Vágólapra másolva!
A kis turbók és a kasztnira vonatkozó szabálymódosítások miatt kezdetben valószínűleg romlani fognak a köridők a jelenlegihez képest, de a Renault-nál arra számítanak, hogy a visszaesés csak átmeneti lesz.

Amikor eredetileg kialakították a Forma-1 2014-es szabályait, arra számítottak, hogy a köridők átmenetileg több másodperccel is romlani fognak a jelenlegihez képest. Míg a manapság használt 2,4-literes, V8-as szívómotorok kb. 780 lóerős teljesítményre képesek, az 1,6-literes, V6-os turbóktól nagyjából 600 lóerőt vártak, amit a KERS-t felváltó ERS a kör egy részében további 150 lóerővel egészített volna ki. A legújabb becslések szerint azonban a turbók már önmagukban is 700 lóerősek lesznek, s mivel a regeneratív rendszerrel együtt ez már 850 lóerőt jelent, a motorteljesítmény kb. 70 lóerővel nőni fog az ideihez képest.

A változás miatt már a Pirelli is jelezte, hogy a gumiknak hosszanti irányban kb. 10 százalékkal nagyobb tapadást kell majd biztosítaniuk, ezért ők 20 mm-rel szélesebb és 30 mm-rel nagyobb átmérőjű hátsó kerekeket szeretnének készíteni. A 11 csapatból 10 azonban állítólag ellenzi ezt, mert a méret módosítása befolyásolná a gumik aerodinamikai tulajdonságait, és új futóműgeometriát is tenne szükségessé.

Tovább gyorsulhatnak az F1-es autók Forrás: Red Bull

Az autók ugyanakkor nehezebbek lesznek, valamint szigorítják az aerodinamikára vonatkozó előírásokat is, ezért várták, hogy a köridők nőni fognak. Ám a Renault motorprogramját irányító Rémi Taffin a Championat című orosz honlapnak azt mondta, a 2014-es szezon közepére akár gyorsabbá is válhatnak az autók.

"Nem hiszem, hogy sokat fogunk veszíteni" - jelentette ki. "A Forma-1 mindig Forma-1 marad, azt szeretnénk, ha ezek az autók lennének a leggyorsabbak. És azok is lesznek. Szerintem az idény elején egy másodperccel lassabbak lesznek a mostaniaknál, a felétől kezdve viszont még gyorsabbak is lehetnek majd."

"Ez mindig így volt, akkor is, amikor a V10-esekről a V8-as motorokra váltottunk, vagy 2009-ben jelentősen megújult az aerodinamika."

Bár a Renault és a Mercedes által nyilvánosságra hozott minták alapján a turbómotorok hangját már előre sok kritika érte, Taffin alaptalannak tartja az aggodalmakat. "Hallották már a GP3-as autókat? Ha valaki a bokszutcából hallgatja végig a versenyeket, aligha bírja ki füldugó nélkül" - mutatott rá. "Igen, a Forma-1-es motorok hangja 2014-re teljesen megváltozik, de így is nagyon hangos marad."

A Mercedes motorfőnöke, Andy Cowell elmagyarázta, hogy a hangmagasság a 15 ezres percenkénti fordulatszám-limittel is hasonló lesz a jelenlegihez. "A turbina azt a célt szolgálja, hogy kinyerje a kipufogógáz energiájának egy részét, ami magától értetődően csökkenti a hangerőt" - mondta. "Mivel azonban mind a hat henger egy közös leömlőbe fogja kinyomni a gázt, nem négy-négy két különbözőbe, mint most, a hang magassága hasonló lesz a 18 ezres fordulatszáméhoz."

"Vagyis a frekvencia alig változik, csak a hangerő lesz kisebb a kipufogógáz energiájának csökkenése miatt."

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!