A Ferrari megint nem tudott túljárni Verstappen eszén
2022. szeptember 11. 14:46
Max Verstappen nyerte az Olasz Nagydíjat Charles Leclerc előtt, miután a Red Bull ismét felülmúlta a Ferrarit stratégiai téren. Az utolsó percekben a Daniel Ricciardo rossz helyen megálló autója miatt beküldött Safety Car új esélyt adhatott volna Leclerc-nek, de a lerobbant McLarent nem sikerült időben elszállítani, így a verseny nem indult újra.
George Russell jobban kapta el a rajtot, mint Leclerc, de a ferraris visszaverte a támadást. Alig telt el egy kör, és mögöttük máris a jól induló Verstappen haladt a 3. helyen, a holland ismét rohamtempóban lépkedett előre az első percben, és az 5. körben Russellt is különösebb ellenállás nélkül lehagyta.
Leclerc-re ugyanakkor nem tudott látványosan felzárkózni, 1-2 másodperces távolságból követte, és Russell sem szakadt le tőlük nagyon. Mögöttük érdekes helyzet alakult ki, a 4. Daniel Ricciardo mögött összetorlódott a mezőny és kis távolságból követték egymást az autók, de csak a másik Ferrarit vezető Carlos Sainz volt az, aki fokozatosan fentebb tudott kapaszkodni. Közben a Red Bull kihívta kerékcserére Sergio Pérezt, akinek a jobb első fékjéből egy ideig füst szállt fel.
A verseny menetébe a 12. kör hozta el az első fordulatot, amikor Sebastian Vettel autójában elromlott a hibrid rendszer és emiatt virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe.
A Ferrari kihívta kerékcserére Leclerc-t, így a szokásosnál kisebb időveszteséggel teljesítette a bokszkiállását, míg a Red Bull pályán hagyta Verstappent. A maranellóiak most jól dolgoztak a bokszban, Leclerc pont vissza tudott térni a Ricciardo-mozdonnyal hajtott vonat elé.
A kérdés innentől az volt, hogy a címvédő mennyi időt tud nyerni, mielőtt kereket cserél és visszatér a 2. helyre. A bokszkiállás a táv felénél történt meg, és Verstappen a friss gumin 10 másodperc hátrányból vette újra üldözőbe Leclerc-t.
A közepes keveréken közeledett is hozzá, ami taktikaváltásra késztette a Ferrarit, az olaszok másodszor is bokszba rendelték Leclerc-t. A lágy gumira váltás azonban nem bizonyult jó húzásnak, az üldözöttből üldözővé váló Leclerc alig hozott valamit Verstappenen, így már csak a szerencsében reménykedhetett. Ez majdnem be is jött, mert Ricciardo McLarenje rossz helyen állt meg néhány körrel a cél előtt, de a mentés lassan zajlott, ezért a biztonsági autó mögött ért véget a futam, elmaradt a nagy hajrá, amelyre készülve mindenki besietett a depóba friss gumiért.
Russell ismét dobogóra hozta be a Mercedest, Sainz nem tudta utolérni. Lewis Hamilton az 5. helyre kapaszkodott fel Pérezt megelőve, majd Lando Norris, Pierre Gasly, Nyck de Vries, Csou Kuan-jü következett a pontszerző helyeken. Ezt azt jelenti, hogy az első nagydíján vezető holland de Vries remekül mutatkozott be.
Vettelen és Ricciardón kívül Fernando Alonso és Lance Stroll esett ki.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat az Olasz Nagydíj élő közvetítésében, ami a 2022-es szezon utolsó európai állomása, hiszen a hátralévő hat helyszínre már Ázsiába és Amerikába utazik a mezőny! Leclerc az élről, Verstappen büntetés miatt viszont csak a hetedik helyről kezdi meg a monzai futamot, de a Red Bull versenytempója és a holland elmúlt négy nagydíjon nyújtott teljesítménye miatt így is kettejük között dőlhet el a győzelem sorsa.
A csütörtök este meghalt uralkodó előtt az első szabadedzést megelőzően is tisztelgett a mezőny, és ezúttal is van megemlékezés 14:44-kor. Ezután az olasz himnusz következik, és szintén a felvezető kör előtt az Olasz Légierő festi színesre az eget az első monzai verseny századik évfordulója alkalmából.
II. Erzsébet már a legelső, 1950-es Brit Nagydíjon jelen volt, és az 1952-es szezonnyitó óta minden F1-es futam idején ő volt a brit uralkodó – máig.
A mostani mezőnyből már tizenegy pilóta dobogóra állhatott a Sebesség templomában, a holland azonban még sosem zárt az ötödik helynél előrébb itt, pedig a mostani már a nyolcadik Olasz Nagydíja.
A Ferrari ezzel szemben a 20. monzai sikerére, egyben a 70. dobogójára törekszik, ennyit még egyetlen csapat sem szerzett egy helyszínen egyik mutatóból sem.
Mindkét betétszéria mai nagydíján, azaz az F3-as és az F2-es főfutamon is volt piros zászlós fázis, de a Porsche Szuperkupa versenyén is szükség volt a biztonsági autóra.
