Hamilton nyert, Vettel nagyokat előzve lett 2.
2017. április 09. 07:42
Lewis Hamilton revansot vett a két héttel ezelőtti melbourne-i vereségért, és pályafutása harmadik Grand Slamjével, a pole-ból indulva, a leggyorsabb kört is megfutva rajt-cél győzelmet aratott a Kínai Nagydíjon. Ezt némileg megkönnyítette számára, hogy Sebastian Vettel a vizes pályán kezdődő verseny elején rosszkor állt be a bokszba lecseréltetni az intermediate gumijait, pont az előtt, hogy Antonio Giovinazzi újabb balesete miatt beküldték a Safety Cart.
Vettel ezzel visszaesett a 6. helyre, és keményen meg kellett küzdenie érte, hogy visszatornázza magát Hamilton mögé, akivel két forduló után pontegyenlőséggel vezetik a vb-t. A kavarodásból a Red Bull húzta a legnagyobb hasznot: Max Verstappen felállhatott a dobogóra, de a sarkában Daniel Ricciardóval, Kimi Räikkönennel és Valtteri Bottasszal szelte át a célvonalat 56 kör után.
A Kínai Nagydíj kezdetére már elállt az eső, a pálya azonban még vizes volt.
A korábbi években a Safety Car mögött indították volna el a futamot, ám az új szabályoknak köszönhetően most állórajttal vághatott neki a távnak a mezőny. Carlos Sainzon kívül, aki bevállalta a szuperlágy slickeket, mindenki intermediate gumikon rajtolt. A Toro Rosso pilótája nem is tudott rendesen elindulni a nedves aszfalton, aztán meg is pördült, végül mégis az előkelő 7. helyen ért célba. „Látniuk kellett volna a mérnökeim arcát, amikor közöltem velük, hogy a szuperlágyakon akarok rajtolni! Azt hitték, megőrültem – mesélte. – Végül bejött, hogy kockáztattunk."
Hamilton viszont simán megtartotta a vezetést a rajtnál a helyére nem pontosan beálló Vettellel szemben, míg Ricciardo megelőzte Räikkönent, Nico Hülkenberg pedig Felipe Massát.
Röviddel később Sergio Pérez összeütközött Lance Stroll-lal, aki emiatt a kavicságyban végezte. A leglátványosabb akciót azonban Verstappen mutatta be: ő a 16. helyről rajtolva úgy kerülgette az ellenfeleit az első körben, mintha egy számítógépes játékkal játszana, és ezzel megalapozta a későbbi eredményét.
Ez nehéz verseny volt, de nagyon élveztem. Azt hiszem, az első körben kilenc autót előztem meg!"
– mondta.
Az aszfalt már a verseny elején elég száraznak tűnt ahhoz, hogy meg lehessen kockáztatni a slickeket, ezért a Ferrari Vettellel megpróbált túljárni a Mercedes eszén.
Amikor a 2. körben VSC-fázist rendeltek el, behívták Vettelt kereket cserélni.
Ez akár jó húzás is lehetett volna, csakhogy a Ferrarinak pechje volt: Giovinazzi röviddel ezután összetörte Sauberjét a célegyenesre vezető kanyarban – ott, ahol az időmérőn is hibázott –, így be kellett vetni a Safety Cart, és mindenki még kisebb időveszteséggel válthatott slickekre.
Vettel emiatt a 6. helyen találta magát. „A biztonsági autó pont akkor jelent meg, amikor éreztem, hogy a slickek kezdenek sokkal gyorsabbak lenni" – mondta. A Red Bull szemfülesen reagált a Safety Car beküldésére: Ricciardo autóján csak egy kör késéssel cseréltek kereket, amikor kisebb volt a káosz a bokszutcában, és ezzel sikerült felhozniuk őt a 2. helyre, közvetlenül Hamilton mögé.
