Szingapúr csillogó utcái után a hétvégén egy sokkal hagyományosabb pályára, a Japán Nagydíjnak otthont adó Szuzukába látogat a Forma-1 mezőnye. Bár a pilóták a modern Forma-1 fényűzését megtestesítő éjszakai versenyt is megkedvelték, nem tagadják, hogy pár nappal később még nagyobb lelkesedéssel ülnek autóba Szuzukában, amely az igazi régi vágású pályák egyik utolsó képviselője.
A Japán Nagydíjat közvetlenül a szingapúri után rendezik, aminek a versenyzők közül többen nem örülnek, hiszen így kevesebb idejük marad az ország felfedezésére. A nagydíj előtti napokat szinte mindenki a Szuzukától mintegy 300 km-re fekvő Tokióban tölti, ahol igyekeznek belekóstolni a számukra meglehetősen szokatlan kultúrába.
„Imádok Japánban lenni, Tokió pedig egyszerűen lenyűgöző. Turistaként járom a várost, és döbbenten bámulom az embereket, az épületeket és az ételeket – hihetetlen, milyen menő itt minden" – lelkendezett Daniel Ricciardo, aki csapattársával, Danyiil Kvjattal együtt szerdán szumósokkal is találkozhatott egy sajtóeseményen. „Az apró méretű bárok a kedvenceim – ezek őrülten kicsi helyek, körülbelül 5 négyzetméteresek. Igazán ajánlom őket mindenkinek."
Fernando Alonso az „idény legőrültebb nagydíjaként" jellemezte a japán futamot,
és nemcsak Tokió „abszurd világa" miatt – szerinte a versenyre szép számmal kilátogató rajongók minden évben képesek meglepni még a sokat látott F1-es sztárokat is. „Mindenhol ott vannak, és teljesen egyedi ajándékokkal, üdvözlőkártyákkal várnak minket" – mondta. „Előfordult, hogy este, a szállodába visszaérve a szobámban is ajándékok vártak. A legfurcsább azonban az, hogy a hihetetlen lelkesedésük ellenére mindig tisztelettudóak és fegyelmezettek, ez nem jellemző mindenhol."
„Itt kapjuk a legfurcsább ajándékokat a szurkolóktól, és a legkülönfélébb tárgyakra kérnek aláírást" – mondta Kvjat. „Nekem tetszik, hogy ekkora erőfeszítést tesznek, és felkészülnek a hétvégére, hiszen ez is bizonyítja, hogy igazi rajongókról van szó."
A mindig jó hangulatú Japán Nagydíj hétvégéjébe azonban idén szomorúság is fog vegyülni, a mezőny ugyanis visszatér Jules Bianchi egy évvel ezelőtti balesetének helyszínére. A júliusban elhunyt pilóta korábbi csapatánál, a Manornál úgy nyilatkoztak, az egész hétvégén Bianchiért fognak versenyezni, de nem szeretnének nagy felhajtást, csendben szeretnének emlékezni.
Szuzukát Alonso szerint méltán sorolják a Forma-1 legendás pályái közé, pedig a többi klasszikussal ellentétben viszonylag későn került be a versenynaptárba. Bajnokságon kívüli nagydíjat már 1963-ban rendeztek Szuzukában, de az első hivatalos Japán Nagydíjra csak 1976-ban került sor egy másik helyszínen, Fudzsiban. A pálya rögtön híres lett Európában is, hiszen ezen a versenyen dőlt el emlékezetes módon a Niki Lauda és James Hunt között zajló világbajnoki párharc. Egy évvel később még megrendezték a második Japán Nagydíjat, de a következőre újabb tíz évet kellett várni.
Az F1 1987-ben már az átalakított szuzukai pályára tért vissza, és 2006-ig minden évben itt rendezték a nagydíjat. 1994-ben és 1995-ben egyébként egy másik japán pálya, Aida is vendégül látta a Forma-1-et, Csendes-óceániai Nagydíj néven. Szuzukát a 2007-es és a 2008-as idényben Fudzsi helyettesítette. Az eredeti terv az volt, hogy a két pálya ezután évenkénti váltásban rendezi meg a nagydíjat, de a gazdasági válság miatt Fudzsi nem vállalta a rendezést, ezért
2009 óta sokak örömére ismét Szuzuka a Japán Nagydíj állandó helyszíne.
A verseny történetének legeredményesebb alakja Michael Schumacher, ő hatszor nyert Szuzukában. A rekordot leginkább Sebastian Vettel fenyegeti, aki 2009 óta négyszer is megnyerte a versenyt, 2011-ben ráadásul itt biztosította be a világbajnoki címét. Japánban egyébként többször dőlt el a bajnoki cím sorsa, mint bármelyik másik országban – a versenyt hagyományosan a szezon hajrájában rendezik, bár az idén még öt forduló fogja követni.
