A szezon elején nagy felzúdulást keltett a közönség körében, hogy a Forma-1-ben az idéntől használt új motorok a turbófeltöltő és az alacsonyabb fordulatszám miatt gyengébben szólnak, mint a régi szívók: a hangjuk nemcsak halkabb lett, hanem mélyebb tónusú is. Az Ausztrál Nagydíj promótere, Ron Walker – nem mellesleg Bernie Ecclestone régi szövetségese – még a versenyek rendezőit is arra buzdította, hogy fogjanak össze, és akár peres úton is lépjenek fel a nézőszámot szerinte negatívan befolyásoló rossz akusztikus élmény ellen. Ám a kollégái közül sem mindenki osztja a véleményét.
Közéjük tartozik a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója, Gyulay Zsolt is. „Az elején azt mondták, hogy ha jó lesz a verseny, senki nem fog törődni a hanggal. Én úgy látom, hogy tényleg egyre kevesebbet beszélnek róla" – mondta az Origo GPhíreknek. „Én inkább azokkal értek egyet, akik szerint a Forma-1 jövője azon múlik, hogy milyen autógyárakat sikerül belekapcsolni."
A Spanyol Nagydíjon a promóterek találkozót tartottak, amelyen részt vett a Hungaroring alelnöke, Gerstl Péter is. Szerinte „ez egy házilag csinált probléma", és hiba volt, hogy a Forma-1 egyes személyiségei a kritikus nyilatkozataikkal sokáig napirenden tartották. „Természetesen megváltozott a hang, de nem annyira halk, és nem is annyira aggályos, mint ahogy előadják" – nyilatkozta az Origo GPhíreknek. „Nem szabadott volna elkezdeni beszélni róla, hanem csak megoldást kellett volna találni rá. Azzal, hogy ennyit emlegették, egyre jobban feljátszották, aminek az lett a vége, hogy mindenki erről beszél – még azok is, akik csak a tévében hallották a hangot."
„Én élőben hallottam őket, és nincs olyan nagy differencia. Ezeknek a motoroknak is megvan a sajátos hangjuk, meg kell szokni. Van, akinek tetszik, van, akinek nem."
A Mercedes a többi gyártó és az FIA közreműködésével a barcelonai teszten kipróbált egy, a végén trombitaszerűen kiszélesedő kipufogót, amely azonban nem vált be: a pálya mellett mindössze 5 dB-lel növelte a hangerőt. Bár azt ígérték, tovább keresik a megoldást, Gyulay szerint – aki elismerte, hogy ettől függetlenül ő is jobban szerette a régi szívók üvöltését – „nemcsak a hangon múlik, hogy érdekes-e a versenyzés."
„Az, hogy a Forma-1-es fejlesztések mennyire tudnak lecsapódni az autógyártásban, sokkal fontosabb" – vélte. „Ha több olyan szintű autó lesz, mint a Mercedes, nagyon érdekessé fog válni a küzdelem, de így sem rossz."
Gerstl súlyosabb problémának tartja, hogy az új motorformula a teljesítmény helyett a takarékoskodást tolja az előtérbe. „Sokkal inkább bajom van azzal, hogy spórolni kell az üzemanyaggal. Az autósport nem erről szól. Megértem a zöldeket, de az autóversenyzés lényege a küzdelem, és nem érdekes, hogy 100 vagy 125 kg benzin kell hozzá."
Szerinte nem üzenetértékű, hogy a világbajnoki sorozat a zászlajára tűzte a környezetbarát hibrid technológiák népszerűsítését, bár elfogadja, hogy az autógyártók „olyan technológiákat akarnak előállítani, amelyeket később felhasználhatnak. Ezért mentek le az 1600-as motorokra, ezért történt minden. Ez egy jó út, csak meg kell hagyni a versenyzést is."
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!