Lewis Hamilton végigelőzte az egész élmezőnyt, megérdemelte a győzelmet
A Kínai Nagydíj végeredményét látva könnyű lenne azt kijelenteni: a McLaren utolérte a Red Bullt, de valójában a kaotikus gumihelyzet okozta a felfordulást. Világosan látszik: ha a Red Bullnak lenne megbízhatóan működő KERS-rendszere, akkor most sem lettek volna gondban, de az is kiderült, hogy ők is képesek stratégiai hibákra.
Az élcsapatok néha annyira egymást figyelik, hogy elfeledkeznek arról, hogy egy versenyt a legjobb stratégiával lehet a legnagyobb valószínűséggel megnyerni. Vettel példája is rámutatott, nem mindig jobb kipróbálni valami mást, a gumiabroncsok tartósságára nem érdemes stratégiát alapozni. Vettel gyakorlatilag azért vesztette el a kínai versenyt, mert nem hittek benne, hogy a pályán meg tudják előzni Rosberget. Ez érthető, hiszen a KERS-rendszerük képességeivel ők is tisztában vannak, a két kiállásos taktika majdnem bejött nekik.
Lassan a gumik állapota számít a legtöbbet
Mark Webber példája rámutatott, hogy egy jó három kiállásos taktika csodákra képes, az ausztrál az első 15 körig szinte semmit sem csinált a pályán, de a maradék negyven körben átszaladt szinte az egész mezőnyön. Sokan máris úgy vélik, hogy az időmérő ezentúl csak egy látványos formaság, kellemes szombati adrenalin fröccs, hogy a kedves néző jobban ráhangolódjon a vasárnapi futamra. A helyzet nem ennyire egyszerű.
Az biztos, hogy a kínaihoz hasonló pályákon, ahol sok lehetőség van az előzésre (és a DRS-zóna hosszú) nem lesz annyira fontos egy jó rajthely megszerzése, sokkal lényegesebb lehet a sok friss abroncs megőrzése a versenyre. Az ilyen pályákon azok csapatok lesznek előnyben, akik az időmérő első részéből tovább tudnak jutni az első 17 közé kemény keverékű abronccsal. Nekik a Q2-ben már csak egy jó rajthely megszerzésére kell koncentrálni szintén kemény keverékkel, majd vasárnap már helyzeti előnyben lesznek a három teljesen új lágy szettel.
Alguersuari versenyének a kerékcsere vetett véget, a leesett kerék miatt még meg is büntették
A képlet egyszerűnek tűnik, de csak olyan pályákon lehet könnyen kivitelezni, ahol sokat lehet előzni. Ráadásul akkora előnyben kell lenni a kiscsapatokkal szemben, hogy azok lágy gumikkal se jelentsenek veszélyt. Monacóhoz és a Hungaroringhez hasonló pályákon megdől a képlet, itt továbbra is fontos lesz a rajtpozíció. A nagydíjak időmérőjén tehát érdemes lesz odafigyelni a csapatokra, gyorsan kiderül, hogy ki mit gondol az előzési lehetőségeiről.
Lewis Hamilton ezen a hétvégén ismét igazolta kivételes képességeit, a rá jellemző ellenállhatatlan lendülettel előzte meg vetélytársait, miközben a többiek a gumik óvásával voltak elfoglalva. Hamiltonon kívül még Webber nem figyelt abroncsaira, a hibás KERS-szel is nagyon gyors volt, bátrant előzött. Pár momentum erejéig úgy is tűnhetett, hogy a Mercedes és a Ferrari is felzárkózott a két élcsapathoz, de ez is csak részben igaz. A Mercedes végre elkezdte az autóját megfelelően használni, de reális esélye még nincs a győzelemre. A Ferrarinál pedig ismét gondolkozhatnak, ezúttal a kemény keverék nem működött az autóikon. Alonso versenyét még az is megpecsételte, hogy beszorult Massa mögé, majd egy hibás döntés miatt túl sokáig bent tartották a pályán. A két Ferraris közül legalább az egyik megpróbálkozhatott volna merészebb taktikával.
A Mercedesnek és a Ferrarinak már voltak jobb időszakai, de még mindig csak zárkóznak a Red Bullhoz és a McLarenhez
Ezen a hétvégén Schumacher és Alonso újra egymásra talált, a futam több részében is egymással küzdöttek. Schumacher elsősorban fergeteges rajta miatt érdemel dicséretet, de az sem volt semmi, ahogy feltartotta Alonsót. Azt a spanyolt, akivel az állítható hátsó szárny elektronikus rendszere is kibabrált. Előbb a hosszú egyenesben nem nyílt ki, majd ott is működött, ahol nem szabadott volna. Mint kiderült, nem Alonso hibázott.
A DRS-rendszer megítélése versenyről versenyre egyre pozitívabb, a gyorsabb versenyzők tényleg ki tudják használni, bár egy friss garnitúra gumi is legalább akkora segítség. Az Alonso eset azonban rávilágít a gyengéire: elvileg ilyen nem történhetett volna. Ezek után mi garantálja, hogy nem-e valamelyik gyors kanyarban áll át a rendszer, ami automatikusan a versenyző bukását jelentené. Kicsit furcsa, hogy a versenyzők biztonságáért annyit küzdő F1-ben szétszakadhat komplett futómű, kilyukad egy orrkúp, vagy magától működik egy az autó egyensúlyát befolyásoló rendszer.
A Red Bullnál a KERS-problémák megoldása jelentheti a kiutat
Jenson Button gondoskodott róla, hogy ne Hamilton agresszív előzéseire emlékezzen a publikum, az angol bokszkiállás-bakija megmagyarázhatatlan. Egy versenyző ne tévedjen el a bokszutcában, még akkor sem, ha éppen nem előre néz. A sors alaposan megbüntette, innentől kezdve mindig valakinek az árnyékában ment, ami jobban koptatja a gumikat. A Red Bull részéről valaki még azzal is megvádolta, hogy így akart lassítani Vettelen, de ha jobban végiggondoljuk, máris rájöhetünk, hogy ez képtelenség, hiszen így átadományozta a helyet a németnek.
A következő futam 2,5 hét múlva Törökországban lesz, az a pálya is bőven tartogat előzési pontokat. Ha nagy csoda nem történik, akkor ott is a kínaihoz hasonló verseny várható azzal a különbséggel, hogy inkább mindenki a több gyors etapra fog koncentrálni.