Pedro de la Rosának csak tíz perccel a Kanadai Nagydíj péntek délutáni szabadedzésének kezdete előtt szóltak, hogy a hétvége további részében helyettesítenie kell Sergio Pérezt, aki délelőtt még vezetett, de aztán Monacóban elszenvedett agyrázkódásának utóhatásaként elkezdett szédülni.
Éppen az ebédemet fejeztem be, amikor Monisha Kaltenborn (a Sauber vezérigazgatója) felbukkant a McLarennél, és megkérdezte, hogy felkészültél? Nagyon valószínű, hogy autóba kell ülnöd - mesélte a 40 éves de la Rosa. Ránéztem az órámra, tíz perccel két óra előtt volt. Azt feleltem: De hát tíz perc múlva kezdődik az edzés!
Akkor nagy kapkodás kezdődött, hogy összeszedjem a sisakomat, az overallomat meg a többi cuccomat a McLarennél, beüljek az autóba, és megpróbáljuk beállítani a pedálokat hozzám. Ez végül nem sikerült, ezért az eredeti pedálpozícióval kellett vezetnem. De ilyenkor felesleges pánikba esni. Ez egy lehetőség, amelynek örülni kell.
De la Rosa már akkor tudta, hogy a Saubernél esetleg helyettesítenie kell majd Pérezt, amikor megérkezett Montrealba, a svájci istálló ugyanis a héten felvette a kapcsolatot a McLarennel, ahol a spanyol jelenleg tartalékpilótaként dolgozik. Pérez délelőtti szereplése után azonban így is meglepetésként érte a behívó, olyannyira, hogy mclarenes overallban ült be a Sauberbe. Az viszont segítségére volt, hogy a tavalyi szezon első tizenhárom nagydíját a hinwili istállónál versenyezte végig. A biztonság kedvéért elvitték Kanadába az egyik ülését is.
"A tavalyi ülésemet tudtuk beszerelni, ami nagyon-nagyon fontos volt" - mondta de la Rosa. "Ami pedig a többit illeti, a mclarenes overallban, cipőben és sisakban szálltam be az autóba. A fülhallgatómat is sebtében kellett átalakítanunk, hogy működjön a Sauber rendszerével."
De la Rosa végül ironikus módon éppen azután hajthatott ki először a pályára, hogy csapattársa, Kamui Kobajasi összetörte az autóját. Még megtett 14 kört, és a 18. helyen végezve csak 0.779 másodperccel maradt le a japántól, ám a versenyre így sem táplál hiú reményeket.
"Nézzünk szembe a tényekkel! Még sokat kell tanulnom. Gyakorolnom kell a kormánnyal, a KERS-szel és a DRS-szel, mert olyan autóhoz vagyok szokva, amelyben a gombok az ellenkező oldalon vannak" - árulta el. "Mindig oda kell néznem, mielőtt megnyomom valamelyiket. Ez még nem megy automatikusan. Azért minden rendben lesz. Lépésről lépésre fejlődnöm kell, de boldog vagyok, mert nem számítottam rá, hogy vezethetek."
De la Rosa legutóbb a tavaly szeptemberi Olasz Nagydíjon állt rajthoz, s bár idei F1-es autót még nem vezetett, áprilisig a Pirelli tesztpilótája volt, ezért az új gumikkal már van tapasztalata.