Az első szabadedzéssel elindult az Olasz Nagydíj hétvégéje. A gyakorlás indulásának pillanatában a levegő hőmérséklete 23, míg az aszfalté 30 fok volt. Ami a mezőny összetételét illeti, a megszokottakhoz képest egyetlen változás volt, hiszen a változások előtt álló Williams George Russell helyett a magyar gyökerekkel rendelkező tesztpilótát, Roy Nissanyt ültette be.
Az edzés rajtja után nem sokkal a két Red Bullt és Lewis Hamiltont leszámítva mindenki kihajtott a pályára, de a szokásos installációs körök után kivétel nélkül visszamentek a garázsba, így idővel még senki nem rendelkezett.
20 perc elteltével aztán megkezdődött a gyakorlás érdemi része. Az első mért kört Alexander Albon futotta, de nem sokkal később 1:24.088 másodperces körét pályaelhagyás miatt törölték. Az első érvényes kört Kimi Räikkönen teljesítette, majd pedig a thai pilóta – immáron szabályos körrel került az élre: a közepeseken 1:22.280-at ment, amivel 465 ezreddel előzte meg a keményeken autózó Hamiltont.
Ezután Valtteri Bottas is megérkezett, de a sárga oldalfalú gumikon nem tudta megelőzni a Red Bullt, így csak a 2. helyre jött fel. Csapattársát Lance Stroll, majd Esteban Ocon is túlszárnyalta, mindketten a kemény abroncsokon próbálkoztak.
Ezután Max Verstappen is beleerősített, és a fehér oldalfalú gumikon feljött a thai versenyző mögé, mindössze 74 ezreddel lemaradva tőle. A Red Bull mindössze pár másodpercig örülhetett az eredménynek, mivel nem sokkal később a Hamilton és a két Racing Point is eléjük került. (Bottas csak azért nem, mert körét törölték.) Verstappen aztán tovább javított, és visszaszerezte a 2. helyet, 277 ezreddel lemaradva a hatszoros világbajnoktól.
A három csapat csatájába Daniel Ricciardo és a Renault tudott beleszólni, hiszen az ausztrál pilóta egy pillanatra feljött a 3. helyre, mielőtt Sergio Pérez és Bottas is visszaelőzte volna, utóbbi a vezetést is átvette.
Közel 40 perc elteltével megszakították az edzést, mert Verstappen az Ascarinál megcsúszott, és a kavicságyban a védősávval is ütközött. A holland pilóta látszólag csak az első szárnyát törte össze, és vissza tudott menni a bokszba, de mivel átugratott a hurkákon, ezért a padlólemez is sérülhetett. Ekkor Bottas 1:21.657-tel vezetett, 19 ezreddel megelőzve csapattársát.
Az edzés körülbelül féltávnál indult újra, de autó csak több mint 5 perc elteltével gördült a pályára, és akkor is csak a két Haas, Räikkönen, valamint Nissany. Utána viszont szinte mindenki megjelent, és a mezőny hátsó része után az élmenők is feltették a lágy gumikat.
A piros oldalfalú abroncsokon Bottas kezdett a legjobban, 1:20.703-as idejétől Hamilton 245 ezreddel maradt el, ráadásul úgy, hogy ő autózott szélárnyékban.
A 3. pozícióba Albon jött fel, mögötte pedig a két Alpha Tauri volt található. A Ferrarik még mindig a közepesen autóztak, de Charles Leclerc azokon is a 9. legjobb időt érte el, de Sebastian Vettel csupán a 17. pozíciót tudhatta magáénak.
Verstappen ugyan egy kicsit később, de vissza tudott jönni a pályára, és a lágy keverékeken az Alpha Taurik közéjött be. Innentől kezdve viszont nem változott az élmezőny sorrendje, így a Mercedes megszerezte az első két helyet a monzai nyitányon. Mögöttük Albon, Kvjat, Verstappen, Gasly, Pérez, Norris, Ricciardo és Sainz volt az első tíz sorrendje. Leclerc visszacsúszott a 11. pozícióba, Vettel pedig csupán Nicholas Latifit tudta megelőzni. Nissany közvetlenül előtte fejezte be a gyakorlást. Hozzá kell tenni, hogy a Ferrari egyáltalán nem használta a lágy gumikat.
Az edzés végén még Gasly borzolta a kedélyeket, aki a Roggiában csúszott ki, de ezúttal nem volt szükség piros zászlóra, mert pár másodperc múlva tovább tudott menni.
A hétvége délután 3 órakor, a második szabadedzéssel folytatódik.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik az Olasz Nagydíj első szabadedzése a varázslatos monzai pályán, vagy ahogy sokan emlegetik, a Sebesség szentélyében. A hangulat persze most is nyomott, mert zárt kapuk mögött rendezik a hétvégét, de a pálya így is elragadó.
---- separator ----gallery-content-type:f025908b-777c-4fbd-81a4-fb1e287b43f4---- separator ----Ettől a versenyhétvégétől kezdve, az időmérőn és a futamon már nem lehet változtatni a motorok üzemmódjain, vagyis lényegében betiltották a rövid ideig nagy teljesítményt garantáló beállításokat. Ennek hatásait még az érintettek is csak latolgatják.
