A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az Orosz Nagydíj pénteki napján több mint egyórás sajtótájékoztatót tartott Jules Bianchi szuzukai balesetéről, többek között a kicsúszás okairól és a javasolt szabályváltozásokról is szó esett. A sajtótájékoztatón részt vett az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting és az elnök Jean Todt is, akik megígérték, mindent megtesznek azért, hogy soha többé ne fordulhasson elő a Bianchiéhoz hasonló baleset.
A Marussia francia pilótája a múlt hétvégi Japán Nagydíjon szenvedett életveszélyes fejsérülést, miután kicsúszott a vizes pályáról, és nagy sebességgel az Adrian Sutil autóját mentő munkagép alá csúszott. A baleset idején a Safety Car nem tartózkodott a pályán, de a sportbírók dupla sárga zászlót lengettek az érintett szakasz előtt. A szabályok értelmében a versenyzőknek ilyenkor le kell lassítaniuk, és a megállásra is fel kell készülniük.
Whiting szerint az a baleset legnagyobb tanulsága, hogy nem szabad a versenyzőkre bízni, mennyire lassítanak le a sárga zászlós szakaszokon. Elmondta, Bianchi a többi pilótához hasonlóan visszavett a tempóból, „de egyesek jobban lelassítottak, mint mások." Azt nem árulta el, hogy a francia pontosan mennyivel hajtott lassabban a sárga zászlók hatására, de a felvételekből kiderült, hogy a Marussia a baleset előtt keresztbe állt a vizes pályán. Bianchi túlzott mértékben próbált korrigálni, ezért az autója egyenesen leszaladt a pályáról.
"Ugyanazon a vizes folton csúszott meg, mint korábban Adrian, vele ellentétben azonban nem pördült meg" - árulta el Whiting. "Korrigálni próbált, és az autója kicsit más útvonalon hagyta el a pályát." Egyelőre nincsenek adatok arról, hogy Bianchi mekkora tempóval csapódott a munkagépnek, de Whiting szerint az autó sebessége körülbelül akkora lehetett, mint Heikki Kovalanené a 2009-es Spanyol Nagydíjon történt durva baleseténél, "ezért akkor is komoly lett volna az ütközés, ha nem találja el a munkagépet."
„Valószínűleg nem szabad a versenyzőkre bíznunk, hogy mennyivel lassítanak le. Egy olyan rendszerre van szükségünk, amelyből mindeni számára világosan kiderül, mekkora lassulást várunk el" – mondta Whiting. „Együtt fogunk dolgozni az összes csapattal és versenyzővel annak érdekében, hogy megfelelő és jól átgondolt megoldásokkal tudjunk előállni."
A versenyigazgató elmondta, már az Orosz Nagydíj szombati napján le fognak ülni a csapatokkal. „Meg fogjuk vitatni, mi lenne a legésszerűbb módja a sebességkorlátozásnak" – mondta. „Ha sikerülne egy egységes limitet bevezetnünk, annak olyan hatása lenne, mint a Safety Carnak – ha mindenki egyformán lelassítana, a pályán elfoglalt pozíciók is változatlanok maradnának."
Whiting azonban nem vezetné be a hosszútávú versenyekről ismert „Code 60" szabályt, amelynek az a lényege, hogy a jelzés láttán mindenkinek azonnal ugyanarra a tempóra – a hosszútávú világbajnokság esetében 60 km/ó-ra - kell csökkentenie a sebességét. A versenyigazgató szerint az ilyen szigorú korlátozás veszélyeket rejtene magában.
„Ebben az lenne a nehézség, hogy valószínűleg minden szektorban más limitet kellene meghatároznunk"- mondta. „Aggasztó továbbá, hogy a mérnökök és a versenyzők a bokszkiállások előtt is a határokat feszegetik, olyan későn lassítanak le az előírt sebességre. Mindig az utolsó pillanatban, a lehető legkeményebben akarnak fékezni, hogy pontosan a vonalnál érjék el a kívánt sebességet. Ez az F1 természetéből fakad."
Whiting elmondta, „valószínűtlen", hogy már az Orosz Nagydíjon változtatni tudnak a szabályokon, hiszen az autók bonyolult elektronikai rendszerei miatt minden módosítás hosszas tervezést igényelne. Ilyen rövid határidőn belül a munkagépekkel sem tehetnek semmit, de ígéretük szerint „rendkívüli óvatossággal" járnak majd el minden balesetnél, „ahogy eddig is tettük."
Az FIA illetékesei a versenyzői eligazításon már beszéltek a balesetről, és a munkagépek biztonságosabbá tétele is felmerült. Whiting szerint az egyik lehetséges megoldás az lenne, ha a járműveket egyfajta védőszoknyával látnák el. „Ez hasonló lenne ahhoz, amit a közutakon is láthatunk a kamionokon – megakadályozná, hogy az autók becsússzanak alá, vagy a hátuljának ütközzenek" – magyarázta. „Ezt a lehetőséget mindenképpen fontolóra fogjuk venni."
Az utóbbi napokban újra felmerült a zárt pilótafülkék bevezetésének lehetősége is, hiszen a mai együléses versenyautókban egyértelműen a fejsérülések kockázata a legnagyobb. Whiting elmondta, ezen a területen is vizsgálódnak, „de nagyon nehéz kifejleszteni egy olyan megoldást, amely elég erős ahhoz, hogy megállítson egy nekirepülő kereket, ugyanakkor az autó vezethetőségét sem befolyásolja."
Whiting hozzátette, a szuzukai verseny késői időpontja az FIA vizsgálata szerint egyáltalán nem játszott közre a balesetben, hiába panaszkodtak utólag sokan arra, hogy túl rosszak voltak a látási viszonyok. Azt is tagadta, hogy Felipe Massa kiabálva kérte volna a verseny leállítását. „Csak annyit mondott, hogy a pálya állapota egyre rosszabb lesz" – árulta el. „De egyébként sem tudjuk az összes versenyző rádióját egyszerre hallgatni. Bízunk benne, hogy a csapatok minden olyan információt átadnak nekünk, amely fontos lehet számunkra."
Az elemzésünk Jules Bianchi balesetének tanulságairól itt olvasható.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!