Amiről az elmúlt napokban sokat lehetett hallani, s Max Mosley FIA-elnök is sejteni engedte korábban, hivatalossá vált: Midland F1 néven 2006-tól új csapattal bővül a Forma-1 mezőnye. A projekt egyelőre még kezdeti fázisában tart, az első részletek 2005 elején lesznek ismeretesek.
A Midland F1 mögött - többek között - Alexander Shneider, egy 36 esztendős, Oroszországban született, de kanadai állampolgárként ismert üzletember áll, aki ideiglenesen a csapatfőnöki teendőket is ellátja. A finanszírozásért felelős Midland Group egy Jersey-szigeteken bejegyzett angol kereskedelmi és befektetési társaság, amelynek elsősorban Oroszországban és a Szovjetunió egykori tagállamaiban vannak érdekeltségei.
Noha az anyagi háttér (látszólag) biztosított, még számos kérdés vár megválaszolásra. Egyelőre annyit lehet tudni, hogy az új istállónak a Dallara fogja gyártani a kasztnit (az Autosport azt jövendölte, önállóan térnek vissza az olaszok), a motorszállító a Forma-1-ben egy már jelenlévő vállalat lesz (hogy ki, az rejtély), nincs viszont még igazolt pilóta. A Midland Group érdekeltségei miatt Shneider szeretné, ha az egyik pilóta orosz lenne, de egyelőre nincs konkrétum az ügyben.
"Már a csapat összeállításán dolgozunk" - jelentette ki Shneider. "Az autót a Dallarával közösen Olaszországban építjük, a csapat főhadiszállása London külvárosában lesz. Ami a motorszállítót illeti, tárgyaltunk már a szóba jöhető vállalatokkal, ezekről viszont még nem mondhatok semmit: januárban vagy februárban tudok majd többet. Nagyon valószínű, hogy egyik versenyzőnk orosz lesz." Shneider nem árulta el, kik a jelöltek, mindenesetre jelenleg nincs túl sok orosz a "piacon": Szergej Zlobin szokott tesztelgetni a Minardinál, vele azonban az a gond, hogy élvezi ugyan az üzletember Alekszej Zborovszkij támogatását, de már harmincas évei közepén jár. A Midland Group inkább egy fiatal tehetségben gondolkodik, s egyes feltételezések szerint Shneider abban is érdekelt, szülőhazája hamarosan futamot rendezzen. "A versenyrendezéssel - abszolút pozitív értelemben - néhány napig szülőhazámra figyelne a világ, örülnék, ha ebben én is tudnék segíteni."
"Mindenki nyerni akar, ez alól a Midland F1 sem kivétel" - fogalmazta meg a célokat is Shneider. "Először azonban a 'házi feladatot' kell megoldanunk: összehozni egy ütőképes csapatot a megfelelő emberekkel, építeni egy versenyképes autót. Csak ezután álmodozhatunk a győzelmekről, amelyek, úgymond, tervünk részei." Shneider tisztában van azzal, a Forma-1 nem olcsó mulatség, ennek megfelelően kész mélyen a pénztárcába nyúlni. "Tudjuk, legalább évi százmillió dollár kell ahhoz, hogy életben maradjunk. Készek vagyunk ennyit önerőből is befektetni, de természetesen nagy segítség lenne, ha felkarolna minket egy tőkeerős szponzor" - fogalmazott, azzal azonban nyilván ő is tisztában van, százmillió dollárral nem sokra lehet menni. Az élcsapatok háromszázmillió dollárt tapsolnak el egyetlen idényben, ehhez képest a Midland F1 költségvetése igencsak szegényesnek tűnik.
S hogy a Midland Group miért vágott bele az F1-es bizniszbe? "Mert ez a sportág az egyik legnépszerűbb a világon, óriási reklámértéke van. Nem is értem, más cégek miért nem használták ki eddig ezt az óriási lehetőséget" - válaszolta Shneider, akiről azért most már mondjuk el: elsősorban üzletember, aki nem igazán jártas a sport világában. A Midland F1-nek pedig pontosan ez a legfőbb hiányossága: jelenleg egyetlen szakembere sincs. "Amint lehetővé válik, átadom a stafétabotot" - mondta erre Shneider.
Noha a hírek szerint a Ford jelentősen csökkentette az eladásra felkínált Jaguar-istálló vételárát, a Midland F1-et nem érdekli az üzlet. "Azzal, hogy teljesen új csapatot építünk, értéket teremtünk" - szónokolta kissé PR-szagúan Shneider, aki már Bernie Ecclestone-nal is ismertette terveit. "Jó hangulatú beszélgetést folytattunk, számtalan témakörben cseréltünk eszmét."
-tyg-