Mostanában többen hangot adtak az aggodalmuknak, hogy a turbómotorok együtt bevezetésre kerülő fogyasztáskorlát miatt jövőre teljesen meg fog változni a versenyzés jellege, és mivel a pilótáknak gyakran kell majd spórolniuk a benzinnel, kénytelenek lesznek az elvileg lehetségesnél sokkal lassabb tempót diktálni, amitől unalmasabbá válik a küzdelem.
A Ferrari szakemberei éppen a múlt héten nyilatkozták, hogy a pilótáknak jövőre szinte újra kell majd tanulniuk vezetni, a Renault-nál azonban nem osztják ezt a véleményt. „Ami a látványosságot illeti, szerintem a versenyek mások lesznek ugyan, de nem kevésbé izgalmasak" – mondta az Autosportnak Naoki Tokunaga, a Renault F1-es technikai igazgatója. „Az olyan pályákon, ahol a fogyasztás korlátozó tényező lesz, kétségkívül nem lehet majd padlógázzal eljutni a célig."
„Mivel a benzinnel spórolni kell, az egyes futamok között lesz eltérés a felhasználható átlagos és a maximális teljesítmény különbségét tekintve. Ez azonban azt is jelenti, hogy a maximális teljesítményt mindig ki lehet használni, amikor szükség lesz rá. Például, ha valaki be akarja vetni egy előzéshez, megteheti."
„Utána valahogy kompenzálnia kell az ehhez elhasznált extra üzemanyagot. Ezáltal sokkal sokszínűbbek lesznek a stratégiák."
Tokunaga hangsúlyozta, hogy bár jövőre az autóknak a jelenlegi 160-180 helyett 100 kg benzinnel kell majd teljesíteniük a 305 km-es versenytávot, ez a korlátozás nem jelent lényegi változást. „Hallottam olyan aggodalmakat, hogy az autókból kifogy majd a benzin, vagy a pilóták nem fognak harcolni egymással, mert nehéz lesz eljutniuk a célig" – mondta. „De valójában nem hiszem, hogy többször fog elfogyni az üzemanyag, mint manapság. Már most is a lehető legkevesebb benzinnel vágunk neki a távnak, mert nem szeretnénk, hogy a végén feleslegesen maradjon valamennyi a tankban. Ezért most is oda kell figyelnünk a fogyasztásra. Jövőre ugyanígy lesz, nem változik semmi."
A Renault Sport helyettes ügyvezetője, Rob White szintén úgy véli, az aggodalmakat eltúlozzák a vészmadarak. Szerinte alapvetően nem a versenyzőkre, hanem a mérnökökre várnak új kihívások.
„A versenyzők továbbra is ki fogják használni a motor maximális teljesítményét, amely azonban úgy lesz behangolva, hogy a fogyasztás ne lépje túl a megengedettet" – magyarázta. „Szó sincs arról, hogy a pilóták vádlija görcsöt fog kapni amiatt, hogy csak félig kell nyomniuk a gázt."
„Ugyanúgy a távot leggyorsabban teljesítő lesz a győztes, mint most. Ez létfontosságú, és nem is fog változni. Arra persze kétségkívül lesz példa, hogy korán el kell venni a gázt a kanyarok előtt, mert a fizika szerint így lehet a leghatékonyabban spórolni a benzinnel. Ezt felesleges is lenne tagadnunk."
A Mercedes csapatfőnöke, Ross Brawn is egyetért renault-s kollégáival. Ő hozzátette, hogy a szimulációk szerint az időmérőkön a benzin megszabott maximális átfolyási sebessége, a versenyeken viszont a mennyiségi korlát lesz a szűk keresztmetszet.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!