Mogyoród, 2015. július 26.
Szurkolók érkeznek a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság 30. Magyar Nagydíjára a mogyoródi Hungaroringre 2015. július 26-án.
MTI Fotó: Kovács Tamás
Vágólapra másolva!
A külügyminiszter szerint „indokoltnak tűnik” a Hungaroring következő három évre szóló, 25 milliárd forintos fejlesztési terve, mert a Magyar Nagydíj évi 17 milliárd forinttal növeli a GDP-t. Ő is támogatja a pálya modernizációját.
Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter után Szijjártó Péter külügyminiszter is kiállt az 1985/86-ban épült Hungaroring 25 milliárd forintos fejlesztési tervezete mellett, amelyet a létesítmény vezetői dolgoztak ki. Szijjártó szombaton kilátogatott a 30. Magyar Nagydíjra, és találkozott Bernie Ecclestone-nal, akit biztosított arról, hogy a kormány a továbbiakban is „elkötelezett" a verseny megrendezése mellett.
„Arról beszéltem Ecclestone úrral, hogy a következő öt esztendőre van szerződésünk a versenyek megszervezésére, de szeretnénk, ha minél előbb tudnánk megállapodást kötni arról, hogy újabb öt évre, tehát 2026-ig ki tudjuk tolni a szerződésünk időszakát, és legyen világos, hogy a következő legalább tíz esztendőben is lesz Forma-1-es verseny itt a Hungaroringen" – magyarázta.
„Ecclestone úr természetesen érdeklődött arról, hogy milyen fejlesztéseket tervezünk, és én elmondtam neki, hogy mi készen állunk ezt a pályát a legmodernebb versenypályák egyikévé tenni. Van is egy elképzelésünk, a Hungaroring vezetői készítették. Ez három esztendő alatt egy 25 milliárd forintos fejlesztési program volna, amely indokoltnak tűnik."
Drága, de megéri?
Szijjártó szerint akkor, amikor Franciaországban régóta nincs, Német- és Olaszországban pedig gondokkal küzd a nagydíj, hazánkban „a mindenkori döntéshozók és a Forma-1 jogtulajdonosai között kialakult bizalomnak" köszönhetően van futam immár harmincadik éve. Habár a rendezés éves, a szerződés szerint folyamatosan növekvő jogdíja a dollárárfolyamtól függően 5-6 milliárd forint körül van, nemzetgazdasági szinten ennél sokkal többet hoz.
„Elmondtam Ecclestone úrnak, hogy Magyarországnak abszolút gazdasági érdeke itt tartani a Forma-1-es futamokat, hiszen ha belegondolunk, minden egyes hétvége olyan 17-17,5 milliárd forinttal növeli a magyar GDP-t" – állította. „Ha hozzávesszük azt is, hogy tavaly 169 ezren voltak itt, most pedig nagyjából 10 százalékkal többen, és ezek az emberek 83 százalékban külföldről jönnek, általában három napot töltenek itt, közben pedig több mint 230 ezer forintot költenek el Magyarországon, könnyű kiszámolni, hogy ez külgazdasági szempontból nagyon sokat jelent."
„És akkor még nem is vettük figyelembe azt a hasznot, amit kommunikációban, marketingben, PR-ban jelent az ország szempontjából. Ezt konkrétan elsődleges hatásként nyilván nem lehet mérni, de másodlagos-harmadlagos hatásként sok-sok milliárd forintot hoz."
Még nem döntöttek róla, de támogatják
Szijjártó „a külgazdasági stratégiánk egyik fontos lábának" nevezte a versenyt, de hozzátette, hogy még nem született végleges döntés a pálya fejlesztéséről. „A Hungaroring vezetőinek elképzeléseit a kormány hamarosan meg fogja vitatni. Megnézzük, hogy a gazdasági teherbíró képességhez hogyan tudjuk igazítani ezt a hároméves programot."
„Ha úgy döntünk, hogy megindítjuk, akkor ezt a költségvetésbe kell majd beletenni. Úgy kell gondolkodnunk, hogy az olimpiai sportcélú fejlesztések és a Hungaroring fejlesztése legyenek összhangban egymással. A Hungaroring vezetőinek van egy elképzelése, amelyet mi a messzemenőkig támogatunk, hogy az év minden napjában lehessen használni a létesítményt valamilyen attrakció szempontjából. Legyenek itt családi napok, legyen egy látogató központ, minél több versenysorozatnak legyenek itt versenyei a hétvégén. Mi egyetértünk ezzel a koncepcióval."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!