Újabb komoly elismerést kapott az első három futamon látott szereplése után Max Verstappen, minden idők legfiatalabb F1-es pontszerzője. Ezúttal a Toro Rosso vezető versenymérnöke, Xevi Pujolar dicsérte a 17 esztendős hollandot, aki korábban Ralf Schumacher, Mark Webber és Juan-Pablo Montoya oldalán is dolgozott.
„Max az egész csapatnak extra motivációt hozott” – mondta a spanyol a De Telegraafnak. „Mindig nyújt valami pluszt a versenyeken. Az ember felismeri benne a jövő esetleges világbajnoka és a többiek közötti különbséget” – jelentette ki.
Verstappen szerződtetése általános felháborodást és aggodalmat váltott ki az F1-et követők körében, de a Red Bull szilárdan hitt abban, hogy a fiatal és rutintalan holland különleges tehetséggel született, ezért már tavaly nyár óta intenzíven dolgoztak a felkészítésén. A korábbi F1-es pilóta, Jos Verstappen fia máris rendszeresen a pontszerző helyekért harcol.
„A legjobb még hátra van” – ígérte Pujolar, aki szerint Verstappen bemutatkozása „az eddigi legjobb, amit láttam az F1-ben”, és ezt a kieséseket okozó műszaki hibák sem árnyékolták be. „Max képes volt megmutatni hatalmas tehetségét, ennél többet nem tehet.”
A Toro Rossónál utoljára Sebastian Vettel tudott maradandó teljesítményt nyújtani, a később négy világbajnoki címet nyerő német a faenzai istálló fennállásának első és eddig egyetlen futamgyőzelmét aratta a 2008-as Olasz Nagydíjon. Pujolar szerint a dobogót Verstappen is elérheti a Red Bull fiókcsapatával: „Szerintem képes lehet rá. Egy olyan versenyzővel, mint Max, bármi lehetséges.”
Sokan attól tartottak, hogy Verstappen a Red Bull korábbi legifjabb tehetsége, Jaime Alguersuari sorsára juthat. A spanyol pilóta a 2009-es Magyar Nagydíjon, az F1 addigi történetének legfiatalabb pilótájaként 19 évesen és 125 naposan mutatkozhatott be a világbajnokságban, de mindössze két teljes szezon után, 2011-ben véget is ért F1-es pályafutása.
Alguersuari sorsa hasonlóan alakult, mint a Red Bull számos támogatottjáé, akiket az energiaital-gyártó egyre feljebb segített az autósportok ranglétráján, majd amikor megingott a beléjük vetett bizalom, egyszerűen kitették őket a tehetségkutató programból. A spanyol szerint nem bántak vele tisztességesen.
„15 esztendős korom óta a Red Bull fizette a versenyzői pályafutásomat, ők vittek be a Forma-1-be is” – nyilatkozta a Formula E-ben induló 25 éves pilóta az osztrák Laola1-nek. „Később viszont nem voltak korrektek velünk, versenyzőkkel, és ezt nem azért mondom, mert nem tartottak meg minket, hanem azért, mert későn hozták meg a döntésüket. Szándékosan várattak meg, így biztosra vehették, hogy nem találunk állást más F1-es csapatoknál” – jelentette ki.
A Red Bull és a Toro Rosso elbocsátott pilótái valóban nem tudtak tartósan megmaradni az F1-es mezőnyben, de Alguersuari azok szűk táborát erősíti, akik nem igazán sajnálják ezt. Szerinte a száguldó cirkusz rossz irányba tart.
„Ez már nem is sport többé” – kesergett. „Régen azt hittem, hogy az, de most már értem, hogy inkább üzlet. Láttam, ott voltam, és most igazán remélem, hogy a Formula E felépítése jobbnak bizonyul, nem követik el azokat a hibákat, amelyeket mások igen.”
2009-ben, a spanyol bemutatkozása idején az F1-ben még V8-as motorok üzemeltek KERS-szel, az autók viszont igen kiforratlanok voltak, mivel az előző szezon során gyökeresen más technikai szabályok voltak érvényben. Ez a versenyzők dolgát is megnehezítette.
„Amikor én kezdtem a Forma-1-ben, sokkal különlegesebbnek, egyedinek érződött” – emlékezett vissza. „A fizikai követelmények hatalmasok voltak, tökéletesen fel kellett az embernek készülnie, különösen a nyakizmainál. Most egy F1-es autó olyan, mint egy nagy F3-as. Csupán néhány másodperccel gyorsabb a GP2-nél” – foglalta össze.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!