Utánuk Räikkönen, Verstappen, Bottas és Vettel haladt, ám a Mercedes versenyzője a biztonsági autó mögött megpördült, hátraesve a mezőnyben. „Már a kiállásnál is vesztettem pár helyet, de ez ilyen körülmények között nem volt nagy dráma – ismerte el Bottas, akinek várakoznia kellett a bokszban Hamiltonra.
Az SC mögött aztán megpróbáltam melegíteni a gumikat, csakhogy túl agresszívan, ezért megpördültem közben.
A végén elég gyors voltam, de addigra késő volt." A Mercedes főnöke, Toto Wolff arra buzdította Bottast – akit a mérnöke, Tony Ross egyszer tévedésből Nicónak szólított a rádión – hogy hamar tegye túl magát a csalódáson. „A Safety Car mögött hibázott, akkor úszott el a versenye. Ez bárkivel megtörténhet – vélte. – Utána gyors volt, a verseny bizonyos szakaszaiban Lewisszal azonos tempót diktált."
A 7. kör végén behívták a Safety Cart, és miközben Hamilton elkezdett meglépni, Vettel beragadt Ricciardo, Verstappen és Räikkönen mögé. A 11. körben Verstappen megelőzte a csapattársát – ez a Red Bull főnöke, Christian Horner szerint valódi csata, nem elengedés volt –, és a Mercedes nyomába eredt. Egy ideig 1,5 másodperces távolságból üldözte Hamiltont, ahogy azonban felszáradt a pálya, érvényesülni kezdtek a valódi erőviszonyok, és a különbség rohamosan nőni kezdett.
Mivel Räikkönen nem tudott mit kezdeni Ricciardóval,
Vettel a 20. körben végül elszánta magát a nagy rohamra, és először a csapattársát, majd 2 körrel később a Red Bull ausztrál versenyzőjét is megelőzte.
A DRS a hosszú egyenesek ellenére nem volt igazán hatékony, úgyhogy kénytelen volt másképp próbálkozni: a 6-ös kanyarnál kívülről akarta kifékezni Ricciardót, akit egy több kanyaron át tartó, látványos csatában gyűrt le. A Ferrari és a Red Bull közben annyira közel került egymáshoz, hogy egy pillanatra a kerekeik is összeértek.
„A célom az volt, hogy elkapjam Lewist, ezért egyre dühösebb lettem a vonat mögött. Úgy éreztem, ezek között a körülmények között gyorsabb lehetnék, ezért muszáj volt megpróbálnom valamit Ricciardo ellen – mondta. – A kanyar kijáratánál kedvezőtlen helyzetbe kerültem, kitettem a könyökömet, ő azonban igyekezett leszorítani. Jó móka volt! Nem direkt értünk össze, valószínűleg még hozzá kell szoknunk a szélesebb autóhoz. Féltem, hogy az enyém megsérült."
Vettel ezután üldözőbe vette Verstappent, aki kivételesen kisebb falatnak bizonyult számára, mert a 29. körben elfékezte magát, rögtön elveszítve a 2. helyet.
A rend tehát már féltáv előtt helyreállt: egy Mercedes és egy Ferrari állt az élen, Hamilton előnye azonban addigra 11 másodperc volt.
Vettel ezt a végére 6,2 másodpercig tornázta le, de Hamilton mindig válaszolni tudott, ha rálépett a gázra. Végül a leggyorsabb köreiket is csupán 45 ezred választotta el egymástól.
„Ez lesz az egyik legszorosabb, ha nem a legszorosabb küzdelem, amit valaha átéltem. Már nagyon várom, remélhetőleg mások is beszállnak – mondta csillogó szemmel Hamilton, aki 54. F1-es győzelmét aratta, és a 106. alkalommal állhatott fel a dobogóra, utolérve az örökranglista 2. helyezettjét, Alain Prostot. – A Ferrari fantasztikus munkát végzett. Mindketten keményen nyomtuk a gázt, hol én voltam a gyorsabb, hol ő. Nagyon élvezzük, mert kiélezett a harc, az autók vagányabban néznek ki, és jobb vezetni őket."
