Vettel épphogy elcsente a pole-t Webber orra elől
2013. november 16. 18:48
Köszöntjük kedves olvasóinkat az USA Nagydíj időmérő edzéséről élőben készülő tudósításunkban! A szabadedzések alapján Austinban is Sebastian Vettel a pole pozíció legnagyobb esélyese, a német péntek délután és szombat délelőtt is megfutotta a legjobb köridőt. Legnagyobb ellenfele csapattársa, Mark Webber lehet, aki Abu-Dzbabiban is gyorsabb volt a németnél az időmérőn.
A nagyszerű formában lévő német délelőtt a 4. helyen végzett a Sauberrel, itt is jó esélye van tehát arra, hogy bekerüljön a Q3-ba. A szokásosnál gyorsabbnak tűnt a Williams is, Valtteri Bottas a 9. legjobb időt futotta.
A Caterham váltót cserélt a francia autójában, miután a délelőtti szabadedzéseken problémákat észleltek. Buttont három hellyel fogják hátrasorolni az időmérő után, mert pénteken piros zászló hatálya alatt előzött.
Eső azonban nem várható, a nap is kezd kisütni. Melegebb van, mint pénteken, 24 fokot mérnek.
Péntek délután is gyenge köridőket futottak, és ma délelőtt is több mint egy másodperccel elmaradtak a Red Bulltól: Alonso a 11., Massa pedig csak a 17. helyen végzett. Így nem biztos, hogy a Ferrari a Lotus előtt tud maradni a konstruktőri bajnokság 3. helyéért zajló küzdelemben.
A hőmérséklet viszont emelkedett, már 26 fok van, az aszfalt pedig 31 fokos. A versenyzők már készülődnek, perceken belül kezdődik az időmérő, amelyet az 1978-as Mario Andretti is a helyszínről figyel.
A mezőny fele máris a pályára hajtott, szinte mindenki a kemény gumikon. A Red Bull nem siet, Vettel és Webber még az autójába sem ült be.
A német a rádión vonta felelsősségre a csapatát, hogy miért nem szóltak neki a délelőtti edzés óta elvégzett változtatásról.
Az időeredményekből még nem lehet sok következtetést levonni, most éppen Bottas vezet Sutil és Grosjean előtt. A két Red Bull még mindig a bokszban várakozik, a többiek már mért kört is futottak.
1:39.658-as kört futott, ez még majdnem 3 másodperccel lassabb, mint Vettel délelőtti ideje. Hamiltonnal közölték a rádión, hogy lassú a pálya.
A Sauber bevágott a Williams elé, majdnem össze is ütköztek. A sportfelügyelők máris úgy döntöttek, hogy megvizsgálják az esetet az időmérő után.
Most 1:38.676 a legjobb köridő. A 2. helyen Bottas áll a Williamsszel, őt Alonso és Hamilton követi.
A gyors kanyarokban túlkormányzott, a lassúakban pedig alulkormányzott a McLaren. Az autók a megváltozott időjárási körülmények között egyébként is máshogy viselkednek, mint délelőtt.
Webber és Vettel a kemény gumikon ugrottak a tabella élére, az ausztrál 23 ezreddel volt gyorsabb a németnél, ideje 1:38.439. A Caterhameken és a Marussiákon kívül most a két Toro Rosso áll kiesőhelyen.
A mezőny nagy része a gyorsabb gumikra váltott, így folyamatosan változik a sorrend. Hamilton 1:37.959-es idővel vezet Gutiérrez és Webber előtt. Most Maldonado és Sutil csúszott le a kiesők közé, de az utolsó két percben még sokminden változhat.
A finn a közepes gumikon 1:37.821-es idővel állt az élre az utolsó pillanatban. Sutil nem jutott tovább a Q2-be, és a levezető körén műszaki hiba miatt le is parkolta a Force Indiát. A kiesők sorrendje: Sutil, Maldonado, Van der Garde, Bianchi, Pic, Chilton. A leggyorsabb tíz versenyző: Bottas, Hamilton, Gutiérrez, Webber, Hülkenberg, Pérez, Kovalainen, Vettel, Button, Grosjean.
