Hamilton uralta a második edzést Brazíliában
2016. november 11. 16:49
A két Mercedes simán végzett az élen a Brazil Nagydíj második, péntek délutáni szabadedzésén, amelyen a beígért eső nem érkezett meg Interlagosba. Ehelyett hőség volt, az aszfalt 50 fokosra melegedett, és a versenyzők is rendesen megizzadtak a pilótafülkében.
Ennek lehetett betudni azt is, hogy a mezőny fele, köztük a Mercedes párosa, nem javított a délelőtti eredményén.
Miután akkor Max Verstappen beférkőzött közéjük, az Ezüstnyilak ezúttal elérhetetlenek voltak a többiek számára. A lágy gumikon teljesített időmérő-szimulációja során a két világbajnoki rivális közel volt egymáshoz, Lewis Hamilton mindössze 3 századmásodperces előnnyel végzett Nico Rosberg előtt, aki a pálya első két szektorában gyorsabbnak bizonyult nála. A hosszú etapokon viszont mindkét keverékű gumin, a lágyon és a közepesen is Hamilton diktálta az erősebb tempót.
A Mercedesek mögött ezúttal a két Williams végzett, ami azért is szokatlan, mert ők pénteken rendszerint visszafogott programot követnek. Valtteri Bottas fél másodperccel maradt le Hamiltontól, és 7 századot vert a Red Bull gyorsabbik pilótájára, Daniel Ricciardóra, aki csapattársa, Verstappen előtt zárta a napot. A két Ferrari a 7-8. helyre szorult, bár Sebastian Vettel közel került a fiatal hollandhoz. Ő volt az egyetlen, aki a lágy gumikon futott második körében érte el a legjobb idejét.
A Ferrari délutánja ugyanakkor nem alakult zökkenőmentesen, mert Kimi Räikkönen fékhiba miatt végleg a garázsba kényszerült a kemény keverékű gumikon teljesített hosszú etapja vége felé. Ráadásul vizsgálatot is indítottak ellene, egyszer ugyanis Carlos Sainz előtt hirtelen átvágva hajtott be a bokszba.
A McLaren még rosszabbul járt: Fernando Alonso a túlmelegedő ERS miatt kénytelen volt leparkolni az autóját a pálya szélére, ahol a hátralévő perceket bámészkodással és egy kavics rugdosásával ütötte el, mielőtt a FOM egy tévés szakembere leültette őt egy monitor elé, aminek láthatóan nagyon örült. Jenson Button autóján pedig a kipufogó melegedett túl, ezért ő neki sem tudott vágni a hosszú etapjának.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brazil Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Hamarosan kezdődik a második szabadedzés, és az időjárás kérdőjeles, akár eshet is - igaz, egyelőre csak pár felhő kószál az égen, és szépen süt a nap, 29 fok van. Kövessék velünk a csapatok felkészülését!
A délelőtti edzésen ő volt a leggyorsabb, de annak ellenére nem egész egy tizeddel előzte meg Max Verstappent, hogy később tette meg a körét a lágy gumikon, amikor a pálya állapota jobb volt. Nico Rosberggel pont az történt, amit majd vasárnap igyekszik elkerülni: az egyik Red Bull beférkőzött elé. Ő Verstappennel egy időben futotta a gyors körét, és egy tizeddel elmaradt tőle. Ricciardo lett a 4., míg a Ferrari lemaradt, mert ők nem vetették be a lágy gumikat, csak a közepeseket.
Nemcsak az autókat kell bejáratni!
Johnny Herbert a Sky adásában bemutatta a Williams kuplungját, amely karbonszálas anyagból készült, és alig 10 cm átmérőjű, a tömege pedig csak kb. 300 gramm. Elképesztő terhelést kell kiállnia.
Az ő garázsuk az első a bokszutcában, rögtön az emelkedő bejárat mögött van, közvetlenül egy függőleges törés után. A csapat versenyzői délelőtt úgy érkeztek meg ide, hogy átlósan bevágtak a bejárat felől - Charlie Whiting és Herbie Blash emiatt terepszemlét tartott ott az imént.
Közben megkezdődött az edzés, hatan - köztük a két McLaren - már ki is hajtottak a pályára.
Mivel nem zárható ki, hogy később esni fog, máris nagy a forgalom. Már tizenhárman vannak kint, többségük a közepes gumikon. Négyen azonnal megtettek mért kört is, Grosjean vezet 1:15.566-tal.
Ő a kemény gumikon van kint, akárcsak Gutiérrez. 1:14.369-es kört ment, de jön Vettel a közepes gumikon...
1:13.915 alatt teljesítette a körét, 4 tizedet verve a csapattársára.
0,167 másodperccel gyorsabb volt Vettelnél, ugyancsak a közepes gumikon 1:13.748-as időt ért el. A Red Bull délelőtt simán a Ferrari előtt végzett, bár a Scuderia nem próbálta ki a lágy Pirelliket.
