Múlt héten látott napvilágot az a hír, hogy a Forma-1 Stratégiai Munkacsoportja az aktív felfüggesztés tilalmának feloldását fontolgatja a 2017-es idényre. A technológiát 1994-ben elsősorban arra hivatkozva tiltották be, hogy túl sok pénzt költenek rá a csapatok, most azonban mégis költségcsökkentési céllal hoznák vissza az istállók.
A korábbi Forma-1-es versenyző, Martin Brundle – aki a kilencvenes években maga is versenyzett aktív felfüggesztéses autókkal – úgy véli, alaposan át kell gondolni a technológia visszahozatalát, az ugyanis unalmasabbá teheti a jelenleg is sokat szidott sportot. Aktív felfüggesztés esetén egy fedélzeti számítógép szabályozza a kerekek függőleges mozgását, amelyek így mindig merőlegesek maradnak az aszfalt felületére, és folyamatosan maximális tapadást biztosítanak. Brundle szerint fennáll a veszélye, hogy az F1-es autók az elektromos versenypályákon használt játékautókhoz hasonlítanak majd, hiszen szinte „sínen” haladva köröznek majd a pályán.
A csapatok tervei között szerepel az is, hogy a felnik átmérőjét a jelenlegi 13-ról 18 collosra növelnék, ami Brundle szerint szintén nagy hatással lehet az autók viselkedésére. „Az aktív felfüggesztés és a 18 collos felnik azt jelentenék, hogy mindent elölről kellene kezdeni nem csak a felfüggesztés, hanem az aerodinamika terén is” – mondta az Autosportnak. „A 18 collos felnikkel a felfüggesztés előnyeit is sokkal könnyebben ki lehetne használni.”
Brundle szerint az új technológia „az aerodinamikával foglalkozó mérnökök álma lenne”, a nézők azonban rosszul járhatnak a szabályváltozással. „Tartok tőle, hogy újra olyan gépeket indítanánk a versenyen, amelyek az elektromos játékautókra hasonlítanak – szinte oda lennének ragasztva a pályára.”
A Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe azonban úgy véli, a csapatoknak valóban érdemes megfontolniuk az aktív technológia visszahozatalát. Lowe a kilencvenes évek elején a Williamsnél dolgozott, és komoly szerepet vállalt abban, hogy a csapat – többek között az aktív felfüggesztés segítségével – a mezőny legjobbjává váljon.
„Az új megoldás bizonyos szempontból egyszerűbb lenne, mint a jelenlegi” – vélekedett Lowe. „Ha megnézzük, most milyen bonyolult kinematikájú felfüggesztéseket és lengéscsillapítókat használunk, beláthatjuk, hogy biztosan nem lenne drágább az új technológia sem.”
Brundle szerint azonban az autók szinte teljes áttervezése óriási költségeket róna a csapatokra. „Nem értem, hogy spórolhatnánk pénzt vele, amikor mindent elölről kellene kezdeni” – mondta. „Paddy valószínűleg milliószor jobban ért ehhez, mint én, de azt gondolnám, hogy ez a technológia teljesen új távlatokat adna az autók fejlesztésének, és számos új lehetőséget vetne fel. Nem tudok mást elképzelni, mint hgy ez borzasztóan sokba kerülne.”
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!