A közepes gumikon is veszélyben voltak, de végül sikerült bejutniuk a Q2-be. Sokat kell javulniuk, ha a legjobb tíz közé szeretnének kerülni. A két Red Bull és Grosjean viszont a kemény gumikkal jutott tovább.
Egyelőre tízen hajtottak ki a pályára, mindannyian a közepes gumikon. Ross Brawn közben arra tippel, hogy a szél miatt túl poros lett a pálya, ezért lassabbak a köridők. Azt mondja, nehéz megjósolni, milyen időt kell futni a továbbjutáshoz.
Hamilton 1:38.104-es idővel az élre állt, a finn a második. A Red Bullok megint nem sietnek, még a bokszból figyelik az eseményeket.
Szerinte a holland le akarta szorítani a pályáról a Q1-ben, dühösen panaszkodott a csapatának a rádión. Közben Di Resta megelőzte Bottast, ezzel a második helyre jött fel Hamilton mögé.
Egyelőre Hamilton marad az élen, 1 századdal a mexikói előtt. A két Red Bullnak, Grosjeannak és Hülkenbergnek még nincs mért köre, de már a pályára hajtottak. Mindenki a közepes gumikat használja.
1:37.312-es idővel vette át a vezetést, és Grosjean is megelőzte Hamiltont. Úgy tűnik, javul a pálya állapota, most szinte mindenki javít az idején.
3 tizeddel előzte meg csapattársát, 1:37.065 az ideje. Alonso a 3., a remeklő Bottas a 4. helyen áll. Rosberg és Massa aggódhat, jelenleg kieső helyen állnak, csakúgy, mint Gutiérrez, Kovalainen, Button és Vergne.
Meglepő eredmények születtek a Q1-ben, a Mercedes és a Ferrari is elveszítette egyik versenyzőjét. A kiesők: Ricciardo, Di Resta, Button, Rosberg, Massa, Vergne. Az első tíz sorrendje: Vettel, Webber, Alonso, Bottas, Grosjean, Hülkenberg, Hamilton, Gutiérrez, Pérez, Kovalainen.
Főleg az első szektorban. Nem tudja, mitől volt ilyen lassú, de elmondása szerint "nagyon nehéz" dolga volt. A Q1-ben kieső Maldonado közben a Sky-nak nyilatkozott, sejtelmes mosollyal megjegyezte, hogy szerinte "egyértelmű", miért volt ennyivel lassabb Bottasnál...
Button közben csalódottan nyilatkozik a Sky-nak, nem érti, miért nem tudott továbbjutni. Most hatan vannak a pályán, mindenki közepes gumikon. Ross Brawn nem hiszi, hogy Hamilton a pole-ért harcolhat, a brit sem teljesen elégedett az autójával.
Az első mért körében gyorsabb volt Vettelnél, 1:36.699-es ideje másfél tizeddel jobb a németénél. Rajtuk kívül Grosjean, Pérez és Kovalainen futott még mért kört.
Jelenleg 2 tizeddel marad el Grosjeantól. Még mindig csak 5 versenyző futott mért kört, a sorrend: Webber, Vettel, Grosjean, Pérez, Kovalainen. Még három perc van hátra, most mindenki a pályára hajtott.
Többször is hibázott, így több mint egy másodperccel elmarad a Red Bulloktól. Hamilton első mért köre nagyon lassú volt, de még van egy lehetősége.
Pedig sokáig úgy tűnt, hogy Webber megint megszerezheti az első helyet, az első két szektorban gyorsabb volt Vettelnél. A német az utolsó szektorban remek részidőt futott, végül 1:36.338-cal szerezte meg a pole-t. A sorrend a Red Bullok mögött: Grosjean, Hülkenberg, Hamilton, Alonso, Pérez, Kovalainen, Bottas, Gutiérrez.
A 3. helyezett Grosjean több mint 8 tizedett kapott Vetteltől. Hülkenberg megint remekelt, idén másodszor indulhat a második rajtsorból. Dicséretet érdemel a 9. helyen végző Bottas is.
Bár a pole pozíciót végül az edzés egyértelmű esélyese, Sebastian Vettel szerezte meg, az USA Nagydíj időmérőjére kilátogató nézők nem maradtak izgalom nélkül. A német csak az utolsó pillanatban tudott csapattársa, Mark Webber elé kerülni, aki a döntő körben saját bevallása szerint is elrontotta az utolsó szektort. A többi istállónak esélye sem volt felvenni a harcot a Red Bull-lal, a 3. helyet megszerző Romain Grosjean is több mint 8 tizeddel elmaradt tőlük.