Ez a spanyol 349. versenye, amivel az örökrangsor élén álló Kimi Räikkönennel holtversenybe kerül. Ha be is fejezi a versenyt, azt 278. alkalommal teszi, amivel ezen a listán épp a – helyszínen tartózkodó – finnt megelőzve kerülne az élre. Továbbá ez a 19. Olasz Nagydíja, amivel utoléri a csúcstartó Rubens Barrichellót.
Gasly is csúcsot dönt: a franciának ez lesz a 90. versenye a Toro Rosso / AlphaTauri színeiben, amivel az eddigi éllovas Danyiil Kvjatot előzi meg.
A hétszeres világbajnok a 19. helyről nem reménykedik túl jó eredményben, az Alexander Albon helyére beugró Nyck de Vries viszont megalapozhatja az F1-es karrierjét a 8. pozícióból. Eközben a Ferrari már a jövővel foglalkozik: a tervek szerint 2026-ig egyéni és konstruktőri vb-címet is szerez a Scuderia.
Pontosabban a pilótaparádén az ő autóját vezető sofőr volt figyelmetlen, és a kavicságyba hajtott, ahonnan ki kellett tolni a versenyzőket szállító különleges járművet.
Noha még a hét közepén is reális esélye volt a vasárnap reggeli esőnek, végül akárcsak pénteken, ezúttal sem érkezett meg a csapadék. A gyönyörű napsütésben 28 fokos levegő, 44 fokos aszfalt és közel szélcsend várja a pilótákat.
De az eddigi 71 itteni futamból is csak négyen esett az eső, és mint a mai betétfutamok és az elmúlt két év F1-es futamai mutatták, nem kell eső egy esetleges piros zászlós fázishoz ezen a pályán.
Leclerc, Russell, Verstappen, De Vries és Ocon lágy abroncsokon rajtol, a többiek a közepeseket választották nyitásként.
A 150. születésnapját ünneplő Pirelli szerint az egykiállásos taktika lesz kifizetődő, ám a gumikeverékek kombinációjánál ők sem tudták egyértelműen meghatározni az optimális megoldást.
Elindult a mezőny a gumik melegítésére. Emlékeztetőül a felbolydult rajtsorrend az 53 körös Olasz Nagydíjra:
1. Leclerc, 2. Russell, 3. Norris, 4. Ricciardo, 5. Gasly,
6. Alonso, 7. Verstappen, 8. De Vries, 9. Csou, 10. Latifi,
11. Vettel, 12. Stroll, 13. Pérez, 14. Ocon, 15. Bottas,
16. Magnussen, 17. Schumacher, 18. Sainz, 19. Hamilton, 20. Cunoda.
A monacói nehezen, de megőrizte az első helyét Russell előtt, Norris azonban visszaesett a 7. helyre. Verstappen máris az ötödik.
Gaslyt és Ricciardót is megelőzte a holland, Leclerc már másodpercen kívül Russellhez képest.
Még mindig a 19. a brit, mögötte már Cunoda helyett Bottas. Pérez pedig visszaesett a 15. helyre, és már Sainz is megelőzte.
Egy-egy másodperc van Leclerc és Russell, valamint Russell és Verstappen között, ám a holland mögött Ricciardo hátránya négymásodperces.
A célegyenes végén a holland könnyedén elment Russell mellett, úgyhogy máris üldözheti a monacóit. De Vries továbbra is a 8., Sainz pedig már a tizenkettedik.
A mexikói Magnussent és Ocont megelőzve ismét a tizenharmadik. Verstappen legutóbbi köre négy tizeddel volt jobb Leclerc-énél, a hátránya így két másodperc, de Russell nem szakadt le tőle.
Pérez a bokszban: miután beragadt a mezőnyben, a csapat úgy gondolja, megér egy próbálkozást. Ám a kivezető körén füstölni kezdett a jobb első fék.
De Vriest és Alonsót is könnyedén megelőzte, úgyhogy már Norrist üldözheti. Pérez a rádión értekezik, hogy folytassa-e a futamot.
Russell mögött 12 másodperc az ausztrál hátránya, őt azonban Gasly, Sainz, Norris és Alonso is szorosan üldözi.
Füstölni kezdett az Aston Martin, a német így félreáll, ám várhatóan emiatt nem lesz biztonsági autós fázis – VSC viszont igen.
Éppen a VSC-fázis végén jött be a monacói közepesekért, így szorosan, de bejött Ricciardo elé.
Előbb Sainz ment el mellette, majd Gasly is, de a francia levágta a sikánt, így vissza kellett adnia az ötödik helyet. Verstappen előnye 5 másodperc Russell-lel és 17 Leclerc-rel szemben.
A brit a 12. helyen áll úgy, hogy Pérez és Latifi már a bokszban járt, Vettel pedig kiesett. Ricciardót tovább üldözik Gaslyék.
Folyamatosan javít a leggyorsabb körön a monacói, és körönként több mint fél másodperccel zárkózik az élen álló kettősre. 7 másodpercre van Russelltől, 15-re Verstappentől.
