A Japán Nagydíj időmérő edzésének harmadik szakaszában a tíz részt vevő versenyző közül csupán hatnak volt értékelhető körideje, a többiek - Kamui Kobajasi, Michael Schumacher, Bruno Senna és Vitalij Petrov - nem futottak teljes mért kört. Az ok egyszerű: a Szuzukában tapasztalt jelentős gumikopás miatt a csapatok - főleg a kisebbek, akiknek nem volt esélyük bekerülni a rajtrács első három sorába - próbáltak legalább egy szett lágy gumit megspórolni a versenyre. Idén nem először fordult elő ilyesmi, Szingapúrban például Schumacher mellett Adrian Sutil és Paul di Resta is hasonló megfontolásból maradt a bokszban a Q3-ban.
Az egyre jobban eluralkodó gumispórolás viszont nem tesz jót sem a sportnak, sem az üzletnek, hiszen a kvalifikációnak éppen abban a szakaszában fosztja meg a nézőket az izgalmak egy részétől, amelynek a legérdekesebbnek kellene lennie. Paul Hembery, a Pirelli motorsport-igazgatója szerint a helyzet tarthatatlan, és minél hamarabb megoldást kell találni rá. A szakember szerint ez a Pirelli és a csapatok közös feladata, de szükség lesz a Nemzetközi Automobil Szövetségre (FIA) is, hiszen változtatni kell a szabályokon.
"Jelenleg megfosztjuk a nézőket a show-tól, pedig sok pénzt fizetnek azért, hogy itt lehessenek" - mondta Hembery, aki természetesen érti, hogy az alakulatok miért folyamodnak ehhez a taktikához: "Nem kritizálom a csapatokat, tudom, hogy miért teszik, amit tesznek. A szabályok adta lehetőségeket kihasználva mindig a lehető legjobb eredmény elérésére törekednek. Minden szempontból át kell gondolnunk ezt a dolgot, és közösen kell megoldást találnunk rá."
Hembery azt mondja, néhány csapattal már beszéltek erről, és reményei szerint egy hét múlva, Koreában el is kezdhetnek dolgozni a megoldáson. A Pirelli nyitott a kérdésben, várja a csapatok javaslatait, szerintük ugyanis több megoldás is lehetséges. "Valószínűleg több gumira lesz szükség, vagy más utat kell keresnünk, például kvalifikációs abroncsokat kell készíteni, vagy kötelezni a csapatokat, hogy a Q2-ben használt gumikat használják a Q3-ban is... Rengeteg megoldás szóba jöhet" - véli Hembery.
Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke szintén úgy gondolja, hogy változtatásokra van szükség, amelyeket az FIA-nek és a Pirellinek az istállókkal együtt kell kidolgoznia. "A legegyszerűbb megoldás, ha több gumit kapunk, de lehet, hogy van ennél hatékonyabb mód is a probléma kezelésére" - mondta.
Abban mindkét szakember egyetért, hogy az idei szezonban már szinte biztosan nem módosítják a szabályokat, vagyis a megoldásra várni kell a jövő évig.