Kedden, a spanyolországi Jerezben megrendezésre kerülő négy napos teszttel kezdetét veszi a Forma-1 2014-es előszezonja, a csapatok azonban figyelmeztetnek rá, hogy az elmúlt évtizedek legjelentősebb szabálymódosításai miatt még a szokásosnál is több lesz a bizonytalanság, s mivel a teljesítmény helyett elsősorban a megbízhatóságra fognak figyelni, az erőviszonyokra nem következtethetünk majd az időeredmények alapján.
„Ami az egyes autók és csapatok teljesítményének kiértékelését illeti, szerintem elég nehéz lesz felmérni, hogy ki milyen alapról indul" – mondta az Autosportnak Renault F1-es programjának helyettes ügyvezetője, Rob White. „És valószínűleg nem lesz igazán érdekes sem, mert elkerülhetetlenül nagyon gyors ütemben fogunk tanulni, ezért a megszokottnál kevésbé számít majd, ami kezdetben történik."
White ugyanakkor úgy véli, a csapatok nem fognak „altatni" a valós teljesítményükkel kapcsolatban. „Nem hinném, hogy a kamuzás bárkinél szóba jöhet. Az elején nagyon gyorsan fog változni a helyzet" – jelentette ki. „Egy hét múlva, a jerezi teszt végén szerintem még nem lehet majd következtetni az erőviszonyokra, sőt a szezonból is el kell majd telnie egy kis időnek, amíg annyira leülepszik a helyzet, hogy kialakíthatunk egy képet róluk."
A Mercedes GP technikai igazgatója, Paddy Lowe hozzátette, hogy Jerezben történtekre azért sem lesz érdemes hagyatkozni, mert a csapatok nem fognak foglalkozni a köridőkkel. „Azt garantálhatom, hogy a héten rengeteg lesz a piros zászló. Keményen dolgozunk azon, hogy miattunk kevesebb legyen a megszakítás, mint mások miatt" – mondta. „Reméljük, hogy a négy nap alatt sok kilométert tudunk majd megtenni, de szükségszerű, hogy az elmúlt évekhez képest lassabban fogunk haladni az első teszten."
A legnagyobb kihívás az lesz, hogy az autót összehangolják a bonyolult, kétféle hibrid rendszert is tartalmazó hajtáslánccal. Az 1,6-literes, V6-os turbómotorokhoz az eddigi KERS-hez hasonló, a fékezésnél felszabaduló energiát eltároló ERS-K mellett a turbó hőenergiáját hasznosító ERS-H egység is kapcsolódik, amelyek együtt 160 lóerővel képesek növelni a teljesítményt körönként 33 másodpercig.
„Jerezben inkább a hajtásláncra és a rendszerellenőrzésre fogunk koncentrálni, mint a kasztni teljesítményére, az aerodinamikára, a menetdinamikára vagy a gumikra" – magyarázta Lowe. „A legfőbb célunk az lesz, hogy megtudjuk, a hajtáslánc alapvető fontosságú rendszere megfelelően működik-e. Ezért váltakozva fogunk megtenni rövid, hosszú és rendszerellenőrző etapokat, hogy kiderítsük, nincsenek-e alapvető problémák."
Bár a mérnökök a szimulációkra hagyatkozva igyekeztek már előre optimalizálni az összes rendszer működését, a Mercedes F1-es motorprogramjának ügyvezetője, Andy Cowell arra számít, hogy a pályán szerzett tapasztalatok alapján szinte mindent újra kell majd gondolniuk.
„Nagyon sok erőfeszítést tettünk, hogy megértsük, milyen technológiákra van szükség a maximális hatékonyság elérése érdekében, és lefuttattuk az általunk optimálisnak vélt szimulációkat is" – árulta el. „Ezeken már változtatnunk kellett akkor is, amikor a versenyzők elkezdték vezetni a szimulátort, és a tesztelés megkezdése után biztosan szükség lesz újabb változtatásokra."
A négy napos teszten a tizenegy csapat közül tíz részt vesz, csak a Lotus marad távol tőle. Három autót – a Red Bullt, a Mercedest és a Caterhamet – kedden reggel fognak leleplezni, míg ugyancsak három csapatról (a Mercedes mellett a Toro Rossóról és a Force Indiáról) tudni lehet, hogy a szabályok által engedélyezett forgatási napok egyikét elhasználva már korábban pályára vitte a 2014-es modelljét.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!