A Red Bull állt az élre a meghibásodásokkal teli edzésen
2013. november 01. 13:47
Üdvözöljük kedves Olvasóinkat, 14 órakor kezdetét veszi a második másfél órás gyakorlás Abu-Dzabiban. Az első edzés viszonylag eseménytelenül telt, a csapatok különösebb fennakadások nélkül próbálgatták újításaikat, beállításaikat. A leggyorsabb Grosjean volt, Hamiltont és Vettelt megelőzve.
Az edzés első részében még világosban köröznek a pilóták, de a napnyugta után már mesterséges megvilágításban. Ez a tréning azért különösen fontos, mert a futam ugyanebben az időpontban lesz, tehát most lehet a legrelevánsabb adatokat szerezni az autó beállításairól a változó hőmérsékleti viszonyok között
Szemből nézi, ahogy a szerelők az utolsó simításokat végzik a Lotuson. Ezúttal autóba ül Sutil, van der Garde és Chilton is, ők korábban nem vezettek, mert csapatuk tesztpilótája ült be helyettük a volán mögé.
Már "csak" 33 fokos, és az aszfalt is tíz fokkal hidegebb az első edzésen mért 47 fokos csúcsértéknél. Jelenleg 37 fok a pálya hőmérséklete. Ahogy megy le a Nap, úgy fog tovább hűlni.
A Mercedes a hűtőcsőből áramló levegővel biztosít kellemesebb körülményeket a brit pilótának. A Ferrari garázsa előtt egy arab férfi áll mosolyogva.
Räikkönen, Vergne, Chilton és Bianchi az elsők a pályán. A közepes keménységű gumikon teszik meg ellenőrző körüket, a lágy keverékek később jutnak majd szerephez.
13 autó van már kint, de a Red Bullok, a Mercedesek és a Ferrarik még nem köröznek, ahogy Grosjean sem. Räikkönen 1:44.360-tal állította fel az alapidőt.
Hülkenberget figyelmeztették erre. A nagyobb hátszél a hosszú egyenesben növeli a végsebességet, viszont a pilótáknak figyelni kell, hogy ez ne tréfálja meg őket a féktávon.
A McLaren versenyzője 1:44.079-et futott, csapattársa, Pérez pedig a 3. helyre jött be 1:44.532-vel. Már csak Webber, Grosjean és Bottas autója pihen a garázsban.
1:43.564, miközben Button és Räikkönen is javított a keményebb abroncsokon. A brit és a finn egy tizeden belül van Pérezhez képest. Vettel a negyedik.
Pérezt behívta a bokszba a McLaren, mert attól tartanak, hogy az egyik gumit kockásra fékezte a pilóta. Vergne erős vibrációra panaszkodik, de mérnöke azt feleli neki, hogy "rendben, megnézzük az adatokat, viszont a teljesítmény megfelelőnek látszik."
Az utolsó kanyarnál sorra lassítanak le a versenyzők, hogy tiszta pályán vághassanak neki a mért körüknek, de úgy tűnik, vannak olyanok, akik az aktuális körükön sem szívesen lassítanak. Hamilton, Button és az egyik Caterham is indokolatlanul lassan érkezett az utolsó kanyarhoz. Gutiérrez lecsúszott a pályáról a 11-es kanyar féktávján.
Az ideje 1:43.062. Rosberg 39 ezredes hátránnyal zárkózik fel mögé, a további sorrend Hamilton, Pérez, Button, Räikkönen, di Resta, Hülkenberg, Webber, Sutil.
Mindketten két tizeden belülre kerülnek Vettelhez képest, Grosjean a 3., Webber a 4. helyet foglalja el. Bár ez egyelőre nem mérvadó, a Ferrarik továbbra sem állnak jól, Massa 11., Alonso 14.
Mármint nem hallja a rádióban érkező üzeneteket, amikor a DRS-t használja. Az előbb hasonló gondja volt, fülsüketítő csipogást hallott, ha nyitva volt a hátsó szárnya. A McLaren azzal a hírrel "bíztatja", hogy a telemetria is elromlott.
