Elképesztő meglepetés, Russell második Spában, Verstappené a pole a Belga Nagydíjra
2021. augusztus 28. 14:50
Már a szombat délben kezdődő harmadik szabadedzést is vizes pályán rendezték Spában, de az utolsó gyakorlást követően ahelyett, hogy felszáradt volna az aszfaltcsík, csak még több eső érkezett az Ardennekbe, ezért az időmérő edzést nem is tudták elkezdeni a tervezett 15 órai időpontban, mert egyes helyeken állt a víz a pályán.
Végül 15 óra 12 perckor váltott zöldre a lámpa a bokszutca végén, és ahogyan az várható volt, szinte mindenki a kék oldalfalú esőgumin hajtott ki a pályára a zöld intermediate helyett, kivéve a két Williams-pilótát. Ez Latifit első mért körén meg is tréfálta, a kanadai pilóta megforgott a Fagnes-kanyarban és csak nagyon nehezen tudott visszakecmeregni a pályára a vizes füvön. Lewis Hamilton is hibázott, ő Bruxelles-kanyar aszfaltozott bukóterébe szaladt ki.
A Williamsek húzása nem mellesleg bejött, 10 perccel a Q1 vége előtt Russell-Latifi sorrendben ők álltak az élen (Latifi 3 másodperccel maradt el a csapattárstól), a vezető britet a harmadik helyezett Norris pedig már 4,7 másodperces hátrányból követte.
Mindez természetesen arra késztette a többieket, hogy ők is feltegyék az intermediate gumikat, és mint nem sokkal ezután megtudtuk, ez volt a jó döntés. Noha egy pillanatra úgy tűnt, hogy újra elkezd esni, ez végül nem következett be, így a Q1 hátralevő részében folyamatosan javult a pálya állapota, a versenyzők pedig körről körre javították meg az idejüket.
Ennek köszönhetően mindenkinek sikerült összerakni legalább egy reprezentatív kört, aminek tükrében még inkább megsüvegelendő, hogy Lando Norris zárt az élen 1:58.301-gyel, 4 tizeddel megelőzve Max Verstappent, és 9 tizeddel a harmadik helyre odaérő Lewis Hamiltont. A negyedik helyet Pérez kaparintotta meg, míg Bottas csak a hatodik lett, beférkőzött ugyanis elé George Russell a Williamsszel. A grove-i istálló másik autója is továbbjutott, Nicholas Latifi a szintén remek 10. időt autózta vele.
Sorrendben Giovinazzinak, Cunodának, Schumachernek, Räikkönen és Mazepinnek nem sikerült a továbbjutás, a Haas német újoncától is kikapó 2007-es világbajnok a levezető körben „katasztrófának" nevezte az edzését. Schumacher egyébként ismét nagyon elverte a csapattársát, kereken 1 másodpercet adott az orosznak.
A körülmények nem változtak a kvalifikáció második szakaszára sem, így az autókra friss szett intermediate gumik kerültek, kivéve a két Mercedest, akik 4 körös használt abroncsokon hajtottak a pályára. Iparkodnia kellett ugyanakkor a pilótáknak, Carlos Sainz-cal ugyanis közölte a mérnöke, hogy 5 percen belül eső érkezik.
A Mercedes ezután – látva, hogy senki nem követte a példájukat – a felvezető kör végén Hamiltont és Bottast is kihívta friss intermediate gumiért, amiben benne volt a kockázat, hogy mire felérnek a gyorskörre, rákezd az eső. Ez végül nem történt meg, de Hamilton tovább feszítette a húrt, ugyanis elfékezte magát az első mért körén, majd elvette a gázt. Eközben Bottas sem volt továbbjutó helyen, sőt, a két Mercedes az utolsó két pozícióban szerénykedett.
Innen aztán elmozdultak, és bekerültek a top 10-be, de azonnal látszott, hogy ez nem lesz elég, miután az ellenfelek csak úgy szórták a jobbnál jobb köridőket. Három és fél perccel a Q2 vége előtt Hamilton és Bottas is kiállt egy újabb intermediate szettért (előbbi ekkor a 10., utóbbi a 12. helyen állt, de a hétszeres világbajnok néhány pillanattal később már a 11. pozícióban találta magát), ezen pedig már mindketten össze tudtak rakni egy jó kört, Hamilton a második, Bottas a harmadik helyen jutott tovább. És hogy ki mögött? Lando Norris mögött, aki a Q1 után a Q2-t is megnyerte, 1:56.025-ös körével 2 tizedet adott Hamiltonnak.
