Sebastian Vettel a Ferrari hazai pályáján, a Red Bullnak korábban nem kedvező Monzában is folytatta a menetelését zsinórban negyedik világbajnoki címe felé, egy kockásra fékezett gumi és egy váltóprobléma ellenére simán utasítva maga mögé az 5. helyről rajtoló, de ismét szárnyaló Fernando Alonsót. Az olasz közönség hangosan kifütyülte a dobogó tetején ünneplő Vettelt, aki pályafutásának 32. nagydíjgyőzelmével éppen spanyol riválisát érte utol az örökranglistán. Az előnye 53 pontra nőtt, vagyis a következő két futam után még akkor is az összetett élén fog maradni, ha mindkétszer kiesik.
Az Olasz Nagydíj legizgalmasabb pillanatait a rajt szolgáltatta. Mark Webber ezúttal kivételesen jobban indult el, mint Vettel, aki védekezés közben kockásra fékezte a jobb első kerekét az első kanyarnál, mert figyelnie kellett a bal oldalon támadó Felipe Massára is. Egy ideig úgy tűnt, a felfüggesztést is veszélyeztető heves rázkódás miatt kénytelen lesz átállni a versenytávon kb. 10 másodperccel lassabb kétkiállásos stratégiára. A probléma azonban megoldódott magától, így Vettel simán ki tudott építeni egy biztonságos, 6 másodperc körüli előnyt.
A következő riadalmat egy kettős váltóprobléma okozta a Red Bullnál: Webbert és Vettelt is arra kellett utasítaniuk, hogy bizonyos fokozatokban a szokásosnál korábban váltsanak fel. Vettel a végén úgyis spórolni kezdett, ezért a győzelmét semmi sem veszélyeztette. "Ez fantasztikus verseny volt, de hallani lehet a különbséget, ha nem a vörös ruhások nyernek!" - utalt a közönség reakciójára. "Persze ez is csak azt jelenti, hogy legyőztük a vörösöket, ami nagyszerű eredmény a csapatunktól."
Webber a rajtnál Massa mögé szorult, majd a 3. helyet is elvesztette, amikor Alonso a 3. körben egy bravúros manőverrel elment mellette a második sikánnál. A két autó közé egy légypapírt sem lehetett volna betenni, annyira közel kerültek egymáshoz, és a Red Bull első szárnyán meg is sérült a jobb oldali véglap. Webber a korábbi kerékcseréje révén aztán megelőzte Massát, és végül visszazárkózott Alonsóra, az utolsó körökben DRS-távolságból üldözve a Ferrarit. Komolyan támadni azonban nem tudta. "A verseny végén kényelmesebben éreztem magam a gumikon, többet is tudtam kihozni belőlük" - mondta Webber. "Alonsóval élvezetes csatát vívtam, és a csapat eredménye így is csodálatos. Köszönet Monzának az utolsó itteni F1-es versenyemért!"
A Ferrari Vettelhez képest 4 körrel tovább hagyta kint a pályán Alonsót, hátha így a hajrában kihasználhatja majd, hogy frissebbek a gumijai, ebből azonban semmi nem lett: a hátránya 10 másodpercre nőtt. A dobogón már az alatta hömpölygő tömeget fotózta. "A 2. hely is jó, hiszen így részt vehetek a szezon legfantasztikusabb ünneplésében" - jelentette ki. "Jövőre remélhetőleg győzelemmel térünk vissza ide." Könnyen lehet, hogy a monzai vereség a Ferrari világbajnoki hadjáratának a végét jelenti, mert a csapatnál elismerték, hogy ha nem sikerül lefaragniuk Vettel előnyéből, érdemes lesz átállniuk a 2014-es fejlesztésekre.
Massa lemaradt a pódiumról, mivel már a 8. körben elengedte a vb-címre még esélyes Alonsót, aztán elvesztette a 3. helyet is azzal, hogy csak Webber után egy körrel hívták ki a bokszba. A végén azonban felzárkózott csapattársához, akinél ezúttal nem tűnt lassabbnak. "Az eredmény talán elmaradt a várttól, mert a tempónk alapján a 3. hely is benne volt a pakliban" - ismerte el. A kérdésre, hogy ezzel vajon sikerült-e meggyőznie a Ferrarit a hosszabbításról, azt felelte: "Mindenki tisztában van a tehetségemmel, nem egy verseny alatt kell megmutatnom, hogy mire vagyok képes. Ha a Ferrari nem tart meg, másik csapathoz megyek." A csapat elnöke, Luca di Montezemolo "napokon belül" döntést ígért.
