „Elég sokat változattunk az autón, és egyre kényelmesebben éreztem magam az kvalifikáció alatt. Az autó rengeteget javult az utolsó szektorban, ahol Seb nagyon gyors volt, így ott sikerült hozzá hasonlóan jó időt futnom, a többi részen pedig már addig is gyors voltam”.
Miután Webber megfutotta a körét, Lewis Hamilton megpördülése miatt sárga zászlókat lengettek az utolsó szektorban, Vettel azonban nem emiatt maradt le az első helyről. A négyszeres világbajnok már az első kanyarban hibázott - túl szélesre vette a kijáratát, és időt vesztett a kigyorsításnál a csúszós műfüvön -, így végül bő 1 tizeddel maradt el csapattársától. „Egy kicsit jobban is teljesíthettem volna, bár nem tudom, hogy az mire lett volna elég. Ő viszont remek munkát végzett, nem követett el hibát” – fogalmazott a német.
Az első sort idén ötödik alkalommal kibérelő Red Bullok mögül a Mercedes párosa indulhat. Lewis Hamilton egész hétvégén gyorsabbnak tűnt csapattársánál, az utolsó körében azonban vélhetően egy műszaki hiba miatt megpördült a 14-es kanyarban, így Nico Rosbergé lett a 3. hely.
"Átmentem a sikánon, beletapostam a gázpedálba, de kitört az autó" – magyarázta Hamilton, aki már a rádión is arról számolt be, hogy valami elromlott a Mercedes hátuljában.
A két Lotus közül ezúttal Kimi Räikkönennek jött ki jobban a lépés, aki az 5. helyen végzett, a vibrációval bajlódó Romain Grosjean két hellyel hátrébbról várhatja a rajtot. Közülük az ismét remeklő Nico Hülkenberg rajtolhat, miközben a Sauber másik autóját vezető Esteban Gutiérrez már a Q1-ben kiesett, ő a forgalom miatt nem tudta időben elkezdeni utolsó körét. A top tíz Felipe Massával, Sergio Pérezzel és Daniel Ricciardóval egészült ki – ők hárman csak egy kört teljesítettek az utolsó etapban.
Az időmérő legnagyobb vesztese Fernando Alonso volt, aki idén először búcsúzni kényszerült a Q2-ben, miután látványosan küszködött a Ferrariban. "Az egész hétvége nehéz volt számunkra, egyik edzésen sem voltunk versenyképesek, és az időmérő sem alakult másképp" - mondta a Sky Sportsnak. "Nem volt tiszta a köröm a Q2-ben, jó pár tizedet vesztettem.”
A McLaren háza táján szintén meglepetést okozott Jenson Button kiesése a Q2-ben, miközben Pérez könnyedén jutott tovább a Q3-ba. "Nem értem, hogy lehet, hogy reggel még a 6. helyen voltunk, most meg semmi tapadás, nagyon fura" – panaszkodott a brit a rádión.
A rajtrács hátulja Jules Bianchi 5 rajthelyes büntetése miatt módosul: a Marussia versenyzője indul majd az utolsó rajtkockából, Charles Pic és Max Chilton pedig előreugranak egy-egy helyet.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!