Ön az 1972-es Olasz Nagydíjon, itt, Monzában szerezte meg pályafutása első világbajnoki címét. Milyen érzésekkel tér vissza erre a kultikus pályára?
Egyszerűen imádom! Szerintem Monza minden versenyző számára roppant különleges. Itt mindenkire elképesztő nyomás nehezedik, aki autóba ül, a tifosi, a Ferrariért szorító olasz drukkerek szenzációs hangulatot teremtenek, tényleg csodálatos érzés itt lenni. Amikor ezen a pályán beülsz az autód pilótafülkéjébe, és elkezded az edzéseket, teljesen más érzések kavarognak benned, mint bárhol másutt a világon.
Hogyan emlékszik vissza arra a bizonyos vasárnapra, 1972. szeptember 10-ére, amikor világbajnok lett?
Fantasztikus nap volt, nagyon nehéz szavakba önteni. A versenyhétvége előtt rendkívül komoly problémával szembesültünk, de amikor a futam elrajtolt, minden simán ment, és a végén megszereztem az első vb-címemet. Ez semmi máshoz sem fogható érzés volt!
Az említett probléma az volt, hogy Monzába tartva karambolozott az Ön Lotusát szállító kamion…
És az még csak a kezdet volt, utána még komolyabb gondok jöttek! A verseny napján például kiderült, hogy az üzemanyagtank szivárog, így a kocsit nem sokkal a rajt előtt vissza kellett vinnünk a paddockba, ahol az utolsó pillanatban sikerült orvosolni a hibát. Utána visszamehettem a rajtrácsra, de csak utolsóként rajtolhattam. Nem volt egyszerű, elhiheti.
Milyennek találja a mostani Forma-1-et? Hasonlít az Ön korszakához?
A Forma-1 nagyon sokat fejlődött, sokkal professzionálisabb, hemzsegnek a szponzorok és a nagy cégek a sportágban, ami örvendetes. Jómagam nagyon élvezem a modern korszakot. Imádtam azt az érát is, amikor én versenyeztem, de a modern időszakért is rajongok, tetszenek az új autók, az új szabályok. Szerintem csodálatos, hogy új technológiák jelentek meg a Forma-1-ben, mert ez nagyon fontos a jövőre nézve.
Ezek szerint Ön nem ért egyet a főtribünre tegnap kihelyezett transzparenssel, amely azt hirdette: „idétlen pályák, idétlen autók, gagyi motorhang, az F1 halott”?
Egyáltalán nem! Elég csak azt nézni, hogy sokkal több az előzés, mint korábban. A pontos számokat nem ismerem, de úgy emlékszem, hogy nagyjából kétszer annyi manőver van az idén, mint a korábbi években, márpedig ez nagyon jó a közönség számára, mert a helyszínen szurkolók és a tévé előtt ülők számára is élvezetesebbek a futamok.
Megfigyelhető egy olyan trend is, hogy egyre fiatalabb a versenyzők kapnak lehetőséget a Forma-1-ben. Sokan háborognak amiatt, hogy Max Verstappen még csak jövőre lesz 17 éves, amikor debütál majd a Toro Rossónál. Ön, aki sokáig a legfiatalabb világbajnok volt, hogyan vélekedik erről?
Nincs ezzel semmi gond. Az én korszakomnak is megvolt a maga szenzációja, például Chris Amon, aki akkoriban talán 18 évesen lett a legfiatalabb Forma-1-es versenyző. Szerintem jó, hogy egyre fiatalabbak az új generáció tagjai. Nem is nagyon lehet ezen meglepődni, hiszen a srácok már egészen kicsi korukban, 3-4 évesen száguldoznak a számítógépes játékok segítségével. A szimulátorok egyre kifinomultabbak, a kocsikban egyre több az elektronika, így számukra ez mindenképpen előny. Ki kell mondani, hogy a mostaniak egyre fiatalabb korban válnak éretté.
Vannak, akik azt mondják, hogy lassan ovisok érkeznek a mezőnybe.
Igen, többször hallottam magam is, hogy lassan már az óvodások között keresgélik majd a tehetségeket a Forma-1-es csapatok, de ez persze túlzás. Szerintem ez lesz az alsó határ, 17-18 év. Nincs ezzel semmi baj.
Az idei évad legfontosabb témája kétségkívül Lewis Hamilton és Nico Rosberg bajnoki csatája. Mit gondol a brit és a német párharcáról?
Két különböző egyéniség, két különböző vezetési stílus csatázik egymással. Nekem nagyon tetszik, ahogyan küzdenek a mezőny élén, és biztos vagyok benne, hogy a rajongók is lelkesek. A versengésnek jót tesz, hogy van némi feszültség közöttük. Örülni kell annak, hogy a Mercedes engedi szabadon csatázni a két versenyzőt: a saját dolgukat nagyon megnehezítik ezzel, mert a menedzsment számára nem könnyű kezelni egy ilyen helyzetet, de szerintem ezáltal sokat adnak a közönségnek.
Képes lehet a csapatvezetés arra, hogy kordában tartsa őket?
Őszintén szólva nem ismerjük a hátteret, a belső körülményeket. Kívülről sokan kritizálnak, ami roppant könnyű, de ezt az egész helyzetet kezelni rendkívül nehéz. Csak egyetlen dologban lehetünk biztosak, mégpedig abban, hogy a vezetőknek lesznek még álmatlan éjszakái az évad végéig.
Hogyan vélekedik a két főszereplőről?
Nico roppant kiegyensúlyozott, nagyon egyenletes, míg Lewis sokkal érzelmesebb, látványosabb stílusban versenyez. Mindketten megérdemelnék, hogy bajnokok legyenek az idén, Nico és Lewis is egyaránt mindent megtesz a végső siker érdekében.
Többek szerint a belgiumi incidens után csak látszatbéke köttetett a két versenyző között, és már itt, Monzában újra összecsapnak egymással. Ön mit gondol erről?
Jómagam azon a véleményen vagyok, hogy a Spában történt esetből minden érintett nagyon sokat tanult. Mint említettem, biztosan lesznek még nehéz időszakaik, de szerintem hasonló hibát nem fognak újra elkövetni.
Fontos tényező lehet a bajnoki csatában a duplapontos évadzáró. Önnek tetszik ez az idei újítás?
Tetszik, határozottan. Szerintem jót tesz a bajnokságnak, mert így nagyobb az esély arra, hogy nem fut le idejekorán a bajnoki harc.
Ha fogadnia kellene a végső befutóra, kire tenné a pénzét?
Mindketten nagyon jók, így nem szeretnék tippelni.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!