Élő:
Vágólapra másolva!
A pálya jellege miatt Rosberg és Button is arra számít, hogy a Magyar Nagydíjon jobban észreveszik a versenyzők a Hockenheim előtt betiltott interlink felfüggesztés hiányát. Monisha Kaltenborn szerint itt derül majd ki igazán, hogy valóban előnyhöz jutottak-e a tiltással.

Az FIA még a Német Nagydíj előtt minősítette illegálisnak a csapatok által évek óta használt speciális felfüggesztés-rendszert, a FRIC-et. Az interlink rendszer lényege az volt, hogy hidraulikusan összekötötte a bal- és jobboldali, valamint az első és hátsó futóműveket. Ennek köszönhetően az autó hasmagassága akkor is közel állandó maradt, amikor az autó fékezésnél és gyorsításnál előrebólintott vagy hátradőlt, illetve kanyarodás közben oldalra billent.

A FRIC-et a Német Nagydíjra az összes csapat kiszerelte az autójából, ezért óvásra nem került sor, viszont mindenki kíváncsian várta, mennyire forgatja fel a rendszer hiánya az erősorrendet. Hockenheimben azt láthattuk, hogy a speciális felfüggesztés betiltása nem hatott különösebben az autók teljesítményére – az istállók gyorsan alkalmazkodtak a hagyományos rendszer visszatéréséhez, és az élcsapatok sorrendje változatlan maradt. A mezőny hátsó felében lehetett észrevenni némi változást: a Sauber látszólag profitált a tiltásból, a rendszert régóta használó Lotus viszont kevésbé volt ütőképes.

A versenyzők és a szakértők azonban egyetértenek abban, hogy a következő nagydíjhétvégén, a Hungaroringen a pálya jellege miatt észrevehetőbb lesz a rendszer hiánya. „Az itteni kanyartípusok miatt lehet, hogy valóban nagyobb hatással lesz az autónkra" – ismerte el Nico Rosberg. „Ennek nem a rázókövekhez vagy a bukkanókhoz van köze, hanem a kanyarok hosszúságához és tempójához. A kanyarok átlagsebessége itt elég magas."

Button szerint a McLarent nem zavarja a FRIC hiánya Forrás: AFP

A McLaren-es Jenson Button viszont pont azt emelte ki, hogy az egyenetlen aszfalt miatt lehet majd jobban érezni a FRIC hiányát. „Érdekes lesz látni, mire mennek az autók a FRIC nélkül. Egy bukkanókkal teli pálya komoly gondot okozhat a rendszer nélkül" – magyarázta. „A FRIC legnagyobb előnye az volt, hogy segítse állandóan tartani a hasmagasságot. Jól járhatnak azok a csapatok, amelyek hozzászoktak ahhoz, hogy a rendszer nélkül versenyezzenek."

A McLaren nem járt rosszul

Button szerint a McLaren is azon csapatok közé tartozik, akiket kevésbé érint a trükkös felfüggesztés betiltása. „Szerintem a mi rendszerünk is jó volt, de más csapatok több időt és erőfeszítést áldoztak rá, és többet is költöttek a fejlesztésére. Mi inkább más területeken dolgoztunk" – magyarázta. „Hozzá vagyunk szokva ahhoz, hogy a rendszer nélkül vezessünk. Az elmúlt három évben néha bent volt az autónkban, néha nem – tavaly például gyakran előfordult, hogy nem használtuk. Tudjuk, hogyan változik nélküle az autónk viselkedése, és mit kell tennünk azért, hogy így is vezethető legyen."

Az általános vélekedés szerint a FRIC betiltása megnövelte a Sauber pontszerzési esélyeit a szezon hátralévő részében, a csapatfőnök Monisha Kaltenborn azonban óvatosan beszélt a Hockenheimben látott fejlődésről. „Ez nagyon pályafüggő" – mondta. „Néhány helyszínen nagyobb a rendszer hatása, máshol viszont nem igazán számít, hogy bent van-e az autóban."

„Várnunk kell, míg kiderül, milyen hatással lesz a rendszer tiltása a következő pályákon. Ez a verseny jó viszonyítási alapot adhat, de egyelőre óvatos vagyok" – tette hozzá Kaltenborn.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!