Bottas mögött a negyedik helyen Gasly, majd Norristól már 5 tizedet kapva Verstappen végzett. A további sorrend az első tízben: Vettel, Pérez, Russell, Ricciardo és Ocon. A nagy vesztes a Ferrari volt, amelynek egyik pilótája sem jutott be a harmadik szakaszba, Leclerc 11., Sainz a 13. lett. A 12. helyről Nicholas Latifi, a 14-ről Fernando Alonso, a 15-ről pedig Lance Stroll várhatja a rajtot.
A Mercedes tehát a tervezettnél eggyel több intermediate szettet használt el a Q3-ra, mindez azonban végül nem számított, az eső ugyanis elkezdett szakadni a harmadik szakasz előtt, így mindenkinek teljes esőgumira kellett váltania. A Red Bull és a címvédő istálló pedig valamilyen oknál fogva rengeteget késlekedett, mialatt a másik hat pilóta megkezdte a felvezető körét, amely alatt Sebastian Vettel már a piros zászlós megszakítást javasolta, annyi víz került a pályára.
A megszakítás meg is érkezett, csakhogy nem az ömlő eső, hanem Lando Norris óriási balesete miatt. A McLaren versenyzője már a felvezető körén szólt, hogy fel-felúszik a vízre az autója, majd az Eau Rouge-ban eldobta azt, és óriási erővel a külső védőfalnak csapódott. Szerencsére Norris saját lábán szállt ki a roncsból (Sebastian Vettel előtte leparkolt a McLaren mellé, hogy az autójából kiintve megérdeklődje, rendben van-e a brit), előtte pedig még bocsánatot is kért a csapattól. A visszajátszás alapján a pole pozícióra is esélyesnek tűnő pilóta rátette a kocsi jobb első kerekét a rázókőre, ettől csúszhatott meg, majd az ellenkormányzás után átvágódott balra, neki a falnak.
A balesetet hosszúra nyúló kényszerszünet követte, amelynek a romok eltakarítása és a védőfal megjavítása után sem lett vége, az eső ugyanis szüntelenül esett, alkalmatlanná téve a pályát a körözésre. A folytatást végül 16 óra 45 percre tűzték ki, a pálya továbbra is nagyon vizes volt, úgyhogy a hátralevő 9 percre a teljes esőgumi tűnt a jó választásnak, ennek ellenére csak Russell és Ocon jött ki a kék oldalfalú Pirellin, de egy felvezető kör után ők is interre váltottak.
Hat perc volt hátra, amikor Hamilton nekivágott az első mért körnek, az eső pedig elállt, így innentől kezdve az döntött, hogy kinek sikerül a legjobban az utolsó köre. A pályán néhol még mindig állt a víz, így egyáltalán nem volt könnyű dolga a pilótáknak, amit a címvédő helyenkénti megingásai is példáztak.
A hétszeres világbajnok 2:01.552-vel nyitott, amitől csapattársa 1,5 másodperccel elmaradt, és ami lényegesebb, Verstappen is csak 9 tizedre tudta megközelíteni. A holland pilóta még így is bejött a második helyre, de csak addig, amíg a 4 tizeddel gyorsabbat autózó Pérez nem taszította le onnan.
A tűzijáték azonban még hátravolt, az utolsó mért körök során George Russell ugyanis begyújtotta a rakétákat, és egy idei úgy tűnt, csodaszámba menő pole pozíciót szerez a Williamsszel. Ez majdnem össze is jött neki, az utolsó pillanatban azonban Max Verstappen letaszította az első helyről és 3 tizeddel gyorsabb körrel megszerezte a pole-t.
