Az USA Nagydíj körről körre
2013. november 17. 19:44
Köszöntjük kedves nézőinket az USA Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! A nap legnagyobb kérdése, hogy Sebastian Vettel meg tudja-e szerezni sorozatban 8. győzelmét. Legutóbb a júliusi Magyar Nagydíjon fordult elő, hogy más versenyzőt intett le elsőként a kockás zászló. A német most is jó helyzetben van, hiszen tegnap megszerezte a pole pozíciót Mark Webber és Romain Grosjean előtt.
Az időmérő után Button, Pic és Gutiérrez is rajtbüntetést kapott, ezért módosult a rajtsorrend. Max Chiltont is megbüntették feltartás miatt, neki a verseny első körének valamelyikében át kell hajtania a bokszutcán.
Eső nem várható, napsütéses időben kezdődik a verseny. Melegebb van, mint az előző két napon, a levegő 30 fok körüli, az aszfalt pedig 35 fokos. A Mercedesnél tegnap azt mondták, ezek a körülmények jobban kedveznek a gumik felmelegítésével küszködő autójuknak.
Nem sokkal a verseny kezdete előtt, a rajtrácson légtelenítik a fékrendszerét. Hülkenberg közben arra panaszkodik, hogy túl koszos a sisakrostélya.
A brit most csak az 5. helyről rajtolhat, a dobogós helyezés a célja. Idén csak egy futamon, a Magyar Nagydíjon tudott diadalmaskodni.
A Pirelli a legkeményebb keverékeket hozta el az USA Nagydíjra, az edzéseken sem volt probléma a gumikopással. Paul Hembery szerint sokan egykiállásos taktikával próbálkoznak majd, a közepes abroncsokon rajtoló versenyzők a 20. kör környékén állhatnak ki kerékcserére.
Az összes versenyző gond nélkül eljött a rajtrácsról. Vergne az egyedüli versenyző, aki a kemény gumikon fog indulni, a többiek a közepeseket választották.
Vettel az élen maradt, Webber viszont szokás szerint rosszul kapta el a rajtot, Grosjean és Hamilton is megelőzte őt. Hülkenberg az 5., Pérez megelőzte Alonsót.
Adrian Sutil a falhoz csapta az autóját, miután a 12-es kanyarnál összeért Maldonado Williamsével. Kemény ütközés volt, de a német sértetlenül szállt ki az összetört Force Indiából. A biztonsági autót a pályára küldték, míg eltakarítják a romokat.
A Sauber úgy döntött, máris felrakják a kemény gumikat a mexikóinak. A visszajátszásból úgy tűnik, az előző ütközésnél Sutil volt a hibás, a német ráhúzta a Force Indiát Maldonado autójára. A venezuelai egyébként tovább tudott menni.
Még mindig a Safety Car mögött halad a mezőny, ebben a sorrendben: Vettel, Grosjean, Hamilton, Webber, Hülkenberg, Pérez, Alonso, Bottas, Di Resta, Ricciardo.
Tisztán eljöttek, nem történt változás az élmezőnyben. Button első szárnya megsérült, de nem jelentősen, egyelőre nem állt ki a bokszba.
A brit áthajtott a bokszutcán, majd újra csatlakozott a mezőnyhöz, természetesen az utolsó helyen. Az élen Vettel sokkal gyorsabb Grosjeannál, már 2,4 másodperccel vezet.
Csak 0.7 másodperc köztük a különbség, az ausztrál már a DRS-t is használhatja. Hülkenberg, Pérez és Alonso között is kialakulhat egy csata az 5-7. helyeken.
A Williams első szárnya lifeg, lengetik is neki a fekete-narancssárga zászlót, ami azt jelenti, hogy azonnal a bokszba kell hajtania. Új orrkúpot kapott, és a gumijait is keményekre cserélték.
Az első gumijait érzi a kelleténél melegebbnek. Továbbra is tartja a 3. helyet, Webber most egy kicsit lemaradt róla. Hülkenberg szépen tartja Pérezt és Alonsót, idén már láthattuk, hogy a németet nagyon nehéz megelőzni.
