A Red Bullok az élen, Kovalainen jól ment a Lotusszal
2013. november 15. 19:55
Köszöntjük kedves olvasóinkat az USA Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Austinhoz képest az időeltolódás 7 óra, ezért ott most épp délután 1 óra lesz.
Délelőtt csak 40 perces késéssel tudták megnyitni a bokszutcát, mert a mentőhelikopter a köd, majd a rádiójával kapcsolatos műszaki hiba miatt nem tudta időben elfoglalni a helyét. A versenyzőknek így kevesebb mint egy órát tölthettek a pályán. Végül szokatlan sorrend született, és Alonso bizonyult a leggyorsabbnak.
Három rajthellyel hátrébb sorolták, mert délelőtt akkor előzte meg Danyiil Kvjatot, amikor már piros zászló volt érvényben, azaz az edzést megszakították. A sportfelügyelőket versenyzői tanácsadóként Nigel Mansell segíti a hétvégén.
És a délelőtt elvesztegetett idő után most nem is haboznak: 16-an máris klihajtottak a bokszból, sőt Kovalainen teljesítette is az első mért kört 1:40.335 alatt. Elég gyorsan felvette a ritmust.
1:39.768-as idővel. Máris 13 versenyzőnek van mért köre.
1:39.159-es körével 0,350 másodpercet ver új csapattársára, Kovalainenre, aki feljött másodiknak. Egyelőre mindenki a kemény gumikat használja.
Rosberg egy pillanatra az élre ugrott, de Vettel, aki délelőtt hosszú etapot teljesített, 1:38.352-es körével 0,577 másodpercet ver a mögé felzárkózó Buttonra is. Tavaly ilyenkor 1:37.718-cal nyerte az edzést.
Már megint ilyen gondokkal küszködik, idén nem először. Rosberg pedig arra panaszkodott, hogy az autója mindenhol alulkormányzott. "3-as nyomaték, Nico, és szólj, ha be akarsz jönni állítani az első szárnyon!" - felelik neki a rádión. Be is megy.
1:38.211-re faragta le az idejét. Közben Webber csúnyán elfékezte magát az első kanyarnál, az emelkedő tetején. Ott délelőtt is sokan szenvedtek.
Délelőtt nagyon elégedetlen volt a Toro Rossóval, most annyira átállítják az autóját, hogy még ki sem tudott menni a garázsból. Maldonado is csak most jelent meg a pályán, miközben Rosberg 6 tizedre megközelítetette Vettelt. Ezzel már ő a második.
Ott abszolút legjobb részidőt ért el, de aztán a pálya közepén elvette a gázt. Az előbb figyelmeztették a rádión, hogy a 17-es kanyar bejáratánál csúszós az aszfalt.
Vettelnek 4 tizedes előnye van Webberrel szemben, de őt közvetlen közelről követi Hamilton és Rosberg. Utánuk Button, Grosjean, Hülkenberg és Kovalainen következik.
Könnyen blokkolnak az első kerekei, és a kigyorsításokon sem elégedett az autójával. Hamilton az első szektorban javított, de aztán lesodródott kissé a pályáról. Most csak öten vannak kint, köztük Ricciardo, akinek beállították a Toro Rossóját.
A Jóbarátok sztárja beugrott, de Räikkönent elszalasztotta... Egyébként egész sokan vannak a lelátókon, ami örömhír, mert egy új helyszínen mindig a második év az igazán döntő.
A pálya első szektorában egyéni, az utolsóban abszolút legjobb részidőt futott, a körideje mégsem lett jobb. Kovalainen egyelőre jól tartja magát, szűk 3 tizeddel van elmaradva Grosjeantól.
Ő az első, majd Kovalainen a második, aki kipróbálhatja a lágyabb keveréket. Közben Grosjean kiszélesítette az egyik kanyart, de nem esett baja.
Ennyi a különbség a kemény Pirellikhez képest, legalábbis az ő esetében: 1:38.842-es idejével a 7. helyre jön fel. A sorrend félóra után: Vettel, Webber, Hamilton, Rosberg, Button, Alonso, Gutiérrez, Grosjean, Hülkenberg, Kovalainen.
