Az elmúlt évtizedekben már hagyománnyá vált, hogy az idény első néhány versenyét Európán kívül rendezik, ezért a fárasztó utazgatás után kicsit mindenki megkönnyebbül, amikor megkezdődik a bajnokság következő szakasza az öreg kontinensen. A mezőny elég időt kapott arra, hogy kipihenje az első négy futam megpróbáltatásait, hiszen a Bahreini és a Spanyol Nagydíj között háromhetes szünetet tartottak.
„Mindig izgalmas, amikor a távoli futamok után visszatérünk Európába. Ilyenkor úgy érzem, mintha újrakezdenénk a bajnokságot" – nyilatkozta Jenson Button, aki a McLaren katasztrofális szezonkezdete után talán nem is bánja, hogy maga mögött hagyhatja az idény első szakaszát.
A Spanyol Nagydíj gazdag múltra tekinthet vissza, hiszen az első autóversenyt több mint száz évvel ezelőtt, 1913-ban rendezték ilyen névvel. A Forma-1-es világbajnokság már a második évében, 1951-ben ellátogatott az országba, de a nagydíj csak a 60-as évek végétől tudta megszilárdítani a helyét a versenynaptárban, azóta viszont csak négyszer maradt ki a programból.
Érdekesség, hogy az eddigi Spanyol Nagydíjakat összesen öt helyszínen rendezték: az első kettőt a barcelonai Pedralbes pályáján, majd évekig Jarama és Montjuic osztozott felváltva a versenyen. 1986-ban a futam az andalúziai Jerezbe költözött, 1991-től pedig a Barcelonától körülbelül 20 kilométerre fekvő, Montmelóban található Circuit de Catalunya ad otthont a Spanyol Nagydíjnak. A montmelói pályát az 1992-es barcelonai olimpiára való felkészülés során építették, a játékokon kerékpárversenyeket rendeztek rajta. A Forma-1 egy hatodik spanyol pályára, Valenciába is ellátogatott, de ez a futam az Európai Nagydíj nevet viselte 2008 és 2012 között.
A Spanyol Nagydíjak legeredményesebb versenyzője Michael Schumacher, aki hatszor tudott nyerni Barcelonában, a jelenlegi mezőnyből pedig Fernando Alonso és Kimi Räikkönen aratott két-két futamgyőzelmet. A Forma-1 Alonso debütálásáig egyébként nem tartozott a legnépszerűbb sportok közé Spanyolországban, azóta viszont rendre megtelnek a lelátók kétszeres világbajnok nevét skandáló rajongókkal. „Amíg Alonso a pályán van, elég őrült a hangulat" – mondta Daniel Ricciardo. „Ez egyébként nemcsak Fernandónak jó, hanem mindannyiunknak."
Idén ráadásul három spanyol pilótának is szurkolhat a közönség: a két újonc, Carlos Sainz és Roberto Merhi első F1-es futamára készül hazai pályán.
A barcelonai pályáról a mezőny nagy részének az jut először eszébe, hogy ez az a helyszín, amelyet még az újonc pilóták is úgy ismernek, mint a tenyerüket. A pálya szinte minden utánpótlás-széria versenynaptárában szerepel, és a Forma-1-es teszteknek is ez a leggyakoribb helyszíne. Idén két négynapos gyakorlást rendeztek itt februárban, és Barcelona ad otthont az egyik szezon közbeni tesztnek is, amelyet a futam utáni héten rendeznek majd. „A legtöbb versenyző talán azt mondaná, hogy már túl sok kört tettünk meg itt, de ne értsenek félre, szerintem ez egy remek pálya, igazán szórakoztató vezetni rajta" – nyilatkozta Ricciardo, Pastor Maldonado pedig hozzátette, hogy a pályaismeret nem feltétlenül könnyíti meg a csapatok és a versenyzők dolgát. „Mivel mindenki nagyon jól ismeri a pályát, minden ezredmásodperces előnyért meg kell küzdenünk" – mondta.
A pálya a télen is enyhe időjárás mellett azért is alkalmas a tesztelésre, mert az 4655 méter hosszú aszfaltcsíkon eltérő jellegű szakaszok váltják egymást. „Mindenből kapunk egy kis ízelítőt: van két hosszú egyenes, egy gyors kanyarokkal tűzdelt szakasz, a kör végén pedig egy lassabb rész következik" – magyarázta Tim Goss, a McLaren technikai igazgatója.