Az első kanyarban támadta Pérezt, de nem tudott elé kerülni. Vettel közben kényelmesen vezet, már 4,4 másodperc az előnye Grosjean előtt, és az eddigi leggyorsabb kör is az övé.
A hátsó egyenes után, a DRS segítségével sikerült elmennie a Mercedes mellett. Hamilton szemmel láthatóan küszködik a közepes abroncsokon, az előzés után le is marad Webbertől.
Rádión szóltak neki, hogy vigyázzon a gumijaira, mire kissé feszülten szólt vissza, hogy éppen ezt próbálja tenni. Már 3,4 másodperccel köröz Webber mögött, Hülkenberg is gyorsabb nála.
Vettel, Grosjean, Webber, Hamilton, Hülkenberg, Pérez, Alonso, Bottas, Di Resta, Ricciardo. Vettel már 6,3 másodperccel jár Grosjean előtt, akit most Webber próbál üldüzni, de a francia a legutóbbi körében gyorsabb volt.
A 12. helyről állt ki kereket cserélni, a kemény keveréket kapta. A 16. helyen tudja folytatni a versenyt. Hamilton panaszkodik, hogy nem tapadnak a gumijai.
Egy izgalmas csatában meg is előzte az ausztrált, ezzel feljött a 10., pontszerző helyre. Most Di Resta nyomába eredhet.
A versenymérnöke közölte vele: az a fontos, hogy minél tovább jussanak ezeken a gumikon, nem pedig az, hogy minél gyorsabban. A német már 8,3 másodperccel vezet Grosjean előtt.
Egyre több versenyző dönt a kerékcsere mellett, a brazilon kívül Button, Pic, Van der Garde és Bianchi is a bokszba látogatott. Massa éppen Button elé ért vissza, a két autó nagyon közel volt egymáshoz.
Kiállt a pályán maradó Alonso elől, miközben Di Resta, Rosberg és Ricciardo is kereket cserélt. A mexikói a 10. helyre tért vissza.
Di Restát, Rosberget és Ricciardót is sikerült megelőznie azzal, hogy korábban cserélték le a kerekeit. A verseny végén azonban lassabb lehet a régebbi abroncsain.
Az ausztrál azonban továbbra is 5,3 másodperccel elmarad Grosjeantól. Az első hét helyezett (Vettel, Grosjean, Webber, Hamilton, Hülkenberg, Alonso, Vergne) még nem cserélt kereket, a többiek már jártak a bokszban.
Alonso a két mexikói, Pérez és Gutiérrez mögé ért vissza, de a McLaren mellett egyből elment, és sikerült is maga mögött tartania. A 7. helyen áll, Hamilton az 5.
Most Grosjean vezet, ő az egyetlen, aki még nem járt a bokszban. Jól bírják a gumijai, a legutóbbi körökben gyorsabb volt Vettelnél.
A sorrend a bokszkiállások után: Vettel, Grosjean, Webber, Hamilton, Hülkenberg, Alonso, Pérez, Gutiérrez, Bottas, Di Resta.
Rádión szól a csapatnak, hogy tájékoztassák a gumik hőmérsékletéről. Most körülbelül azonos tempót autózik Hülkenberggel, aki 1,6 másodperces lemaradással követi.
Másodszor is a bokszban járt, a szárnycsere miatt sokáig, több mint 15 másodpercig tartott a kiállása. Valószínűleg búcsút inthet a pontszerző helyeknek.
A 10. helyért. A skót megpróbált visszatámadni, de a Mercedes elöl maradt. Bottas pedig egy nagyszerű manőverrel, kívülről előzte meg Gutiérrezt a 2-es kanyarban. Az egész hétvégén remeklő finn feljött a 8. helyre, Austinban akár első F1-es pontjait is megszerezheti.
Grosjean és Massa között pedig 2 másodperc a különbség. Az ausztrál az előbb lelassult, de aztán megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét 1:41.683-mal. A többiek 1:42-es köröket futnak.
Egy körrel korábban Gutiérrez is kiállt kerékcserére, ők a kétkiállásos taktika mellett döntöttek. A brazil közepes gumikat kapott, a Ferrari pedig megerősítette, hogy az eredeti tervhez képest megváltoztatták a taktikát.
Hamilton és Alonso között halad az 5. helyen, bár kezdhet aggódni, a spanyol ugyanis 9 tizeddel gyorsabb volt nála az előző körében. Vettel továbbra is magazbiztosan, 10,4 másodperces előnnyel vezet.
Vettel, Grosjean, Webber, Hamilton, Hükenberg, Alonso, Pérez, Bottas, Rosberg, Di Resta.
A spanyol nagyon felgyorsult, már csak 0,8 másodperc köztük a különbség. Vajon most meddig bírja a védekezésben rendszerint jeleskedő német?
Az 1-es kanyar kijáratánál sikerült megelőznie Hülkenberget. Most Hamilton nyomába eredhet, nála is sokkal gyorsabb volt az utóbbi körökben, 1,9 másodperc köztük a különbség. Egyébként az egyéni pontversenyben már akkor is bebiztosítja a 2. helyét, ha így marad közöttük a sorrend. Ricciardo közben megelőzte Di Restát az utolsó pontszerző helyért, miután a skót hibázott.
Már DRS-távolságon belül van Grosjeanhoz képest. Ez izgalmas csatának ígérkezik, még 10 kör van hátra.
Nem figyelt a kék zászlókra, amikor Hamilton lekörözte, ezért át kell hajtania a bokszutcán. A középmezőnyben izgalmas csata folyt Di Resta, Button, Vergne és Gutiérrez között, de a skót kiállt közülük, másodszor is kereket cserélt.
Nyomás alá helyezi a franciát, de ő még bírja. Alonso lemaradt Hamiltonról, már 2,7 másodperccel jár mögötte.
Három körrel a verseny vége előtt kicsit el tudott szakadni Webbertől, az ausztrál már nincs DRS-távolságban. Az utolsó pontszerző helyért lehet még csata, Button 0,8 másodperces távolságból üldözi Ricciardót.
Az ausztrál eleinte még jól védekezett a McLaren ellen, de Button az első kanyarban megelőzte őt az utolsó előtti körben. Alonso gumijai nem bírják, Hülkenberg már támadja őt.
Sorozatban 8. győzelmét aratta, a többieknek ezúttal sem volt esélye. A további sorrend: Grosjean, Vettel, Hamilton, Alonso, Hülkenberg, Pérez, Bottas, Rosberg, Button.
A Williams idén eddig csak egyetlen pontot tudott szerezni, Maldonado révén. Vergne és Gutiérrez az utolsó körben még ütközött, végül a francia ért be a 12. helyen, Massa pedig megelőzte a mexikóit, így 13.-ként futott be. Kovalainen csak a 15. helyen ért célba első lotusos versenyén.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalónk, sok versenyzői reakcióval, itt olvasható.
Sebastian Vettel újabb rekordot döntve, egy idényen belül sorozatban 8. győzelmét aratva diadalmaskodott az USA Nagydíjon, miután ezúttal sem adott esélyt az ellenfeleinek. A pole pozícióból rajtolva simán megtartotta a vezetést, majd végig az irányítása alatt tartotta a versenyt. A második helyen a remek formában lévő Romain Grosjean ért célba, aki az elmúlt öt futamból négyszer állhatott fel a dobogóra. A francia a rajtnál került a gyengén induló Mark Webber elé, s bár az ausztrál komoly nyomás alá helyezte az utolsó körökben, végig nyugodtan versenyzett.
A 4. helyen célba érő Lewis Hamilton a rajtnál még Webber elé került, de a verseny első felében sokat küszködött a gumikkal. Az ötödikként befutó Fernando Alonso bebiztosította az egyéni pontverseny 2. helyét, de az utolsó körökben majdnem veszített egy pozíciót az ismét remekül versenyző Nico Hülkenberggel szemben. Említésre méltó Valtteri Bottas 8. helye, a fiatal finn élete első pontjai szerezte a Williamsszel. Az első 12 helyen célba érő versenyzők közül mindenki csak egyszer járt a bokszban. Őket az is segítette, hogy a verseny elején néhány kör erejéig a pályára küldték a Safety Cart, miután Adrian Sutil a falhoz csapta az autóját.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalónk, sok versenyzői reakcióval, itt olvasható.