A Ferrari azonban ismét egylovas versenyt volt kénytelen futni, Räikkönen ugyanis nem tudta tartani a lépést a csapattársával, ráadásul a taktikájával is mellényúltak. Annak ellenére, hogy ő panaszkodott a legtöbbet a gumikra az éllovasok közül, másodszorra az ő autóján cseréltek utoljára kereket, mert szerették volna, ha egy kiállással jut el a célig.
Végül megmakacsolta magát, és ragaszkodott az újabb bokszkiálláshoz, amivel visszaesett a Red Bullok mögé.
„Nem egy konkrét gondunk volt. Az autónk friss gumikon jól ment, de úgy éreztem, az elsők nagyon hamar elhasználódnak, és ezzel egy ilyen pályán rengeteget vesztettünk" – mondta a finn, aki egy ideig a motorjára is panaszkodott, amely szerinte a 12-es kanyarból kifelé nem húzott rendesen.
Räikkönen a verseny végére a szuperlágy Pirelliket kapta meg, és megpróbálta levadászni a Red Bullokat. 13 másodpercet le is dolgozott hozzájuk képest, de így is 2 másodperccel Ricciardo után ért célba, a nyomában a hozzá hátulról közeledő Bottasszal.
A hajrában Verstappen hibázott, ezért védekeznie kellett Ricciardóval szemben. Közben a rádión dühösen panaszkodott a lekörözés előtt álló Romain Grosjeanra, aki szerinte feltartotta. „1,5 mp-re volt előttem, és állandóan lengették neki a kék zászlókat. 2 másodperces távolságból már nagyon érezhető a szélárnyék hatása. Sem előtte, sem mögötte nem volt senki, nyugodtan elengedhetett volna – vélte a holland. – Kicsit küszködtem a balansszal, nem volt tökéletes. Az autóm alulkormányzott volt."
Ricciardo mindent megtett, hogy elkapja fiatal csapattársát, de neki is gondjai akadtak a szuperlágy Pirellikkel.
Még DRS-szel sem igazán kerültem elég közel hozzá
– mondta Verstappenről Ricciardo. – Az utolsó körben megpróbáltam tőrbe csalni őt, hiába. Szerettem volna a dobogóra állni, de mindegy, ez van. Az újraindítás után buktunk sokat, akkor nem jutottam dűlőre a bal első gumikkal."
Christian Horner elismerte, hogy a Red Bull a jó stratégiának köszönhette a 3-4. helyet, hiszen még így is 45 másodperccel Hamilton mögött értek célba.
Fernando Alonso ismét majdnem csodát tett a McLarennel: ezúttal sokáig a 7. helyen haladt, mígnem a 35. körben lelassult, és a féltengely hibája miatt kénytelen volt félreállni. Előzőleg látványos párharcba bonyolódott Sainzcal, aki magához tért az első körben elszenvedett csapásokból. A másik McLarent vezető Stoffel Vandoorne az üzemanyagellátás hibája miatt már korábban kiesett.
Sainz mögött a Haas idei első pontjait szerző Kevin Magnussent intették le a kockás zászlóval, a Force Indiának pedig mindkét autóját sikerült az első tíz közé juttatnia. Az enyhébb ítélkezés jegyében Pérez megúszta retorzió nélkül, hogy összeütközött Stroll-lal, bár az incidensben egyébként is mindketten ludasnak tűntek.
A Renault viszont továbbra is pont nélkül áll, miután a 7. helyről rajtoló Hülkenberg versenye rémálomba fordult: egy 5 és egy 10 másodperces büntetést is begyűjtött a VSC illetve a Safety Car-fázis alatti előzés miatt. A verseny legnagyobb vesztese mégis a Williams volt, a hűvös pályán ugyanis Felipe Massa képtelen volt üzemi hőmérsékleten tartani a gumikat, és a 14. helyen végzett, csak a sauberes Marcus Ericssont előzve meg.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat, hamarosan kezdődik a 2017-es idény második versenye, a sanghaji Kínai Nagydíj.