Gasly hiába próbálkozott az ausztrál ellen, úgyhogy inkább kiment a bokszba. Hamarosan követhetik a többiek is. Magnussen 5 másodperces büntetést, De Vries pedig figyelmeztetést kapott.
Ricciardo és De Vries is kiállt, de Norris és Alonso a pályán maradt a korábbi hatos bolyból.
Ricciardo és Gasly ismét egymás mögött, ezúttal a 12-13. helyen. Pérez előttük, és a bokszkiállás óta ígéretesebb a tempója.
Russellt négy másodpercre megközelítette, a britet pedig ki is hívta a bokszba a Mercedes, majd Norris elé tért vissza a 4. helyre.
Bottast, majd Schumachert megelőzve már a nyolcadik a mexikói, mintha a fék füstölése meg sem történt volna. Hamiltont és Alonsót üldözheti.
Sainz elé tudott kerülni a holland, Leclerc-rel szemben 10 másodperc a lemaradása.
Leclerc, Verstappen, Sainz, Russell, Norris, Alonso, Hamilton, Pérez, Schumacher és Bottas az első tíz sorrendje, de közülük még csak négynek cseréltek kereket.
Egyikük sem volt még a bokszban, így ez éles csata volt a jelenlegi hatodik helyért.
Több mint fél másodperccel gyorsabb körönként Leclerc-nél, amivel már nyolc másodpercen belülre került.
A harmadik helyről a nyolcadikra esik vissza a spanyol, de a lágyakon Pérezt, majd Russellt is üldözheti a dobogóért.
Műszaki hiba miatt feladja a spanyol, így ebből a szempontból nem dönt rekordot. Közben De Vries a pontszerzésért küzd a Ricciardo-Gasly duóra tapadva.
Nem bírta volna ki a végéig Verstappen előtt, így inkább kihozta a Ferrari lágyakra. Russell elé, a második helyre érkezett, húsz másodpercet kell ledolgoznia.
Kihívta őt a Mercedes, így a 11. helyen áll a Ricciardo-Gasly-De Vries boly mögött. Az első tízből még Norris és Bottas nem volt a bokszban, de Pérez is az első körök óta halad a keményeken.
Norris is a bokszban, ám a lassú kerékcseréje miatt épp a Hamiltonnal kiegészülő négyes boly közepébe, a kilencedik helyre tér vissza.
Szinte azonos köröket megy egyelőre, mint Verstappen, alig farag a húszmásodperces hátrányán. Hamilton és Norris Ricciardót és Gaslyt előzve a 6-7. helyre lépett előre.
Két Ferrari között megy a Mercedessel, de Leclerc-rel szemben 9 másodperc a hátránya, Sainzcal szemben pedig 14 az előnye a harmadik helyen.
Lance Stroll is műszaki hiba miatt áll félre az Aston Martinnal.
Latifit szépen előzte meg a célegyenes végén, majd ugyan a kanadai egyszer még visszajött, de néhány másodperc múlva ismét a német haladt a 14. helyen.
Hamilton és Norris mögé tér vissza Sergio Pérez a hetedik helyre, egy rekordgyanús, 2,1 másodperces kerékcsere után.
Egyre jobban, de nem eléggé közeledik Verstappenhez, még mindig 17 másodperc a hátránya. Sainz közben 10 másodpercen belülre került Russell-lel szemben.
Meghibásodott a McLaren, de ő nincs jó helyen, úgyhogy érik az SC-fázis. Jön-e a biztonsági autó, és ki vállal be kerékcserét?
A teljes élmezőny a bokszba hajtott, rendkívül izgalmas utolsó egy-két kör várható majd!
Verstappen, Leclerc, Russell, Sainz, Hamilton, Pérez és Norris az első hét, mindannyian frissen kaptak lágyakat. Kérdés, mennyire gyorsan veszik vissza a köröket a lekörözötteket, és újraindul-e egyáltalán a futam.
Ricciardo autója ugyanúgy a pályán, mert a biztonsági autó még nincs is Verstappen előtt, és a mezőny egyáltalán nem állt össze. A mostanival együtt négy kör van hátra, de ebből mennyi lesz éles küzdelem?
A Ferrarinak és így a tifosinak ugyanis érdeke, hogy Ricciardo autóját mihamarabb eltávolítsák. A pályabírók sietnek is, de a lekörözöttek még csak most kezdik el visszavenni a köreiket.
Déja vu: hasonló dolgok történtek tavaly Abu-Dzabiban, akkor elengedték a mezőnyt az utolsó körre. Ezúttal hogy lesz, sietnek-e a lekörözöttek?
Nem állt össze a mezőny a biztonsági autó mögött fejeződik be a futam. Leclerc dühösen integet, a lelátón szomorú a közönség.
Elégedetlenek a szurkolók, de a motorsportlegenda Giacomo Agostini leintette a futamot. Verstappen, Leclerc, Russell, Sainz, Hamilton, Pérez, Norris, Gasly, De Vries és Csou szerzett pontot.
Ilyenre rajta kívül heten voltak képesek az F1 történetében, Monzában Leclerc-rel és Russell-lel együtt állhat a dobogóra. Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk!