Bár Nico Rosberg monacói győzelme nem forog veszélyben, mert kiadták a verseny hivatalos végeredményét, a Mercedesre akár súlyos büntetés is várhat a május 15. és 17. között titokban lebonyolított barcelonai gumiteszt miatt, amelyre vasárnap délelőtt derült fény, azonnali botrányt robbantva ki.
A Mercedes GP-t irányító Ross Brawn azt állította, ők csak segítettek a Pirellinek. "Azt tudjuk, hogy Kanadára új gumikkal készülnek, de arról fogalmunk sincs, hogy a tesztelt sokféle gumi közül melyek voltak azok. Nem volt rajtuk jelzés" - mondta. "Nem is tudhattuk, mert csak olyan kódok szerepeltek a gumikon, hogy A, B vagy C."
"A teszt nem is volt titkos. Gőzöm sincs, hogy ezt ki találta ki, mert a Pirelli tesztelt, nem mi" - tette hozzá. "Rajtuk múlt, hogy mit mondanak el róla. Ez nem a mi dolgunk volt." A Mercedes ügyvezető-igazgatója, Toto Wolff is hangsúlyozta, hogy nem akarták titkolni az eseményt, és a két héttel ezelőtti Spanyol Nagydíj után a riválisaik is láthatták, hogy a pályán maradnak. "Mindent otthagytunk: a garázs berendezését, a buszokat, a kamionokat, a mérnökök irodáit. Semmit nem tartottunk titokban" - jelentette ki.
Az ellenfelek azonban felháborodtak, mert a Mercedes szerintük jogosulatlanul jutott előnyhöz a gumikról szerzett extra információk jóvoltából, hiszen a Sportszabályzat a szezon közben tiltja a tesztelést. "Számunkra nem volt kétséges, hogy 2013-as, vagy az előző két idényre épített autóval az idény közben nem szabad tesztelni" - mondta a Ferrari főnöke, Stefano Domenicali. "Csak azt akarjuk tudni, hogy ez mégis lehetséges-e. Ha igen, annak mi fogunk a legjobban örülni, és azonnal meg is tesszük, hiszen a Ferrari mindig a tesztkorlátozás feloldásáért lobbizott."
A Red Bull és a Ferrari a Monacói Nagydíj előtti órákban óvást nyújtott be a sportfelügyelőkhöz a teszt miatt. A 3+1 tagú testület a verseny után háromórás vitát folytatott a kérdésben, meghallgatva a két csapat, valamint a Mercedes és a Pirelli képviselőit is, majd egy részletes jelentés ígéretével a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) felé továbbította az ügyet.
A Pirellinél azt állították, a Forma-1-gyel kötött beszállítói szerződésük egyik passzusa lehetővé tette számukra egy 1000 km-es teszt lebonyolítását, s hogy ehhez előzőleg kikérték az FIA jóváhagyását is. Ha valóban így történt volna, a lépésükbe jogilag nehéz lenne belekötni, ám az FIA még vasárnap este kiadott egy sajtóközleményt, amely szerint nem kapott kellően pontos tájékoztatást a Pirelli és a Mercedes terveiről.
Nem erre kaptak engedélyt
Az FIA elismerte, hogy a gumiszállítónak joga van egy 1000 km-es tesztre, ugyanakkor hozzátették, hogy "azt csak maga a Pirelli bonyolíthatja le, nem az a csapat a saját versenyzőivel, amely az autót biztosítja számára, és csupán azzal a feltétellel, hogy a teljes egyenlőség érdekében az összes istálló megkapja ugyanazt a lehetőséget." Márpedig a barcelonai teszten Nico Rosberg és Lewis Hamilton is vezetett.
A szövetség a közleményében leszögezte, hogy "a feltételek tisztázását követően az FIA nem kapott további tájékoztatást sem a Pirellitől, sem a Mercedes AMG F1-től egy tesztre vonatkozóan, és arról sem, hogy minden más csapatnak is lehetősége lesz részt venni egy hasonlón." A Pirellinél ugyanakkor azt állították, hogy levélben az összes alakulattól kértek segítséget, de nem mindenkitől kaptak pozitív választ.
Az FIA kilátásba helyezte, hogy saját testülete, a Nemzetközi Bíróság elé viszi az ügyet, amely súlyos szankciót is kiszabhat a Mercedesre. "Nagyon érdekes a helyzet, mert ha megszegték a Sportszabályzatot, elvárnánk valamilyen büntetést" - mondta Domenicali. "De nem igazán világos, hogy milyet, hiszen erre nincs precedens. A büntetésnek azonban nem csak ezt (a monacói) hétvégét kell érintenie, mert ami történt, nagyobb horderejű." (Más csapatok reakcióiról itt, az F+1 Blogon olvashat.)
A gumikkal szintén küszködő Red Bull versenyzője, Sebastian Vettel, aki Monacóban 2. lett Rosberg mögött, dühös volt a titkos teszt miatt, de hozzátette, hogy a Mercedes győzelme a hercegségben nem annak köszönhető. "Le szeretném szögezni, hogy az nem a múlt heti miatt volt, de az extra tapasztalat mindenkinek jól jön, pláne, hogy a tesztelés erősen korlátozva van" - mutatott rá.
A Pirelli korábban már többször jelezte, hogy régi autóval - jelenleg csak egy 2010-es Renault-juk van erre a célra - a leszorítóerő növekedése miatt nem tudják kellő alapossággal tesztelni az idei gumikat.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!