Most nem esik, és a következő egy órában sem várnak esőt, viszont a korábbi zuhé miatt még mindig vizes a pálya. Az biztos, hogy állórajtot láthatunk majd.
Egy körön még mindig a Mercedes a leggyorsabb, ezt Lewis Hamilton tegnapi pole pozíciója is bizonyítja, de a Ferrari versenytempója remek, és a taktikájukkal Ausztráliában is legyőzték a németeket. Hamilton mellől most is Vettel indul az első sorból, mögéjük Bottas és Räikkönen sorakozik fel. Vizes pályán akár az is megtörténhet, hogy mások is beleszólnak a küzdelembe.
A mezőny hátsó feléből rajtoló Stoffel Vandoorne szerint igen, de ez kockázatos választás lehet. A legtöbben valószínűleg az intermediate-eket választják.
Azt már tegnap tudtuk, hogy Grosjean és Palmer 5 rajthelyes büntetést kapott, amiért Giovinazzi időmérős balesete után nem lassítottak le eléggé a sárga zászlóknál, így az utolsó rajtsorba kerültek. Azóta kiderült, hogy a Sauber olasz versenyzőjét is büntetik, mert ki kellett cserélni a váltót az autójában. A 18. helyről fog indulni.
A csapat vezére, Zak Brown most nyilatkozott a Sky Sportsnak. A 13. és 15. rajthelyek ellenére jó versenyt vár a csapatától, szerinte mindkét pilótájuk szereti ezeket a körülményeket. Azt is elárulta, hogy ők biztosan nem kockáztatnak a slick gumikkal a rajtnál.
Ausztráliában sokan panaszkodtak arra, hogy mindössze néhány előzés történt a verseny közben, de Kínában sokkal könnyebb kivitelezni egy sikeres manővert. A tavalyi versenyen például 161 előzést láthattunk, ez abszolút rekord a Forma-1-ben. A mai versenyen a változó időjárási körülmények is növelhetik az izgalmakat.
Ő a szuperlágyakon, a többiek mind az intermediate gumikon fognak rajtolni, de a gyorsan száradó pályán nagyon hamar slickekre válthatnak. Nem esik az eső, és egyelőre nem is jósolnak több csapadékot a verseny idejére.
Perceken belül elkezdődik a Kínai Nagydíj. Vasárnapra már a helyi nézők kedve is megjött, a főlelátó tele van, az edzéseken még sok üres hely maradt.
Az első három helyen nem változott a sorrend, Hamilton vezeti a versenyt Vettel és Bottas előtt. Ricciardo viszont előrelépett egy helyet, megelőzte Räikkönent a 4. helyért. Sainz máris visszaesett a slick gumikon.
A középmezőnyben történt egy incidens, a Williams újonca egy Force Indiával, akadt össze, és kipördült a kavicságyba. Strollt hátulról találták el, nem saját hibájából esett ki.
Stroll autója miatt a Virtuális Safety Car szabály lépett érvénybe. Ezt többen kihasználták, és kihajtottak a bokszba slick gumikért, köztük a 2. helyről Vettel is. Akik kint maradtak: Hamilton, Bottas, Ricciardo, Räikkönen, Verstappen, Sainz.
Ezúttal nem csak virtuális, hanem igazi, miután Giovinazzi megint összetörte az autóját, és megint a célegyenes elején. A biztonsági autós fázist már azok is kihasználták, akik az előbb nem jártak a bokszban. A legtöbben - így a Ferrarik és a Mercedesek is - a lágy gumikon köröznek.
A bokszkiállások és a Safety Car utáni kavarodás után így néz ki a mezőny: Hamilton, Ricciardo, Räikkönen, Verstappen, Bottas, Vettel, Sainz, Alonso, Kvyat, Massa.