A pálya egy jobbos kanyarral kezdődik, a rajtrácsról odáig vezető út pedig a leghosszabb az egész bajnokság során: a pole pozícióból induló versenyzőnek 730 métert kell megtennie, mire elér az első kanyar csúcspontjáig. Ezután lendületes kanyarok sora következik, amelyek közül Goss szerint a 3-as és a 9-es számú emelkedik ki igazán.
„A 3-as kanyarhoz viszonylag nagy tempóval érkeznek meg az autók, mert egy elég gyors sikán után következik. Ez egy nyújtott, lendületes kanyar, ahol az alulkormányzottság jellemző. Fontos, hogy a versenyzők minél előbb rá tudjanak lépni a gázra, mert ezután egy egyenessel folytatódik a kör" – magyarázta a technikai igazgató. „A 9-es kanyar gyors, és nagy kihívást állít a pilóták elé. Nem olyan hosszú, mint a 3-as, de fontos, hogy a versenyzők itt is bízzanak az autójukban, főleg a hátuljában. A kanyart követő hosszú egyenes miatt a lehető legnagyobb tempóval kell áthaladniuk rajta."
A pálya 16 kanyarjából csak hármat vesznek be 100 km/ó-nál lassabban, a többi gyorsnak vagy közepes tempójúnak tekinthető. Nagyon fontos, hogy az autó balansza megfelelő legyen, és a pálya az aerodinamikailag hatékony autókat is díjazza. Nyolc olyan pontja van a pályának, ahol le kell fékezni az autót, de ez egy körnek összesen a 13 százalékát teszi ki, 63 százalékot pedig padlógázzal teljesítenek. A fékeket így nem éri túl nagy terhelés, a két hosszú egyenesben ráadásul könnyen le is hűlnek.
A barcelonai pálya hírhedt az előzések hiányáról, bár az utóbbi években a DRS bevezetése némileg javított a helyzeten. Az eddigi 24 itteni versenyből 18 alkalommal nyert az a pilóta, aki a pole pozícióból indult - a statisztikák alapján itt még fontosabb egy jó rajthely, mint Monacóban. 2007-ben egy új sikánt építettek a pálya hátsó részére, amelytől sokan az előzések számának növekedését várták, de Nico Hülkenberg szerint ez sem segített sokat.
„Az utolsó kanyar még így is nagyon gyors, és nehéz szorosan követni az előttünk haladót. Ha nem akarunk túl szélesen fordulni, akkor el kell emelnünk a lábunkat a gázról, és ezzel általában elveszítjük a lehetőséget, hogy az első kanyarnál előzni tudjunk" – magyarázta a német, de Ricciardo szerint azért a helyzet korántsem reménytelen. „Ez egy olyan pálya, ahol a DRS tényleg sokat jelent. Korábban kicsit laposak voltak a versenyek, mert mindenki nagyon jól ismerte a pályát, és remekül be tudta állítani az autóját. A DRS-nek köszönhetően azonban az itteni futamok sem unalmasak többé."
Idén is a pálya két pontján lehet majd felnyitni az állítható hátsó szárnyat: a célegyenesben, valamint a 9-es és 10-es kanyar közötti hátsó egyenesben.
Az abroncsokat az átlagosnál jobban megviseli a barcelonai pálya, mert az aszfaltot nem újították fel az utóbbi években, a gyors kanyarok pedig nagy terhelést rónak a gumikra, főleg a balelső abroncsra. A Pirelli ezért a két legkeményebb keverékét, a közepes és kemény gumikat viszi el Spanyolországba.
„A tesztek alatt már sok adatot gyűjtöttünk ezen a pályán, bár akkor lényegesen alacsonyabbak voltak a hőmérsékletek" – magyarázta a gumigyártó sportigazgatója, Paul Hembery. „Annyi azonban kiderült, hogy megint az első gumik fognak hamarabb elhasználódni. Tavaly a nagyobb nyomaték miatt ennek az ellenkezője történt, a hátsó gumik kopása határozta meg a stratégiákat. Idén javítottunk a hátsó abroncsok szerkezetén, ezért megint az első gumik fognak hamarabb elkopni."
„Minden egyes etap előtt át kell gondolnunk, hogyan bánunk majd a gumikkal, mert nagyon fontos, hogy kíméljük őket" – mondta Hülkenberg. „Ha már az első szektorban túlságosan leterheljük őket, akkor az utolsóban nagy árat fizetünk ezért. Fontos, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt."
