Noha a Stratégiai Munkacsoport (SWG) a múlt csütörtöki ülésén leszavazta, hogy a Marussia a tavalyi autójával induljon a 2015-ös szezonban is, a csapat vezetői továbbra sem adják fel a küzdelmet a visszatérésért. A tavaly csődbe ment istállónak állítólag már találtak új befektetőket, a szabályok azonban megakadályozhatják a Marussia feltámadását.
Ahhoz, hogy a Marussia indulhasson a 2014-es autójával, minden csapat beleegyezésére szükség lett volna, legalább három istálló – a Force India, a Red Bull és a Lotus – azonban ellenük szavazott. Úgy tűnt, ezzel a Marussia lemondhat az indulásról, hiszen új autót építeni már nincs idejük az idénykezdetig. A csapatnál sportigazgatóként dolgozó Graeme Lowdon azonban egy közleményben kijelentette, tovább küzdenek az indulási jogért.
Lowdon szerint a Force India – amely azt állította, hogy a Marussia nem adott elég információt a terveiről az SWG-nek – igazságtalanul kritizálta őket, és számos valótlan állítás is keringett róluk a sajtóban. „Meglepődve olvastuk a megjegyzéseket, különösen azokat, melyek szerint jelentkeztünk a munkacsoport tegnapi ülésén való részvételre. Megerősíthetem, hogy erről nem volt szó" – írta Lowdon még pénteken.
A sportigazgató elárulta, az SWG januárban jelezte, hogy engedélyeznék a tavalyi autóval való indulásokat, amennyiben azt néhány cikkely kivételével az idei Sportszabályzat előírásai szerint módosítják. Azok a cikkelyek, amelyeknek nem tudna megfelelni a tavalyi Marussia, a karosszéria elejére és az ezt érintő töréstesztekre vonatkoznak. „Már december 17-én beadtuk az erre vonatkozó kérelmet, és azóta keményen dolgozunk azon, hogy teljesítsük az elvárásokat, és az említett cikkelyek kivételével megfeleljünk az idei szabályoknak" – mondta Lowdon.
A Force India helyettes csapatfőnöke, Bob Fernley azért is kritizálta a Marussiát, mert nem hozták nyilvánosságra az új befektetők nevét. Lowdon szerint ezt az ügy bizalmas volta miatt nem tehették meg, de olyan emberekről van szó, akik már találkoztak vagy beszéltek az F1 kulcsfiguráival. A brit hozzátette, amennyiben megkapnák az engedélyt az indulásra, nem okozna gondot az új szakemberek szerződtetése, hiszen a Caterham megszűnése és a más csapatoknál történt leépítések miatt sokan váltak szabaddá.
Egy korábbi kis csapat alapítója, Gian Carlo Minardi közben keményen kritizálta azokat az istállókat, amelyek a Marussia visszatérése ellen voksoltak. „Ez abszurd és sportszerűtlen viselkedés volt" – mondta Minardi, aki 2005 végén volt kénytelen eladni a csapatát. „Ha megszabadulnak az F1 két Hamupipőkéjétől – a Marussiától és a Caterhamtől -, akkor a rajtrács utolsó sorát olyan csapatok fogják elfoglalni, akik sokkal nagyobb költségvetéssel és nagyobb ambíciókkal rendelkeznek."
Minardi szerint a nagyobb csapatok hamar megelégelnék, ha a rajtrács végére kerülnének, ezért elképzelhető, hogy a következő években több csapat is otthagyná a Forma-1-et. „Ez a helyzet az 1996-97-es idényre emlékeztet, amikor nagyon keményen harcoltam a kis istállók fontosságáért" – nyilatkozta. „Akkor is azzal érveltem, hogy a lelkes, de kis költségvetéssel rendelkező csapatok nélkül elkerülhetetlen, hogy a nagy gyári istállók is a mezőny végére kerüljenek. A gyártók pedig nem akarnak éveket várni arra, hogy pozitív eredményeket érjenek el, hiszen a kereskedelmi hasznokra is gondolniuk kell."
A Forbes F1-es szakírója, Christian Sylt szerint a Marussia visszatérése akkor sem lenne biztosított, ha a csapatok végül beleegyeznének a tavalyi autójuk használatába. Sylt ugyanis hozzájutott egy 2013-as megállapodáshoz, amelyben a csapatok leszögezik, hogy a konstruktőri bajnokság első 10 helyezettje csak akkor juthat hozzá az év végi pénzdíjhoz, ha az istálló fizetőképes marad.
A Marussia esetében ez a feltétel nem teljesül, hiszen az idény utolsó három versenyén azért nem tudtak indulni, mert óriási, 63,9 millió fontos tartozásuk miatt csődeljárás indult ellenük. A csapat állítólag több mint 200 különböző cégnek tartozott, köztük a Ferrarinak a motorokért és a McLarennek a szélcsatornájuk használatáért. Tartozásuk volt még korábbi versenyzőjükkel, Timo Glockkal szemben is, aki 2012-ig versenyzett az istállónál.
A megállapodás értelmében tehát a Marussia nem férne hozzá a konstruktőri bajnokság 9. helyéért járó pénzéhez, ami abban az esetben is komolyan visszavethetné a felkészülésüket a 2015-ös idényre, ha végül engedélyeznék az indulásukat.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!