Sokba került Sebastian Vettelnek, hogy a Német Nagydíj utolsó előtti körében úgy előzte meg Jenson Buttont az éles visszafordítónál, hogy a kanyar kijáratánál autója teljes terjedelmében elhagyta a pályát (amelynek határait a fehér csík jelzi, a rázókő pedig már határon kívülre esik). Bár így a második helyen ért célba, a szabálytalan előnyszerzés miatt a sportfelügyelők utólag bokszutcán áthajtásos büntetést róttak ki rá, ami húsz másodperces időhozzáírássá alakult át, ezzel pedig visszaesett az ötödik helyre.
Vettel azzal indokolta a manővert, hogy elegendő helyet akart hagyni Buttonnak. "Nem tudtam, hogy még belül van-e, vagy nem, és nem akartam összeütközni vele, mert az lett volna a legrosszabb, ami megtörténhet" - magyarázta. "Egymás mellett haladtunk, megpróbáltam neki elég helyet hagyni, de nehéz volt felmérni, hogy hol van. Azért mentem le a pályáról, hogy biztonságban legyünk."
Az Autosport azonban nyilvánosságra hozott egy levelet, melyet az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting még a július eleji Brit Nagydíj előtt küldött szét a csapatoknak. Ebben pontosították a védekezési lehetőségekre vonatkozó szabályokat, és mint kiderült, Whiting a Vetteléhez hasonló esetekre is kitért benne.
"Az a versenyző, aki elhagyja a pályát, szabadon visszatérhet rá, amennyiben nem szerez vele előnyt" - állt a levélben. "Arra bíztatjuk a sportfelügyelőket, hogy saját belátásuk szerint ítélkezzenek az olyan esetekben, amelyekben nem teljesen egyértelmű, hogy egy versenyző közvetlen vagy közvetett előnyt szerzett-e." Az idei évben került be a sportszabályzatba az is, hogy a pálya elhagyása csak indokolt esetben engedélyezett - ennek bevezetése szintén Vettelhez köthető, aki tavaly Koreában az egyik menekülőúton vágott le egy kanyart, hogy időben felérjen a célegyenesbe, és megkezdhesse gyors körét az időmérőn.
Whiting egyébként elismerte, hogy talán túl szigorú büntetéssel sújtották a kétszeres bajnokot. "Nagyon kemény volt a büntetés, de sajnos nem volt más választási lehetőség" - idézte a motorsport.com. A honlap úgy tudja, az a szóbeszéd terjed, hogy az FIA igyekszik bővíteni a büntetések eszköztárát, például 5 másodperces büntetéssel.
Ilyen büntetés egyébként stop and go formában már létezett korábban (Michael Schumacher is megkapta az 1994-es Brit Nagydíjon, amiért a felvezető körben Damon Hill elé vágott), de jelenleg csak a sima bokszutcán áthajtásos, illetve a 10 másodperces bokszutcai stop and go büntetés közül választhatnak a sportfelügyelők az időbüntetéseket tekintve.