Vágólapra másolva!
Szerinte a Michelin és a Bridgestone küzdelme idején érdekesebbek voltak a versenyek. A pilóták többsége örülne, ha tényleg bevezetnék a futam közbeni tankolást.

A versenyzők többsége üdvözölte a Forma-1 Stratégiai Munkacsoportja által 2016/17-től javasolt változtatásokat, még akkor is, ha – amint Fernando Alonso rámutatott – „hét-nyolc évvel ezelőtti szabályokat kell visszahozni, tehát az utóbbi öt-hat évben rossz irányba haladtunk."

Alonso szerint ezt „a lelátók is bizonyítják", hiszen az utóbb időben érzékelhetően csökkent a nagydíjakra kilátogató nézők száma. A McLaren spanyol versenyzője tréfásan megjegyezte, hogy ő nem akar részt venni a szabályok kidolgozásában, „mert ahhoz józan észre van szükség, én pedig túl radikális vagyok", a futam közbeni tankolás visszatérésének azonban örülne. „Stratégiai szempontból több lehetőséget vetne fel" – mondta. „Segíthet, ha megválaszthatjuk, hogy mennyi benzinnel vágunk neki az első etapnak."

Alonso és Michael Schumacher a 2006-os Brazil Nagydíjon. Akkor lehetett tankolni, és dúlt a gumiháború Forrás: AFP/Vanderlei Almeida

Habár a 2010-től betiltott tankolás rehabilitálását a magas logisztikai költségek miatt sokan értetlenül fogadták a paddockban is, és egyelőre nem biztos, hogy meg fog valósulni, a pilóták többsége nyitottan áll hozzá. „Természetesen tekintettel kell lenni a biztonsági, valamint a gazdasági szempontokra is, hiszen ezek miatt szakítottunk a tankolással annak idején" – mutatott rá Jenson Button. „Ami azonban a versenyzést illeti, arra jó hatással volt. Ha valakinek az első körben gondja akadt, áttérhetett valamilyen más stratégiára, míg ez manapság nagyon nehéz."

A kis csapatoknak jó is, rossz is

Pastor Maldonado szerint az eltérő üzemanyagszintek a középmezőny csapatait is játékba hozhatják, míg mások – köztük Max Verstappen, Daniel Ricciardo és Felipe Massa – azért örülnek neki, mert az autók a súlycsökkenésnek köszönhetően eleve gyorsabbá válnának a versenytávon. „Nekem tetszik a tankolás. Gyorsabbak tőle az autók és a futamok" – vélte Massa. „Manapság nehéz autókkal állunk rajthoz, és a versenyen rengeteget kell trükközni a technikával, de ha lehetne tankolni, az a mi szempontunkból is élvezetesebb lenne."

Az autók így a jelenlegi 100 kg helyett stratégiától függően 30-50 kg benzinnel a tankban vágnának neki a távnak, mégis vannak a mezőnyben, akik szkeptikusak a javaslattal kapcsolatban. Sergio Pérez szerint az utántöltő berendezés üzemeltetési és szállítási költségei súlyos anyagi terhet rónak a kisebb csapatokra, Nico Hülkenberg pedig elsősorban gyorsabb autókat és hangosabb motorokat akar.

„Tankolás? Abban nem vagyok biztos" – mondta. „Soha nem versenyeztem úgy az F1-ben, hogy tankolni kellett. Nem is feltétlenül érzem szükségét, de ha feldobja a küzdelmet, akkor miért ne?"

Újra gumiháború?

Eközben Alonso – aki éppen a Bridgestone és a Michelin párharcának idején, 2005-ben és 2006-ban nyerte a vb-címeit – visszahozná a gumiháborút is. Ő úgy véli, ez lehetővé tenné a versenyzők számára, hogy újra a határon vezessenek. „2006-ban a gumik fantasztikusak voltak, mert a két gyártó szorongatta egymást. 2005-ben is szupergyors abroncsokat kaptunk, amelyek ráadásul kibírták az egész versenytávot" – mondta.

„2007-ben viszont, amikor csak a Bridgestone maradt, teljesen más lett a helyzet. Akkor egy kicsit fellélegeztek, és tettek egy lépést hátra. Igaz, hogy még azokkal a gumikkal is elég keményen lehetett nyomni a gázt, mert a korábbi versengésnek köszönhetően megvolt hozzá a tapasztalatuk és a technológiájuk."

A Pirelli és a Michelin egyaránt 18 collos gumikat akar Forrás: Formula E/LAT Photographic

Csakhogy akkoriban nem mindenki tartotta jónak a gumiháborút, mert egyes csapatokat eleve kilátástalan helyzetbe hozott, ha a beszállítójától nem kapott elég jó termékeket. A 2005-ös szezont, amikor a versenyeken nem lehetett kereket cserélni, például teljes egészében a Michelin uralta.

Alonso szerint azonban „bizonyos pályák az egyik, bizonyos pályák a másik gyártónak kedvezhetnének, ami megkavarhatná az eredményeket." E mellett „az egyik gumi jó lehetne az időmérőre, és kevésbé jó a versenyre, a másik fordítva."

A Michelin az elmúlt hetekben már jelezte is, hogy szívesen visszatérne a Forma-1-be akár kizárólagos beszállítóként is a Pirelli helyett, de csak a saját feltételeivel, amelyekből Bernie Ecclestone nem kér, mert úgy véli, a franciák kőkemény keverékeket akarnának gyártani.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!