A 8-as kanyarnál sokallt be a Sauberrel. "Lehet, hogy kockásra fékeztem a gumijaimat" - jelenti a rádión. Már tizenöten feliratkoztak a tabellára.
Csak 5 kört tett meg a kemény gumikon. De rögtön vissza is tért a pályára, ugyanazon a szetten. Verstappen is érkezik, az utolsó hazai versenyére készülő Massa kicsit elfékezte magát az első kanyarnál.
Most vágott volna neki a gyors körének a közepes gumikon, de rögtön meg is kellett szakítania, mert túl későn fékezett az első kanyarnál. Massa közben feljött a 4. helyre, Ricciardo, Vettel és Räikkönen mögé.
Megint elkövette ugyanazt a hibát a célegyenes végén, aztán középen abszolút legjobb részidőt ért el, de így is lassabb lett Ricciardónál 1 tizeddel. Vettelre 6 századot vert, ugyanúgy a közepes gumikon.
Elsőre 0,176 másodperces hátránnyal elmaradt Ricciardótól, sőt Verstappennél és Vettelnél is lassabb volt, de velük ellentétben nem új, hanem egy használt közepes szetten érte el az idejét. Már csak Hamiltonnak nincs ideje, most készül a körére.
Ez necces volt: előbb Sainz megelőzte, aztán Räikkönen az ívelt célegyenesben kívülről elment mellette, de rögtön utána átvágott a Toro Rosso előtt, hogy bemenjen a bokszba. Nem volt túl elegáns.
A második mért köre a használt közepes gumikon jóval gyorsabb volt, 4 tizedet vert Ricciardóra, akit hirtelen Bottas is megelőzött. Javulnak az idők.
Az első két szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, és 0,198 másodpercet vert Rosbergre, viszont ő egy új szett gumin vágott neki az etapjának. Az egyik jobbos előtt el is fékezte magát az előbb.
Húsz perc után így állunk: Hamilton, Rosberg, Bottas, Ricciardo, Verstappen, Vettel, Räikkönen, Massa, Alonso, Pérez. Mindenki a közepes gumikon érte el a körét, kivéve Räikkönent, aki a keményeken. Ricciardo máris beveti a lágyakat...
1:12.828-as időt fut a lágy gumikon, 0,329 mp-t verve Hamiltonra. Az első két szektorban új etalont állított fel, de az utolsóban a saját legjobbjától is elmaradt. Räikkönen is a lágy Pirellikre váltott - a csapatok korán sort kerítenek az időmérő-szimulációkra, vélhetően félnek az esőtől.
A pálya elején gyorsabb volt Ricciardónál, illetve mindenkinél, de a kör végére 0,219 mp-vel elmaradt tőle. Össz-vissz 1 tizeddel volt gyorsabb, mint Hamilton a közepes gumikon. És most kiírták a monitorra, hogy Räikkönen és Sainz iménti kakaskodását vizsgálják...
A lágy gumikon javított, de 1:13.572-es ideje csak az 5. helyre elég, Rosberg és Bottas közé. Egyre többen teszik fel a lágy gumikat.
Érdekes: egy hűtőkör után javított, de csak a pálya utolsó szektorában, ahol abszolút legjobb részidőt ért el. A gumik jól tartják magukat.
Hihetetlen, de a lágy gumikon gyorsabb volt Ricciardónál és Räikkönennél! A hazai pálya előnye? 1:12.789-es kört futott, a Williams jó formában van a jelek szerint. És érkezik Bottas is...
Igen, a Williams határozottan jó formában van. Az utolsó szektor az autójuk kis légellenállásnak köszönhetően különösen fekszik nekik. Bottas 1:12.761 alatt ért körbe, 28 ezredet verve a csapattársára. Vettelnek is felrakták a lágy Pirelliket, a Mercedesek kivárnak.
Ő is bevetette a lágyakat, de 0,167 mp-vel lassabb volt Bottasnál, és Ricciardónál is kereken egy tizeddel. Vettel egyelőre nem átütően gyors...
Közvetlenül Räikkönen mögött, 3 ezreddel lemaradva tőle fejezte be a mért körét a lágy gumikon. A sorrend most: Bottas, Massa, Ricciardo, Verstappen, Räikkönen, Hamilton, Rosberg.
53 fokos. A két Mercedes is nekivágott az időmérő-szimulációjának...
Bár az első két szektorban egy hajszállal Rosberg volt a gyorsabb, Hamilton ezt a pálya végén ellensúlyozni tudta - épphogy! 30 ezredet vert a csapattársára, így már a két Mercedes áll az első két helyen. Hamilton ezredre ugyanolyan, 18,235-ös részidőt ért el az első szektorban, mint az imént Vettel.
Eddig ő volt az egyetlen, aki a második körében javítani tudott a lágy gumikkal. Igaz, csak századokat, de ez ahhoz pont elég volt, hogy hátrébb tolja a rangsorban a csapattársát, átvegye tőle a 7. helyet. A Ferrari nem áll fényesen.