A harmadik helyen záró mögött a McLaren becsületét megmentő Daniel Ricciardo végzett, őt Vettel, Gasly, Pérez, Bottas, Ocon és a kör nélkül maradó Norris követte az első tízben. A Mercedes finn versenyzője ugyanakkor a 8. helyett csak a 13. helyről rajtolhat majd, miután magával hozta a Magyar Nagydíj rajtjánál történt baleset okozásáért kapott 5 helyes büntetését.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.08.23. - 12:30Dutch Grand Prix - 1st Practice |
2024.08.23. - 16:00Dutch Grand Prix - 2nd Practice |
2024.08.24. - 11:30Dutch Grand Prix - Last Practice |
2024.08.24. - 15:00Dutch Grand Prix - Qualification |
2024.08.25. - 15:00Dutch Grand Prix - Race |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik a Belga Nagydíj időmérője! Jelenleg szakad az eső Spa-Francorchamps-ban, így a kvalifikáció egészen biztosan nedves pályán fog elkezdődni. A harmadik szabadedzés változó körülmények között zajlott, az összefoglalót az alábbi linken tekinthetik meg.
Az F1 a harmadik szabadedzés közben jelentette be, hogy az Orosz Nagydíj után változik a versenynaptár, és az eredeti tervekhez képest jó néhány futamot más időpontban rendeznek meg. Új helyszínt egyelőre nem hoztak nyilvánosságra, de az eldőlt, hogy mind a 23 versenyt biztosan nem fogják megtartani.
Továbbra is esik az eső Spában, ami az izgalmas kvalifikációra vágyóknak egészen biztosan örömet okoz. Az alábbi kép pár perce készült, ez az állapot vélhetően a Q1 kezdetére sem változik meg jelentősen.
Idén még nem rendeztek F1-es kvalifikációt nedves pályán, az utolsó ilyen alkalom a tavalyi Török Nagydíjon volt. Akkor nem kis meglepetésre Lance Stroll a Q3-ban legyőzte azt a Max Verstappent, aki egészen addig a hétvége minden etapját az élen zárta. Vajon ma is születhet ehhez hasonló eredmény?
Egyelőre még semmilyen információ nem érkezett ezzel kapcsolatban, de elképzelhető, hogy az időmérő nem fog elkezdődni időben. A pályán ugyanis rengeteg a víz, amit már az esőgumik sem biztos, hogy tudnak kezelni.
Ahogyan az várható volt, a kvalifikáció nem kezdődik el 3 órakor. Egyelőre nem tudni, hogy meddig kell várni, ugyanis a versenyirányítás nem közölte, hogy mikorra tervezik a kezdést, nyilván ez elsősorban az időjárástól függ.
A versenyirányítás az imént közölte, hogy 5 perccel a Q1 rajtja előtt jelentik be, hogy mikor kezdődik a kvalifikáció.
Jelenleg ez az egyetlen esemény a pálya területén, hiszen a csapatok és a pilóták a garázsban tartózkodnak, és várják, hogy mikor gördülhetnek ki a garázsból.
A versenyirányítás közölte, hogy 15:12-kor indul az időmérő. Az égbolt valamelyest tisztulni kezdett, és így már elég biztonságosnak tartják a körülményeket.
12 perces késéssel, de a versenyirányítást útjára engedte a mezőnyt. Russell-lel közölték, hogy a következő 15 percben nem várható eső.
Russell és Latifi autójára az intermediate abroncsokat tették fel. A többeik ellenben az extrém esőgumikon kezdenek. Verstappen hagyta el utolsóként a bokszutcát, így mindenki a pályán van.
A brit pilóta rádióban jelentette, hogy jelenleg igencsak nedves az aszfaltcsík, de arra számít, hogy gyorsan javulnak a körülmények. Lehet, hogy a Williams választott jól az intermediate-ekkel?
Latifi a Les Fagnes-nál vesztette el az irányítást, aminek következtében megpördült. Pár másodperc múlva azonban visszatért a pályára és folytatta a körözést.
A holland pilóta brutális fölénnyel vezet, hiszen több mint 2 másodperccel vezet Pérez előtt. Igaz, ő fejezte be utoljára a körét, ami most sokat számíthat.
Russell 2:02.068-cal vette át a vezetést, közel 3 másodperccel megelőzve Latifit. Pérezzel közölték, hogy az intermediate a leggyorsabb abroncs, ennek megfelelően egyre többen váltanak a zöld oldalfalú gumikra.
A csapatoknak sietniük kell, ha a körülmények valóban romlani fognak. Ocon feljött a 3. helyre az intermediate-ekkel, így jelenleg Ricciardo, Mazepin, Sainz, Räikkönen és Schumacher van veszélyben.
