Vettel hozta a kötelezőt, a Ferrari szenvedett az időmérő előtt
2013. november 16. 15:51
Köszöntjük kedves olvasóinkat az USA Nagydíj szombat délelőtti szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Austinban most is van egy kis köd, de sokkal kevésbé sűrű, mint tegnap, amikor nem lehetett miatta időben elkezdeni az első tréninget.
Tegnap délelőtt még Alonso érte el a legjobb eredményt, de ez részben a sajátos körülményeknek volt köszönhető. A Ferrari délutánra lelassult, a Red Bull viszont a rövid és hosszú etapokon is verhetetlennek tűnt. A részletes elemzésünk az erőviszonyokról itt olvasható.
A hétvége nagy sztorija persze az volt, hogy a Lotus Schumachert is megkereste, de végül Heikki Kovalainent ültette be a hátműtéten áteső Räikkönen helyére, ami feldühítette a saját tartalékpilótájukat, az ismét mellőzött Davide Valsecchit. Kovalainen jól ment az első napon: megszerezte az 5. helyet a Red Bullok és a Mercedesek mögött, két tizedet verve Grosjeanra is. A francia azonban fékproblémákkal küszködött, s miután ezeket orvosolták, a hosszú etapokon egyértelműen ő került fölénybe:
Egyelőre a levegő és az aszfalt is 20 fokos, a szél a tegnap délutánihoz hasonló, kb. 10 km/ó-s erősségű. A célegyenesben szembe fúj. Tegnap a Ferrari és a Mercedes is okozott gondokat.
Abu-Dzabi után fájdalmai voltak, mert durván áthajtott a rázókövön Vergne előzése közben, de tegnap nem okozott gondot neki a vezetés. Megkezdődött az edzés, máris hatan mentek ki a pályára megtenni az ellenőrző körüket.
Ki kellett cserélni a sebességváltóját a Caterhamjében. Pedig tegnap ő volt a leggyorsabb a sereghajtó kvartettből, alig 6 tizeddel maradva le Maldonadótól.
Tegnap még nem volt tökéletes, lötyögött benne, de most megérkezett az új. Räikkönené alapján készült, mivel azonban Kovalainen kisebb termetű, ki kellett párnázni. Ez nem mellékes, mert a hatalmas hosszanti és oldalerők miatt borzasztóan kényelmetlen, ha a versenyző nincs eléggé beszorítva az ülésébe, ráadásul úgy az autó mozgását sem érzi elég pontosan.
Az első kört Bianchi teljesítette, de Ricciardo 1:42.450-nel hamar megelőzte. A rádión figyelmeztették az ausztrált, hogy a pálya egyelőre hűvös. Másodszorra 1:40.098-ra javított, egyelőre persze a kemény keverékű gumikon.
"Az autó alig akart megmozdulni, amikor felengedtem a kuplungot" - jelenti a rádión. A csapatok az edzések alatt is folyamatosan állítgatják a kuplung fogáspontját, hogy a rajtra már tökéletes legyen.
Mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt futott, az ideje 1:39.130, bár a 19-es kanyarnál lesodródott a pályáról. Már nyolcan tettek meg mért kört, a 2. egyelőre Hamilton.
Nagy a mozgolódás az élen: Vergne egy pillanatra az élre állt, de Ricciardo azonnal visszaelőzte, mielőtt Sutil egy 1:38.559-es körrel maga mögé nem utasította mindkettejüket. Kovalainen a 4. helyen kezdett a Lotusszal.
Kicserélték a hátsó keresztstabilizátorát. Grosjean a 12-es kanyarnál lesodródott, Hamilton feljött a 3., Rosberg pedig az 5. helyre. A sorrend negyedóra után: Sutil, Di Resta, Ricciardo, Hamilton, Vergne, Rosberg, Kovalainen, Gutiérrez. Sutil az imént javított 1:38.289-re.
18 ezred a hátránya. Még mindig csak 13-an tettek meg mért kört.
1:38.158-as körével 0,131 másodpercet ver Sutilra. Vettel is megjelent a pályán, nemsokára nekivág az első mért körének. Sutil lesodródott a 19-es kanyarnál.
1:37.829 az új etalon, ez 3 tizeddel gyorsabb Webbernél, akit az előbb Rosberg is megközelített. Hamiltonnak szóltak a rádión, hogy a 19-es kanyarban kap 2 tizedet a csapattársától.
1:37.684-es körrel nyit, a másodikban pedig 1:37.433-ra faragja le az idejét. Kovalainen egyelőre a 8. helyen áll, és 7-8 tizeddel lassabb Grosjeannál. A lassításon látszik, hogy máris a pilótafülke oldalának döntve pihenteti a fejét, illetve a nyakizmait. Holnap alaposan ki fog merülni.
0,772 másodperces hátránnyal, épp beférkőzik Rosberg elé. Alonso elfékezi magát az 1-es kanyarnál. Egyelőre csak a 18. helyen áll, de úgy tűnik, most javítani fog.
1,430 másodperces lemaradással a 15. helyre tornázza fel magát, míg Massa a 18-adikon kezd. A Ferrari egyelőre nem tűnik erősebbnek, mint tegnap. Button közben már a 3. helyen van: a McLaren jobbnak tűnik az utóbbi versenyekhez képest.
A venezuelainak szóltak a rádión, hogy engedje el Alonsót és Pérezt, és a 19-es kanyarban le is húzódott a Ferrari elől, de Alonsóval így is félreértették egymást. "Majdnem összeütköztünk" - jelenti a spanyol a rádión.
