Szenzációs bejelentésre került sor szerdán: a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), a Bernie Ecclestone dirigálta Formula One Management és a Ferrari megegyezett, hogy 2012-ig meghosszabbítja az eredetileg 2007-ben lejáró Concorde-egyezményt. A hír egyszersmind azt is jelenti, hogy hiába történtek meg az előkészületek a Forma-1 riválisának szánt GPWC-sorozat elindítására, abból egyelőre nem lesz semmi.
A Ferrari lépése több, mint meglepő. A csapat Luca di Montezemolo elnökkel az élen az utóbbi hónapokban mást sem hangoztatott, mint hogy a bevételek igazságtalan elosztásával Ecclestone mennyire semmibe veszi az F1 résztvevőit, hogy így nem mehet tovább, ésatöbbi. Egyik kifakadás követte a másikat, volt kiszállással fenyegetőzés is, most pedig hirtelen egymásra mosolyogtak a felek, s gyorsan aláírták az új szerződést.
A furcsa fordulatnak csakis a pénz lehet az oka, Ecclestone - talán vesztét érezve - néhány héttel ezelőtt gáláns ajánlatot tett az istállóknak: ötszáz millió dollárt ígért, ha 2012-ig elkötelezik magukat az F1 mellett. (Ez az ajánlat továbbra is áll, a Guardian csütörtöki cikke szerint a többi kilenc csapat ennyi pénzre számíthat, ha csatlakozik. A lap úgy tudja, a Ferrari önmagában százmilliót (!) kapott az aláírásért.) A hír nem keltett különösebb visszhangot, a csapatok sem mutattak érdeklődést, a háttérben azonban megkezdődtek a tapogatózó egyeztetések.
Alig néhány napja pattant ki, hogy a Ferrari a Concorde-egyezmény értelmében - a sportágért tett erőfeszítéseiért cserébe - extra pénzeket kap riválisaitól, kézenfekvő hát a feltételezés, hogy az olaszok a háttéralkuk során minden eddiginél jobb feltételeket csikartak ki maguknak. A jövőben biztosan nagyobb százalékra számíthatnak a befolyó pénzekből, még ha a számok titkosak is, és senki nem beszél róluk.
A Ferrari egészen a kezdetektől jelen van a Forma-1-ben, az eddigi összes világbajnokságon részt vett, így az új szerződés aláírásával biztossá vált, hogy nem lesz semmi a riválisnak szánt GPWC-sorozatból. Ezt az F1 helyzetével elégedetlen gyártók - köztük a maranellóiak - alapították, s a tervek szerint éppen 2008-ban, a régi Concorde-egyezmény lejárta után startolt volna. A Ferrari nélkül a bajnokság halálra lenne ítélve, így minden bizonnyal nem is indul el.
"Nagyon boldogok vagyunk, hogy sikerült megegyeznünk a sportág kereskedelmi jogait birtokló céggel és a legősibb alakulattal" - mondta Max Mosley FIA-elnök. "Roppant fontos ez a lépés, hiszen ezáltal biztosított a Forma-1 további fejlődése." A Ferrari közleménye szerint a csapat a Concorde-egyezmény "új verziójára" adta áldását, ennek létezését Ecclestone megerősítette. "A szerződés azon pontjai, amelyek az elmúlt években oly sok vitát generáltak, megváltoztak" - idézte a főgurut a Reuters. "Nyugodt szívvel ígérhetem, az új verzió az eddiginél jóval nagyobb bevételt biztosít majd a csapatoknak: az egyeztetések során mindenki a legjobbat akarta a magának, de hiszem, hogy végül sikerült egy mindenkinek megfelelő verziót kidolgoznunk." Egyelőre kérdéses, hogy a többiek is hajlandóak lesznek-e aláírni, bár ha a Ferrarit sikerült meggyőzni, valószínűleg a többieket sem lesz nehéz.
"Nem tudom, jelenti-e ez a végét bárminek is" - válaszolta Ecclestone a GPWC jövőjét firtató kérdésre. "Számtalan riválisunk van, többek között a hamarosan startoló A1-sorozat, a Forma-1 azonban minden bajnokság közül a legerősebb. Jövőjét pedig végre sikerült stabilizálni." A GPWC nem kívánta kommentálni a fejleményeket, Montezemolo révén - a kötelező tiszteletköröket leszámítva - a Ferrari is csak annyival: "Régóta bíztunk benne, hogy ez a szerződés megszületik."
Jól titkolták eddig.