A Ferrari szempontjából hazai pályán folytatódik a szezon, sőt Monza után a jövő héten Mugellóba megy a mezőny, és később is visszatérnek Itáliába. Ebben egyelőre nincs sok köszönet a maranellói istálló számára, a gyenge SF1000-es miatt itt is küszködés vár rájuk.
Csütörtökön a Williams bejelentette, hogy Claire Williams csapatfőnök-helyettes az Olasz Nagydíj után lemond a tisztségéről és az alapító Sir Frank Williamshez hasonlóan átadja a helyét az új tulajdonos, a Dorilton Capital menedzsmentjének. Ezzel egy 43 éves korszak ér véget.
Remek az időjárás, várhatóan az egész hétvégén napsütés uralkodik majd Monzában.
Luca De Meo, a Renault nemrég kinevezett vezérigazgatója az Alpine almárka igazgatójának nevezte ki Cyril Abiteboul-t. Az F1-ben már arra számítnak, hogy jövőre a sportmárka nevét veheti fel a csapat, ami Fernando Alonso visszatérésekor ismét kék-sárga színekben pompázhat.
Lando Norris lassan olyan gyakran váltogatja a sisakfestését, mint régebben Sebastian Vettel tette, ezúttal félreérthetetlen motívumokat használt.
Norrishoz hasonlóan George Russell is olaszos színekkel a sisakján versenyez a következő két futamon, ezt azonban egyelőre nem láthatjuk, mert Roy Nissany vezet helyette az első szabadedzésen.
Több pilóta is rögtön pályára lép, Norris autójának hátsó szárnyára flow-vis festéket fújtak, egyelőre nem látni, de lehetséges, hogy a McLaren megint a 2021-es aerodinamikai csomag elemeit teszteli.
Az installációs és tesztkörökre eddig minden pilóta közepes vagy kemény gumikat kapott, ez megszokott eljárás ilyenkor. E téren trendet egyelőre nem lehet látni, Vettel és Bottas például közepeseket kapott, de sokan választották a keményet is.
Mióta lebutították a Hockenheimringet, Monza maradt az egyetlen igazi, eszeveszett tempójú F1-es pálya a versenynaptárban, minden más helyszínen van legalább egy olyan szektor, ahol szükség van nagyobb leszorítóerőre. Ez az idén annyiban megváltozik, hogy a Szahíri Nagydíj szintén nagyon gyorsnak ígérkezik, így a most használatos aerodinamikai csomagot várhatóan a Közel-keletre is elviszik.
Némi károgás kezdődött, amikor kiderült, hogy az imolai versenyhétvége csak kétnapos lesz, és az időmérő előtt mindössze egy szabadedzés lesz. Az előző két nagydíj tréningjei azt mutatják, ennyi lehet elég is, mert Belgiumban és itt is eltelik negyedóra érdemi fejlemények nélkül.
Albon pályára lépett a Red Bull színeiben, hamarosan mások is követhetik, hiszen lassan 20 perc eltelik a 90 perces szabadedzésből.
1996 óta először ismét lesz F1-es Portugál Nagydíj, ezúttal már a korszerű portimaói pályán. Luzitán versenyző nincs a mezőnyben, de a The-Race.com úgy értesült, a Formula E-bajnok Antonio Félix da Costa két csapattal is tárgyal arról, hogy legalább egy szabadedzésren részt vehessen.
A Red Bull pilótája közepes keverékű gumikon 1:24.088-cal kezdett, a tavalyi legjobb köridő 1:27 fölött volt, de ez nem mérvadó, mert nedves volt a pálya.
Pályaelhagyás miatt törölték Albon körét, így Räikkönen vezetett 1:25.198-cal, aztán sorban teljesítették első mért köreit a pilóták, és mindenki megelőzte a finn pilótát. Köztük Albon is, aki 1:22.280-nal ismét az élre állt.
Hamilton kemény keverékű gumikkal lépett pályára, egyelőre 1:22.745-tel a 3. helyezett, Bottas 1:22.405-öt tudott, de ő Albonhoz hasonlóan közepesekkel megy, Hamilton keményekkel. A brit pilóta a mért köre után visszavett, Bottas elfékezte magát a célegyenes végén. Albon is küzd az autóval, a Parabolicában és a sikánnál is kiszélesítette a pályát.
Tavaly bohózatba illő jelenetek zajlottak le az időmérő végén, mert senki sem akart szélárnyékot adni a másiknak. Már most is kigyózni kezdenek a pilóták, az Ascariból kifelé már mindenki azt keresi, hogy hova sorolhat be.
A Ferrari és a Haas pilótája is elfékezte magát, a bukütérből kellett visszajönniük a pályára. Egyelőre egyiküknek sincs értékelhető eredménye.
Albon is küszködik ugyanitt, kiszámíthatatlan túlkormányzottságra panaszkodott.
Hamilton átvette a vezetést 1:21.676-tal, még mindig kemény gumikon. Átmenetileg Stroll volt a 2. helyezett Pérez és Albon előtt, de Verstappen befért a Mercedes és a Racing Point közé. Továbbra is nehezen állnak össze a körök, sok a kisebb pályaelhagyás vagy elfékezés.
