A 2012-es szezon még el sem kezdődött, amikor a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) úgy döntött, betiltja az év technikai innovációjának kikiáltott reaktív futóművet. Ez azért váratlan fordulat, mert a Lotus-Renault fejlesztését titokban már tavaly januárban jóváhagyták, aztán tíz nappal ezelőtt újra arról számoltak be, hogy szabályosnak minősítették.
Az FIA pénteki levelében mégis arról értesítette a csapatokat, hogy a használata tilos lesz. Ezt először a Williams vezető üzemmérnöke, Mark Gillan árulta el a The Flying Lapnek adott interjújában, hozzátéve: "Már mi is foglalkoztunk ezzel a rendszerrel egy ideje. Egyértelműen befolyásolja az autó aerodinamikai platformját, hiszen minden, amitől alacsonyabb lehet a hasmagasság, előnyökkel jár."
A reaktív futómű azt a célt szolgálja, hogy a hasmagasságot - a padlólemez és az aszfalt közötti távolságot - változatlanul tartsa akkor is, amikor az autó a fékezés során a súlypont áthelyeződésétől normális esetben előre bólintana. Ezzel egyrészt a nyomásviszonyok sem borulnak fel alatta olyan drámaian, mint egyébként, javítva a stabilitást, másrészt nem kell attól tartani, hogy az első vezetőszárnya leér az aszfaltra. Ezért eleve lejjebb lehet ültetni, ami a levegő gyorsabb áramlása révén növeli a szívóhatást, azaz végeredményben a leszorítóerőt.
A csapatok már tavaly is különféle megoldásokkal próbálkoztak, hogy megakadályozzák a hasmagasság változását. A Mercedes például olyan hidraulikus rendszert használt - az úgynevezett interlink felfüggesztést -, amely az első és a hátsó futóművet kötötte össze. A Lotus ötlete ezzel szemben úgy működött, hogy bólintás közben visszafelé csavarta az egész féknyerget, felfelé tolta a futómű hozzá kötött karját, és megemelte az autó elejét. Mivel ehhez egyszerűen a féknyomás növekedését használta ki, az FIA először nem ítélte mozgatható aerodinamikai eszköznek.
Egyelőre nem tisztázott, hogy most miért döntöttek mégis a betiltása mellett. Valószínűleg a legújabb fejlesztési trendeket találták problematikusnak, a csapatok ugyanis azoktól a terveikről, amelyek szabályosságában nem biztosak, már előre kikérik az FIA álláspontját, hogy ne öljenek feleslegesen pénzt a fejlesztésükbe.
Miután a Lotus-Renault a fiatal versenyzők múlt novemberi tesztjén a pályán is kipróbálta a reaktív futóművet, több másik csapat is elkezdte kidolgozni a sajátját. A Ferrarié már el is készült, és csak az FIA jóváhagyására vártak a bevetésével, míg a Mercedesnél annyit ismertek el, hogy szintén hozzáláttak a tervezéséhez. A címvédő Red Bull főnöke, Christian Horner viszont éppen pénteken nyilatkozta, hogy nem látnak benne elég nagy fantáziát, ezért egyelőre nem másolják le.
A hasmagasságot megtartó rendszer becslések szerint 2-3 tizedmásodpercet érhet körönként. Az FIA döntéséhez köze lehet, hogy azok a csapatok, amelyek nem rendelkeztek vele, lobbizni kezdtek a betiltásáért, ami a Forma-1-ben bevett szokásnak számít. A 2006-os szezon közben hasonló alapon nyilvánították szabálytalanná az ugyancsak a Renault által fejlesztett ellensúlyos lengéscsillapítót: a kerekek függőleges rázkódását semlegesítő berendezésben fel-le mozgó ellensúlyt mozgatható aerodinamikai eszköznek minősítették.
A tavalyi idényt a konstruktőri 5. helyen záró Lotus-Renault sokat várhatott a fejlesztésétől. A csapat éppen pénteken jelentette be, hogy február 5-én, hivatalos honlapján fogja bemutatni idei modelljét, amit a két nappal később kezdődő előszezoni tesztelés nyitónapján a Forma-1-be idén visszatérő Kimi Räikkönen próbálhat majd ki először.