Nem csitulnak az indulatok a Mercedes titkos gumitesztje körül, ezúttal a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner illette éles kritikával a német istállót és a Pirellit. Ahogy az vasárnap délelőtt kiderült, a Mercedes a két héttel ezelőtti Spanyol Nagydíj után Barcelonában maradt, és három napon keresztül tesztelte a Pirelli abroncsait, összesen 1000 km-t megtéve.
A teszt ellen utólag több csapat tiltakozott, a Red Bull és a Ferrari a monacói futam előtt hivatalosan is óvást nyújtott be a sportfelügyelőkhöz. A szezon közbeni tesztelés ugyanis tilos a Forma-1-ben, a gyorsan kopó gumik miatt az év eleje óta küszködő Mercedest pedig a riválisok szerint előnyhöz juttathatta a gyakorlás. A Pirelli azzal védekezett, hogy a szerződésük alapján idei autóval is tesztelhetnek, és a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA) is kaptak erre engedélyt. Vasárnap este viszont az FIA közleményben jelezte, hogy a tesztet teljes mértékben a Pirellinek kellett volna lebonyolítania - ezzel pedig szemben áll, hogy Nico Rosberg és Lewis Hamilton is vezette az autót Barcelonában.
Horner szerint teljesen egyértelmű, hogy a Mercedes ezzel megszegte a szezon közbeni tesztelésre vonatkozó szabályokat. "Az a probléma, hogy egy csapat alattomos módon, tudatosan tesztelte azokat a gumikat, amelyeket az idei bajnokságra terveztek"- nyilatkozta. "Szerintünk a tesztelésre vonatkozó előírásokat világosan rögzítették a Sportszabályzatban. Amikor valaki nevez a bajnokságba, elfogadja ezeket az előírásokat."
Horner elmondta, a Red Bull elsősorban azért nyújtott be óvást, mert szeretnék, ha pontosan tisztáznák a tesztelésre vonatkozó szabályokat. Szerinte nem igazságos, hogy miközben a csapatok az idény közbeni tesztek visszahozataláról tárgyalnak, egyesek már túl is vannak egy háromnapos gyakorláson.
Bár a Mercedes azzal érvelt, hogy a teszt nem titokban zajlott - hiszen mindenki láthatta, hogy nem pakolták el a felszereléseiket a verseny után -, Horner szerint felettébb érdekes, hogy múlt péntekig senki nem tudott róla, "hogy egy jelenlegi autó a jelenlegi versenyzőkkel körözött a barcelonai pályán."
A csapatfőnök úgy véli, a Mercedes gumitesztjét csak akkor szabadott volna engedélyezni, ha ebbe az összes istálló beleegyezik, hiszen a gyakorlással eltértek a szabálykönyvben leírtaktól. "Megértem, hogy a Pirelli miért akar tesztelni, és azt is megértem, hogy az FIA ezt támogatja" - mondta. "De a szabályokat nem változtatták meg, ezért elméletileg követniük kellett volna egy hivatalos eljárást, és ezt nem tették meg."
A Mercedest irányító Ross Brawn vasárnap azt mondta, nekik nem származott előnyük a tesztből, mert nagyrészt a 2014-re készülő gumikat próbálgatták, és azt sem tudták, éppen milyen abroncs van az autójukon. Horner szerint azonban ezt "nehéz elhinni." "Az ember folyamatosan tanul, amikor használja az autóját" - magyarázta. "Sokat tanul a megbízhatóságról, a mechanikai problémákról, valamint arról, hogyan viselkednek ezek az autók úgy általában. A versenyzők is tanulnak."
Egyelőre nem tudni, hogy a Mercedes milyen büntetésre számíthat, amennyiben az FIA vétkesnek találja őket, hiszen hasonló esetre korábban nem volt precedens.