Folyamatosan változik a helyzet, szinte mindenki javított, ám a négyszeres világbajnokról ez nem volt elmondható. Vélhetően valahol hibázott, mindenesetre a 20. helyen áll. Rajta kívül Cunoda, Schumacher, Mazepin és Räikkönen esne ki, ha ez maradna az állás.
Ráadásul nem is akárhol, ugyanis Russell az 5., Latifi a 10. helyen végzett. Cunodának viszont nem jött össze a továbbjutás, hiszen a japán versenyző csak a 17. pozícióban zárt. Rajta kívül Giovinazzi, Schumacher, Räikkönen és Mazepin búcsúzott. A Q1-etNorris fejezte be az élen, 1:58.301 másodperces ideje 416 ezreddel volt jobb Verstappenénél.
16. Antonio Giovinazzi (Alfa Romao) 2:02.306
17. Cunoda Juki (Alpha Tauri) 2:02.413
18. Mick Schumacher (Haas) 2:03.973
19. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 2:04.452
20. Nyikita Mazepin (Haas) 2:04.939
Elindult a Q2, a mezőny egy része már a bokszkijárat előtt váraozott. Egyelőre mindenki az intermediate abroncsokon próbálkozik.
Mindenki a pályán van, ami nem is meglepő, ugyanis Sainzcal az imént közölték, hogy 5 perc múlva érkezik az újabb adag eső. A Mercedes által prognosztizált csapadék elmaradt, meglátjuk, hogy a Ferrarinál mennyire hatékony az időjárás-előrejelzés.
Mindössze egy kivezető kört tettek meg, miután a Mercedesnél visszakoztak. Hamiltont és Bottast ugyanis eredetileg használt intermediate gumikon küldték ki. Kérdés, hogy lesz idejük értelmezhető körre, vagy az eső addigra megérkezik.
A brit pilóta 1:57.235 másodperccel nyitott, ami 136 ezreddel jobb Verstappen idejénél. A két Mercedes mellett Latifi, Ocon és Alonso van veszélyben.
Hamilton ugyan lila első szektorral kezdett, ám aztán ő és Bottas is visszalassított, így az érdemi gyorskörüket csak az imént kezdték meg.
Hamilton csak a 7., míg Bottas a 9. helyre jött fel, vagyis egyikük sem könyvelheti el a továbbjutást. Persze ha az eső jobban rákezd, akkor a többiek sem fognak tudni javítani.
Hamilton és Bottas egyaránt kiállt kereket cserélni, miközben előbbi a 11., utóbbi a 12. helyen áll. Verstappen közben átvette a vezetést, Pérez pedig feljött a 3. pozícióba. Szűk 2 perc van hátra a Q2-ből.
Hamilton a 2., Bottas a 3. helyen jutott tovább, miközben az élen ezúttal is Norris végzett. A két Ferrari viszont búcsúzott, mint ahogyan Latifinek, Alonsónak és Strollnak is ez volt a végállomás. A monacói pilóta érezhetően nem boldog, kijelentette, hogy később megbeszélik a történteket.
11. Charles Leclerc (Ferrari) 1:57.721
12. Nicholas Latifi (Williams) 1:58.056
13. Carlos Sainz (Ferrari) 1:58.137
14. Fernando Alonso (Alpine) 1:58.205
15. Lance Stroll (Aston Martin) 1:58.231
Elindult a Q3, és az eső újra elkezdett esni. Ennek megfelelően Vettel, Ocon és a McLarenek az extrém esőgumi mellett döntöttek, viszont Gasly és Russell az intermediate-re szavazott.
A négyszeres világbajnok szerint túl sok víz van a pályán, miközben Norris is arra panaszkodott, hogy az autója felúszott.
Norris óriásit bukott, az autó agyon csúnyán összetört. A McLaren pilótája az Eau Rouge-nál vesztette el az autót. Szerencsére a brit versenyző jól van, a rádióban ezt azonnal megerősítette.
Egészen pontosan a belső kerékvetőre, és emiatt veszítette el az irányítást. A mögötte autózó Vettel megállt, hogy megnézze, kollégájával mindn rendben van-e, de Norris szernecsére kiszállt, majd beült az orvosi autóba.