1:37.420 alatt teljesíti a körét a lágyabb gumikon, 1,2 másodpercet javítva az előző eredményén. Rosberg kereken 1 másodpercet faragott le belőle, így ő is megelőzte Vettelt, aki még a bokszban van. Guriérrez a második mért körében újabb 6 tizedet faragott le a köridejéből, így már a 4. helyen áll.
A két Ferrari most vágott neki a közepes gumis körének. Úgy tűnik, ez a keverék tűrhetően bírja: sokan javítanak a 2., sőt akár a 3. körükben is. Webbernek is sikerült volna, de az utolsó szektorban lesodródott, ezért inkább visszatért a bokszba.
Érdekes, az etapja 7. körében érte el a legjobb eredményét, beférkőzve Rosberg és Hamilton közé. Alonso elsőre csak 4 tizeddel gyorsult, Massa és Grosjean egyáltalán nem.
Ő pillanatnyilag az 5. helyen áll, de csak most jelent meg a pályán a közepes Pirelliken.
Ő is az etapja 7. körében járt; úgy tűnik, a csapatok most nem teljesítenek igazi időmérő-szimulációt. Vettel az utolsó szektorban elvette a gázt, mert beragadt Grosjean mögé. Elsőre valószínűleg 2. lett volna Webber mögött.
A francia is befejezte a közepes gumis etapját, a 8. helyen maradt. Kovalainen 2 tizedet vert rá, és a 4. helyen áll. Kezdetnek nem rossz...
Vettel még csak most készül beállítani a legjobb idejét, de Rosberg, Kovalainen és Gutiérrez már a kemény Pirelliken kezdett tesztelni a versenyre.
Az első és a harmadik szektorban abszolút legjobb részidőt érve el 1:37.305-re javítja az etalont - pedig ez már az 5. köre volt a közepes gumikon! 0,115 másodpercet vert Webberre, és 0,480-at Rosbergre.
Miután mindenki megtette a körét a lágyabb Pirelliken: Vettel, Webber, Rosberg, Hamilton, Kovalainen, Gutiérrez, Hülkenberg, Grosjean, Button, Alonso, Sutil, Massa, Pérez, Di Resta.
Így javítottak a versenyzők a keményről a közepes gumikra:
Vettel 1:38.211 => 1:37.305
Webber 1:38.660 => 1:37.420
Hamilton 1:38.728 => 1:38.088 => 1:37.958
Rosberg 1:38.793 => 1:37.785
Alonso 1:38.827 => 1:38.461
Massa 1:39.616 => 1:39.104
Grosjean 1:39.159 => 1:38.255
Kovalainen 1:39.445 => 1:38.552
Button 1:38.819 => 1:38.313
Gutiérrez 1:39.454 => 1:38.842 => 1:38.229
Hülkenberg 1:39.196 => 1:38.533 => 1:38.438
Ross Brawn az előbb mondta a Sky-nak, hogy egykiállásos versenyre számítanak, és az adatok alátámasztani látszanak ezt.
Az utolsó kanyarnál állva azon ámul, hogy még a 6 körös közepes gumikon is hihetetlenül jól gyorsított ki a célegyenesre, nagyon finoman adagolva a gázt 5-7 méterrel korábban lépve rá a pedálra, mint bárki más.
"Ez sokkoló, egyáltalán nincs tapadás... Mintha a keverék kőkemény lenne, és nem is érintkeze az aszfalttal" - panaszkodik a rádión.
Vettel is megjelent a pályán, ahol 18 autó köröz. Az első tíz helyezett közül csak Rosberg, Kovalainen és Gutiérrez használja a kemény Pirelliket, a többiek a közepeseken vannak kint.
Ő az egyetlen, aki 1:43 alatti tempót diktál. "A köridőd abszolút rendben van, vigyázz a gumikra!" - küldik el neki a rádión a versenyekről megszokott üzenetet. Közben Webber visszatért a bokszba.