A jelenlegi mezőnyből Lewis Hamilton, Jenson Button, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen is nyert Szuzukában. A finn 2005-ös sikere különösen emlékezetes, hiszen a 17. rajtkockából indulva aratott győzelmet, miután az utolsó körben előzte meg Giancarlo Fisichellát.
Az 5807 méter hosszú szuzukai pálya nagy kihívás elé állítja a pilótákat, de ők
egyetértenek abban, hogy kevés szórakoztatóbb helyszín van a versenynaptárban.
A lendületes, gyors kanyarokkal tűzdelt pályát szintemelkedések és bukkanók teszik nehezebbé, és a szokásosnál szűkebb aszfaltcsíkon rendkívül precízen kell vezetni. Szuzukában még bőven találunk kavicságyat és füvet a pálya mellett, néhány kanyarnál ráadásul vészesen közel vannak a falak, ezért a kicsúszások gyakran látványos balesetekkel végződnek.
„Ez a pálya gyors, lendületes, és minden megtalálható rajta: kis és nagy tempójú kanyarok, emelkedők, lejtők. Csodálatos" – nyilatkozta Ricciardo, akivel Button is egyetért.
Egyértelműen Szuzuka a kedvenc pályám az egész versenynaptárból.
A S-kanyarok, a Degnerek, a Spoon, a 130 R – ezek egyedülálló kombinációk a Forma-1-ben, nagyon nehezek" - mondta a brit, akinek a visszavonulásáról pletykálnak.
Maldonado „szinte tökéletes pályának" nevezte Szuzukát, amelyen szerinte legalább annyira élvezetes vezetni, mint Spában, „sőt néhány kanyarban talán jobb is." A venezuelainak több társához hasonlóan az első szektor a kedvence, főleg a híres S-kanyarok miatt. Ez egy öt kanyarból álló (a pályarajzon 3-7-es számokkal jelölt) kombináció, amelyek mindegyikét legalább 210 km/ó-s tempóval veszik be.
„Egy hihetetlen szakasszal indul a kör – egy emelkedőn hajtunk fel, miközben jobbos és balos kanyarok követik egymást. Ráadásul nagyon tempósak, ezért igazán fürge autóra van szükségünk, hogy minél gyorsabban irányt tudjunk változtatni" – magyarázta Maldonado. „Nagyon nehéz kanyarok, komoly összpontosítást és nagy bátorságot igényelnek, ráadásul a bukótér is kicsi."
Az egyik legnehezebb kanyarnak a második Degnert tartják. A 9-es számmal jelölt kanyar csúcspontján egy bukkanó található, ami gyakran megtréfálja a versenyzőket, a kijáratánál pedig rendkívül szűk bukótér várja a hibázókat. Nagy népszerűségnek örvend a 13/14-es számú Spoon, ez Grosjean szerint az egész idény egyik legizgalmasabb kanyarja. A hátsó egyenest követő (15-ös) 130R pedig annak ellenére is nagy kihívást jelent, hogy manapság mindenki be tudja venni padlógázzal.
Nico Hülkenberg azonban rámutatott, hogy
a szuzukai pályán egyik kanyarról sem érdemes önmagában beszélni.
„Nagyon precíznek kell lennünk, mert szinte minden kanyar összeér egy másikkal. Egy kis hiba is komoly időveszteséggel járhat, kiesünk a ritmusból."
A Japán Nagydíj programja Péntek: Szombat: Vasárnap: Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk. | |
A Lotus technikai igazgatója, Nick Chester elmondta, a mérnökök számára a megfelelő mértékű leszorító megtalálása a legnehezebb feladat. „Nem használhatunk maximális leszorítóerőt, mert akkor túl lassúak lennénk az egyenesekben. A kanyargós részeken viszont szükség lenne rá" – magyarázta. A McLaren főmérnöke, Matt Morris szerint az a legfontosabb, hogy az autó a gyors kanyarokban se veszítsen a stabilitásából, és nagy szükség van a hatékony aerodinamikára és a motorerőre is. A fékeket a szokásosnál kevésbé veszi igénybe a pálya – a kör 65 százalékát padlógázzal teljesítik, és csak 10 százalékot töltenek lassítással.
Szuzukát azért is szeretik és a versenyzők és a szurkolók, mert néhány kanyar remek előzési lehetőséget biztosít. „Ilyen például az első , de csak akkor, ha jól sikerült kihajtanunk az utolsó sikánból" – véli Grosjean. „A legjobb lehetőséget talán maga a sikán nyújtja, a hosszú hátsó egyenes és a 130R után. Ha itt szélárnyékba kerülünk, akkor a féktávon a bebújhatunk a belső íven. A hajtűkanyarban és a Spoonban is van egy kis esély az előzésre, de itt bátornak kell lennünk, és bíznunk kell benne, hogy az előttünk haladó srác együttműködő lesz."
