Vágólapra másolva!
Elismeri, hogy nem fogja tudni az előírt öt egységgel teljesíteni a szezont. Patrick Head szerint az új motorkoncepció aránytalanul drága.

Sebastian Vettel tisztában van vele, hogy a szezon későbbi részében rajtbüntetésekre kell számítania, mert a megengedett ötnél többet fog elhasználni a hajtáslánc egyes fődarabjaiból. Az idénynek alig a negyede, öt verseny ment le, amikor a Monacói Nagydíjat megelőzően már három vezérlőelektronikánál tartott – vagyis a keret több mint a felénél. „Nem nehéz kiszámolni, hogy nem lesz belőle elég" a 19 fordulóhoz, ismerte el az Auto Motor und Sportnak.

A 2014-es szabályok hat fődarabra osztják a hajtásláncot. Ezek a belsőégésű motor (ICE), a kinetikus motor-generátor (MGU-K), a hőenergiájú motor-generátor (MGU-H), a turbófeltöltő (TC), az akkumulátorok (ES) és a vezérlőelektronika (CE). Mindegyikből legfeljebb ötöt lehet felhasználni a szezon folyamán. Ha valaki a teljes hajtásláncból beszereli a hatodikat, az adott versenynek a bokszból kell nekivágnia, míg az elsőként felhasznált hatodik, hetedik, nyolcadik stb. elemért tíz, a továbbiakért pedig öt rajthelyes büntetés jár.

Attól, hogy egy vezérlőelektronikát egyszer már bevetettek, később még újra megtehetik, ha működőképes maradt. Az a három, amit Vettel az első öt hétvégén használt, így is túl soknak tűnik, de nem ő áll a legrosszabbul. Mint az alábbi, a Monaco előtti állapotot tükröző hivatalos listából kiderül, a sauberes Adrian Sutil, aki Ferrari motorokkal versenyez, már nemcsak a vezérlőelektronikából, hanem mind a hat fődarabból háromnál jár, Kamui Kobajasi Caterhamjében pedig négy különböző vezérlőelektronika volt. Ezzel szemben Romain Grosjean az összes eddigi hétvégét eggyel teljesítette – a Renault hajtásláncát sújtó gyerekbetegségek ellenére. A világbajnokságot uraló Mercedesek eközben egyenletesen kettőt használtak valamennyi fődarabból.

A Williams társalapítója, Patrick Head szerint az új motorformula feleslegesen dobta meg a költségeket. „Csapatonként 2 millió euróból 800 lóerős motorokat lehetne építeni az egész szezonra. Szerintem az istállók most kb. tízszer ennyit fizetnek" – mondta a BBC-nek. „Ez borzasztóan drága módja a Forma-1-es autók meghajtásának. Szerintem az új motorok fantasztikus szerkezetek, de a képességeikhez mérten messze túl sokba kerülnek."

Head eleve nem tartja helyes koncepciónak, hogy az F1 a közúti autóipar fejlesztéseibe akar besegíteni. „Szerintem sokkal inkább a versenyzőkről és a pályán zajló szórakoztató küzdelemről kellene szólnia" – jelentette ki. „Az autógyárak jelenleg maguktól is tökéletes munkát végeznek a hibrid technológia terén. Nem vagyok meggyőződve róla, hogy az F1-et kell hozzá kirakatnak használniuk."

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!