Azt állítja, a motorja nem húz rendesen. Ma már volt ilyen gondja, a Haas egyelőre nem találja a probléma okát. Grosjean így is Gutiérrez előtt van, a 14. helyen.
Pérezen kívül mindenki megtette az időmérő-szimulációját az élmezőnyben, így állunk: Hamilton, Rosberg, Bottas, Massa, Ricciardo, Verstappen, Vettel, Räikkönen, Hülkenberg, Button.
Így javítottak a pilóták a közepes Pirellikről a lágyakra váltva:
HAM 1:13.157 => 1:12.271
ROS 1:13.355 => 1:12.301
RIC 1:13.748 => 1:12.828
VES 1:13.787 => 1:12.928
VET 1:13.915 => 1:13.050 => 1:13.002
BOT 1:13.668 => 1:12.761
Ez kb. 9 tizedes eltérést sugall a két keverék között.
Esőnek egyelőre nyoma sincs... A Williams, a McLaren és a Toro Rosso már meg is kezdte a versenyszimulációját, mégpedig a lágy gumikon.
Hamilton egész nap nagyobb végsebességet ért el, mint Rosberg, de valószínűleg mindkét Mercedes motorja le van tekerve.
És még Nasr. A többiek mind a lágy gumikat választották a versenyszimulációjukhoz, végre Hamilton, Rosberg és Vettel is nekivágott a sajátjának.
"Húzódj le, és állítsd le az autót!" - sürgetik Alonsót, aki teljesíti is a kérést. Úgy tűnik, az edzésének ennyi volt.
Ezért megkérték, hogy az áramütés elkerülése érdekében a biztonság kedvéért ugorjon ki az autójából. Pech.
Ők nem a lágy gumikon teljesítik az etapjukat: Vettel a közepeseken, Räikkönen pedig a keményeken. A lágy gumik a jelek szerint elég gyorsan kopnak, pár kör alatt nagyon romlik a tapadásuk.
Még az előbb is 1:15.687-es időt ért el, szinte minden körben ad 3-4 tizedet Rosbergnek. Egy ilyen rövid pályán ez sok. Alonso után Button is a bokszban ragadt, az ő autója valószínűleg túlmelegedett.
Már a két Williams és a két Red Bull is azokon van többek között. A Mercedeseken viszont jól bírják a lágy gumik: Hamilton a 15. körét is 1:16.236 alatt teljesítette rajtuk. Pedig az 51 fokos aszfalton a hőfáradás biztosan probléma.
És a 17 körös lágy gumikkal röviddel később be is gurult a bokszba. Räikkönent is behívták a bokszba fékproblémák miatt, míg Buttonnak a McLaren tájékoztatása szerint a sebességváltó szenzorával van gondja. A csapat reményei szerint nem súlyos, de a versenyszimulációkról így is lemaradnak.
A közepes gumikon 18 kör után is 1:16.848-as időt ért el. Igaz, Rosberg az ugyanilyen idős lágyakon is 1:16-ot ment az imént. Hamilton a közepeseken tért visszaa pályára.
Ő 20 kört húzott le a lágy Pirellikkel, 2-vel többet Hamiltonnál is. Ericsson közben annyira szétgyilkolta a gumijait, hogy be kellett mennie a garázsba. Alonso még mindig a pálya mellől figyeli a többieket, miután McLarenje egy ERS-probléma miatt megállt.
Kiderült, hogy túlforrósodott a kipufogója. A McLaren így gyakorlatilag egyáltalán nem tudott hosszú etapokat teljesíteni. Räikkönen sem tért vissza a pályára, amióta a fékprobléma miatt behívták a Ferrari bokszába.
Azt mondja, az elsők és a hátsó sem igazán tapadnak. A többséghez hasonlóan ő is a közepeseket használja már, míg Vettel épp ellenkezőleg, épp most váltott át a lágy Pirellikre.
Egy szemtelen mém szerint a pálya szélén állva felidézi a "szép" emlékeket...
Ezeken is 3-4 tizedeket ver Rosbergre. Vettel szintén jó, 1:15.770-es körrel indította a lágy gumis etapját, de a pálya most nem ugyanolyan állapotban van, mint 20-30 perce. Alonso kínjában már egy kaviccsal focizgat a gumifal mögött...
Ez egy külön szappanopera: a FOM operatőre leültette egy kültéri monitor elé, még fejhallgatót is adott rá, hogy követhesse az adást. Alonso vigyorogva mutatja, hogy ez tetszik neki.
Szóval Hamilton és Rosberg maradt elöl, mögöttük a két Williams, majd a két Red Bull végzett. De vajon mit sugallnak a versenyszimulációk eredményei? Este ezt is kielemezzük majd a szokásos esélylatolgatásban. Köszönjük a figyelmet? Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval is,