Szuzukában a két legtartósabb gumikeveréket, a kemény és a közepes abroncsokat lehet használni. A gyors kanyarokban nagy erők hatnak a gumikra, és az aszfalt sem egyenletes, ezért a szokásosnál hamarabb elhasználódnak. A Pirelli az idén negyedszer fogja bevetni a két legkeményebb keveréket, erre legutóbb a Brit Nagydíjon került sor.
A gumik szempontjából Szuzuka az egyik legagresszívabb pálya"
– nyilatkozta az olasz gyártó sportigazgatója, Paul Hembery. „Ebben a tekintetben Silverstone-hoz és Spához hasonlít. Az elmúlt években újraaszfaltozták a pálya egyes szakaszait, ezért most kevésbé durva a felülete, de még mindig ugyanannyira megviseli a gumikat."
Könnyen előfordulhat, hogy az esőgumik az idei versenyen is előkerülnek majd. Az előrejelzések alapján záporokra lehet számítani a hétvégén,
vasárnap délutánra jelenleg 40 százalékos valószínűséggel jósolnak esőt.
A megfelelő taktikát ezért nehéz lesz kidolgozni, ráadásul a Safety Car is bármikor beleszólhat a verseny alakulásába. A statiszikák alapján 60 százalék az esélye, hogy beküldik a biztonsági autót, általában nagy tempónál történő kicsúszások miatt van rá szükség.
A tavalyi, esős versenyt Hamilton nyerte meg három kiállással, de a futamot idő előtt le kellett inteni Bianchi balesete miatt. Két évvel ezelőtt száraz pályán zajlott a futam, akkor Vettel két kerékcserével győzött. Az idén egyébként egy órával korábban, helyi idő szerint délután 2-kor indítják el a futamot, mert a tavalyi verseny után többen megjegyezték, hogy az eső mellett a kezdődő sötétedés is rontott a látási viszonyokon.
A Mercedes a Szingapúri Nagydíjon mindenkit meglepett azzal, hogy sem az időmérőn, sem a futamon nem tudta felvenni a versenyt a Ferrarival és a Red Bull-lal. Sebastian Vettel a pole pozícióból indulva magabiztos győzelmet aratott Daniel Ricciardo és Kimi Räikkönen előtt, miközben Rosberg a 4. helyen ért célba, Hamilton pedig motorhiba miatt kiesett.
A Mercedes a futam után elismerte, tanácstalanul próbálják megfejteni a gyenge szereplés okát. A kudarcért a gumik furcsa viselkedését és gyors elhasználódását okolták, de nem értik, miért csak nekik volt gondjuk az abroncsokkal.
A németek ezért abban sem lehetnek biztosak, hogy a következő futamokra megoldódik a probléma,
mindenesetre megpróbáltak optimistán nyilatkozni a Japán Nagydíj előtt.
„Furcsa hétvégénk volt, de nyugodt vagyok" – nyilatkozta Hamilton, aki továbbra is tetemes előnnyel, 41 ponttal vezeti a bajnokságot. „Eddig hihetetlen évünk volt, és már elég régóta itt vagyok ahhoz, hogy tudjam, nem nyerhetünk mindig. Megpróbáljuk magunk mögött hagyni az előző hétvégét, és csak a következőre koncentrálunk."
„Nyugodtak maradunk, és megpróbálunk tanulni az előző hétvégéből" – ígérte a Mercedes főnöke, Toto Wolff. „A kudarc miatti csalódás jó motivációt jelenthet, ezt is felhasználjuk ahhoz, hogy visszatérjünk a csúcsra.
Egy rossz hétvége még nem feledteti a hihetetlen idényünket, és tudjuk, hogy versenyképes az autónk.
A szuzukai pálya jobban fekszik nekünk, ezért az itteni eredmények mérvadóbbak lehetnek."
Idei harmadik győzelmével Vettel 8 pontra megközelítette Rosberget a bajnokságban, és készen áll arra, hogy Szuzukában is lecsapjon minden lehetőségre. A Williams közben abban reménykedik, hogy a japán pályán ismét felvehetik a versenyt a Ferrarival.
„Ezen a pályán elméletben jól kell működnie az autónknak" – mondta a vezető versenymérnök, Rob Smedley. „Folyamatosan fejlődünk, és Szuzukába nagy elvárásokkal érkezünk. Fontos, hogy itt kihasználjuk az autónk erejét, és több pontot szerezzünk, mint a legközelebbi riválisaink."
Jó szereplésben reménykedik a szintén Mercedes motorral hajtott Force India is, a Red Bullnál viszont elismerik, hogy nem ezen a pályán lesz a legnagyobb esélyük az újabb dobogós helyezésre. Ugyancsak nehéz hétvégére számít a McLaren , pedig a Honda tulajdonában lévő pályán különösen fontos lenne az eddigieknél némileg jobb szereplés. Alonso úgy véli, a pontszerzésben nem igazán reménykedhetnek, de egy kettős célba éréssel is megelégedne.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!