Tavaly Lewis Hamilton két bokszkiállással nyerte meg a versenyt, és Hembery szerint idén is ez a taktika lesz a legnépszerűbb. „A legnagyobb kérdés az időjárás lesz: korábban többször volt rá példa, hogy hőségben zajlott a verseny, de erre soha nincs garancia" – tette hozzá. Az idei nagydíjhétvégére kellemesen meleg, 20-25 fok közötti hőmérsékletet jósolnak, és az előrejelzések alapján csapadék nem várható.
Barcelonában a Safety Car pályára küldését sem kell előre belekalkulálni a stratégiába: az elmúlt 12 évben csak ötször volt szükség a biztonsági autóra, ebből négyszer az első körben történt incidensek miatt. A rajtnál viszonylag gyakoriak a koccanások, hiszen a kedvezőtlen előzési lehetőségek miatt mindenki megpróbál előnyhöz jutni az első kanyarban.
A háromhetes szünetben senki nem tétlenkedett, az összes istálló fejlesztésekkel készült a Spanyol Nagydíjra. Arra senki nem számít, hogy a feje tetejére áll az eddigi erősorrend, de a legtöbb csapat komoly javulásban reménykedik. Az eddigi négy versenyből hármat megnyerő Mercedes is tudja, hogy továbbra is keményen kell hajtaniuk, ha maguk mögött szeretnék tartani az őket szorongató Ferrarit.
„Idén eddig több pontot gyűjtöttünk, mint tavaly az első négy versenyen, de most mégis szorosabb küzdelem vár ránk" – nyilatkozta a Mercedes igazgatója, Toto Wolff. „2014-ben ilyenkor már több mint 100 ponttal vezettük a konstruktőri bajnokságot, de most csak 52 pont az előnyünk, ráadásul minden hétvégén szoros küzdelemben kell részt vennünk. Ezért folyamatosan hajtanunk kell, hogy még jobbak legyünk – nem engedhetjük meg magunknak, hogy leeresszünk."
A Spanyol Nagydíj programja Péntek: Szombat: Vasárnap: Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk. | |
A Mercedes versenyzői közül egyelőre Hamilton teljesít jobban, három futamgyőzelemmel kényelmesen vezeti a világbajnokságot. Nico Rosberg máris 27 pontos hátrányt szedett össze, de úgy érzi, Bahreinben végre sikerült átlendülnie a mélyponton.
„Eddig egyértelműen a bahreini volt az idei legélvezetesebb versenyem. Jó érzés volt, hogy végre harcolhattam, és megmutathattam, mire vagyok képes egy szoros csatában" – mondta a német, aki egy fékhiba miatt veszítette el a verseny végén a második helyet. „A probléma ellenére az autóm fantasztikus volt, és nagyon keményen hajthattam. Nagyon elszántan várom a következő versenyeket, hiszen tudom, hogy minden eszköz a rendelkezésemre áll a jó eredményekhez."
A Williams abban reménykedik, hogy a Barcelonában bevetésre szánt újításoknak köszönhetően ismét a dobogós helyekért küzdhetnek. „Az első néhány versenyen megmutattuk, hogy jó az autónk, a Spanyolországba vitt újításaink pedig talán lehetővé teszik, hogy ledolgozzuk a hátrányunkat az élmezőnyhöz képest" – bizakodott Felipe Massa, aki a Mercedesek és a Ferrarik mögött az 5. helyen áll a világbajnokságban.
Bár mindenki javulásban reménykedik, az új festéssel induló McLaren teljesítményére ismét nagyobb figyelem hárulhat a hétvégén, a patinás istálló ugyanis az európai futamoktól ígért komolyabb javulást. A versenyigazgató Eric Boullier figyelmeztette a rajongókat, hogy a pontnélküli idénykezdés után nem lehet egyből látványos fejlődésre számítani, Alonso viszont mindenképpen szeretné megszerezni idei első pontjait a hazai közönség előtt.
„Tisztában vagyok vele, hogy most nem a győzelemért fogok harcolni, de a szurkolók támogatása idén is extra motivációt jelent majd" – mondta. „A többi csapat is nagyon keményen dolgozott, de remélem, a Spanyol Nagydíjon végre tényleg előreléphetünk, és a következő futamokon is kitart a lendületünk. Mi továbbra is optimisták vagyunk, hiszen az eddigi versenyeken is láttuk a javulást."
A Honda egy frissített motorral próbált javítani a teljesítményen és a megbízhatóságon, de szerdán elárulták, hogy egyelőre nem használtak el egy fejlesztési zsetont sem az idény során.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!