Erre panaszkodott Hamilton és Rosberg az első etapja után. Perpillanat csak Webber, Räikkönen, Alonso és Bottas köröz.
1:41.888, ezt már a lágy gumikkal érte el. Webber szintén megelőzte Vettelt (1:43.021), ő még a keményebb keveréken volt kint.
Egy kíméletes kör után újabb gyors kört repeszt a lágy Pirellikkel, 1:41.726. Ez körülbelül másfél tizedes javulást jelent neki. A Yas Marina Circuit nem annyira durva a gumiknak, mint a Buddh, mert kevés a nagy megterhelést jelentő gyors kanyar.
A Mercedes párosa, valamint Pérez és Hülkenberg is megkapta a jobban tapadó abroncsokat. Egy visszajátszáson az látszik, hogy valami lerepült Chilton autójáról.
A Chilton autójáról leszakadó kisebb roncsdarabot elvitte az egyik pályamunkás. Hamilton nem tudta megverni Räikkönent, de egy hajszállal jobb időt ment, mint a finn elsőre.
A hátsó egyenes végi féktávon történt valami gikszer, a Force India a tágas bukótérbe gurult ki, majd jött vissza onnan. Di Resta műszaki problémára panaszkodik. Räikkönent 32 ezredre megközelítette Rosberg, utánuk pedig Hamilton, Hülkenberg és Pérez áll a rangsorban. Ők azok, akik már használták a lágy Pirelliket.
A reflektorok már halványan égnek, miközben az aszfalt 35 fokra hűlt vissza. Az edzés elején 37 Celsius volt a hőmérséklete.
És igen, második nekifutásra 1:41.690-re javított, és átvette az 1. helyet, de csak 36 ezreddel verte Räikkönent. Vettel továbbra is a garázsban van.
Massa versenymérnöke azt tanácsolta a brazilnak a pálya egyik szakaszára utalva, hogy itt "ne figyelje kib*szottul megszállottan" a kijelzőjén lévő időeredményeket. Grosjean közben szélesre vette az 1-es kanyart.
Ki hitte volna...Vettel 1:41.434-cel vette át a vezetést, míg Webber 1:41.490-et futott a lágy ugmikon. Webber pont két tizeddel előzte meg a 3. helyre visszacsúszó Hamiltont.
Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Rosberg, Pérez, Button, Alonso, Hülkenberg, Gutiérrez, Grosjean, Massa. A McLaren és a Sauber ismét jónak tűnik. Hamarosan következnek a hosszabb etapok.
A német fura szagot érez, ezért visszatér a depóba. Button jobbhátsó defektet szenvedett, neki is le kell lassítania, ráadásul továbbra is alig hallja a rádiót DRS-használat közben. Ez azért lehet baj, mert legtöbbször az egyenesekben tudnak kommunikálni a pilóták a csapatukkal, és a DRS-t pont csak egyenesekben lehet használni.
Az 1-es forduló közepén riszált be a Marussia fara, és Chilton nem tudta megakadályozni a megpördülést. Szerencséjére a falat azért sikerült elkerülnie. Grosjean is kicsúszott az egyik féktávon, úgy érzi, a fékrendszerében hibásodhatott meg valami.
Az aszfalt pedig újabb fokot hűlt, most 34 fokos. A két Mercedes, illetve Räikkönen már nehezebb autóval köröz.
Rádión kérdezte a Lotustól, hogy kockásra fékezte-e az egyik gumiját, de azt a választ kapta, hogy nem, és vezethet tovább.
A versenyzőik most magasabb üzemanyag-szinttel vizsgálják a gumik és az autó viselkedését, a két Mercedes 1:48 közepi időket autózik. Räikkönen ellenben a közepes keveréket használja.
A Caterham versenyzője a jobbos 17-es kanyar féktávján pördült meg, de tovább tudott menni. Még félóra van hátra az edzésből.
A skót a 19-es kanyar jobb oldali palánkját vette érintőre a kerekével, azonban úgy tűnik, hogy a szikrákat leszámítva nem történt komoly baj.
