Nyilvánosságra hozták a versenyzők szakszervezete (GPDA) és a motorsport.com által közösen lebonyolított nagyszabású közvélemény-kutatás eredményét, amellyel azt szerették volna feltérképezni, hogy a nézők mit várnak az identitásválságba került Forma-1-től. A nyár elején végzett online felmérésben 194 országból 217 756-an vettek részt, a feldolgozás során egy 133 ezres reprezentatív mintát vettek figyelembe.
Bebizonyosodott, hogy a sport közönsége öregszik: a kutatás résztvevőinek átlagéletkora 37 év volt, több mint háromnegyedük legalább tíz éve követi a Forma-1-et. A nézői szokások azonban átalakultak, hiszen – bár az emberek bő fele minimum 12 nagydíjat megnéz egy szezonban, mégpedig négyből hárman a rajttól a leintésig –
már többen tájékozódnak az internetről, mint a tévéből.
A közösségi médiafelületek közül ehhez a Twittert használják a legtöbben, bár ez Magyarországon kevésbé jellemző.
A statisztikákon az is jelentősen rontott, hogy némelyik, az F1 számára hagyományosan fontos országban, köztük Nagy-Britanniában az élő közvetítések zöme már csak előfizetéses csatornákon elérhető.
Habár szó volt arról, hogy a versenyeket a vasárnap délutáni helyett egy másik műsorsávban rendezzék meg, a nézők pont a jelenlegi, konkrétan a dél és délután 3 óra közötti időpontot jelölték meg számukra ideálisként.
A kutatásból kiderült, hogy a Forma-1 megítélése valóban romlott az elmúlt öt év során: míg 2010-ben még a „technika", a „kiélezett küzdelem" és az „izgalmas" volt a három legnépszerűbb kulcsszó, amit a közönség megjelölt a sporttal kapcsolatban, ezek most a „drága", a „technikai" és az „unalmas" lettek.
Az F1-nek a nézők 88 százaléka szerint a legjobb versenyzőket kellene felvonultatnia, de mindössze 45 százalékuk szerint van így a valóságban is.
Ma csak 60 százalékuk tartja az F1-et az autósport csúcsának,
és 56 százalékuk véli úgy, hogy az autókat túl könnyű lett vezetni. A szurkolók 77 százalékának nem tetszik, hogy túl hangsúlyossá váltak az üzleti érdekek, és 89 százalékuk szeretné, ha a világbajnoki sorozatban szorosabbá válna a küzdelem.
Ami a műszaki aspektust illeti, a legtöbben – 74 százalék – kevésbé szigorú szabályrendszert látnának szívesen, mert ezáltal szerintük technikailag sokszínűbbé válnának az autók. A tavaly bevezetett turbómotorok vérszegény duruzsolása sokakban csalódást keltett, és azóta is gyakori téma – ezt igazolta a kutatás is, kimutatva, hogy
az emberek 73 százaléka számára lényeges szempont a hang. Mindössze egy százalékkal kevesebben tartják fontosnak a teljesítményt,
azzal viszont csak 32 százalék ért egyet, hogy a Forma-1-nek népszerűsítenie kell az üzemanyaggal való takarékoskodást.
Gyakran lehet hallani, hogy a Forma-1-ben az eltérő technikai lehetőségek miatt nem derül fény a versenyzők egyéni képességeire, a felmérés azonban rámutat, hogy a közönség ennek ellenére sem támogatná az egyforma autók bevezetését: csupán 16 százalékuk követné így szívesebben a sportot.
Széles bázisa van viszont a Michelin által propagált gumiháborúnak, amelynek az emberek 80 százaléka örülne.
A Stratégiai Munkacsoport nemrég felvetette a futamok közbeni tankolás újbóli bevezetését is, ezt azonban a csapatok röviddel később leszavazták, mert szerintük megnehezítené az előzéseket, holott a nézők 60 százaléka mellette áll.
51 százalékuk pontot adna a leggyorsabb körért, ahogy az az 1950-es években is volt, mesterséges eszközökkel viszont csak kevesen dobnák fel a küzdelmet. Alig 40 százalék véli úgy, hogy a DRS izgalmasabbá tette a versenyeket, de a például a WTCC-ben is használt
súlybüntetést mindössze 26, a rajtrács megfordítását pedig 18 százalék támogatná.
A GPDA elnöke, Alex Wurz azt ígérte, megpróbálják elérni, hogy a szabályalkotók is figyelembe vegyék a kutatás eredményeit. „Világos, hogy a nézők mit akarnak: a sport radikális megújítását, amely távolabb vinné a gyökereitől, semmiképpen sem" – mondta. „A GPDA a következő hetekben alaposan is megvizsgálja az eredményeket, aztán szeretnénk együttműködni az F1 fő irányítóval, hogy a közönség visszajelzéseit tegyük a jövő formálásának kiindulópontjává."
A teljes eredmény (angolul) innen tölthető le.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!