Fél óra után, még a kemény gumikon: Vettel, Hülkenberg, Grosjean, Button, Webber, Pérez, Rosberg, Gutiérrez, Sutil, Alonso, Hamilton, Bottas, Kovalainen, Di Resta.
1:38.259-es kört futott, és a 8. helyen áll, de még így is fél másodperccel lassabb Grosjeannál. 19 autó van a pályán, még senki nem próbálta ki a közepes gumikat.
Alonso elengedte a venezuelait, de egy kanyarral később elfékezte magát, lesoródott, és közvetlenül a Ferrari elé tért vissza a pályára. A spanyol ki is állt a bokszba.
Az autójában kicserélték az első torziós rudakat, mert nem volt elégedett a viselkedésével. Fel is jött a 3. helyre, 0,357 másodperccel Vettel mögé, de érdekes módon Bottasnak sikerült beférkőznie a két Red Bull közé, pedig még a kemény Pirelliket használta. Biztató a Williamsnek.
A magas páratartalom miatt látszik, ahogy a levegő örvénylik a hátsó szárny sarkainál, sőt még a hátsó kereket és a splitter körül is. Ritka látvány, az aerodinamikai mérnököknek biztos különösen tetszik. Közben Webber megelőzte Bottast, és már a 2. helyen áll.
Vihar előtti csend: most senki nincs a pályán, mert nemsokára megkezdődnek az időmérő-szimulációk. A kemény gumikon a végső sorrend: Vettel, Webber, Bottas, Hülkenberg, Grosjean, Button, Rosberg, Pérez, Kovalainen, Gutiérrez, Sutil, Hamilton, Alonso, Maldonado, Di Resta, Ricciardo.
12 km/ó körüli, továbbra is szembe fúj a célegyenesben, ami az első kanyarnál az emelkedővel együtt már komolyan megbolondítja a féktávot. Egyre többen hajtottak ki a közepes gumikon. Lássuk a medvét!
Csak az első szektorban tudott abszolút legjobb részidőt futni, még így is 3 tizeddel lassabb volt, mint Vettel a kemény gumikon. Ez csalódás a Ferrari számára. Button viszont 2. lett, 0,188 másodperccel Vettel mögött.
Egy elfékezés után 77 ezredet vert Vettelre a közepes gumikon. Pillanatnyilag az összes autó a pályán van, sűrű a forgalom.
62 ezreddel lemaradt Hülkenbergtől, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a pálya végén beragadt Bianchi mögé. Hülkenberg most újra javítani készül: a közepes gumik több gyors kört is bírnak itt.
Vettel elsőre csak egy lassú kört tett meg, Hülkenberg viszont lejjebb szorította a limbólécet, 1:37.272 az új ideje.
És bekövetkezik az elkerülhetetlen: fél másodpercet ver Hülkenbergre, akit pillanatokkal ezután a csapattársát 2 tizedre megközelítő Webber is megelőz. Alonso és Massa már vissza is tért a bokszba. Katasztrofálisan lassúak: Alonso 11., Massa 17. A Mercedes tempója sem igazán meggyőző.
Elfoglalja a kötelező 3. helyet a Red Bullok mögött, 0,331 másodperces hátránnyal. Ez már biztató. Vettelt közben behívták a bokszba, amit Rocky azzal indokolt, hogy "bocs, haver, minél kevesebb kilométert kell megtennünk az autóval." Az edzésnek vége, köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredményekkel és az összefoglalóval.
Sebastian Vettel megállíthatatlan volt az USA Nagydíj utolsó szabadedzésén is, a kemény és a közepes keverékű gumikon egyaránt maga mögé utasítva a mezőnyt az időmérő előtt. A Red Bull párosához Lewis Hamilton zárkózott fel, de a legnagyobb feltűnést Nico Hülkenberg keltette a 4. helyével, míg a Ferrari látványosan szenvedett.
Vettel a péntek délutánihoz hasonlóan most sem a lágyabb Pirelliken teljesített első mért körében érte el a legjobb eredményét, mégis 2 tizedet vert Mark Webberre, aki az edzés elején elégedetlen volt az autójával, ezért azt jelentősen átállították. A Mercedes sokáig nem tűnt veszélyesnek, de a hétvégén új kasztnival versenyző Lewis Hamilton az utolsó pillanatban megszerezte a 3. helyet, beférkőzve az addig gyorsabbnak mutatkozó Hülkenberg elé. Csapattársa, Nico Rosberg fél másodperccel lemaradt tőle, és csak 7. lett.
A Lotusnál ezúttal Romain Grosjean vette át a stafétabotot, szintén fél másodpercet verve a Räikkönen helyére beugró Heikki Kovalainenre, aki megkapta új, a tegnapinál kényelmesebb ülését, ám most csak a 13. helyen végzett. Az időmérőn össze kell szednie magát, ha be akar jutni a Q3-ba.
Ugyanez elmondható a Ferrarikról is, amelyek a péntek délutánihoz hasonlóan most sem érezték a ritmust. Fernando Alonso a szoros mezőnyben csak a 11. helyig jutott, és a pályán volt két necces kalandja is Pastor Maldonadóval, míg Massa egyik gumikeveréken sem tudott elmozdulni a hátsó fertályból. Mindez alátámasztja, hogy a Ferrari konstruktőri 3. helye veszélyben van az erősebbnek tűnő Lotus miatt.
Az edzés egy szakaszában, a kemény Pirelliken Valtteri Bottas szokatlanul jó tempót diktált, akárcsak Jenson Button – rá azonban vár egy háromhelyes rajtbüntetés a tegnapi, piros zászlós előzése miatt. Öt hellyel hátrébb fogják sorolni Charles Picet is, mert kicserélték a sebességváltót az autójában.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!