Miután közölték vele, hogy megszakították a időmérőt, valamint ennek okát, a négyszeres világbajnok versenymérnökén keresztül káromkodva kérte számon a versenyirányítást, hogy miért nem állították le a kvalifikációt korábban, amikor ő megmondta. Később ő maga erősítette meg, hogy Norrisnak nem esett baja.
Egyelőre az autót sem szállították el, úgyhogy egy ideig még biztosan nem fog újraindulni a kvalifikáció. Az eső valamelyest alábbhagyott, úgyhogy az időjárás talán nem lesz akadálya a folytatásnak.
A brit pilóta nem szólalt meg rögtön, eltelt pár másodperc, amire megerősítette, hogy jól van. A motorja viszont szinte biztosan tönkrement
A Sky Sportsnak nyilatkozva Leclerc és Sainz is úgy vélekedett, hogy kiesésüket részben stratégiai hiba okozta. A spanyol pilóta ugyanakkor hozzátette, a fő probléma nem ez, hanem az autó vezethetősége volt.
Norris olyan erővel csapódott a falba, hogy a McLaren visszacsúszott a pályára. Az időmérőn elég nagy távolságban követik egymást a pilóták, viszont a versenyen nyilvánvalóan nem. Anthoine Hubert és Juan Manuel Correa két évvel ezelőtti F2-es balesete mindenkit emlékeztet arra, hogy az ilyen esetek hogyan végződhetnek.
Az egik kameraállásból jól látszott, hogy jelenleg esik, ráadásul nem is kicsit. Valószínűleg megvárják, amíg valamennyire alábbhagy, főleg a Norrisszal történtek után.
Bár a jelenlegi körülményeket látva nehéz elképzelni, hogy a mezőny tagjainak szüksége lesz az intermediate-ekre, de ha mégis, akkor a Red Bull örülhet. Az energiaitalosok pilótái ugyanis több friss szettel rendelkeznek, mint Hamilton, illetve Bottas.
Miután a négyszeres világbajnok megállt Norris mellett, hogy ellenőrizze, jól van-e, a közösségi médiában valósággal áradozni kezdtek róla. Az biztos, hogy ez volt az év egyik legsportszerűbb cselekedete.
Közvetlenül az aszfaltcsík mellett van egy gokartpálya is, ahol nem állt meg a körözés, és a nagyvilág egy ideig láthatta, ahogyan néhányan köröznek rajta.
Az energiaitalosok Twitter-csatornáján azt írtak, hogy a bokszban már nem esik. Ennek ellenére még mindig nem lehet tudni, hogy a safety caron kívül mikor láthatunk autókat újra a pályán, hiszen még mindig rengeteg a víz.
16:45-kor ismét kinyit a bokszutca, és a pilóták teljesítik a hátralévő közel 9 percet.
Folytatódik a Q3, Ocon máris a pályára gurult, ahogyan arra számítani lehetett, esőgumikon.
Ezek szerint mégsem olyan rossz a helyzet, hiszen Ocon és Russell kivételéve mindenki a zöld oldalfalú abroncsok mellett tette le a voksát. Igaz, Hamilton szerint még mindig sok a víz, viszont több eső már nem jön.
Természetesen mindkettejüknek intermediate gumikat tettek fel, miközben a többiek megkezdték első gyorskörüket.
A Mercedes pilótája 973 ezredet adott Verstappennek, a többiek pedig 1 másodpercen kívül vannak hozzá képest. Mögöttük Bottas, Vettel, Gasly, Pérez, Ricciardo, Ocon és Russell a sorrend.
Elképesztő végeredményt hozott az időmérő! Na nem az a döbbenetes, hogy Verstappen indul az élről, hanem az, hogy George Russell indul mellőle, aki 13 ezreddel előzte meg Hamiltont!
Verstappen 321 ezreddel előzte meg Russellt, őt Hamilton követi, mögöttük pedig Ricciardo, Vettel, Gasly, Bottas és Ocon lett a sorrend. Bottas ráadásul öt hellyel hátrébb rajtol a hungaroringi baleset miatt.
Főleg akkor, ha hasonló körülmények lesznek, mint a mai napon. Az biztos, hogy Russell hatalmas lehetőség előtt áll, hogy egy olyan eredményt érjen el a Williamsszel, amire már nagyon régen nem volt példa. Mi ezzel szeretnénk megköszönni figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal!