Button került a legközelebb Hamiltonhoz Barcelonában
2014. május 09. 09:57
A Spanyol Nagydíj első szabadedzése alapján csalódniuk kell azoknak, akik a Mercedes visszaesését várták az első európai versenyhétvégén: Lewis Hamilton óriási fölénnyel, Jenson Button McLarenjére több mint 8 tizedet verve nyerte meg az első barcelonai gyakorlást. A másik Mercedesszel Nico Rosberg azonban nem sok időt tudott a pályán tölteni, ahogy a szintén műszaki hibával küszködő Sebastian Vettel sem.
Hamilton először a 25. percben állt az élre, majd az edzés közepén átengedte a vezetést Daniel Ricciardónak, akit később Button megelőzött. A McLaren sokáig az élen állt, 5 perccel a gyakorlás vége előtt azonban Hamilton 1:27.109-es idővel robbantott, majd később további 86 ezredet tudott gyorsulni. Már korábban is számítani lehetett arra, hogy a Mercedes át fogja venni a vezetést, mert Hamilton az első két szektorban többször megfutotta az abszolút legjobb részidőt.
A Hamiltont követő Button és Ricciardo mögött Fernando Alonso végzett a 4. helyen, az ő hátránya azonban már több mint egy másodperc volt. Csapattársa, Kimi Räikkönen a 6. helyen végzett, a spanyolhoz képest 2 tizedes lemaradással. A két Ferrari közé Nico Rosberg fért be az edzés elején futott 1:28.1-es idejével. A német mindössze 9 kört tudott megtenni, miután a Mercedes hűtési problémákat fedezett fel az ERS-ben, és az edzés hátralévő részében ezt próbálták megoldani.
Nem járt jobban Sebastian Vettel sem, aki 4 kört tudott megtenni az első gyakorláson. A német autója már a 27. percben leállt a pályán, a csapat tájékoztatása szerint elektromos probléma miatt. A címvédő nem is tudta folytatni az edzést, ezért csak a 20. helyen zárt, és értékes időt veszített a felkészüléséből.
Bizakodhat a rengeteg fejlesztéssel érkező Lotus, Pastor Maldonado ugyanis a 8. helyre tudta behozni az autóját, Sergio Pérez és Felipe Massa elé. A Force India mexikói versenyzőjének bizarr pillanatban volt része az edzés elején: a 4-es kanyarban váratlanul leesett a baloldali visszapillantó tükre. Pérez elkapta a levegőben csapkodó alkatrészt, és egy kézzel vezetve visszatért a bokszba. A Sauber tesztpilótája, Giedo van der Garde pedig akkor ijedhetett meg, amikor a célegyenes végén elromlottak a fékje, és a kavicságyba rontva épphogy el tudta kerülni a gumifalat.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Spanyol Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A barcelonai versenyhétvégével megkezdődik a 2014-es idény európai szakasza. A háromhetes szünet után mindenki kíváncsian várja, hogyan alakul az erősorrend, hiszen az itt bevetésre kerülő rengeteg fejlesztés miatt akár borulhat is az erősorrend. A részletes futamelőzetesünket itt olvashatják.
Az eddig többnyire küszködő címvédő munkáját megkönnyítheti, hogy új kasztnit kap a hétvégére, bár a Red Bull szerint a váltásra nem a gyengébb eredményei miatt kerül sor. A német reménykedik benne, hogy Barcelonában elkaphatják a Mercedest, hiszen a spanyol pályán a motorerő kevésbé számít, mint az eddigi helyszíneken.
Toto Wolff elismerte, hogy ezen a pályán közelebb kerülhetnek hozzájuk az ellenfelek, ő azonban elsősorban nem a Red Bulltól, hanem a Ferraritól tart.
Még nincs túl meleg, 18 fokos a levegő hőmérséklete, de szép napsütéses idő van. Eső nem várható a hétvége folyamán.
Ericsson az első ember, aki kimerészkedik a bokszból, majd utána a mezőny fele is a pályára hajt, de az élcsapatok egyelőre a bokszban maradtak.
A Saubernél Giedo van der Garde ülhet Gutiérrez autójába, a Williamsnél pedig Felipe Nasr kap lehetőséget az első szabadedzésen, ő Bottas helyett vezethet.
Nem sokat kellett várnunk rá, Danyiil Kvjat máris megtett egy teljes kört. Ideje 1:37.986. Tavaly Alonso 1:25.252-es idővel nyerte az első gyakorlást, bőven van tehát lehetőség a javulásra.
Most 1:36.471-es körrel vezet, továbbra is ő az egyetlen, akinek már van mért ideje. Egyébként már mindegyik versenyző megtett legalább egy ellenőrző kört, a többség most a bokszban várakozik, csak hárman vannak a pályán.
A Ferrari áramlásjelző festéket rakott az új alkatrészre, így ellenőrzik a teljesítményét. A spanyol közönség természetesen abban bízik, hogy a kedvencük a Kínai Nagydíj után Barcelonában is dobogóra állhat, de Alonso nem biztos benne, hogy ez sikerülhet.
Már Kvjat sem köröz, mindenki visszavitte az autóját a bokszba. Hamarosan talán újra láthatunk versenyzőket a pályán, hiszen idén a csapatok igyekeznek kihasználni, hogy a pénteki edzés első 30 percében kapnak egy extra szettet a keményebb gumiból. Barcelonába egyébként a két legkeményebb gumikeveréket vitte el a Pirelli, hiszen ez a pálya kíméletlenül bánik az abroncsokkal.
A McLaren újoncát Pastor Maldonado is követi a Lotusszal. Az eddig vergődő enstone-i csapat is rengeteg újítással készült a hétvégére, mindenképpen szeretnék megszerezni idei első pontjaikat.
Új visszapillantó tükröket próbált ki az ellenőrző körén, de megkérte a csapatát, hogy inkább térjenek vissza az eredeti verzióhoz. A brit arra is panaszkodott, hogy poros a pálya. Közben Maldonado és Button is mért kört kezdett.
Felgyorsultak az események, már 7 versenyző futott mért kört. Eddig Button a leggyorsabb közülük, 1:30.717-es körrel. Őt a két Force India követi Pérez-Hülkenberg sorrendben.
Nagy az aktivitás a pályán, már 14 versenyzőnek van körideje. Rövid ideig Magnussen, majd Alonso állt az élen, de végül Rosberg vette át a vezetést, 1:29.623-as idővel. Mögé Hülkenberg és Massa jött fel a 2. és 3. helyekre.
A Force Indián a 4-es kanyarban adta meg magát váratlanul a baloldali visszapillantó tükör. A mexikói elkapta a levegőben lifegő tükröt, és egy kézzel vezetve hozta be az autóját a garázsba.
1:28.028 az ideje, most másfél tizeddel vezet Rosberg előtt. Ricciardo feljött a 3. helyre, de több mint 7 tizeddel lassabb Hamiltonnál.
Az 5-ös kanyar kijáratánál adta meg magát a Red Bull, egyelőre nem tudni, mi romlott el. Vettel kiszállt, és segít a sportbíróknak letolni az RB10-et a pályáról. A német most a korlát mögött nézegeti az autója hátulját. Csak 4 kört tudott megtenni, és a 14. helyen állt.
Letelt az első fél óra, amikor az extra gumikat lehetett használni, ezért most szokás szerint az egész mezőny visszatért a bokszutcába. Kivéve persze Vettelt, akinek az autóját most készülnek visszaszállítani. Egy visszajátszáson egyébként látszott, hogy Vettel elkért egy tűzoltókészüléket a sportbíróktól - ez arra utalhat, hogy a Red Bullnak megint a túlmelegedéssel lehetnek problémái.
Az első 30 perc után az állás: Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Alonso, Button, Räikkönen, Nasr, Hülkenberg, Massa, Sutil.
Ron Dennis Sam Michaellel és Eric Boullier-vel beszélget a bokszutca falánál, miközben Vettel egy robogón közeledik a boksz felé. A Caterham egyébként nemrég figyelmeztette Ericssont, hogy a szoftverproblémák gyakoriak a Renault csapatainál - egyelőre nem tudni, hogy ennek lehetett-e köze Vettel leállásához.
Maldonado és Grosjean hajtott ki először a szünet után. A venezuelainak sikerült is jó kört futnia, 1:28.744-es idővel a 3. helyre jött fel az új kemény gumikon. Eddig ő futotta a legtöbb kört, 13-at.
A Red Bull ezt mondta a Sky Sports riporterének. Közben Vergne csatlakozott a Lotusokhoz a pályán.
Az eszköz hűtésével vannak problémái a Mercedesnek. A német autóján keményen dolgoznak a garázsban. A Mercedes egyébként átnevezte az autóját, hivatalosan ezentúl F1 W05 Hybrid lesz a neve.
A McLaren elismerte, hogy nekik nem fekszik a barcelonai pálya, ettől függetlenül Button most jó kört futott: 1:28.042-es idővel befért a két Mercedes közé, mindössze 14 ezreddel marad el Hamiltontól.
Elsőként futott 1:28 alatti kört, 1:27.973-as idejével 55 ezredet vert Hamilton eddigi legjobbjára. Alonso is előrelépett, ő Rosberget megelőzve most a 4.
Folyamatosan javulnak a köridők, a McLaren brit versenyzője 1:27.891-es idővel állt az élre. Button egyébként azt jelezte a rádión, hogy alulkormányozott lett az autója, de a mérnöke szerint ez jó hír, hiszen "valószínűleg úgy reagál, ahogy azt vártuk tőle."
A 6. helyre jött fel, Alonsótól 2 tizeddel marad el. Ricciardo is javított egyéni legjobbján, Hamiltont sikerült megelőznie, a 2. helyen áll Button mögött.
Fél órával az edzés vége előtt az állás: Button, Ricciardo, Hamilton, Alonso, Rosberg, Räikkönen, Magnussen, Maldonado, Pérez, Kvjat.
A fékjei romlottak el, az első kanyarban élt át egy ijesztő pillanatot, amikor a pályáról leszaladva kis híján a gumifalnak ütközött. Megúszta, és lassú tempóban visszahozta a Saubert a bokszba. Korábban Sutil hagyta el a pályát a 9-es kanyarban, de folytatni tudta a körözést.
Ricciardo, Maldonado és Grosjean köröz, de nem úgy tűnik, mintha bármelyikük is javítana az idején. Alonso autóján közben orrkúpot és első szárnyat cserélnek a bokszban.
Már 22-szer körbeért a pályán, őt Alonso követi 20 megtett körrel. Jelenleg is csak a venezuelai köröz, a többiek autóján a bokszban dolgoznak.
A visszajátszásokból látszott, hogy egy kisebb szárnydarab esett le az RB10-ről egy korábbi körén. Az előbb úgy tűnt, Vettel hamarosan visszatérhet a pályára, de azóta újra kiszállt az autójából.
A többiek is kezdenek vsszatérni a pályára, a mezőny fele elhagyta a bokszutcát. Pályán van az edzést vezető Button és a 3. helyen álló Hamilton is.
Az első szektorban még az övé volt az abszolút leggyorsabb idő, de a pálya második felében lelassult. Most újra próbálkozik, az első szektorban ismét ő volt a leggyorsabb. Rosberg a bokszból figyeli a csapattársát.
Legutóbb az első két szektorban futott abszolút leggyorsabb időt, de a harmadikban lelassított, így megint nem tudott javítani. Massa viszont feljött a 10. helyre a 16.-ról.
Hamiltonnak 3. próbálkozásra sikerült mindegyik szektorban jó időt futnia, 1:27.109-es idővel, majdnem 8 tizedes előnnyel állt az élre. A legtöbb versenyző most a pályán van, de Alonso kiszállt az autójából, ő már befejezte.
86 ezreddel volt gyorsabb, mint az előző körében, 1:27.023-as idővel zárja az edzést. Rosberg az ERS hibája után már nem tudott kihajtani a pályára, csak 9 kör áll a neve mellett. Az idő lejárt, de néhányan még befejezhetik a mért körüket.
Bár a gyakorlás legnagyobb részében nem ő állt az élen, Hamilton végül óriási előnnyel nyert Button és Ricciardo előtt. A Mercedes azonban Rosberg hibája miatt nem lehet teljesen elégedett, a német sok időt elvesztegetett az ERS-probléma miatt. Vettel még rosszabbul járt, az RB10 elektromos hibája miatt csak 4 kört tudott megtenni. Köszönjük a figyelmet, 14 órakor várjuk önöket a második szabadedzéssel.