Verstappen rögtön kihasználta a zöld zászlókat, és elment Räikkönen mellett, máris a 3. helyen jár. A két Red Bull a 2-3. helyen áll, a Toro Rossóval pedig Sainz vitézkedik a 6. helyen - megelőzte Alonsót, és megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét.
Még a Safety Car mögött pördült meg, és visszaesett a 12. helyre, onnan kell felkapaszkodnia. Räikkönen közben a motorjára panaszkodik a csapatrádión.
A 16. helyről indult, most már a 2. helyről üldözheti Hamiltont, miután megelőzte a csapattársát a 6-os kanyarban. A két Red Bull a gyorsabb, de kevésbé tartós szuperlágy gumikat használja.
Ricciardo viszont lassú, már 5 másodperc a hátránya Verstappen mögött, a Ferrarik a nyomában vannak. Räikkonent és Vettelt Sainz követi, a 7. helyen pedig Alonso áll, alaposan lemaradva a Toro Rosso mögött is.
A Safety Car mögött előztek, ami szabálytalan, ezért büntetésre számíthatnak. A német a 7. helyről indult, de most csak a 13. helyen köröz, Ericsson az utolsó helyen halad.
Mérgesen panaszkodik a motorjára a csapatrádión, az egész verseny alatt kiszámíthatatlanul viselkedik a Ferrari hajtáslánca. Azért tartja a 4. helyet Vettel előtt, a tempóján nem látszik, hogy problémái vannak.
A Virtuális Safety Car és az igazi Safety Car-fázis alatt is előzött - az előbbiért 5, az utóbbiért 10 másodperces időbüntetést kapott.
A McLaren közölte vele, hogy valami baj van az üzemanyag-rendszerrel, majd be is hívták a bokszba a belga versenyzőt. Alonso még tartj a 7. helyet, de Bottas rohamosan közeledik felé.
A 6-os kanyarban támadta meg a csapattársát, és sikerült is maga mögé utasítania a finnt. Ricciardo nyomába eredhet, láthatóan gyorsabb nála.
Lehúzódott a pályáról, és leállította a Toro Rossót. Eddig négyen estek ki, az oroszon kívül Vandoorne, Giovinazzi és Stroll. A kanadai újonc Pérezzel ütközött a rajtnál, a sportfelügyelők azóta versenybalesetnek minősítették az esetet.
Egy remek manőverrel kerülte meg Ricciardót a 6-os kanyarban, és máris elkezdheti üldözni Verstappent. A holland 5 másodperccel jár előtte, Hamilton pedig további 5 másodperces előnnyel vezeti a versenyt.
A Mercedes terve legalábbis az Hamiltonnal, hogy ezen a szetten kihúzza a leintésig. A Red Bulloknak még biztosan ki kell állniuk, ők szuperlágy abroncsokat használnak.
31 kör van hátra, az állás: Hamilton, Verstappen, Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Sainz, Alonso, Bottas, Magnussen, Pérez.
Alonso semmit nem tehetett a Mercedes ellen a hátsó egyenesben, a finn feljött a 7. helyre. A spanyol az előzés után megjegyezte a csapatrádión, hogy Bottas Mercedesén sérüléseket látott.
Már majdnem 9 másodperccel vezet Verstappen előtt, akire gyors ütemben zárkózik fel Vettel, már csak 1,3 másodperc köztük a különbség.
Máris megérkezett a Red Bull mögé, a DRS-t is használhatja. A Ferrari sokkal gyorsabb.
Verstappen kerekei blokkoltak a hajtűkanyar előtt, le is szaladt a pályáról, Vettel pedig kihasználta az alkalmat. Hamilton előnye 11,5 másodperc a Ferrari előtt.
Megint a szuperlágy gumikból kapott egy szettet, Bottas és Alonso közé, a 6. helyre tért vissza. Közelít a Mercedeshez, láthatóan gyorsabb Bottasnál a friss abroncsokon.
A 6-os kanyarban ment el a Mercedes mellett, és feljött az 5. helyre. A 7. pozícióért a két spanyol, Alonso és Sainz küzd, miután a Toro Rosso pilótája a bokszkiállása után visszaesett a McLaren mögé. Sainz Alonso elé került a hajtűkanyarban, Alonso megpróbált visszavágni, de végül nem volt esélye.
Pedig komoly esélye volt rá, hogy pontszerző helyen érjen célba. A pályán szélén leparkolja a McLarent, Vandoorne-hoz hasonlóan műszaki hiba vetett véget a versenyének.
Nem próbálja meg kihúzni a leintésig, kapott egy friss szett lágy gumit, és Räikkönen mögé, a 3. helyre tért vissza.
Megengedhette magának, így is kényelmesen Räikkönen elé tért vissza az 1. helyre. Ő is lágyakat kapott, 5 másodperccel vezet a finn előtt. Bottas is a bokszban járt, ő most a 7. helyen áll Sainz mögött.
Körök óta arra panaszkodik, hogy elhasználódtak az abroncsai, de a Ferrari egyelőre nem hívja ki őt a bokszba. A finn biztos benne, hogy a gumik nem bírnak ki további 18 kört.
A Ferrari végre hallgatott a finn panaszaira, és őt is kihívta a bokszba. Vettellel és Hamiltonnal ellentétben szuperlágy gumikat kapott, és az 5. helyre tért vissza, a két Red Bull mögé.
14 kör van hátra, az állás: Hamilton, Vettel, Verstappen, Ricciardo, Räikkonen, Sainz, Bottas, Pérez, Magnussen, Ocon.
Verstappen hátránya pedig már 20 másodperc a 3. helyen. Bottas közben megérkezett Sainz mögé, a spanyoltól a 6. helyet veheti el.
A hátsó egyenesben ment el Sainz Toro Rossója mellett. Räikkönen még elérhető távolságban köröz előtte, a két finn között 5,6 másodperc a különbség.
Ő is a hátsó egyenesben, a DRS segítségével előzött, és elvette az utolsó pontszerző helyet a Williamstől. Ricciardo közben folyamatosan közeledik Verstappenhez, alig több mint 1 másodperc köztük a különbség.
8 másodperc az előnye Vettel előtt. A két Red Bull viszont hamarosan csatázhat, Ricciardo már DRS-távolságban van Verstappen mögött.
Szorosan a csapattársa mögött halad, de egyelőre nem került elég jó helyzetbe ahhoz, hogy támadhasson. Räikkönen közben folyamatosan közeledik a Red Bullokhoz, de még így is 6 másodperc a hátránya Ricciardo mögött.
A francia versenyző lekörözöttként halad előtte, s bár még több másodperc köztük a különbség, a holland a tapadás hiányára panaszkodik amiatt, hogy a Haast kell követnie. Ricciardo még mindig nem tudott támadást indítani.
Hamilton több mint 6 másodperccel vezet Vettel előtt, és Verstappen egyelőre tartja a 3. helyet Ricciardóval szemben. Az ausztrál közvetlenül a nyomában van, még megpróbálkozhat egy támadással.
Magabiztos versenyzéssel tartotta az élen a Mercedest, ezúttal a stratégiája is rendben volt. Ricciardo az utolsó körben többször is megtámadta Verstappent, de a hollandnak sikerült megtartania a 3. helyet. A pontszerzők sorrendje: Hamilton, Vettel, Verstappen, Ricciardo, Räikkönen, Bottas, Sainz, Magnussen, Pérez, Ocon.
Eddig Hamiltonnak és Vettelnek is egy-egy 1. és 2. helye van, 43 ponttal vezetik a pontversenyt. A harmadik helyen Verstappen áll 25 ponttal.
Örül, hogy a melbourne-i vereség után sikerült visszavágniuk, és "hihetetlennek" nevezte Hamilton mai teljesítményét a nehéz körülmények között.
Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval.