Lewis Hamilton élete formájában van. Azzal, hogy bajnoki címre vezette a Mercedest, felszabadult lett, ami idén magasabb szintre emelte a teljesítményét, a sorozatos sikerekkel pedig tovább erősítette az önbizalmát. Az öngerjesztő folyamatnak hála az eddigi négy verseny alapján megállíthatatlanul robog harmadik vb-címe felé, pláne úgy, hogy Nico Rosberg látszólag csak árnyéka tavalyi önmagának, és mentálisan is meginogni látszik.
A Spanyol Nagydíj első edzésnapjának tabellájára pillantva kapásból azt lehetne állítani, hogy a szezon európai szakaszának nyitányán minden a régi mederben csorog tovább: Hamilton 4 tizedes előnnyel utasította maga mögé a vetélytársakat, akik közül ráadásul nem is Rosberg, hanem Vettel volt a leggyorsabb. Csapattársára konkrétan 764 ezredet vert.
A címvédő ugyanakkor nem csattant ki az örömtől a kamerák elé állva. "Az erős szél ma nagyon sokat számított, nem tudtam kiegyensúlyozott köröket futni" - mondta. "Az autóm néha alulkormányzott volt, néha túlkormányzott." Hozzátette, hogy a beállításokon alig tudott kiigazodni emiatt. Pedig szüksége lehet rá, hogy megtalálja az optimális értékeket, ugyanis a hosszú etapok köreit elemezve feltűnik, hogy Rosberg versenyszimulációja jobb eredményeket hozott.
Mindkét mercedeses a közepes gumikeveréken hajtott pályára a képzeletbeli időmérőt követően, és Hamilton 7, Rosberg 13 kört tett meg, a bokszutcai ki- és bevezető köröket nem számolva. Az eleinte 1:30-31 környékén autózó német azonban itt jobban boldogult, körönként 4-6 tizedet adott csapattársának, aki jóval hamarabb be is fejezte az ominózus etapot. Azt nem tudjuk, hogy Rosberg köridőgrafikonjának vége miért cikkcakkos - ezt forgalom, vezetői hiba, vagy a gumik visszahűtését szolgáló tudatos lassítás egyaránt okozhatta.
A fordulatra vágyó Rosberget az is fűtheti, hogy egyelőre a kemény keveréken is erősebbnek tűnik Hamiltonnál. 1:31.704-es átlaga szűk egy tizeddel jobb lett a britnél, de ezt lehúzta egy becsusszanó 1:33 végi eredmény is. Ezen a gumitípuson is Rosbergé volt a jobb köridő (1:30.989 vs. 1:31.234).
Az időmérő is létfontosságú
"Az egykörös tempómon még dolgoznom kell" - jegyezte meg Rosberg, hozzátéve, hogy a Mercedes kipróbált egy újítást a váltóval, de a leváltások akadoztak. Közhely, de az időmérőnek óriási jelentősége van a végeredmény szempontjából, és egy szombati vereségből nehéz győztesként felállni vasárnap. Nem hiába említette meg a Mercedes a Twitter csatornáján a délutáni gyakorlás közben, hogy az időmérőre készülés különösen fontos Barcelonában: 2001 óta két kivétellel mindig a pole pozícióból induló pilóta nyert.
Amennyiben Hamilton a leggyorsabbnak bizonyul szombaton, az első rajtkockához társuló járulékos előnyöket - kedvezőbb stratégia, lehetőség a gumik kímélésére - könnyen győzelemre válthatja. Ha valakinek, hát Rosbergnek nem kell ecsetelni, mennyire nehéz előzni a katalán pályán: tavaly hiába támadta a futam végén a puhább abroncsokon Hamiltont, nem tudott elmenni mellette.
Tényleg lemaradt a Ferrari?
A válasz tömören igen, legalábbis Bahreinhez képest. Az olasz csapatnál azonban tisztában vannak vele, hogy a körülmények jelentősen befolyásolják a lemaradásuk aktuális mértékét a Mercedeshez képest, s e paraméterek egyike az, hogy az első vagy a hátsó gumik kopása jelenti-e a szűk keresztmetszetet.
Az eddigi négy verseny helyszínei közül kettő-kettő tartozott e kategóriákba, ám Barcelonával az úgynevezett front- és rear-limited pályák aránya 3:2-re változott, melyek a Mercedesnek kedveznek. Ezen még az sem változtatott, hogy péntek délután 45-50 fokra is felmelegedett az aszfalt, ami papíron a Ferrarinak jönne jól.
A maranellóiak egyértelműen a kemény gumikra gyúrtak a felkészülés során, bár Vettel a közepeseken nyomott le 17 mért kört, míg Kimi Räikkönen a keményeken ment. Annyi érződik, hogy Vettel pénteken jobban ráérzett az autójára csapattársánál, a Mercedesektől azonban ő is jelentősen elmaradt. A finn időben később, vagyis vélhetően kevesebb benzinnel vágott neki a hosszabb menetnek a kemény gumikon.
Räikkönen a teljes etapjában alig tudott a jó irányba kimozdulni az 1:33-as tartományból. Nem véletlenül érdeklődött udvariasan a felől, hogy a motor kímélése érdekében nem lenne-e célszerűbb lefújni a napi munkát, ha nem érzi hasznosnak a körözést. Korábban megtett 4 kört a közepes abroncsokon is, de 1:32.2-1:32.8 közti idői jelentősen elmaradtak a Mercedesekétől. Vettel nem rejtette véka alá, hogy szerinte az Ezüstnyíl ismét külön ligát képviselhet a hétvégén.
A Ferrari egyébként bánhatja, hogy nem a tavalyi feltételek adottak Barcelonában, mert az javítaná az esélyeiket - egy éve, kivételes módon itt is a hátsó gumik jelentették a szűk keresztmetszetet. "Tavaly a front-limited pályákon gyakran szemcsésedtek az első gumik, amit a csapatoknak kezelniük kellett, és ez lelassította őket. Az idén jobbnak tűnik a balansz. Mi is tettünk lépéseket ezért, de úgy tűnik, eltűntek azok a kritikus problémák az első gumikon, mint amiket korábban tapasztaltunk" - magyarázta a változást Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója az Origo GPHírek kérdésére.
"Most nem észleltünk semmilyen szemcsésedést vagy hólyagosodást, pedig ezek korábban okoztak itt gondokat. Kb. 1,5 másodperc különbség van a kétféle keverék között, és már megerősíthetem, hogy a versenyen valószínűleg két kerékcserére lesz szükség, bár a kopásadatok elemzéséből még kiderülhet, hogy a három kiállás esetleg jobban működik."
A Williams a Ferrarit is veszélyezteti
Az üldözőbolyban többen letaszították a középmezőny éléről a Williamseket, de a grove-iak hagyományosan visszafogottan szerepelnek péntekenként, és bevallottan erősíteniük kell még az időmérős tempójukon. A közepes gumin jegyzett hosszabb etapon Felipe Massa és Valtteri Bottas is simán gyorsabbnak bizonyult a riválisoknál, sőt, Massa még Vettelnél is lényegesen erősebb tempót diktált. A Williams ezen a hétvégén akár a Ferrarira is fenyegetést jelenthet.
A pénteken villogó Toro Rosso a Red Bull-lal lehet nagy harcban a pontokért, de akár a McLarennek is csurranhat-cseppenhet valami, mivel nem vészes a lemaradásuk. A Red Bull erejét annyiban homály fedi, hogy Danyiil Kvjat az edzés legvégén körözött a közepes gumikkal, míg Daniel Ricciardo napja gyakorlatilag kárba veszett egy műszaki hiba és egy sokáig húzódó motorcsere következtében.
A középmezőny tagjainak körátlagai (Összehasonlításképp: Rosberg: 1:31.155, Hamilton: 1:31.652)
(Az első 5 „rendes" köré a közepes gumikon)
1. Massa 1:31.822
2. Bottas 1:32.959
3. Kvjat 1:33.238
4. Sainz 1:33.351
5. Verstappen 1:33.819
6. Button 1:33.819
7. Alonso 1:34.218
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!