A leintés után, az öltözőben Vettel is hitetlenkedve vette észre a monitoron, hogy Nico Hülkenberg lett az 5. A Massa üléséért állítólag versenyben lévő német a 3. helyről rajtolva tartotta a lépést az éllovasokkal, és mindössze 4 másodperccel Alonso mögött ért célba. "Nem lepett meg az autó, mert a versenytempónkban már szombat délelőtt óta bíztam, de az, hogy az utolsó etapban fel tudtam zárkózni az előttem lévő Ferrarikhoz, érdekes volt" - mondta. "Nico azonban nem hagyott békén, gondoskodott róla, hogy ne unatkozzak."
Hülkenberg ezzel a másik Nicóra, Rosbergre célzott, aki közvetlenül a sarkában szelte át a célvonalat. A Mercedes ezúttal nem tűnt átütően erősnek - mármint az ő kezében, mert ha nem kap egy lassú defektet a futam elején, Lewis Hamilton akár a győzelemre is esélyes lett volna. Így hiába rajtolt a többséggel ellentétben a kemény keverékű gumikon, már a 13. körben kereket kellett cserélnie, amivel visszaesett 19-ediknek, és kénytelen volt átállni két kiállásra. Onnantól kezdve azonban a szintén peches Kimi Räikkönennel felváltva sorozatban futotta a leggyorsabb köröket, és hihetetlen tempót diktálva felverekedte magát a pontszerzők közé. Az utolsó körben még a 8. helyen haladó Romain Grosjeant is megelőzte, de levágta hozzá a második sikánt, ezért a biztonság kedvéért visszaengedte maga elé a Lotust.
Hamilton, aki ezzel lényegében végleg kiesett a vb-küzdelemből, a harcos verseny ellenére is csalódott volt. A csapat szép munkát végzett a hétvégén, én viszont nem, úgyhogy a szünetben resetelnem kell" - vélte. Pedig a dolgát még az is tovább nehezítette, hogy nem működött a rádiója, ezért az utasításokat nem hallván a kelleténél később hajtotta végre mindkét kiállását. "Láttam a pitboardokat, de ilyen tempónál nehéz kiszúrni a sajátomat a sok közül" - mondta.
Hamilton Räikkönennel párban gondoskodott róla, hogy az Olasz Nagydíj ne fulladjon unalomba. A finn a rajtnál elkövetett egy ritka hibát: az első kanyarnál hátulról belefutva Sergio Pérez McLarenjébe. Emiatt már az első kör végén ki kellett állnia a bokszba, és az orrkúp cseréjével olyan sok időt vesztett, hogy az utolsó, 21. helyre esett vissza. Utána sokáig ő volt a leggyorsabb a pályán, ám átmenetileg hiába kapaszkodott fel egészen az 5. helyig, második kerékcseréje révén megint a középmezőnyből kellett folytatnia a küzdelmet. Egy ideig úgy látszott, képes lesz betörni a pontszerzők közé, ez azonban végül Hamiltonnak sikerült, aki őt is utolérte és megelőzte.
Grosjeannak viszont összejött a pontszerzés, akárcsak a jövőre már a Red Bullnál versenyző Daniel Ricciardónak. A McLaren közben csak Jenson Buttonnal tudott összekaparni egyetlen pontot, aki mindössze 3 tizedmásodperccel Räikkönen előtt szelte át a célvonalat, míg csapattára, Pérez a hajrában kiesett a legjobb tíz közül. "Ez kemény verseny volt. 15 körrel a leintés előtt kockásra fékeztem az egyik kerekemet, amitől olyan érzésem lett, mintha Lego-gumikon vezetnék! Ez kicsit megríkatott" - árulta el Button.
A monzai eredménnyel Webber 4 pontra megközelítette Räikkönent az egyéni tabellán, a konstruktőri összetettben pedig a Red Bull előnye 100 pont fölé nőtt a Ferrarihoz képest.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!