A pályafutása 44. pole-ját begyűjtő Vettel már a Q2-ben is megfutotta a leggyorsabb kört, az utolsó szakaszban pedig egy nagyszerű harmadik részidővel került Webber elé. Végül 103 ezreddel verte az ausztrált az időjárási körülmények miatt „trükkös” időmérőn.
„A szél sokkal erősebben fújt, mint délelőtt, ezért a gyors kanyarokban nem volt könnyű dolgunk” – magyarázta Vettel, aki főleg annak örült, hogy Christian Horner 40. születésnapján mindkét Red Bull befért az első rajtsorba. „Az első körömmel nem voltam elégedett, de a második próbálkozásom szerintem elég jól sikerült – ahhoz mindenesetre elég volt, hogy megszerezzem az első rajthelyet.”
Ezt nagyrészt Webber hibájának köszönheti, az első két szektorban még gyorsabb ausztrál maga is elismerte, hogy hibázott. „Az utolsó köröm eleje nagyon jól sikerült, de a 19-es és a 20-as kanyart nem sikerült úgy bevennem, ahogy szerettem volna. Máskor talán elégedett lennék ezzel az eredménnyel, de ma hagytam elúszni a pole pozíciót” – mondta kissé csalódottan az utolsó előtti F1-es versenyére készülő Webber. „Gratulálok Sebnek – ő mind a három szektort össze tudta rakni, én pedig csak kettő és felet.”
Grosjean örült, hogy megint ő lett a leggyorsabb a Red Bullok mögött, különösen azok után, hogy a hétvége eddigi részében nem volt elégedett az autójával. „Nem volt könnyű hétvégénk, tegnap és ma délelőtt is küszködtünk” – mondta. „A Q1-ben viszont annak ellenére is sikerült továbbjutnom, hogy a terveinkkel ellentétben csak a kemény gumit használtuk. A Red Bull nagyon gyors, de a többiek közül mi vagyunk a legjobbak.”
Az utóbbi időben nagyszerű teljesítményt nyújtó Nico Hülkenberg megint remekelt: a 4. helyre hozta be a Saubert, alig másfél tizeddel elmaradva Grosjean mögött. A német elmondta, számított a jó eredményre, mert egész hétvégén gyorsnak érezte az autóját. Az 5. helyre Lewis Hamilton fért be, holott nem volt teljesen elégedett a Mercedesszel. Így is sokkal jobban teljesített csapattársánál, aki már a Q2-ből sem tudott továbbjutni, és csak a 14. helyről rajtolhat. A német úgy véli, a kemény keverékű abroncsok nem működtek megfelelően az autóján.
Nem ő volt a Q2 egyetlen meglepetése, a McLaren-es Jenson Button és a ferraris Felipe Massa sem jutott a legjobb tíz versenyző közé. Fernando Alonso ezúttal sokkal jobb teljesítményt nyújtott csapattársánál, a 6. helyre sikerült behoznia a Ferrarit, Sergio Pérez és a Lotusszal tisztességesen helytálló Heikki Kovalainen elé. A finnt a Q3-ban balszerencse is sújtotta, a csapata szólt neki, hogy egy probléma miatt ne használja a KERS-t.
Az időmérő egyik meglepetése Valtteri Bottas remeklése volt. A finn a Q1-ben megfutotta a legjobb időt a Williamsszel, és a harmadik szakaszba is bejutott, míg csapattársa, Pastor Maldonado már az első körben búcsúzni kényszerült. A csapattól az év végén távozó venezuelai gúnyos mosollyal utalt arra, hogy az ő autóját nem úgy készítették fel, mint Bottasét. A Q1-ből meglepetésre Adrian Sutil sem jutott tovább, a német ráadásul műszaki hiba miatt félre is állt a kockás zászló meglengetése után. Az utolsó helyeken szokás szerint a Caterhamek és a Marussiák osztoztak.
A rajtsorrend a büntetések, így Button és Charles Pic hátrasorolása miatt némileg változni fog.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!