Akárcsak délelőtt, 314 km/ó-s sebességet ért el az egyenesben. Többen, köztük Di Resta, Bottas és Hamilton, 313-ast.
1:42.561-es kört ment, miután keveréket váltott. A többség 1:43-1:44-es időket ér el. Kvalainen van kint a legrégebb óta, ő már a 16., Hülkenberg a 15. körében jár. Most az összes autó a pályán van.
A Ferrari szokott gyenge pontja Austinban is érvényesül. Alonso vissza is ment a bokszba. Webber közben tovább gyorsult: a legutóbbi körét 1:41.914 alatt teljesítette a kemény Pirelliken, míg Vettel a közepeseken 1:43.016 alatt a sajátját.
Az utolsó kanyarban kipördült. "A fékjeim teljesen bedöglöttek" - mondta. A balelső fékdob egy kicsit lángolt is, de lehet, hogy valójában a motor állt be.
Illetve próbálják, mert a kocsi nem igazán akar elindulni: elakadt a kavicságyban! Nem arról volt szó, hogy a montreali baleset miatt daruskocsival nem lehet menteni? "Atyaég, mennyi időbe telik elvinniük onnan azt az autót?!" - érdeklődik Hülkenberg a rádión. Érthető: még mindig sárga zászlót lengetnek ott. Na, sikerült végre...
Már a 20. körében jár. Az edzésnek vége is.
Mindenkinél gyorsabban, 1:41.981 alatt teljesítette az etapja 17. körét, mégpedig a közepes Pirelliken. Az edzés ezzel be is fejeződött. Köszönjük a figyelmet! Rövidesen jelentkezünk az eredményekkel és az összefoglalóval.
A papírformának megfelelően a két Red Bull és a két Mercedes végzett az első négy helyen az USA Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, amelyet már a tervezett időben tudtak megrendezni, miután a délelőttit le kellett rövidíteni a mentőhelikopterrel kapcsolatos probléma miatt.
Sebastian Vettel fölényesen uralta a kacskaringós, a versenyzők által is kedvelt austini pályát, ahová már az első napon is kifejezetten sok néző látogatott ki. A négyszeres világbajnok német a kemény és a közepes gumikon is a leggyorsabb volt, aztán egyhuzamban 17 kört tett meg az utóbbival, és az etapján belül az utolsóban érte el a legjobb eredményét. 1:37.305-ös körével 4 tizedet vert saját, egy évvel ezelőtti idejére. A versenyszimuláció során kiemelkedően erős tempót diktált a kemény Pirelliken köröző Mark Webber is.
A Mercedes az ilyenkor szokásos fél másodperces hátrányt szedte össze a Red Bullhoz képest, de a többiektől még így is rendesen meglógott. Nico Rosberg szűk két tizedmásodperccel előzte meg az új kasztnival versenyző Lewis Hamiltont, az üldözőbolyból viszont érdekes módon a Kimi Räikkönen helyére a Lotushoz beugró Heikki Kovalainen nyújtotta a legmeggyőzőbb teljesítményt. Az etapja 7. körében érte el a legjobb eredményét, és 2 tizedet vert csapattársára, Romain Grosjeanra.
A két Sauber az előkelő 6-7. helyen végzett, megelőzve Jenson Buttont, aki a keményebb gumikon tűnt erősebbnek, s akire három rajthelyes büntetés vár, mivel délelőtt piros zászló hatálya alatt előzte meg Danyiil Kvjatot. A Ferrarik látványosan küszködtek, különösen a kigyorsításokkal: Fernando Alonso csak a 10., Felipe Massa a 12. helyet tudta megszerezni.
A hátsó fertályban a Marussia siralmas teljesítményt nyújtott, 5,7 másodperccel lemaradtak még a Caterhamektől is. Az eredményüket azonban torzította, hogy Max Chilton műszaki hiba, valószínűleg a fék miatt kicsúszott az utolsó kanyarnál, ezért utána elővigyázatosságból Jules Bianchit is bent tartották a garázsban.