Úgy tűnik, a gázelvételnél is működő befújt diffúzorokat mégsem tiltják be, ahogy eredetileg tervezték, és a hetek óta gyűrűző ügy irányítása lassacskán kicsúszik a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) kezei közül. Azt akarták elérni, hogy a fojtószelep legfeljebb 10 százalékig lehessen nyitva, amikor a versenyző nem nyomja a gázt, de ezt az értéket a maximális, 18 ezres percenkénti fordulatszámnál végül 20 százalékra növelték. A tilalom éppen a hétvégi Brit Nagydíjon lépett életbe.
Illetve lépett volna. Az FIA ugyanis péntek reggel, röviddel az első szabadedzés kezdete előtt két motorszállítónak, a Renault-nak és a Mercedesnek is részleges felmentést adott alóla, mivel bizonyítani tudták, hogy már 2009-ben, a diffúzorba vezetett kipufogók megjelenése előtt is különleges módon használták a motorjukat gázelvételnél. A Mercedes számára ezért engedélyezték, hogy motorfék-üzemmódban is aktívan, benzint befecskendezve üzemeltessen a nyolc hengerből négyet, míg a Renault 20 helyett 50 százalékra nyithatja a fojtószelepet gázelvétel közben. Bár mindkét gyártó kielégítően meg tudta magyarázni, hogy erre a motor megbízhatósága érdekében van szüksége, ezeknek az üzemmódoknak a használata pozitív mellékhatásként kétségtelenül növeli a diffúzor által kifejtett leszorítóerőt is.
A felmentés konkrétan azt is jelentheti, hogy a Red Bull - amely ugyancsak Renault V8-ast használ - egyetlen ezredmásodpercet sem fog veszíteni az eddigihez képest, mivel ők állítólag eleve csak 45 százalékra nyitották a fojtószelepet, amikor a versenyző nem adott gázt. (Szemben például a Renault-val, amely 90 százalékos nyitást használt.)
A Brit Nagydíj péntek délutáni sajtótájékoztatóján a Red Bull és a McLaren főnöke a jelenlévőket is elképesztő szóváltásba keveredett, mivel mindketten azt állították, hogy az FIA döntése a másiknak kedvez, természetesen a saját csapatuk rovására.
"Szerintem már hat különböző technikai direktívát adtak ki ebben a témában, és a feltételek folyamatosan változtak" - mondta Martin Whitmarsh. "Nem könnyű úgy játszani, hogy a kapufákat még az edzés közben is ide-oda tologatják. Visszatekintve egyértelmű, hogy jobb lett volna a szezon végén bevezetni a változtatásokat, amivel valószínűleg Christian is egyetért."
Horner és Whitmarsh a sajtótájékoztatón
Míg Whitmarsh szerint most sok csapat úgy érzi, hogy "elbántak vele", Christian Horner is elismerte, hogy a Red Bull "nem teljesen elégedett" az FIA által választott úttal. "Bizonyos csapatoknak megengedték, hogy motorfék-üzemmódban begyújtsák a benzint a motorban, ami a kipufogóban keletkező lökéshullám révén másodlagos előnnyel is jár" - mondta. "Pedig nem lenne igazságos csak az egyik gyártónak engedélyezni az égéses motorféket, másoknak viszont nem."
"Igaz, az FIA-nak nagyon nehéz dolga van, amikor meg kell találnia a helyes utat, és le a kalappal előttük, mert igyekeztek a lehető legigazságosabban és legpártatlanabbul választani a technikai direktívák kidolgozásánál, hogy jó megoldásra jussanak."
Whitmarsh attól tart, hogy ezek után sok csapat meg fogja győzni az FIA-t: engedélyezze számára legalább a hideg befújást gázelvétel közben. "Ezzel 30-40 százalék extra leszorítóerőt lehet szerezni a féktávokon, ami igencsak vonzó lehetőség. Aki élhet vele, élni is fog" - vélte.