Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain
12th May 2012
Bernie Ecclestone, CEO, FOM talks with Sir Frank Williams, Team Principal, Williams F1 during an event to celebrate his 70th Brirthday.
World Copyright:Glenn Dunbar/LAT Photographic
ref: Digital Image CG8C4155
Vágólapra másolva!
A veterán csapatfőnök, Sir Frank Williams szerint neki köszönhető, hogy a Forma-1 kiemelkedett az európai autóversenyek sorából, és a pénztelen látványosságból óriási üzleti vállalkozást faragott. Jackie Stewart viszont figyelmeztet: az F1 nem fordíthat hátat a hagyományainak.
Rengeteg kritika éri manapság Bernie Ecclestone-t a csapatok, de legfőképp a futamok promóterei és a közönség részéről, amelynek egy része az elmúlt évek során el is pártolt a Forma-1-től. Sokan elismerik, hogy Ecclestone fejlesztette globális sporttá és hatalmas üzletté az F1-et, de a közvélekedés szerint a brit üzletember már nem tartja a lépést a 21. századdal.
Ecclestone egyik híresen elkötelezett támogatója Sir Frank Williams, a nevét viselő istálló társalapítója és csapatfőnöke, aki a Ferrari mellett talán az egyetlenként mindig is kiállt a brit mellett, és az elsők között írta alá az aktuális üzleti megállapodásokat. Williams a Motor Sport magazinnak adott interjúban emlékezett vissza az Ecclestone előtti hőskorra.
„A Forma-1 nagyon más volt akkor, a Bernie-t megelőző időszakban” – mondta a 73 esztendős csapatfőnök. „Heten mentünk Monacóba: én, három szerelő, a teherautó sofőrje, Piers (Courage) és a felesége, Sally. Ő mérte az időt. 900 angol fontot kaptam, hogy egy autóval megjelenjek, ami már akkor sem tartott sokáig Monte Carlóban. Pierstől kellett kölcsön kérnem, hogy ki tudjam fizetni a hotelszámlát” – emlékezett az 1969-es versenyre, amikor egy megvásárolt Brabham-Forddal álltak rajthoz még a mai csapat elődjének számító Frank Williams Racing Cars színeiben.
Ecclestone a ’70-es évek második fele során fokozatosan vette át az F1 irányítását, és a korábban garázscsapatok által alkotott világbajnokságból dollármilliárdokat megforgató üzletté vált. Egyebek mellett a Williams is jelentősen profitált ebből, így nem csoda, hogy Sir Frank nagy tisztelője Ecclestone munkásságának.
„Mielőtt ő megérkezett, az F1 csak egy volt az autós rendezvények között Európában, de ő felismerte, hogy üzleti szempontból milyen súlyosan fejletlen volt akkoriban. Meglátta benne a lehetőséget. A csapatfőnökök akkoriban nem gondolták, hogy túl nagy lenne a kabát számára, mert a briliáns tárgyalási képességei mindig jó üzleteket hoztak számunkra, az össes nagydíj alkalmával” – emlékezett vissza Williams egy korra, amikor Ecclestone még nem harcolt a csapatfőnökökkel.
„Nagyon okos, amit mindenki tud, de a kívülállók azt nem veszik észre, hogy fantasztikus humora is van. Bernie-t az égiek küldték, ezt nyugodtan idézhetik is tőlem” – jelentette ki.
A hagyományoknak nem szabad hátat fordítani
Williams kortársa, a versenyzőként három világbajnoki címet, csapatfőnökként pedig egy futamgyőzelmet jegyző Sir Jackie Stewart viszont „alapvetőnek” tartja, hogy a sportág gerincét továbbra is a híres európai helyszínek – köztük az Ecclestone által a versenynaptárból kihagyott Németország és Franciaország – alkossák.
„Ez úgy hangzik, mintha maradi lennék, de az embernek tisztelnie kell a hagyományokat” – mondta Stewart a Guardiannek, és kijelentette, hogy az európai futamoknak „mindig is a naptárban kell lenniük. Nagyszerű, hogy van USA Nagydíj, Brazil Nagydíj, egy futam Bahreinben, és új országokba is ellátogatunk. Az örökségünket azonban tiszteletben kell tartani.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!