Gyakorlatilag egyetlen komoly kritika sem hangzott el a Forma-1 legújabb versenypályája, a texasi Austinban épült Circuit of the Americas (COTA) kapcsán, ahol a szervezők reményei szerint az európai gyökerű sportág végre tartósan is megvetheti a lábát.
Hermann Tilke legfrissebb kreációja ugyan több másik pálya ötvözetének tűnik, a terepviszonyoknak köszönhetően mégsem hasonlít egyikre sem. Miután pénteken, az USA Nagydíj első edzésnapján felavatták, a versenyzők kivétel nélkül elismerően nyilatkoztak róla.
"Alaposan leteszteli a tudásunkat, nagyon nehéz összerakni rajta három tökéletes szektort" - ismerte el a McLaren-es Lewis Hamilton. "Én könnyebbnek találom az utolsó kettőt, mint az elsőt, ahol a sok lendületes kanyar jó beállításokat igényel az irányváltásokhoz. Ezt nehéz összeegyeztetni a lassabb rész által támasztott követelményekkel."
"Az 1-es kanyartól a 9-esig tartó rész lenyűgöző, magával ragadó a sodrása, főleg akkor, ha igazán jól működik az autónk" - tette hozzá Hamilton csapattársa, Jenson Button. "Az első forduló azonban szokatlan: nagyon széles a bejárata, hasonló az indiai 3-as kanyarhoz. Az S-kanyarok kezdetét jelentő 3-as pedig fantasztikus, gyorsabb, mint a silverstone-i Becketts. Egy modern Forma-1-es pályán ritkaság az ilyen kanyarkombináció."
A COTA valódi különlegessége a nagy szintkülönbségekben rejlik. Egyes szakaszain, például a célegyenesben, a meredeken emelkedő pálya a belgiumi Eau Rouge-hoz hasonlóan szinte falként magasodik a versenyzők előtt, és a dombtetőkre helyezett kanyarok csúcspontját az autóban alacsonyan ülve rendkívül nehéz eltalálniuk.
"Tegnap egy robogón fedeztem fel a pályát, de az autóból ma teljesen másképp nézett ki, mert az alacsony üléspozíció korlátozza a látóteret" - erősítette meg az utolsó előtti F1-es versenyére készülő Michael Schumacher, aki egyetértett Hamiltonnal abban, hogy a COTA "nagy kihívást jelent" a versenyzők számára.
Az 1-es kanyar előtti emelkedő a féktávot is lerövidíti: a legbátrabbak alig 50 méterrel a csúcspont előtt taposnak a fékbe, hogy a pilótafülkéből akkor még láthatatlan dombtetőn balra forduljanak. Amint Hamilton rámutatott, ilyenkor "könnyen túlkormányzottá válhat az autó, és nehéz megtalálni a megfelelő ívet", bár hozzátette azt is, hogy az a kanyar valószínűleg izgalmasabb kívülről, mint belülről nézve.
Borzasztóan csúszik
A csapatokat ugyanakkor meglepte, hogy az aszfalt a délelőtti edzésen még az új pályákon szokásosnál is sokkal kisebb tapadást biztosított, és egész nap rengeteg volt a kisebb-nagyobb kicsúszás. Különösen a 19-es, vagyis az utolsó előtti kanyarral gyűlt meg a versenyzők baja, pedig az előzőleg, a szimulátoros gyakorlás során nem tűnt problematikusnak.
"Az első szabadedzésen egy olyan pályán tettük meg az első kört, amelyen alighanem kisebb volt a tapadás, mint bárhol máshol, ahol valaha vezettem!" - jelentette ki a Caterhamet képviselő Heikki Kovalainen. Szinte szó szerint ugyanezt állította a ferraris Felipe Massa is, aki azt mondta: "Nem emlékszem, mikor vezettem olyan pályán, amelyen ennyire ne lett volna tapadás."
A McLaren technikai igazgatója, Paddy Lowe elismerte, hogy ez "valósággal sokkolta" a mérnököket. "Még nem tudjuk, mekkora szerepet játszik benne a por, és mekkorát a burkolat minősége" - magyarázta. "Jenson azonban nagyon szokatlannak érezte az élményt. Azt mondta, olyan gyenge a tapadás, hogy szinte körbe kell raliznia az autóval, mert túlkormányzottságot kell kiprovokálnia belőle, különben el sem hajlandó fordulni."
Ez a hétvége folyamán várhatóan egyre kevésbé jelent majd gondot. Ahogy az autók letakarították az aszfaltról a port, folyamatosan gyorsultak, és a címvédő Sebastian Vettel - aki vasárnap zsinórban harmadszor is világbajnok lehet - egy új szett gumit a végére tartogatva már a legelső szabadedzésen 1:38.125-ös köridőt ért el, holott a McLaren szimulációja csak az időmérőre várt ilyet. A Mercedes kicsit jobb, 1:37-es eredményt jósolt, de Vettel délután azt is azonnal kipipálta, 8 tizedmásodpercet verve mindenki másra.
Nehéz lehet előzni
A tapadás hiányához hozzájárult a Pirelli gumiválasztása is: mivel új pályáról volt szó, nem akartak kockáztatni, így a két legkeményebb keveréket vitték el Austinba. Többen panaszkodtak rá, hogy a gumikat nehéz feltornázni az üzemi hőfokra, és a Sauber vezető versenymérnöke, Giampaolo Dall'Ara ki is mondta, hogy a közepes és kemény gumi "egyértelműen túl kemény ehhez a pályához." A Pirelli sportigazgatója azonban az ismeretlen tényezőkre hivatkozva továbbra is jogosnak tartja a konzervatív választást, bár azt már pénteken elismerte, hogy valószínűleg Austinban is elég lesz egyetlen kerékcsere a táv teljesítéséhez.
Ami azért sem vetít előre drámai izgalmakat a versenyre, mert előzni valószínűleg nem lesz könnyű. "Szerintem ehhez egy közepes sebességű kanyarnak kellene a hosszú egyenesre vezetnie, nem egy ennyire lassúnak, mert így nehéz lesz az előttünk haladó autó nyomában maradni" - mutatott rá Button, míg Mark Webber hozzátette, hogy a pálya az ideális ív mellett a szokásosnál is csúszósabb, ami további nehezítést jelent.
Jean-Eric Vergne viszont velük ellentétben úgy vélte, a COTA "sok helyen kínál előzési lehetőséget, még DRS nélküli is látok esélyt rá néhány kanyarnál, ami jót fog tenni a látványosságnak."
Ám akár lesz elég előzés, akár nem, a McLaren főnöke, Martin Whitmarsh szerint a COTA "világszínvonalú létesítmény, amit a semmiből hoztak létre. Biztosra veszem, hogy rövidesen a világ egyik legnagyszerűbb pályájaként fogják számon tartani."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!