Verstappen a kavicságyba csúszott az Ascarinál a Red Bull-lal és koccant a védősávval is. Az első szárnya letört, de ki tudott tolatni a bukótérből és lábon megy vissza a boksz felé.
Az autó sérülései kívülről nem feltűnők, de a Red Bullnál biztosan nem örülnek, hogy oldalirányba csúszva Verstappen átugratott a magas hurkákon, amelyek a pálya levágását hivatottak megakadályozni. Nem lenne meglepő, ha megsérült volna a padlólemez.
Eltört a Red Bull orrkúpja és első szárnya is, így egy kissé szemügyre lehet venni az elemek aerodinamikai megoldásait is.
Egyelőre nem lehet kiindulni az időkből, de a belgiumi és a tavalyi, olaszországi szereplésből adódóan Daniel Ricciardo ezúttal is arra számít, hogy versenyképesek lesznek a Renault-k. Az ausztrál pilóta egyelőre az 5. helyezett, 0,362 másodperc a hátránya Valtteri Bottas mögött.
Újraindult a szabadedzés, bő fél óra maradt hátra, a két Haas rögtön időmérős körökre készül lágy gumikkal. Räikkönen is pályára lépett, ő közepesekkel megy és azt jelentette, hogy sok a kavics a pályán.
A mezőny többsége lágy gumis, gyors körökre készül, de akadnak néhányan, akik egyelőre kitartanak a közepesek mellett. A Mercedesek javítani készülnek a piros gumikkal.
A Ferrarinak esélye sincs semmire a hétvégén szélárnyék nélkül, ezt tudja Leclerc is, mérnökétől azt kérdezte, hogy hol van a következő autó a pályán, mert gyakorolni akarja a szélárnyékot.
Grosjean közben átugratott a Roggián, ezzel elrontotta az első körét lágy gumikon.
1:20.703-ra gyorsult Bottas lágy gumikon, Hamilton mögötte autózva 0,245 másodperccel egyelőre lassabb nála. Albon a 3. helyezett lágyakkal, és a Red Bull szempontjából kedvező, hogy Verstappen is visszatérhetett a pályára.
A holland pilóta lágy gumikkal egyelőre lassabb a két Mercedesnél, Albonnál és Kvjatnál is, ráadásul az orosz pilóta közepesekkel megy. Ebben több van, de nem tudni, vannak-e utóhatásai a korábbi balesetének.
Leclerc 11. helyezett, Vettel a 19. helyen áll, mindössze Latifit előzi meg. A két Ferrari egyelőre nem kapott lágy gumikat, csak közepeseket, de így is jelentős a lemaradásuk, és a két autó közötti 1 másodperces különbség is sok, de nem tudjuk, hogy milyen üzemanyagszinttel mennek. Az etapjaik hasonló hosszúságúak, de Vettel még nem ment kemény abroncsokkal.
Bakokon áll a Racing Point a bokszban, de a Sky Sports szerint nincs gond, csupán nagyobb változtatásokat végeznek el az autón az utolsó etap előtt. Bottas közben újabb etapra indul, de nem kapott új lágy gumikat.
A Sky Sports szerint eltérő programot fut a Williams két pilótája, ez is okozhatja azt, hogy Nissany egyelőre 0,3 másodperccel a tapasztaltabb Latifi előtt jár. Russell autójában új motor van, de e téren nincs előnyben, most érte utol csapattársát.
Még mindig nem kerültek fel a piros jelzésű abroncsok az autókra, és várhatóan ezúttal már nem is vetik be ezeket a délelőtt során.
A finn pilóta rezignáltan közölte a rádión, hogy szerinte Nicholas Latifi vak, mert nem engedt el őt, majd amikor Roy Nissany mögé ért, hozzátette: "Szerintem ő is vak."
Korábban Lance Stroll is panaszkodott, ő pont Bottas kapcsán kifogásolta, hogy a kanyar közepén vett vissza a tempóból.
Egymást érik a visszajátszások, amelyek Valtteri Bottas elfékezéseit és pályaelhagyásait mutatják, mások esetében is előfordulnak hibák, de a finn pilótánál ezek igencsak megsokasodtak az első szabadedzésen.
Nemrég Vettel is kiszélesítette a pályát az első Lesmónál és Gasly is megpördült a Roggiában, de folytatni tudták az edzést.
A két Mercedes mögött Albon, Kvjat és Verstappen zárt, de az idők komolyságáról sokat elmond, hogy az Alpha Tauri versenyzője végig közepes keverékű gumikkal ment, úgyhogy az élmezőnyben rengeteg tartalék van még.
Leclerc 11. pozíciója a legjobb, amit Ferrari-motorral elértek a pilóták, Grosjean, Magnussen, Giovinazzi és Räikkönen a 14-17. helyre ért oda, Vettel csak a 19. lett, de közülük csak a két Haas kapott lágy gumikat.
Ismét van hova fejlődni, délután kiderül, hogy ez sikerül-e. Addig is köszönjük a figyelmet!