Az év talán legdöcögősebb pénteki edzésnapját rendezték Brazíliában, ahol az összesen négy piros zászlós megszakítással körülbelül fél óra elveszett a csapatok háromórányi felkészülési idejéből. Az első tréningen Daniel Juncadella egy kicsúszással tönkrevágta az egyik Force Indiát, s vele együtt Sergio Pérez délutáni programját is, a másodikon pedig sorrendben Jean-Eric Vergne, Fernando Alonso és Esteban Gutiérrez autója mondta fel a szolgálatot rossz helyen.
Az ugyanott bedöglő Ferrari és Sauber a vezetőjükön kívül a mezőny maradék részének is keresztbe tett, mivel pont akkor romlottak el, amikor a csapatok a hosszú etapjaikon a gumik viselkedését, valamint a beállítások hatékonyságát vizsgálják. Körülbelül negyedóra telt, el mire a két autót elszállították a második egyenes mellől, ami nagyjából a felére rövidítette le a többiek etapját.
Ez az ütemterveket is borította, és emiatt nem sok következtetést lehet levonni a versenyzők "hosszú" etapjairól. A Mercedesek például alig köröztek a lágy gumin, és az utolsó perceket a közepes keveréken tették meg, ami azt jelenti, hogy eredményeik elsősorban Valtteri Bottaséval vethetők össze. Nico Rosberg és Bottas 6-6, Lewis Hamilton 5 értékelhető - nem rendellenesen lassú - kört tett meg, melyek során, ahogy az ábrán is látszik, az Ezüstnyilak egyértelműen verték a Williamst, Rosberg pedig a csapattársát, ahogy az egykörös tempóban is.
Az értékeléssel azért is érdemes óvatosan bánni, mert az interlagosi kör - a monacói után - a legrövidebb a szezonban, vagyis az átlagosnál több forduló után jelentkezik erőteljesebben a gumikopás - ezért lenne árulkodóbb, ha a versenyzőknek hosszabb etapok megtételére nyílt volna lehetősége.
Forró délután volt
Piros zászlók ide vagy oda, lehet, hogy nélkülük sem tartanának sokkal előrébb a csapatok. Az aszfalt délután égetően forróra, 58°C-ra is felmelegedett, ami a legtikkasztóbb európai nyári helyszíneket idézte, és szinte elolvasztotta a gumikat, különösen a lágyakat. "Aki 4-5 kört megtett velük, mint mi, annak szemcsésedni kezdtek a hátsó abroncsai, és hólyagosodni az elsők" - közölte a Williams mérnöke, Rob Smedley. Különösen szemléletes volt a tv-közvetítésben az, amikor közelről mutatták Rosberg egyik elhasznált első abroncsát, amelyen egy hosszú barázda alakult ki a futófelületen.
Csakhogy a hétvége további részére lehűlés várható, akár eső is jöhet. "Most az jelenti a legfőbb nehézséget, hogy mivel a mainál lényegesen hűvösebb időt jósolnak holnapra és vasárnapra, a hosszú etapjaink nem igazán lesznek mérvadók" - magyarázza a mercedeses Paddy Lowe, hogy mi a probléma az adatok felhasználhatóságával.
A lágy gumikat eredetileg el sem akart hozni a Pirelli Brazíliába, ám miután többen kritizálták ezért, és átgondolták a választásukat, végül mégis bevetik őket a hétvégén. A sárga jelzésű abroncsoknak sok(k) volt a közel 60 fokos aszfalt, bár az egyes autók eltérően koptatták: Felipe Massa például 4 kör alatt 1:15.6-ról drasztikusan visszalassult 1:19.1-re (azt nem tudjuk, hogy ebben közrejátszott-e például a forgalom), míg Räikkönen viszonylag egyenletes, 1:15.8 és 1:16.5 közti időket jegyzett rajtuk ugyanekkora táv során. Massa meg is jegyezte, hogy nem volt elégedett a balansszal.
A Red Bull pilótája, Daniel Ricciardo viszont szemlátomást elégedetten zárta a napot, és úgy vélte, közelebb kerültek a Mercedeshez.
Tetszik a versenyzőknek az új aszfalt
Interlagos korábban a klasszikus hepehupás pályák közé tartozott, ahol a mindenfelé megbújó göröngyök szó szerint megakadályozták, hogy zökkenőmentes legyen a csapatok dolga. Idén azonban új aszfaltot kapott, és ez elnyerte a versenyzők tetszését. "Egész jó a tapadás, az aszfalt pedig sokkal simább, mint korábban volt - leszámítva a célegyenest, ami ugyanolyan buckás, mint régebben" - közölte Sebastian Vettel.
Az új réteg kevésbé érdes, és ahogy gyakran előfordul, olaj is szivárgott belőle, ezért eleinte sokat csúszkáltak a versenyzők. Az aszfalt állapotának nyomon követése mindenkinek kihívást jelentett, és még az edzésnap leggyorsabbjának, Rosbergnek is megnehezítette a feladatát. "Eleinte egyáltalán nem volt jó az autónk balansza, óriási alulkormányzottsággal küszködtem. Az új aszfalthoz kellett igazítanunk az autó beállításait, és azt hiszem, ez sikerült is" - nyilatkozta a német.
Hamilton azt mondta, nem sikerült összeraknia egy jó kört, ettől eltekintve nem aggódik amiatt, hogy ne tudná tartani a lépést világbajnoki riválisával. Úgy tűnik azonban, hogy ha nem vét komoly hibát, az első rajtsorban így is meglehet a helye, mivel a jelek szerint a Mercedes továbbra is egy szinttel magasabban áll a többi csapatnál. Rosberg délután a legjobb körében több mint fél másodpercet vert a 3. Kimi Räikkönenre, akit Hamilton is 360 ezreddel megelőzött.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!