"Lewis, hagyd a difi beállításait úgy, ahogy vannak...a difi furcsán viselkedik" - kapta az üzenetet Hamilton. Előtte arról is tájékoztatták, hogy Rosberg első gumijai szemcsésedtek.
És nem is valószínű, hogy változni fog. Húsz perccel a leintés előtt Vettel vezet Webber, Hamilton, Räikkönen, Rosberg, Pérez, Button, Alonso, Hülkenberg és Massa előtt.
Hamiltont és Rosberget a közepes keménységű gumikkal küldték újra pályára. Hamiltonnak szóltak, hogy 1:47-es köröket fusson velük.
Visszatért a pályára a műszaki hiba után, a lágy keverékkel megy hosszabb etapot. Hamiltonnak most az üzenik, hogy változtasson a differenciálmű beállításán, de ő meg nem érti, hogy miért tegyen így, mert "nem erre van szüksége."
Vettel és Webber is megkapta a közepes keménységű Pirelliket. Még tíz perc van az edzésből.
Grosjean autójával ismét nem stimmel valami, a versenyző kiszállt belőle. Ő az egyetlen, aki nem köröz.
Nagyon sokáig volt kint a pályán a közepes keverékkel, az utolsó percekben próbálja ki nehezebb autóval a lágyabb gumikat.
A Mercedes garázsában egy széken ülve követi az eseményeket. Vettel konstans 1:46-os köröket fut a közepes gumikon.
Lement a Nap, és mesterséges fények mellett ért véget az edzésnap Abu-Dzabiban. A Red Bull ismét bombaerősnek tűnik, Vettel és Webber mögött Hamilton, Räikkönen és Rosberg végzett, megelőzve a McLareneket. Webbernek az edzés végén volt még egy kitérője az egyik bukótérben. Köszönjük a figyelmet, hamarosan bővítjük a cikket az összefoglalóval!
Az Abu-Dzabi Nagydíj második pénteki edzésére napnyugta környékén került sor, így a másfél órás gyakorlás természetes fényben kezdődött, és a reflektorok megvilágításában, a korábbihoz képest hidegebb aszfalton ért véget. A csapatok számára fontos volt, hogy minél több információhoz jussanak, mert ennek az edzésnek a hőmérsékleti viszonyai állnak a legközelebb ahhoz, ami az időmérőn és a futamon várható - ennek ellenére meglehetősen sok autóval voltak gondok.
Paul di Resta és Romain Grosjean arra gyanakodott, hogy valami eltört az autójában, talán a fékrendszerben, és ezért csúsztak ki a bukótérbe a hosszú egyenes végén. Némi kényszerszünet után később mindketten folytatni tudták a vezetést, de Grosjeannak hamarosan újra le kellett parkolnia a Lotus garázsában. Lewis Hamiltonnak a differenciálművel akadtak problémái, míg Jenson Buttont több akadály hátráltatta: elszenvedett egy jobbhátsó defektet, ráadásul végig nehezen tudott kommunikálni csapatával olyankor, amikor használta a DRS-t. A kisebb-nagyobb elfékezések mellett két megpördülés történt, az egyiket Max Chilton, a másikat Giedo van der Garde mutatta be.
Az talán senkit sem lep meg, hogy a Red Bullok voltak a leggyorsabbak: a közepes keverékű gumikon Mark Webber 1:43.021-et, Sebastian Vettel 1:43.062-őt jegyzett, a lágy Pirellikre váltva azonban a bajnok újfent legyőzte csapattársát. Az RB9-ek idejét a két Mercedes, illetve Kimi Räikkönen tudta három-négy tizedre megközelíteni, de a különbség annyiból megtévesztő lehet, hogy Vettel és Webber percekkel később, elvileg jobb tapadású aszfalton futotta meg a legjobb körét.
A McLarenek kifejezetten erősnek tűnnek önmagukhoz képest, Sergio Pérez és Jenson Button a 6. és a 7. helyet szerezte meg, az egymástól négy ezredmásodpercre végző csapattársak megelőzték a Ferrarikat és a Saubereket is.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!